Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

LadeNå! - iPhone app som viser ladeplasser

Startet av Laban, mandag 07. desember 2009, klokken 10:43

« forrige - neste »

Laban

Fra hjemmesiden deres:

10 års batterigaranti!
Den nye Buddy lanseres i januar 2010 med Buddy Advanced Energy System (BAES). BAES teknologi bygger på robuste Nickel-Metal Hydrid (NiMH) batterier kombinert med et unikt elektronisk styringssystem som gir nye Buddy en kjørelengde på inntil 12 mil og en batterigaranti på hele 10 år eller 100.000 kilometer. Gjennom den nye og revolusjonerende BAES teknologien er også kuldeegenskapene vesentlig forbedret, selv for tøffe nordiske vinterforhold.


Er det noen eksperter her som har kikket på den nye METROBuddy'n og har noen kommentarer til batteritype, styringssystemet og garantien? Må innrømme at 10 års batterigaranti høres betryggende ut, samt at sikkerheten er betydelig forbedret. Er ikke NiMH den samme type batteri som er i ur-Thinken, og vil derfor trenge vannservice?

Mener å ha lest et sted at den desverre blir for lang til å parkere på tvers, men har veldig lyst til å bytte ut "gammel" Buddyen med denne.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

hkaspenberg

Dette høres jo lovende ut ihvertfall hvis en sammenlikner med dagens system i Buddy. Th!nk Classic har NiCad-blokker, ikke NiMH. NiMH ble brukt med stort hell i Toyata RAV4 og Ford Ranger. Det som gjenstår å høre er prisen.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

elektrolux

Vectrix bruker også NiMh, en batteriteknikk som er veldig lik NiCd, men noe mer effektiv, og vedlikeholdsfri.

Ulempene er vanskeligere ladestyring, som krever nøye temperaturovervåking, og ikke samme aksept for hurtiglading av Reodor Felgen typen.

Ellers tåler NiMh extrem dyputlading i motsetning til litium, så dersom bilen skulle gå totalt tom for strøm grunnet feil på kjøretøyet, slipper en å kjøpe ny batteripakke.

Fikk med dette veldig lyst på nye METROByddy, da i matt sølv metallic.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: Laban på tirsdag 10. november 2009, klokken 21:56
Er ikke NiMH den samme type batteri som er i ur-Thinken, og vil derfor trenge vannservice?
Nei, Th!nk har så vidt meg bekjent aldri brukt NiMH (nikkel-metall-hydrid).


PIV3/CityBee (bilde over) og PIV4/A266 (bilde under) brukte NiCd (nikkel-kadmium).

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Laban

Sitat fra: El rayo på torsdag 12. november 2009, klokken 21:44
Nei, Th!nk har så vidt meg bekjent aldri brukt NiMH (nikkel-metall-hydrid).

Dere får bare unskylde meg. jeg har ikke peiling på batterier og NiMh og NiCd ble litt for nært ;)

Men det jeg lurer på, hvis NiMh er så bra, hvorfor brukes det ikke mere til elbiler? Er det ladestyringen som er så vanskelig at det blir for kostbart? Hva da med prisen på den nye MetroByddyen? Jeg har forøvrig sendt en forespørsel til elbilnorge og håper på å få svar på den ang. pris og diverse andre ting. Synes den høres spennende ut så kunne tenkt meg en slik :)
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

elektrolux

Sitat fra: Laban på fredag 13. november 2009, klokken 00:13
Men det jeg lurer på, hvis NiMh er så bra, hvorfor brukes det ikke mere til elbiler?

NiMh brukes forresten også i Prius hybrid.

Ellers er historien at et oljeselskap i ca. 1997 kjøpte opp rettighetene til å produsere NiMh celler over en viss kapasitet, uten å faktisk lage slike celler.

Dermed var NiMh de neste 10 år utilgjengelig for bruk i elbil.

Der er noen hull i denne konspirasjonsteorien; f.eks hvordan RAV4 kunne selges med 100 Ahr NiMh batterier så sent som 2002, og hvordan GP og SAFT kunne produsere 100Ahr NiMh celler hele denne perioden. Å få kjøpt dem viste seg derimot å være omtrent umulig.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Trond Arve

Sitat fra: Laban på fredag 13. november 2009, klokken 00:13
Men det jeg lurer på, hvis NiMh er så bra, hvorfor brukes det ikke mere til elbiler? Er det ladestyringen som er så vanskelig at det blir for kostbart?

Spurte omtrent samme spørsmål på Ning-forumet, under er noen av svarere.

Sitat fra: Kenneth Webster NiMH er bare litt bedre enn Nicd. Panasonic sluttet å lage store moduler tror jeg og andre har ikke lykket i automotiv sammenheng etter at litium i større format har blitt tilgjengelig. De Panasonic moduler er robuste men kan ta færre ladesyklusser en NiCd. 800 mot 1000. De er egentlig litt utsatt for minne effekt og bør utlades noen ganger i blant.

Sitat fra: Arne Magnus BergeDet er minst to gode grunner til at NiMh batterier ikke er mer utbredt.
    1. De inneholder for for mye edle metaller == høy pris.
    2. Ovionics/Cobays, som var eid av oljeselskapet Chevron, har hatt patentrettigheter i USA som stoppet andre leverandørers mulighet til å levere batterier i stort format. Prius batterier i 6,5 Ah er for små til at patentet kunne stoppe dem.

Når det gjelder Panasonic sine som sitter i Toyota Rav4 EV, så er det nå noen biler som sliter etter å ha passert 100-150.000 miles. Men det er vel greit nok etter slike distanser.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Ken

Er det noen som har funnet ut om hvilket type/ merke batteri den BAES Buddy har?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Spartacus

 I følge forhandler gjelder full garanti på BAES - batteriene kun i 5 år. Deretter trappes garantien ned med 20 % pr. år, slik at garantien det 9. året vissnok kun blir 20 % av batterienes nyanskaffelsesverdi, forutsatt at ikke maksimal kjørelengde på 100.000 km er oppnådd. Buddy leveres altså kun med en begrenset 10 års garanti! Det vill ha vært mer tillitsvekkende om produsenten hadde opplyst kundene om dette på egen hjemmeside, og også når pressen skriver om bilen!

AntiRegreim

#9
Sitat fra: Spartacus på onsdag 06. oktober 2010, klokken 17:20
forutsatt at ikke maksimal kjørelengde på 100.000 km er oppnådd.
En garanti på 10år/100K km vil for de aller fleste være en 100K garanti og lysår fra en på 10 år.
Reklamerer fabrikken/forhandlerne med 10 år uten å nevne 100K, er det langt på veg misvisende.
Det i seg sjøl burde bety negativ PR.

Doble garantier tid/km er vanlig i bilbransjen. Og ofte er km satt så lavt at den satte tiden er ren utopi for alle med normale kjørelengder.  
Det samme gjelder intervaller for service og skifte av slitedeler med det omvendte problemet:
km reklame-satt for høyt slik at tid blir det praktiske intervallet.

Det er også viktig å være klar over at garantier kommer med samme kvalitetsforskjeller som alt annet.
De verste har små typer langt ut i vilkårene og en vrien praksis som oversatt til kall-en-spade-en-spade sier:
Når du får bruk for garantien, gjelder den ikke.
De beste godtar reklamasjonen din  og retter opp feilen - no questions asked.

Lange garantier betaler du dessuten ofte sjøl - eksempelvis med hyppige og dyre servicer.

Lunde

Når de velger å gi full garanti på 100 000Km er de rimelig trygge på at de bør vare vesentlig lenger.
Om batteriene hadde en typisk levetid på inntil 100 000 ville de aldri noensinne våge å gi slike garantier. 
For ikek mange år siden hadde vel flere leverandører av vanlige biler en garanti som var begrenset til 50 000Km Volvo og BMW om jeg ikke husker feil hadde vel det. Mitsubishi slo på stortromma og garanterte 100 000Km. MIn Volvo har rundet 200 for lengst uten noe sammnbryudd av noe slag.

Min TH!NK har jeg kjørt over 40 000 siden juni i fjor og batteriene har ikke en antydning til redusert kapasitet eller andre problemer. Jeg er med andre ord allerede nesten halvveis til 100 etter et drøyt år. Tiden vil vise hvor lenge batteriene elver, men jeg tror de er veldig konservative når de oppgir 1000-2000 sykler på ZEBRA. Noe som i praksis er 150-300 000Km ;-)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

AntiRegreim

Sitat fra: Lunde på onsdag 06. oktober 2010, klokken 20:02
Når de velger å gi full garanti på 100 000Km er de rimelig trygge på at de bør vare vesentlig lenger.
Om batteriene hadde en typisk levetid på inntil 100 000 ville de aldri noensinne våge å gi slike garantier. 
ENIG,
men garanti er for de (få eller mange) som får bruk for garantien.
Og da er det viktig at du unngår krangling.
Det sier også mye om du uten særlig problemer oppnår kulanse dersom du er uheldig
etter 101-150K.

Her er det et hav mellom anstendige bilmerker og unnakranglerne!
Inntil det motsatte er bevist, foretrekker jeg å tro at elbilene i likhet med fossilbilene
plasserer seg på hele skalaen her. Ikke minst siden det er etablerte fossilbil-fabrikanter
som sannsynligvis blir de nye volumprodusentene av elbiler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA