Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think med defekt lader

Startet av Siffen, tirsdag 08. desember 2009, klokken 10:42

« forrige - neste »

Siffen

Hei, jeg har noen blokker som jeg ønsker å lagre for eventuell senere bruk. Jeg forstår at de bør være utladet, men må de være helt tomme (0volt) eller skal de ha en viss spenning?
Jeg lurer også på om de tåler frost når de er utladet. Blybatterier tåler som kjent ikke frost når de er utladet.

Jeg vil samtidig uttrykke min glede over at forumet består.  :)
Mvh Sigfred
Bergen:
Har hatt P106, men er desverre ikke elbileier lenger.

elektrolux

De tåler frost like godt i utladet som fulladet tilstand, da luten ikke endrer styrke mellomladetilstandene.

Selv lagrer jeg blokkene i utladet tilstand etter å ha dratt dem ned til 4,5 Volt med 50A. Andre går ett hakk videre og recondisjonerer blokkene med 5A ned til 2V før lagring. I begge tilfellene vil blokka stabilisere seg på ca 6V hvilespenning. Du kan også kortslutte blokka med en lyspere, og lagre den slik.

Mange opplever at blokkene er bedre etter lagring, enn før. Årsaken til dette er ukjent.

Etter lagring vil blokkene virke tørre. All vesken kan nemlig ha trykket seg inn i celleplatene. For å sikre god kapasitet etter lang lagring annbefales initiallading med 10A i 15 timer.

Husk å "plombere" vannstussene med et ikke helt tett membrand. F.eks sammenrullbare hørselsvern fra apoteket. Ikke bruk tette plugger da trykk kan bygge seg opp. 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Siffen

Takk for hjelpen Elektrolux, du har som vanlig gode og presise svar.
Mvh Sigfred
Bergen:
Har hatt P106, men er desverre ikke elbileier lenger.

Boogie

Jeg tok nylig fram en pakke som hadde stått lagret i ca 3 år.
Disse viste alt from 0V til 5V, med de fleste rundt 2,5V
De virket veldig tørre, så vær forsiktig med for kraftig lading. Max 10A

Når jeg begynnte å lade føk spenningen fort i taket -rundt 7,7V
Etter ca 30 minutter går spenningen ned sakte men sikkert til 6,7-7,0V

Det kan se ut som motstanden på slike blokker er temmelig høy i begynnelsen.
Om dette skyldes at de har vært ubrukt så lenge, eller at de har vært så langt nede i spenning vet jeg ikke.

Ved kapasitetstest var blokkene veldig gode -rundt 115 Ah
Det må sies at dette er pre 2000 blokker, og at de kun har kjørt rundt 15 000 km .

Ved neste lading gikk spenningen opp i over 6,0V umiddelbart. Normalt kan dette ta fra noen sekunder til et parr minutter.

Disse blokkene hadde ikke hetter på stussene, og de som kom best ut var de som ikke lenger hadde noe liq nivå, men så helt tørre ut.
Det vil ikke si at det er å foretrekke at de står tørre, men at det ser ut til at luten reagerer med luften og blir dårligere.
På de som så tørre ut kom luften ikke til luten. Moralen er: bruk hetter/øreplugger.

Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Ken

Interessant Boogie. Kanskje man bør lade med lavere effekt et stund så at de kjemiske prosseser kommer igang.
Fikk en skikkelig overaskelse i forgårs da en blokk satt til opplading eksplodert. Lut overalt men heldigvis ikke på meg. Kjøpt en stor dunk nå hvor blokkene kan plasseres under behandling og en kraftig duk på toppen til å begrense sprut. Tror ikke at blokken manglet vann så det er et mysterium til hvorfor det gikk. Kjøpt visor også, skummelt.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Boogie

Dette har jeg aldri opplevd, men det hørtes skremmende ut.

Jeg fikk inn en pakke i forrige uke hvor en blokk hadde eksplodert noen dager etter vannfylling, så det var definitivt ikke tørt.

Også et lite mysterium.....
Desverre tok det med seg 3 blokker til....
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

elektrolux

#6
Sitat fra: Boogie på torsdag 12. november 2009, klokken 13:20
Jeg fikk inn en pakke i forrige uke hvor en blokk hadde eksplodert noen dager etter vannfylling, så det var definitivt ikke tørt.

Også et lite mysterium.....
Desverre tok det med seg 3 blokker til....

Think formoder jeg?

Desverre ikke unikt tilfelle. Jeg har en teori om at følgende kan være grunnen:

- Bilen er ganske tørr etter å ha kjørt til serviceindikasjon kom på.
- Den blir så satt på lading over natta, slik at serviceladinga kan startes dagen etter.  
Det betyr 15% overlading, eller enda mer dersom eier har praktisert avbrudt lading.
- Dagen etter lades på nytt til terskelspenning + 50% overlading. Med andre ord inntil 80% overlading på tørre batterier. Vann fylles
- Eieren venter noen dager med å hente bilen, slik at de glodhete blokkene får god tid til å desynkronisere seg.
- Eieren tester så om rekkevidden er forbedret etter vannservisen.
- Etter ca 5 mil går de svakeste cellene tomme for strøm, og reverserer mens de produserer knallgass for harde livet.
- Nå trenges kun nok temperatur, så er eksplosjonen et faktum.


Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

#7
Sitat fra: elektrolux på torsdag 12. november 2009, klokken 17:31
- Nå trenges kun nok temperatur, så er eksplosjonen et faktum

Her er jeg uenig, knallgass er det rikelig av ved hver eneste lading. Det gasser som bare det fra 8V pr blokk. Temperaturen i seg selv tenner nok ikke knallgassen, plasten i blokka ville nok smeltet lenge før det....

Det som må til for å få tent denne gassen er en liten gnist fra et overslag mellom en pluss og minusplate. Dette overslaget kommer sannsynligvis fra krystaller som har bygd seg opp ved fulladet batteri og høy temp. Disse krystallene graver seg vei gjennom separatoren!

Forøvrig har jeg praktisert å kortslutte blokkene med ei pære i flere uker før de settes bort. Når jeg tar de frem etter mnd/år er de meget bra.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

Missforstå meg rett Lynet.

Med varme mener jeg gløding eller gnist. Selvantennelsestemperaturen til knallgass ligger nok, som du sier, over smeltetemperaturen til plasten i batteriet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

Selvfølgelig :-) Elektrolux, en gnist er jo varme :-)

Så da er spørsmålet hvor fort bygger det seg opp krystallstruktur? Er det noen som har et miniatyrmikrsoskop som vi kan putte ned i et lutbatteri?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Ken

Den eksplodert blokken ga meg en mulighet å studere oppbygging av en blokk. Den ytterst metal plate koblet til polen var delvis ukoblet, revet av. Litt av en hot spot kanskje. Skaden kunne har skjedd under eksplosjonen.
Alle blokker så vidt i den PSA pakken  fra 98  har demonstrert god kapasitet og lite behov for vann. Jeg tømt ut elektrolytten litt senere og det var grumsete.

Med all skruing på  batteripolene var det tid for litt luksus her også. Kjøpt en Bosch mini muttertrekker GDR 10,8 V-Li siden jeg hadde noen vek rtøy i samme serie som bruker samme batterier. Anbefales.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

Ken skrev: "Med all skruing på  batteripolene var det tid for litt luksus her også. Kjøpt en Bosch mini muttertrekker GDR 10,8 V-Li siden jeg hadde noen vek rtøy i samme serie som bruker samme batterier. Anbefales."
Farlig, Farlig! Saft og service manualen til Th!nk har totalt forbud mot bruk av elektrisk verktøy i nærhaten av batteriet. Det gjelder også når batterikassa i Th!nk skal skrus ut.

Før eller siden smeller det! Slik du fant ut ved lading, nylig, Ken.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Boogie

Sitat fra: elektrolux på torsdag 12. november 2009, klokken 17:31
Sitat fra: Boogie på torsdag 12. november 2009, klokken 13:20
Jeg fikk inn en pakke i forrige uke hvor en blokk hadde eksplodert noen dager etter vannfylling, så det var definitivt ikke tørt.

Også et lite mysterium.....
Desverre tok det med seg 3 blokker til....

Think formoder jeg?

Desverre ikke unikt tilfelle. Jeg har en teori om at følgende kan være grunnen:

- Bilen er ganske tørr etter å ha kjørt til serviceindikasjon kom på.
- Den blir så satt på lading over natta, slik at serviceladinga kan startes dagen etter.  
Det betyr 15% overlading, eller enda mer dersom eier har praktisert avbrudt lading.
- Dagen etter lades på nytt til terskelspenning + 50% overlading. Med andre ord inntil 80% overlading på tørre batterier. Vann fylles
- Eieren venter noen dager med å hente bilen, slik at de glodhete blokkene får god tid til å desynkronisere seg.
- Eieren tester så om rekkevidden er forbedret etter vannservisen.
- Etter ca 5 mil går de svakeste cellene tomme for strøm, og reverserer mens de produserer knallgass for harde livet.
- Nå trenges kun nok temperatur, så er eksplosjonen et faktum.

I dette tilfelle stemmer ikke teorien helt. Det var en P106. Den ble vannfyllt av en erfaren elbilmann som gjorde jobben selv. Han hadde ikke kjørt over tiden, vannfyllingen tok 8 liter om jeg husker riktig, og smellet kom under kjøring på den tredje ladingen etter vannfylling ved ca 40% kapasitet.

Blokkene burde være omtrent i ballanse igjen etter såpass lang tid.
Jeg tror dette må skyldes en celle som har hatt et nesten fullstendig brudd, og at det har ført til en stor motstand som så har utviklet stor varmgang og tilslutt eksplosjon.
Det er ikke ofte man ser slike brudd, men det skjer. Spenningen vil også stige kraftig over en slik celle, og det vil påvirke om bilen blir fulladet eller ikke siden laderen blir lurt av den høye spenningen.

Hva bruddet skyldes kan diskuteres, men krystalloppbygging kan være årsaken.
Blokken ble rekondisjonert for 9000 km siden (i våres), men kan ha fått skader som først nå viste seg som en katastrofe...

Forøvrig er jeg enig i din vurdering av det typiske forløpet.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

elektrolux

Sitat fra: Boogie på fredag 13. november 2009, klokken 09:19
Spenningen vil også stige kraftig over en slik celle, og det vil påvirke om bilen blir fulladet eller ikke siden laderen blir lurt av den høye spenningen.

Synd bilen ikke hadde Robometer.  Med det, ville feilen blitt avslørt før (følge)skaden skjedde.

Forøvrig er ny generasjon spenningsensorer under testing. Foreløpige resultater ser perfekte ut. ( Enkelte tidlige instalasjoner slet med støy på spenningsensorene)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

Vi må skille mellom eksplosjon og brenning her. Brenning er angivelig resultat av en kraftig kortslutning og eksplosjon er tenning av knallgass. Årsakene til disse er forskellige. Jeg er ikke overbevist at robometer vil helpe å forebygge i alle tilfeller. Det verste er når flere blokker blir ødelagt sammen med syndebukken.

El Rayo: Takk for tipset. Kan vurdere å bruke hetter på vannfyllingsnipler før skruing for sikkerhets skyld
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA