Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Langtur med Leaf

Startet av LimaNovember, onsdag 01. juli 2015, klokken 09:06

« forrige - neste »

LimaNovember

Fra høsten trenger vi 2 biler og derfor anser jeg meg selv som en kommende elbilist. Jeg har derfor lest opp og ned på forumet i lengre tid med stor interesse. Allikevel så greier jeg ikke helt å bli klok på hvilken vei jeg skal gå, og håper derfor at dere drevne ampere-ryttere her inne kan hjelpe meg litt.

Behovet mitt er kort fortalt følgende:

  • Pendler 4 dager i uka 6 mil hver vei og kan lade på jobben.
  • Strekningen er Hof - Sandefjord og ca. 75% av strekningen går i 70-80 km/t mens de resterende 25% er i 110km/t

  • Pendler 1 dag i uka 8 mil hver vei og kan lade på jobben.
  • Strekningen er Hof - Oslo og ca. 75% av strekningen går i 100-110km/t mens de resterende 25% er vel i 70-80km/t

  • Anser at behovet vil være uendret i minst 3 år fremover.
  • Ikke behov for mye plass, da dette i all hovedsak blir til pendling.
  • Som de fleste har jeg lyst til å bruke minst mulig penger på bil.
  • Absolutt maks øvre grense er 150'000

Jeg har til nå sett meg ut 3 alternativer (kanskje 4) med fordeler(+) og ulemper(-):

  • 1: 2011/2012 trilling til 70'000 ++

    • +: Har prøvekjørt en iON og synes denne er helt grei til mitt bruk mtp. komfor og plass
    • +: Forholdsvis liten risiko mtp investeringens størrelse, avskriving og batteriets kapasitet over behovsperioden.
    • -: Usikker om rekkevidden om vinteren holder inn til Oslo, og antar at jeg må ha en eller annen form for forvarming for å være sikker på å klare 8 mil.
    • -: Usikkerhet rundt batteriytelse etter at garantien har utløpt og ekle batterikostnader hvis alt skulle gå galt.

  • 2: Ny trilling til 150'000

    • +: Garanti og liten risiko for store tekniske utfordringer i behovsperioden.
    • -: Pris og verdifall
    • -: Samme rekkeviddeangst som alternativ 1

  • 3: 2011/2012 Leaf

    • +: Noe bedre rekkevidde enn trilling etter det jeg har forstått
    • +: "Mer" bil, dvs. komfor, plass og mindre støy.
    • +: Ikke fult så ekle batterikostnader hvis alt skulle gå galt.
    • -: Dyrere enn alternativ 1

  • 4: Smart Electric Drive (ble akkurat oppmerksom på denne i går)

    • +: Noe rimeligere enn en ny trilling
    • -: Ukjent verdifall og bruktmarked

    Hva ville dere ha gjort? Takker for alle råd og tips!  :)
------
2015 Tesla Model S70D # 71'000km -> 117'000km+
x 2012 Nissan Leaf # 49'000 km -> 108'000km
x 2004 Volvo V50 2.4 # 128'000km -> 217'000km

emil

Tenk kjørelengde opp mot garanti i perioden du skal bruke bilen. Billig bruktbil med noen km bak seg kan fort gå utenfor garanti på kjørelengde før alder er oppnådd.

Jeg kjører selv en 2012 Leaf og av valgene du har listet opp er det den jeg hadde valgt utifra dine kriterier. Elbil som føles som ordentlig bil i en konstruksjon med veldig få feil.

Jejl

Har nevnt det før, men hvis du ikke trenger mer enn 2 seter eller hurtiglading er Renault Kangoo også et smart valg hvis du tenker økonomi.
Du får en brukt for ca 120.000,- Eks: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45203338&searchclickthrough=true
Eller en ny (overligger) for ca 150.000,- til 160.000  Eks: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=56340172&searchclickthrough=true
Den store fordelen denne bilen har fremfor de andre er dieselvarmeren som leveres som standard her i Norge.
Det er derfor nesten ikke forskjell på rekkevidden mellom sommer og vinter.
En ulempe med kasse-elbiler er at rekkevidden går mer ned i motorveihastighet i forhold til de andre.
Men fordelen med dieselvarmeren gjør at rekkevidden likevel er vel så god som f.eks en Leaf så fort det blir noen minusgrader. Og det er om vinteren du trenger  lengst mulig rekkevidde.

Rødkleiv

Alle anbefaler jo (kanskje naturlig nok) det de har selv. Jeg gjorde nylig en vurdering med de tre første alterntivene dine i potten.

Trilling var egentlig ikke på lista, men kloke hoder på forumet fikk meg til å vurdere den. Grunnen til at jeg gikk for en slik var pris, mulighet for hurtiglading og at det er en trivelig og holdbar bil. Leaf er bedre på nesten alle måter, men jeg er ikke så sikker på om rekkevidden på en 2011/12 er så mye bedre. Det kan være både og. På en ny bil er saken en annen, Leaf har fått bedre rekkevidde.

Trillingen er fin i byen og akseptabel på motorvei.Kjører du mye svingete landevei, ville jeg valgt noe annet. Den kjennes litt som en beruset påfugl på vagle når det blir tett mellom svingene.

Jeg ble faktisk overrasket over hvor godt jeg trives med en trilling.

LimaNovember

Takker for alle svar  :D

Har dere noen intrykk av at det er mange med Leaf eller trilling som har måtte bytte batteri? De eldste av begge disse er vel fortsatt innenfor garantiperioden så sansynligheten er vel lav for at dette skjer da uansett.

Mener også jeg har lest at på Leafen så kan man bytte ut moduler i batteripakken hvis den skulle bli dårlig, mens det på trillingen kun kan byttes hele batteripakken?!?

Man kan vel også tolke det at Peugeot øker garantiperioden til 8 år som et tegn på at de er sikre på at det er liten sannsynlighet for at denne skal ryke?!? Er det samme batteripakke i en 2011 trilling som en 2015?

@Jejl: Takk for tipset angående Kangoo. Denne skal jeg sjekke ut :)

@Rødkleiv: Hvor gammel er Trillingen din? Har du forvarming på den og hvor mange mil får du om vinteren? 
Sitat fra: Rødkleiv på søndag 31. mai 2015, klokken 22:59
Den kjennes litt som en beruset påfugl på vagle når det blir tett mellom svingene.
;D Ser poenget ditt. Den har vel ikke akkurat sportsbilformer. Heldigvis så er det ikke så mye svinger der jeg kjører

------
2015 Tesla Model S70D # 71'000km -> 117'000km+
x 2012 Nissan Leaf # 49'000 km -> 108'000km
x 2004 Volvo V50 2.4 # 128'000km -> 217'000km

timingbeltkiller

De 8 milene til/fra Oslo klarer du om vinteren bare dersom du går opp i pris til Tesla.
Eller langsomkjører 60-70 km/t.
Eller stopper for lading underveis.

Er du forøvrig så lenge på jobb at du får fulladet for hjemturen?
Dersom NEI, vil også 6 mil hjemturene kunne by på vinterproblemer.

Venter du 2-3 år, vil i alle fall GM Bolt og TM Model 3 dekke behovet ditt.
Muligens også nyere versjoner av eksisterende kortrekkevidde elbiler.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

emil

Kom vel nylig fram at Nissan har byttet tre batteripakker på garanti fordelt på alle Europasolgte Leaf.

goggo

Kjøp deg en ny I-MIEV (har forvarming av bilen, samt litt større batteri/rekkevidde enn nye ION og C-ZERO) hvis du vil ha det mest økonomiske alternativet, eller en brukt Leaf hvis du vil ha litt mere komfort.
Med trilling er nok 90 er en bedre hastighet enn 110 på motorveien :)

Så tar du elbilen til buss/tog stasjonen og kjører kollektivt den ene dagen i uka du skal til Oslo, i alle fall vinterstid...

HUgo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Rødkleiv

Sitat fra: LimaNovember på mandag 01. juni 2015, klokken 08:08


@Rødkleiv: Hvor gammel er Trillingen din? Har du forvarming på den og hvor mange mil får du om vinteren? 
Sitat fra: Rødkleiv på søndag 31. mai 2015, klokken 22:59
Den kjennes litt som en beruset påfugl på vagle når det blir tett mellom svingene.
;D Ser poenget ditt. Den har vel ikke akkurat sportsbilformer. Heldigvis så er det ikke så mye svinger der jeg kjører

Jeg har I-miev 2012 med forvarming. Har liten erfaring fra skikkelig kulde foreløpig, men min rute er 75 km totalt. Med optimale forhold har jeg ca 40% batteri igjen når jeg ikke lader på jobb. Under de verste/kaldeste forholdene tror jeg 80 km kan bli i overkant i en trilling eller brukt Leaf, i hvertfall om du vil ha varm bil og vil følge trafikken.

En mulighet er jo å ta 15 minutter stopp på Kiwis hurtigladere, gjøre unna handlingen, og kjøre videre med 40% ekstra batteri.

Rødkleiv

Sitat fra: emil på mandag 01. juni 2015, klokken 09:55
Kom vel nylig fram at Nissan har byttet tre batteripakker på garanti fordelt på alle Europasolgte Leaf.

Mitt helt subjektive inntrykk, er at både Leaf og Trilling har lite feil. Man kan dessverre ikke si det samme om f.eks Tesla. Det som synes å være et problem med enkelte bruktimporterte Leafs fra varme strøk, er at batteriet kan være skadet av ekstreme utetemperaturer.

emil

Sitat fra: Rødkleiv på mandag 01. juni 2015, klokken 10:41
Sitat fra: emil på mandag 01. juni 2015, klokken 09:55
Kom vel nylig fram at Nissan har byttet tre batteripakker på garanti fordelt på alle Europasolgte Leaf.

Mitt helt subjektive inntrykk, er at både Leaf og Trilling har lite feil. Man kan dessverre ikke si det samme om f.eks Tesla. Det som synes å være et problem med enkelte bruktimporterte Leafs fra varme strøk, er at batteriet kan være skadet av ekstreme utetemperaturer.

Vil ikke si skadet, men det er tilfeller der de har tapt seg mer i kapasitet enn tilsvarende alder/kjørelengde fra europeiske biler. En avlesning med f.eks LeafSpy før bruktkjøp er en lur ting, og man bør uansett holde seg unna biler som har mistet streker på kapasitetsmåleren.

LimaNovember

Mye bra info her :)

En ny I-MIEV blir for dyr for meg. De forhandlerne jeg har snakket med skal ha 165'000-170'000 for de, men en 2012 modell med forvarming kommer jo innenfor budsjettet. Har dere noen formening om hvor mye forvarming av batteriene + kupeên, som på 2012+ I-MIEV, sammelignet med bare forvarming av kupeên har å si? Ser at det er en del trillinger som har ettermontert DEFA varmer.

Jeg har familie som bor i Sandvika så hvis jeg er heldig så kan jeg kanskje parkere og lade der om vinteren. Da er vi nede i ca 5.5 mil hver vei. Det bør vel gå?

Ser også at en 2015 Smart selges for 133'000 og den har forvarming. Er vel ikke så mange som har erfaring med denne, men den har vel uansett ikke noe bedre rekkevidde enn en trilling etter det jeg forstår.

Begynner å danne meg et bilde om at det beste for meg kanskje er å gå for det billigste alternativet nå, leve med de kompromisser jeg må og heller vente på GM Bolt eller TM Model 3.

[LN]
------
2015 Tesla Model S70D # 71'000km -> 117'000km+
x 2012 Nissan Leaf # 49'000 km -> 108'000km
x 2004 Volvo V50 2.4 # 128'000km -> 217'000km

goggo

Sitat fra: LimaNovember på mandag 01. juni 2015, klokken 11:10
Jeg har familie som bor i Sandvika så hvis jeg er heldig så kan jeg kanskje parkere og lade der om vinteren. Da er vi nede i ca 5.5 mil hver vei. Det bør vel gå?
Burde gå fint det ja.

Sitat fra: LimaNovember på mandag 01. juni 2015, klokken 11:10
Ser også at en 2015 Smart selges for 133'000 og den har forvarming. Er vel ikke så mange som har erfaring med denne, men den har vel uansett ikke noe bedre rekkevidde enn en trilling etter det jeg forstår.
Sikkert fin bil det - men i en trilling får du i tillegg hurtiglading, 2 ekstra dører, 2 ekstra seteplasser, og mere bagasjeplass...

Sitat fra: LimaNovember på mandag 01. juni 2015, klokken 11:10
Begynner å danne meg et bilde om at det beste for meg kanskje er å gå for det billigste alternativet nå, leve med de kompromisser jeg må og heller vente på GM Bolt eller TM Model 3.
Høres veldig fornuftig ut det.

Men en ny I-MIEV skal da ikke koste så mye som du sier. 
Skal være under 150000,- inkl levering ifølge Mitsubishi Norge.
http://www.mitsubishi-motors.no/i-miev/#!section-cc


Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

emil

Husk også at en elbil kjøpt inn som nr.2 bil ofte blir primærbilen, og da er det dumt hvis du kjøper en litt for liten sak med litt for kort rekkevidde.

LimaNovember

@Hugo:
Jeg snakket med Motorforum på Økern i Oslo og de gav meg prisen 165'000 med vinterhjul. Deretter var jeg en tur hos Motorforum i Asker og de skulle ha litt over 170'000, også der med vinterhjul. Skal ta en tur til Drammen og høre hva de sier der  ;)

Dette er jo et ganske stort hopp fra de 147'000 som står på Mitshubishi sin webside !?!

Hvis vi sammenligner en brukt 2011/2012 trilling med en ny, synes dere det er verdt de +/-70'000 en ny koster mtp sikkerheten i gode garantier kontra risikoen for et større verditap?

[LN]
------
2015 Tesla Model S70D # 71'000km -> 117'000km+
x 2012 Nissan Leaf # 49'000 km -> 108'000km
x 2004 Volvo V50 2.4 # 128'000km -> 217'000km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA