Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fornøyde eiere - Mye problemer?

Startet av Sele, onsdag 01. juli 2015, klokken 12:28

« forrige - neste »

Sele

Totalt useriøst innlegg og totalt useriøs avis som gir spalteplass til noe slikt. At en sjeføkonom kan treffe så feil er skremmende. Hadde han vært seriøs så hadde han rettet kritikken der den hører hjemme!

http://e24.no/bil/oekonom-foreslaar-koestraff-for-elbiler/23462330

TorC

Haha! Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte over slike utspill. Det som kanskje hadde vært mye bedre var om vi fikk en skatt på å si jævla dumme ting i pressen. Som straff for all den tiden folk må kaste bort på å lese mølet. Eller for å nøre opp under hat mot enkeltgrupper.

Når utspillet er så dumt som hans må man nesten undre seg over hva som kan være den egentlige grunnen. Hvis han mener at dagens situasjon er uholdbar ville jo enhver med mer enn en halv hjerne sagt noe ganske annet. Da må grunnen enten være at han er elbilhater, eller at han trenger oppmerksomhet rundt seg selv eller banken sin.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

elektrolux

Skal logikken her følges opp bør bruk av MC oppmuntres.

Foreslår gratis bensin i første omgang.

Dersom dette hjelper vil busspassasjerene kanskje komme 10 min for tidlig til jobb.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Sandvika

En økonoms jobb er å regne basert på forutsetninger som han er blitt forelagt. Problemet her er overslaget til Ruter. Vet ikke om dette har vært diskutert på forumet her før, men denne 10min forsinkelsen fra Slependen til Lysaker kan jeg ikke forstå at er reell. Har Elbilforeningen eller noen andre faktisk bedt om å få se underlaget for denne utregningen?

Har kjørt denne strekningen daglig med elbil i rushtrafikken og min er faring er at jeg bruker maksimalt 12-14min på denne strekningen. Uten trafikk går det på rett under 10min. Altså er min erfaring at rushtrafikken maksimalt forsinker 3-5min. Da i perioden rett rundt 0800. Utenom denne perioden så er det stort sett kø av elbiler bak busser som regulerer i forhold til tabellen.



Sigurd

At e24 trykker noe slikt er ikke overraskende - jeg synes det er verre at NRK østlandssendingen refererer dette i nyhetene på radioen i dag.
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

HHF

#5
Jeg overraskes overhodet ikke av at slikt slipper til i media. Denne misunnelsen har bygget seg opp gradvis år for år og med Teslaer og nå etterhvert andre fine elbiler på veiene har "stakkars-unnskyldningen" for elbilister forsvunnet og da skal man tas for alt det er verd. Ingenting er bedre stoff for aviser og radio enn slik dynamitt. Kan de fyre opp i motsetninger mellom folk, vet de at det er av interesse og da hiver de all bensin de kan finne på bålet.

En slik artikkel og uttalelse på radioen som jeg også hørte i dag (p4 også åpenbart), viser jo bare hvor enkelt disse folkene tenker (eller ikke tenker). Kritiserer også myndighetene for "feighet" og mangel på forståelse osv osv. Samme hver gang.

Det som uansett alltid er min konklusjon når slike saker kommer frem i lyset er at uten disse fordelene elbilistene har, ville vi ikke hatt elbiler på veiene i dag. Det er det bare å innse. Det må være saftige insentiver for folk om de skal kjøpe elbil fremdeles. Er da målsettingen å ha mange elbiler på veiene, må man også gi fordeler som andre selvfølgelig vil irritere seg over og da får du slike reaksjoner - det er uunngåelig så lenge misunnelse ikke kan vaksineres bort.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3


Olemann


Merkelig at folk med et navn som han, som jeg trodde var opptatt av å framstå som seriøs og troverdig også framover, kan få seg til å stå fram med slike utspill.

Men; kanskje dette skal legges på kontoen for spontane hofteskudd drevet av personlig irritasjon heller enn av solid og gjennomarbeidet samfunnsøkonomisk analyse.

Thomas Parsli

Steinar Juel liker rett og slett ikke elbil:
http://www.hegnar.no/motor/artikkel513930.ece
SitatHan mener det er riktig å prise bilene etter hvor mye de forurenser, men mener man går for langt når en biltype får alle fordelene.
SitatJuel mener det blir feil når Tesla blir det mest subsidierte transportmiddelet vi har.

Men jeg synes ideen om at man skal betale er god, jeg betaler gladelig 240,-/dag forutsatt at:

* de som sperrer for busser i påkjøringsfeltet betaler minst like mye
* de som kjører taxi (i kollektivfeltet) betaler minst like mye
* alle som kjører fossilt kjøretøy betaler minst like mye til de alle de som lider av luftveis-sykdommer

Og så må bomprisen for tunge kjørtøy tidobles.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Amoss

Sitat fra: Sandvika på mandag 01. juni 2015, klokken 08:13
En økonoms jobb er å regne basert på forutsetninger som han er blitt forelagt. Problemet her er overslaget til Ruter.

Forsåvidt korrekt, men det fritar ham ikke fra "å bruke hue". At enkeltbusser kan bli opptil 10 minutter forsinket betyr ikke at alle busser fra 7-9 blir 10 minutter forsinket hver dag. At vegvesenet på ett punkt talte ett visst antall elbiler i kollektivfeltet en dag betyr ikke at dette er antall elbiler som bruker kollektivfeltet fra det starter til det slutter hver dag.  Og som andre har vært inne på - antall fossilbiler som blokkerer kollektivfeltet på vei ut på normalfilene har ikke vært talt.

Så, for å ha noe grunnlag for å komme med slike utregninger så må han skaffe seg ett mye bedre og mer omfattende tallgrunnlag enn dette. OG han må ta med i beregningen alternativene. Blir bussene/togene overfylte blir folk stående igjen på holdeplassene. Hva koster disse forsinkelsene? Dersom elbilene havner i fossilkøen, så blir disse enda mer forsinket, hva koster disse forsinkelsene? Osv... Disse alternative tapene må så klart komme til fratrekk fra hva elbilistene "skylder" samfunnet, sammen med hva samfunnet sparer i mindre helseplager fordi folk har byttet ut fossiler med elbiler.

Selv har jeg ikke alle data, og har på ingen måte regnet ut dette, men ser slett ikke bort i fra at når alt er lagt sammen så går pengestrømmen den motsatte vei av hva denne personen mener seg på :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Lokführer

Økonomer mener også at elbiler ikke kommer til å være verdt noenting etter bare få år. At batteripakkene må byttes ofte.
De klarer ikke å få det inn i nøtta at blybatteri og li-ion er to ganske forskjellige teknologier.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

elektrolux

Sitat fra: Lokführer på mandag 01. juni 2015, klokken 10:55
Økonomer mener også at elbiler ikke kommer til å være verdt noenting etter bare få år. At batteripakkene må byttes ofte.
De klarer ikke å få det inn i nøtta at blybatteri og li-ion er to ganske forskjellige teknologier.

Ja, jeg kjører fremdeles rundt i Elbiler kjøpt inn for 25000 kr for 6-7 år siden. Har nok spart inn det og vel så det i gratis alt i samme periode.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Thomas Parsli

Sitat fra: Lokführer på mandag 01. juni 2015, klokken 10:55
Økonomer mener også at elbiler ikke kommer til å være verdt noenting etter bare få år. At batteripakkene må byttes ofte.
De klarer ikke å få det inn i nøtta at blybatteri og li-ion er to ganske forskjellige teknologier.

Å skjære alle økonomer over samme kam er urettferdig, jeg vet ihvertfall om to økonomer som både forholder seg til økonomisk teori og virketligheten: Stephen J. Dubner og Steven D. Levitt

Når det gjelder Steinar Juel tror jeg rett og slett han ikke liker elbiler. Spesielt ikke fine elbiler (Tesla).
(Alternativet er at han er litt "tett i pappen" og det kan man jo ikke være når man er sjefsøkonom)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

ElGreeen

Han kan heller sitte å regne på hva samfunnet taper på stenging av tuneller de neste fem årene.

- Ingen økt kapasitet på innfartsparkeringer
- Ingen økte kapaistet på busstransport
- Ingen flere ekspressbusser fra vest siden av Oslo inn på Ring 3
- Ingen økt kapaistet på togene.

Nei da, her fokuseres det på 10 minutters forsinkelser (på enkelte dager) pga elbilismen og ikke på de virkelige problemene...
Nissan Leaf Tekna 2015

Ferry

Dagens utspill fra Juel passet på sett og vis bra, ettersom jeg skulle sende noen papirer til kundebehandleren "min" i Nordea. Jeg lot ikke sjansen gå fra meg til å kommentere saken. Da vi tok opp lån for å kjøpe elbil så ble det aldri nevnt noe om at vi måtte betale erstatning til busspassasjerer. På grunn av disse 240,-/dag som vi nå må betale, så ba jeg om at disse trekkes fra rentene på huslånet. Da skulle vi være skuls  :D
Det er betryggende at selveste sjefsøkonomen i Nordea er såpass oppegående, det gir trygghet i bankforholdet.  :o

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA