Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Så er det sket med afgiftsfritagelse for elbiler i Danmark

Startet av Lokführer, tirsdag 30. juni 2015, klokken 23:21

« forrige - neste »

emil

SitatGjennom NEL begynte Spetalen å jobbe med hydrogenteknologi i 2011, og han skjønte først ikke hvorfor bilindustrien var så interessert. Men det skjønner han nå.

Kan man da si at Spetalen neppe har vært nøytral i elbildebatten han har kjørt hardt de siste årene? Han har faktisk en grunn til å rakke ned på batterielektriske biler fordi han skal tjene penger på andre teknologier.

Sitat– Rekkevidden på hydrogenbiler er så god at du bare trenger fire stasjoner for å dekke hele Oslo. Du trenger 40 stasjoner for å dekke hele Norge, sier Spetalen.

Men hvorfor gidde å kjøre omveier for å komme til en hydrogenfyllestasjon hvis man kan fylle opp batteriet hjemme over natta allrede nå?

hottentott33

Mannen har jo rett, for en elbil som lades av en hydrogencelle, rettere sagt en hydrogenbil, er nok det som er det mest sannsynlige drivstoffet om et tiår eller to, i allefall sånn som ting ser ut nå. Men ting kan forandre seg uforskammet fort. Elbiler kommer nok til å dabbe endel av etterhvert som hydrogen blir mer og mer vanlig.
Det er en grunn til at bilfabrikanter satser tungt på hydrogen.

Skjønt, hvis det stemmer at 40 stasjoner kan dekke hele Norge, så bør det ikke ta mange år før hydrogenbiler passerer elbiler i antall.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

hottentott33

Sitat fra: emil på søndag 31. mai 2015, klokken 18:52

Men hvorfor gidde å kjøre omveier for å komme til en hydrogenfyllestasjon hvis man kan fylle opp batteriet hjemme over natta allrede nå?

Et godt poeng, og ikke minst en fordel med elbil. Men fyllestasjonene ville nok blitt plassert lang hovedveiene skulle en tro, så ikke sikkert at det hadde blitt noe særlig omveier.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

Carl Anton Stenling

Sitat fra: hottentott33 på søndag 31. mai 2015, klokken 18:54
Skjønt, hvis det stemmer at 40 stasjoner kan dekke hele Norge, så bør det ikke ta mange år før hydrogenbiler passerer elbiler i antall.

40 stasjoner er nok regnet ut svært så teoretisk. Tenker vi sier at bare Nordland behøver 40 stasjoner alene. Man kan ikke forutsette at noen er villig til å kjøre inntil 10 mil for å fylle drivstoff.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

emil

Sitat fra: hottentott33 på søndag 31. mai 2015, klokken 18:58
Sitat fra: emil på søndag 31. mai 2015, klokken 18:52

Men hvorfor gidde å kjøre omveier for å komme til en hydrogenfyllestasjon hvis man kan fylle opp batteriet hjemme over natta allrede nå?

Et godt poeng, og ikke minst en fordel med elbil. Men fyllestasjonene ville nok blitt plassert lang hovedveiene skulle en tro, så ikke sikkert at det hadde blitt noe særlig omveier.

Det holder ikke med 40 hydrogenstasjoner hvis man skal dekke hele landet og alle skal over på hydrogen. Da må antall hydrogenstasjoner være på nivå med antall fossilstasjoner idag.

Uansett vil jeg aldri ha et servicekrevende hydrogengassanlegg i bilen min når jeg kan ha en servicefri batteripakke.

Carl Anton Stenling

Lurer forresten på om Spetalen mener at hydrogenbilene skal pålegges fulle avgifter? Det blir jo store avgiftstap for disse dyre hydrogenbilene  ;)
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Takayama

Ifølge artikkelen ser Spetalen for seg en kostnad for hydrogen på 1-2 kr pr mil om noen år. Da snakker vi altså pris pr mil i nivå med elbil. Hvordan Spetalen ser for seg at det er mulig skjønner ikke jeg all den tid hydrogenbilene er langt mindre energieffektive enn elbiler. Det høres mest ut som feberfantasier. Da vil isåfall elbilene også bli enda vesentlig billigere å kjøre enn i dag...

Thomas Parsli

Sitat fra: Takayama på søndag 31. mai 2015, klokken 19:59
Ifølge artikkelen ser Spetalen for seg en kostnad for hydrogen på 1-2 kr pr mil om noen år. Da snakker vi altså pris pr mil i nivå med elbil. Hvordan Spetalen ser for seg at det er mulig skjønner ikke jeg all den tid hydrogenbilene er langt mindre energieffektive enn elbiler. Det høres mest ut som feberfantasier. Da vil isåfall elbilene også bli enda vesentlig billigere å kjøre enn i dag...

Spetalen lever av å kjøpe aksjer billig, snakke de opp og så selge de dyrt.
De eneste som har feberfantasier er nok de som av en eller annen grunn tror på det Spetalen sier...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Espen Hugaas Andersen

#9
Sitat fra: Takayama på søndag 31. mai 2015, klokken 19:59
Ifølge artikkelen ser Spetalen for seg en kostnad for hydrogen på 1-2 kr pr mil om noen år. Da snakker vi altså pris pr mil i nivå med elbil. Hvordan Spetalen ser for seg at det er mulig skjønner ikke jeg all den tid hydrogenbilene er langt mindre energieffektive enn elbiler. Det høres mest ut som feberfantasier. Da vil isåfall elbilene også bli enda vesentlig billigere å kjøre enn i dag...
Dette er det samme som jeg steilet litt på. Jeg antar Spetalen forventer at strømmen skal bli helt enormt mye billigere.

Med 1,5 kr/mil, 0,01 kg/km, 50 kWh/kg og antatt at 1 kr går til infrastrukturen, så bør strømprisen ligge på ca 10 øre/kWh, inklusive nettleie, avgifter, osv. Det slår meg som optimistisk.

En sånn strømpris vil i hvert fall slå bena under alt som heter strømsparing.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

emil

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 31. mai 2015, klokken 20:35
Sitat fra: Takayama på søndag 31. mai 2015, klokken 19:59
Ifølge artikkelen ser Spetalen for seg en kostnad for hydrogen på 1-2 kr pr mil om noen år. Da snakker vi altså pris pr mil i nivå med elbil. Hvordan Spetalen ser for seg at det er mulig skjønner ikke jeg all den tid hydrogenbilene er langt mindre energieffektive enn elbiler. Det høres mest ut som feberfantasier. Da vil isåfall elbilene også bli enda vesentlig billigere å kjøre enn i dag...
Dette er det samme som jeg steilet litt på. Jeg antar Spetalen forventer at strømmen skal bli helt enormt mye billigere.

Med 1,5 kr/mil, 0,01 kg/km, 50 kWh/kg og antatt at 1 kr går til infrastrukturen, så bør strømprisen ligge på ca 10 øre/kWh, inklusive nettleie, avgifter, osv. Det slår meg som optimistisk.

En sånn strømpris vil i hvert fall slå bena under alt som heter strømsparing.

Tanken er vel at hydrogenen skal produseres av overskuddstrøm fra vind/sol man ellers ikke får sendt ut på nettet. Men uansett tror jeg nok at Spetalen er ute etter å kjøpe, hause opp og så selge seg ut med god fortjeneste før det går i dass.

Elbil fundamentalist

Hydrogenstrømmen bør ikke brukes på hydrogenbiler, men helst kjøres inn i kraftnettet igjen for å på den måten utkonkurrere polsk brunkullstrøm.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

emil

Sitat fra: Elbil fundamentalist på søndag 31. mai 2015, klokken 21:23
Hydrogenstrømmen bør ikke brukes på hydrogenbiler, men helst kjøres inn i kraftnettet igjen for å på den måten utkonkurrere polsk brunkullstrøm.

Men da ryker argumentet om at batterielektriske biler kun kjøres på polsk brunkullstrøm.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: emil på søndag 31. mai 2015, klokken 21:10Tanken er vel at hydrogenen skal produseres av overskuddstrøm fra vind/sol man ellers ikke får sendt ut på nettet.
Fortsatt må vindturbinene/solcellene faktisk koste under 10 øre/kWh over levetiden. Det er heller tvilsomt; da begynner man å nærme seg kostnadene ved produksjon av vannkraft...

Sitat fra: emil på søndag 31. mai 2015, klokken 21:10Men uansett tror jeg nok at Spetalen er ute etter å kjøpe, hause opp og så selge seg ut med god fortjeneste før det går i dass.
Skal innrømme det er mulig, men jeg er ikke så sikker. Når den tid kommer skal jeg i hvert fall finne frem popkornet og se på at selskapet går under. Forhåpentligvis med Spetalen som eneste aksjonær.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Svein el-freak

Greit å lade bilen hjemme om natta for ca 1-1,5 pr mil.

Hvordan i all verden skal de klare 2kr pr. mil for en hydrogenbil når det går 3 til 4 ganger så mye strøm i forhold til elbilen? Idag koster det 90kr pr. kilo, da kan du kjøre 10 mil ifølge produsentene, Altså like mye som det koster å kjøre diesel eller bensin. Setter jeg solceller på taket hjemme med batteribank er jeg antagelig nede i 50-75 øre pr. mil. Jeg tror at Spetalen har satset på feil hest, hydrogen vs solceller/vindturbiner.
Foretningslivet er ikke akkurat blide på oss som kan tenke selv, alle vil gjøre oss avhengige av deres tjenester og produkter. 73% av norges befolkning bor i enebolig eller rekkehus, med litt velvilje kan sikkert 60-70 % av oss lade bilen hjemme på 16Ah, da vil man ha 24 mil på tanken om bilen lader i 12 timer, med elbiler som klarer 30mil om vinteren er behovet for hurtiglading også minimal. 2017/18 har vi slike biler, Tesla S/3, Chevrolet Bolt, Audi har varslet om 50 mil. Elbilen kan ikke stoppes....
Blå 2019 Model3LR, 26.03.19, (30.12.16res.)
Svart 2019 Model3LR, 04.03.19, (31.03.16res.)
Greenworks 40V snøfreser
2014 e-nv, 190 500km(pr.08/2019) noen som har gått lenger?
2013 Leaf, 162 000km(pr.03/2019)

Stop farting, drive electric!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA