Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vurderer Tesla

Startet av EL-Erik, onsdag 01. juli 2015, klokken 10:19

« forrige - neste »

EL-Erik

Hei, eg har skaffet meg en gammel Think som fungerer som ett bruks / hobbyprosjekt her i huset. Har kjørt en stund med "service charge required" i displayet nå og har endelig fått fatt i en PalmOne og nødvendig programvare.
Har lest og sett videoer om hvordan dette skal gjøres, men finner ikke ut hvor overløpet fra blokkene er. Noen som kan fortelle meg hvor jeg skal se etter overløpsnippelen?
Kia Soul exclusive 2015
Think 2000 - Mer hobby enn kjøreglede :)

elektrolux

Sitat fra: EL10131 på søndag 31. mai 2015, klokken 22:53
Har kjørt en stund med "service charge required" i displayet nå

Gratulerer med en fantastisk bil som det kun er 200-300 igjen av i verden. Denne er med andre ord like sjelden som enkelte eksotiske italienere og er nok nodd prisbunnen noe senere enn det som er normalt.

Når du kjører rundt med service melding i displayet er allerede bilen kjørt dobbelt så langt som den bør mellom vannservice. Få batteri overlever dette, eller mer presist få batteri overlever serviceladingen som må til før en kan fylle vann så sent.

Vi har en egen prosedyre for å fylle vann på disse bilene, noe som innebærere minimalt med overlading. Prinsippet består i å varme batteriet ved å plassere bilen i varmt lokale, og følge nøye med på spenningen under vedlikeholdsladingen. Avslutt lading og fyll vann så snart spenningen synker, og be til høyere makter om at dette skjer før en av cellene tar fyr.

Overløpet er der vannet forhåpentligvis kommer ut under bilen. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

#2
Overløps"dysene" sitter på høyre side (passasjersida). Du ser dem som tre "gummiknotter" med hull på undersiden av batterikassa.

(Retta etter at Yeyeye gjorde meg oppmerksom på at jeg hadde blingsa.)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

EL-Erik

Sitat fra: elektrolux på mandag 01. juni 2015, klokken 08:26

Gratulerer med en fantastisk bil som det kun er 200-300 igjen av i verden. Denne er med andre ord like sjelden som enkelte eksotiske italienere og er nok nodd prisbunnen noe senere enn det som er normalt.

Når du kjører rundt med service melding i displayet er allerede bilen kjørt dobbelt så langt som den bør mellom vannservice. Få batteri overlever dette, eller mer presist få batteri overlever serviceladingen som må til før en kan fylle vann så sent.

Takk for det  :) Jeg er kjent med prosedyrene etter mye googling og lesing på dette forumet, samt noen videoer på YouTube.
Jeg har ikke kjørt bilen mer enn ca 2000 km siden jeg fikk den, og tidligere eier har satt sammen batteriblokkene av batterier fra flere forskjellige biler, jeg antar at vannivået var noenlunde ok når jeg overtok den, men at overcharge ah ikke har vært nullstilt, det er i alle fall håpet :)

Som sagt er dette delvis ett hobbyprosjekt og delvis ett bruksprosjekt. Jeg har ett håp om å kunne ta vare på denne bilen, nettopp fordi det ikke finnes så mange igjen av de, og denne har 43.000 på telleren... :)
Uansett var det ikke noen stor investering, og jeg har vel allerede spart inn igjen halvparten av det den har kostet meg i spart drivstoff og bompenger.

I verste fall er det to muligheter, vente til prisen på lithium går litt ned og bygge om, eller plukke ut motor og lage noe annet gøyt elektrisk drevet... :)
Kia Soul exclusive 2015
Think 2000 - Mer hobby enn kjøreglede :)

elektrolux

Vi ( les Think entusiaster ) trenger slike som deg som vil holde liv i disse flotte bilene.

Ville fyllt vann snarest og håpet på det beste. Bilen blir enda bedre ombygget til Litium, men da må du ikke si det til noen da det er ulovlig. Har kjørt litium Think Classic som kjører med 60 kW effekt, og klarer 142 km/t.

Har også vært med på å bygge en med 200+ rekkevidde uten at bilen forøvrig endres nevneverdig.

Normal ombygging gir deg 100+ rekkevidde og 35 kW effekt mot originalt 25 kW.

Skal du beholde NiCd har vi RoboMeter på lager og kan omprogramere Simotion slik at den ikke kjører batteriet så hardt som originalprogrammet tillater.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

EL-Erik

Sitat fra: elektrolux på mandag 01. juni 2015, klokken 22:32
Har kjørt litium Think Classic som kjører med 60 kW effekt, og klarer 142 km/t.
Når jeg tenker på hvordan Thinken oppfører seg med litt sidevind på en bro i 70-80 km/t har jeg ikke tenkt å teste det ut i 140 km/t... :) :)
Kia Soul exclusive 2015
Think 2000 - Mer hobby enn kjøreglede :)

elektrolux

#6
Think er usedvanlig stabil og trygg bil. Ikke rart når chassis er utviklet av ikke ringere enn Lotus og bruker deler fra PSA gruppen. Deler som ellers brukes på biler med toppfart på 200 km/t.

Det som kan skje er at lagerene og lagertappene på bakakslingen er defekt og en kan da oppleve ustabilitet.

Vi har forøvrig overhalte bakakslinger på lager til hyggelige priser. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

EL-Erik

Bilen er egentlig stabil og fin den, men det er jo ikke akkurat lang akselavstand og med litt hjulspor i asfalten føles det til tider som om bilen bestemmer like mye som meg hvor vi skal... Nå skal det være sagt at dette oppstår hovedsaklig på to broer her i nærområdet, til Askøy eller Sotra, og at når vindretningen er "rett" er jeg forsiktig der uansett om jeg kjører Think eller Scania... :)
Kia Soul exclusive 2015
Think 2000 - Mer hobby enn kjøreglede :)

Yeyeye

Sitat fra: cra på mandag 01. juni 2015, klokken 13:00
Overløps"dysene" sitter på venstre side (førersida). Du ser dem som tre "gummiknotter" med hull på undersiden av batterikassa.
På alle de 6 Thinkene som har vært i mitt eie, så kommer disse 3 gumminiplene ned på pasasjersiden, langs dørstokken der. Det er jeg helt sikker på at de gjør både på EL10131 sin og cra sin også 8)

mvh Arild R
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

EL-Erik

Ja, overløpet er funnet (høyre side under batterikasse) og vann er etterfylt. Riktignok ikke helt etter prosedyren, men i mitt hode ble det beste løsningen i denne omgang.
Jeg har fått fatt i en PalmOne med blåtann og lastet ned EV-monitor og EV-manager. Problemet mitt er at jeg ikke klarer å koble Palmen til OBDII leseren via bluethoot, og da er jeg jo like langt...

Det var uansett alt for lite vann på batteriene, etterfylte ca 9 liter totalt i dag, men målte ikke hvor mye som gikk i overløpet. Konklusjonen min ble at batteriene har det bedre med vann uten servicelading enn uten vann...

Dersom noen har en god idë og hvordan jeg kan få nytte av Palmen lytter jeg villig, og jeg betaler gjerne noen kroner for å få fatt i utstyr eller lisenser som må til!
Bor forresten på Askøy rett utenfor Bergen dersom noen har OBDII utstyr jeg kan låne... :)
Kia Soul exclusive 2015
Think 2000 - Mer hobby enn kjøreglede :)

cra

Sitat fra: Yeyeye på onsdag 03. juni 2015, klokken 20:11
Sitat fra: cra på mandag 01. juni 2015, klokken 13:00
Overløps"dysene" sitter på venstre side (førersida). Du ser dem som tre "gummiknotter" med hull på undersiden av batterikassa.
På alle de 6 Thinkene som har vært i mitt eie, så kommer disse 3 gumminiplene ned på pasasjersiden, langs dørstokken der. Det er jeg helt sikker på at de gjør både på EL10131 sin og cra sin også 8)

Du har selvsagt helt rett. Jeg glemte at når jeg gjør vannfylling (har ikke gjort det nylig) så står bilen "bak-fram" i garasjen for å ha nok plass på førersida der ting skjer.  ;D ;D ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA