Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Europeisk Supercharger Rally

Startet av aronesen, onsdag 01. juli 2015, klokken 21:12

« forrige - neste »

aronesen

Da er jeg tilbake fra en roadtrip med sneipen til Tusenfryd og har gjort noen erfaringer som andre Zoe eiere kan ha nytte av.

Turen startet hjemme i Sandnes med full tank. Vi hadde betillt el-bil plass på hurtigferga fra Lauvvik til Lysebotn for å ha noen mil ekstra å gå på.
Turen skulle gå over fjellet som hadde opnet helga før.
https://www.flickr.com/gp/17016059@N08/86V3P8
Frokost inntatt på hurtigferga klokka 06:00.

https://www.flickr.com/gp/17016059@N08/w6769n
Øygardstøl var ikke åpen men naturen inn Lysefjorden er fantastisk.

Snøvær var ikke med i planene, og -1 grad og snøslaps på toppen gjorde meg litt betenkt.
https://www.flickr.com/gp/17016059@N08/7G0N1g
Antispinn systemet gikk nesten amokk og det var med nød å neppe jeg klarte å karre meg over det høyeste punktet før nedfarten til Ådneram.
https://www.flickr.com/gp/17016059@N08/0c8679
Heldigvis lettet det litt etterhvert.

https://www.flickr.com/gp/17016059@N08/fZ60y4
Nydelig over suleskar på vei til setesdalen.
https://www.flickr.com/gp/17016059@N08/6x3sz9
https://www.flickr.com/gp/17016059@N08/5y2yjY

På høyeste punkt hadde jeg bare 15km rekkevidde på bilen, men på turen ned til Setesdalen økte det bare på og nede ved hovedveien var rekkevidden økt til 25 km.
Ved ankommst Valle sentrum hadde jeg 13 km på rekkeviddeindikatoren.
https://www.flickr.com/gp/17016059@N08/594FWB

Det betyr at jeg ville hatt problemer hvis jeg hadde valgt veien om Ålgård istedenfor ferga.
På tørre snøfrie veier bør det være mulig å klare Ålgård- Rysstad (131,5km) med en fjellovergang mindre.
Det er minimalt med info ved hurtigladeren men ved hjelp av lokalkjent bankmann, fikk vi sporet opp at du må ha ladekort fra Esso eller sølvsmeden for å åpne laderen. Strømmen var forøvrig gratis.  :)
https://www.flickr.com/gp/17016059@N08/74h1E8

Zoe likte strømmen og vi slo ihjel 55 minutter ettersom jeg ville ha 99% før jeg kjørte videre til dalen.
Ladestasjonen i Dalen er jo tidligere rapportert å ikke virke på Zoe.
Framme i Dalen ser jeg at ladestasjonen er av samme type som i Valle bortsett fra at denne er åpen.
Her burde jeg hatt et bilde av tommel ned, for Zoe likte ikke strømmen, men det var jo med i planene så vi kjørte videre til Nutheim gjestgiveri i Flatdal.

https://www.flickr.com/gp/17016059@N08/NF4K84
Zoe likte IKKE strømmen her og nå var gode dyr råe.
https://www.flickr.com/gp/17016059@N08/s9d758
Koblet til bøtta som jeg hadde fått låne av en annen på forumet, og fant ut at det var over 15 timer til full tank og over 5 timer før jeg kunne nå Grønn kontakt på Notodden. Hadde jeg vært alene hadde jeg vel kastet inn håndkleet og kanskje overnatta her, men med en 4 åring som passasjer så ble dette løsningen.
https://www.flickr.com/gp/17016059@N08/210GXH

Ekstra lang lunch på Nutheim mens vi venta på Viking som nok ikke prioriterte dette oppdraget.
Betjeningen har forøvrig en kabel med type 2 til type 1 overgang for de som er her med bil som krever dette.

Planene om å returnere samme vei ble skrinlagt og vi planla dermed returen rundt kysten.

Etter en time på grønn kontakt i Notodden fortsatte vi til hytta i Vestby hvor vi fyllte opp tanken med bøtta over natta.

Hjemturen gikk fra Tusenfryd med ca 80% SOC og via Bastø- Fosen ferga til Horten.
Det lyser "Deep Purple" i dashbordet når du ligger på 110Km/t + og det går greit unna på kilowattene.


På Kiwi i sandefjord stod det en Leaf ved den ene hurtigladeren, heldigvis var AC kabelen på den andre hurtigladern og etter en halvtime var tanken full igjen og Leaf'en så også ut for å være ferdig. Vet ikke hvor lenge han har stått der før jeg kom.

Trimmet så tanken på Lasses før vi kjørte videre til Brokelandsheia. Her var det bare noen teslaer som ladet og etter 40 minutter kjørte vi videre til sørlandsparken der vi fikk fyllt opp tanken mens vi fortærte en pizza.

En pit stop i Lyndal hvor vi ladet mens vi handlet på søndagsåpne Kiwi.

Fikk så testet flexiladeren til grønn kontakt på Helleland. Det lyste rødt i den ene enden så jeg koblet meg til andre siden uten problem. Fyllte på slik at jeg hadde nok til å nå hjem til Sandnes.

Startet på Tusenfrydrund klokka 14:00 og var hjemme på Sandnes klokk 01:00 i natt.

Konklusjon: Man kan ikke stole på privat oppsatte 22KW punkt når det gjelder Zoe.
Det går fint å kjøre Sandnes - Oslo langs kysten. Særlig nå når laderen på Helleland er operativ.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

hsa77

Tøft gjort å legge ut på en slik tur! Hvilken ZOE er det du har, ny eller gammel motor? Har du noen forbrukstall?
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

ZOE

Hvor mye hadde du igjen når du ladet på Helleland ?

aronesen

Har redigert innlegget. Glemte å legge inn stoppen i Lyngdal.

Har gammel type motor og 17" hjul.

Når det gjelder forbruk så det litt ekstreme forhold med snøslaps og minusgrader samt mye opp og ned. Spesielt på turen bortover.

17,6 KW/h over suleskar, da vi kom fram til flatdal var gjennomsnittlig forbruk kommet ned til 15.9 KW/h.

Med 110 + på motorvei tømmer du tanken på 10 mil. Men det gjør ikke så mye når du kan svippe innom en
43KW lader og få full tank på 30 minutter.
Etter denne turen setter jeg enda større pris på muligheten for 43KW hurtiglading.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

hsa77

Sitat fra: aronesen på mandag 01. juni 2015, klokken 17:26
Har redigert innlegget. Glemte å legge inn stoppen i Lyngdal.

Har gammel type motor og 17" hjul.

Når det gjelder forbruk så det litt ekstreme forhold med snøslaps og minusgrader samt mye opp og ned. Spesielt på turen bortover.

17,6 KW/h over suleskar, da vi kom fram til flatdal var gjennomsnittlig forbruk kommet ned til 15.9 KW/h.

Med 110 + på motorvei tømmer du tanken på 10 mil. Men det gjør ikke så mye når du kan svippe innom en
43KW lader og få full tank på 30 minutter.
Etter denne turen setter jeg enda større pris på muligheten for 43KW hurtiglading.
Er litt misunnelig på 43kw lading, ja!

Nå som Renault har gått bort fra 43kw er jeg redd det ikke blir bygd ut flere slike ladere, derfor valgte jeg heller ny motor og litt lenger rekkevidde.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

aronesen

Nei, Renault har punktert markedet for 43KW AC ladere, så det kommer nok ikke flere slike enn de som muligens allerede er prosjektert og gitt støtte for. Blir nok bare 22 KW AC på nye ladepunkt.

Hadde nye Zoe hatt DC hurtiglading i tillegg til 22KW AC semihurtig, så hadde det blitt min neste elbil.. :)
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

hsa77

Sitat fra: aronesen på mandag 01. juni 2015, klokken 18:13
Nei, Renault har punktert markedet for 43KW AC ladere, så det kommer nok ikke flere slike enn de som muligens allerede er prosjektert og gitt støtte for. Blir nok bare 22 KW AC på nye ladepunkt.

Hadde nye Zoe hatt DC hurtiglading i tillegg til 22KW AC semihurtig, så hadde det blitt min neste elbil.. :)
Ja, Combo lading i tillegg til 22kw ac hadde vært fantastisk!

Det at vi må ta slike valg forteller vel at vi fortsatt er i elbilens barndom. Når standard batterikapasitet om få år overstiger 100kwh på en liten småbil og hurtigladere som lader 100+kw står hver 5.mil langs alle hovedveiene kommer vi til å se tilbake på 2015 som reneste steinalderen! Akkurat som vi ser tilbake på tida da en mobiltelefon veide 20kg og knapt kunne brukes til å ringe med...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

elektrolux

Sitat fra: aronesen på mandag 01. juni 2015, klokken 13:12
Konklusjon:
Det går fint å kjøre Sandnes - Oslo langs kysten. Særlig nå når laderen på Helleland er operativ.

Betyr det at der er fungerende hurtiglademulighet for Zoe langs hele kystveien til Oslo?

Vurderte bruk av Zoe til Oslo på sist tur, men endte opp med dieseldyret. ( Ja, vet jeg kan være pinglete når tidsbruken er viktigere enn kostnad og miljø )
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

aronesen

Sitat fra: elektrolux på mandag 01. juni 2015, klokken 20:03
Sitat fra: aronesen på mandag 01. juni 2015, klokken 13:12
Konklusjon:
Det går fint å kjøre Sandnes - Oslo langs kysten. Særlig nå når laderen på Helleland er operativ.

Betyr det at der er fungerende hurtiglademulighet for Zoe langs hele kystveien til Oslo?

Vurderte bruk av Zoe til Oslo på sist tur, men endte opp med dieseldyret. ( Ja, vet jeg kan være pinglete når tidsbruken er viktigere enn kostnad og miljø )

Ja. Det er såpass tett mellom hurtigladerne / Semihurtigladere at det går fint å hoppe over en hvis den er nede. Grønn kontakt har nå mange semihurtige dobbel ladere for zoe. Men du velger selvsagt fortum der de har 43 KW ladere. Mellom Ålgård og sørlandssenteret (Kiwi) er det ingen 43KW ladere og da er det grønn kontakt som gjelder (Helleland, Flekkefjord, Lyngdal) Så er det grønn kontakt på brokelandsheia. Deretter er det flust med 43KW fortum ladere.  :)
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

elektrolux

Genialt!

Da er det bare å finne på en unnskyldning for å ta en tur. Og sjekke ut hva grønn kontakt skal ha for strømmen sin. Fortum brikke har vi.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

aronesen

Da har jeg fått mail fra Dalen hotell.
SitatHei
Vi har nå gått igjennom alt på ladestasjonen ved Hotel Dalen. Det kan være at vi har funnet problemet. Det skal være en "lask" mellom 0 punkt og jord i tilkoblingen til selve transformatoren. Det kan være dette som har vært problemet. Vi håper at feilen er funnet. Ellers var alt i orden. Trafoen er svært godt jordet da det ble gravd ned en seperat jordingskabel da ladestasjonen ble bygd. Alt er kontrollmålt og funnet i orden.

Hilsen
Vaktmester
Kai Brattestå

Da er det bare å kjøre på.  :D
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

zbk

Noen med Zoe som bor nær nok til å teste?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

pudderjagar

Sitat fra: aronesen på fredag 19. juni 2015, klokken 06:47
Da har jeg fått mail fra Dalen hotell.
SitatHei
Vi har nå gått igjennom alt på ladestasjonen ved Hotel Dalen. Det kan være at vi har funnet problemet. Det skal være en "lask" mellom 0 punkt og jord i tilkoblingen til selve transformatoren. Det kan være dette som har vært problemet. Vi håper at feilen er funnet. Ellers var alt i orden. Trafoen er svært godt jordet da det ble gravd ned en seperat jordingskabel da ladestasjonen ble bygd. Alt er kontrollmålt og funnet i orden.

Hilsen
Vaktmester
Kai Brattestå

Da er det bare å kjøre på.  :D


Denne lasken i trafoen mellom jord og nullpunktet er alfa og omega for at Zoe skal lade. Alle hurtigladestasjonar må ha TN nett for å gje den effekten dei er satt til. (11, 22 og 43 Kw) Treffer dere på ein hurtiglader som ikkje fungerer på Zoe så er denne brutt eller ikkje montert. Selve jordingen har ikkje så mykje å sei anna enn hvis da er jordfeil i form av overslag til jord på da elektriske anlegget etter trafoen. Då nekter Zoe å lade også.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

aronesen

Da har jeg kjørt samme ruten motsatt vei.
For oss Zoe eiere med gammel motor kan det være greit å notere seg at grønn kontakt i flekkefjord har en multilader med 43KW AC i tillegg til to uttak med 22KW. Her skal det godt gjøres å bli stående ladefast.
Med full tank i Stavanger, trenger du faktisk bare en lading her på ca 30 minutter så har du nok til å kjøre helt fram til dyrehagen i Kristiansand.

Stoppet på Nutheim i flatdal for å sjekke ut laderen her. Den virker fortsatt ikke med Zoe, og de sa at de jobbet opp mot leverandøren for å få dette fikset.

Ankom Dalen hotel, og til min store glede har de nå fikset laderen sin. Så da ble det middag her mens jeg ventet.
Neste stop var Sølvgarden i Rysstad. Her ville bilen ikke ta til seg strøm, så da var det bare å kjøre opp til Valle hvor Fortum nå har montert chademo og combo hurtigladere i tillegg til 2 22KW AC uttak. Disse fungerte som de skulle og da tanken var full fortsatte jeg over fjellet til Ålgård. Her ble det noen minutter stopp slik at jeg hadde nok til å komme meg hjem.

Har sendt mail til Sølvgarden og bedt dem sjekke ut laderen. Håper de får fikset den snart.  :P

Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

aronesen

Da har jeg fått mail fra Sølvgarden i setesdal om at de har fikset laderen.
Det var samme feil som ved Dalen hotell.

Da er det bare kjøre opp og lade i vei. :)
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA