Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fornøyde eiere - Mye problemer?

Startet av Sele, onsdag 01. juli 2015, klokken 12:28

« forrige - neste »

Le

#30
Sitat fra: Ferry på mandag 01. juni 2015, klokken 18:26
Dagens utspill fra Juel passet på sett og vis bra, ettersom jeg skulle sende noen papirer til kundebehandleren "min" i Nordea. Jeg lot ikke sjansen gå fra meg til å kommentere saken. Da vi tok opp lån for å kjøpe elbil så ble det aldri nevnt noe om at vi måtte betale erstatning til busspassasjerer. På grunn av disse 240,-/dag som vi nå må betale, så ba jeg om at disse trekkes fra rentene på huslånet. Da skulle vi være skuls  :D
Det er betryggende at selveste sjefsøkonomen i Nordea er såpass oppegående, det gir trygghet i bankforholdet.  :o

Dagens! you made my day Ferry :D

Sitat fra: Rødkleiv på mandag 01. juni 2015, klokken 22:53
Hele saken stammer fra et leserinnlegg som min tidligere kollega Juel har i dagens utgave av DN.
For de som ikke er inne i det, så kan det være nyttig å forklare rollen "Sjefsøkonom". Det er i praksis en skravlepappegøye som de fleste banker har for å drive profilere seg. En sjefsøkonom har svært lite å si en i en bank. Når det er sagt så er Juel normalt svært dyktig i jobben sin.

Det er flere måter å regne på her hvis man skal ta opp hansken;
Juel nevner at 5000 busspassasjer med en timelønn på 400, blir forsinket 10 minutter hver. Det gir et tap på 335 000,-.
Elbileiere har visstnok en snittlønn på 900 000,-. La oss runde opp til en million siden snittlønnen ligger noe høyere i Akershus. Det blir en timelønn på 625. Hvis 1200 av de 1400 elbileierne ikke vil samkjøre, så kastes de ut i fossilbilfeltet eller inn på bussen. Det betyr at de blir minst 30 minutter forsinket hver. Det gir et tap på 375 000,-. Siden de har høyere lønn, er de mer verdsatt av samfunnet og derfor viktigere. Både rent samfunnsøkonomisk, men også av ikke økonomiske grunner er det derfor viktigere at elbilene kommer frem raskt enn at bussen gjør det.
Samme prinsipp bør anvendes i dagligvarebutikken. Pensjonister bruker lenger tid i kassa, og bør betale mer for varene. De forsinker køen bak seg og beløpene vil få Juels summer til å se ut som knapper og glansbilder.
Et virkelig tidssluk er barn. Barn er kanskje det største hinderet for at man skal komme seg tidlig på jobb og bli der lenge. Fra de blir født, bør alle barn få en Juel-konto i Nordea hvor de opparbeider seg gjeld til foreldrene avhengig av hvor mye tid de legger beslag på. Syke barn får selvfølgelig høyest gjeld.
Mulighetene er ubegrenset hvis man tar Juel på ordet i denne saken.

;D :D ;D ;D ;D ;D

Thomas Parsli

Sitat fra: arthur på tirsdag 02. juni 2015, klokken 18:38
...men et samfunnsmessig økonomisk regnskap viser at det er beløpet som det koster samfunnet å forsinke kollektvitrafikken ved å ha så mange elbiler i kollektivfeltet. Han fikk også sagt at man sikert kan diskutere beløpets størrelse, men det var heller ikke hans poeng, kun atb det er  en ksotnad forbundet med dette "godet" fordi "sånne som oss" kjører glade og fornøyde forbi den øvrige trafikken foran/bak en buss, eller fem...

Det er da dette vi kritiserer han på!

De omtalte godene (avgiftsfritak og bruk av kollektifelt) er insentiver for å få mennesker til å bytte ut fossilbilen med en elbil. Hvis man så kun ser på kostnadene ved elbilen er det åpenbart at man ikke bryr seg om noe annet enn å bli kvitt noe man ikke liker (elbiler).

* Hvorfor er forsinkelser skapt av fossilbiler som blokkerer påkjøringsfelt ok?
* Hvorfor er samfunnskostnadene ved forurensning fra fossilbiler (og busser...) ikke med i "regnestykket"?
* Hvor får han tallene i "regnestykket" fra?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Wattson

S90D 22de mars 2017 AP2 (+bestilt FSD)
S85D 27de mars 2015 AP1 (byttet inn)

hans.ks

Så lenge Nordea gir meg konkurransedyktig rente på billånet så gir jeg blaffen i en klovn sine uttalelser, blir litt som jeg ikke skulle reist til Sveits på ferie pga. Sepp Blatter?  :P
E-Golf med ventepumpe.

OlavEmil

Nåja. Om du ikkje reiser til Sveits pga Sepp Blatter blir vel som om du byttar bank fordi Svein Olsen, ein tilfeldig kunde i Nordea, uttaler at kvinner burde halde seg på kjøkkenet.

Å bytte bank pga Steinar Juel, blir som å ikkje reise til Sveits fordi president Didier Burkhalter uttaler at folk som et på McDonald bør betale Staten 1200,- pr hamburger i auka velferdsutgifter.

Om du dermed har større grunn til å bytte bank, blir jo di eiga vurdering ;) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

hgs

Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

arthur

Fortstat ingen som har tatt seg bryet med å høre hva han faktisk sa på TV?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA