Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre?

Startet av spaceman, onsdag 01. juli 2015, klokken 07:12

« forrige - neste »

spaceman

Jeg har kjøpt en slik kabel for å ha mulighet til å få litt raskere lading på 16a kurs når jeg vet schuko kontakten er i god stand og kan tåle dette.
Har hatt behov for dette 2 ganger til nå, men begge gangene har amperen stabilisert seg allerede rundt 14,8 ampere, spenningen har da vært på 221-223 volt.  Flere som ikke greier å få mer enn 14,8 ampere ut av denne kabelen?
Bruker den på en e-golf.

emil

Begrensningen ligger nok ikke i kabelen, men i bilens lader så lenge bilen også er satt til 16A. Kabelen sier bare ifra hvor mye bilen får lov til å trekke fra kontakten, så er det opp til bilen å se hva den trenger.

For Leaf sin del er jo selve laderen på 3.3kW noe som gir litt under 14.5A på 230V. I tillegg til dette kommer litt som går bort til kjøling og andre systemer rundt ladingen.

pudderjagar

Sitat fra: spaceman på søndag 31. mai 2015, klokken 20:32
Jeg har kjøpt en slik kabel for å ha mulighet til å få litt raskere lading på 16a kurs når jeg vet schuko kontakten er i god stand og kan tåle dette.
Har hatt behov for dette 2 ganger til nå, men begge gangene har amperen stabilisert seg allerede rundt 14,8 ampere, spenningen har da vært på 221-223 volt.  Flere som ikke greier å få mer enn 14,8 ampere ut av denne kabelen?
Bruker den på en e-golf.

Eg opplever det same på Zoe. Har veggboks frå PodPoint. Maks lading 233v 14,5A. Men anlegget skal gje 3,6 kw står da i spec når eg kjøpte bilen. Klarer ein slek veggboks å finne ut kor stor sikring ein har og derfor legger seg litt under med vilje eller er dei programert til å ligge litt under for at ikkje sikringen skal ligge helt i kant med kva den klarer før den slår ut?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

elektrolux

Ladestyrken bestemmes av verdien på pulsbredde signalet og er begrenset av laderens kapasitet.

Vi har inntrykk av at bilene lader med litt lavere styrke enn pulsbredde signalet tilsier.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

spaceman

Sitat fra: emil på søndag 31. mai 2015, klokken 21:13
Begrensningen ligger nok ikke i kabelen, men i bilens lader så lenge bilen også er satt til 16A. Kabelen sier bare ifra hvor mye bilen får lov til å trekke fra kontakten, så er det opp til bilen å se hva den trenger.

For Leaf sin del er jo selve laderen på 3.3kW noe som gir litt under 14.5A på 230V. I tillegg til dette kommer litt som går bort til kjøling og andre systemer rundt ladingen.

Da er det nok 3,3 kw lader i e-golfen også. Det ladepunktet jeg prøve sist ga 223volt og 14,8 ampere.
Et kjapt regnstykke på det blir  223 * 14,8 = 3300.

Mer merkelig er da da at du bare får 14,5 ampere når di lader en Zoe, den støtter jo mye høyere AC lading.

hsa77

Sitat fra: spaceman på mandag 01. juni 2015, klokken 09:37
Sitat fra: emil på søndag 31. mai 2015, klokken 21:13

Da er det nok 3,3 kw lader i e-golfen også. Det ladepunktet jeg prøve sist ga 223volt og 14,8 ampere.
Et kjapt regnstykke på det blir  223 * 14,8 = 3300.

Mer merkelig er da da at du bare får 14,5 ampere når di lader en Zoe, den støtter jo mye høyere AC lading.
Det er ladestasjonen som forteller bilen hvor mye strøm den får trekke. Dersom ladestasjonen sier "maks 16A" er det fornuftig av bilen å legge seg litt under dette, så er sannsynligheten for at sikringen går mindre.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA