Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vinduene åpner ikke

Startet av werner, mandag 29. juni 2015, klokken 12:32

« forrige - neste »

werner

Hurra, jeg blir elbilist.
Spart et par år og nå ble det elbil uten å ta opp lån. Prosessen med å måtte vente gjør gleden og spenningen desto større. Det ble Leaf SV 2013 modell USA, piggdekk, variabel 6,10,16 A ladekabel uten klump. Det er 6,6 kW lader, Autonova sa at jeg måtte ha type 1 til 2 kabel for 32 A i tillegg.
ER det noen andre overganger eller ledninger jeg bør kjøpe ? Er det noen type 1 til 2 kabler som anbefales ?



emil

Type2-Type1 kabler koster 1500-2000kr fra diverse nettbutikker, flere av disse har brukere her på forumet.

CEE-Schuko adapter kan være greit å ha

Shuko skjøteledning, 2.5mm2 (finnes grei 20M på Biltema og 10M på Jula).

Jejl

Jeg vil anbefale å ikke kjøpe noen ting før en ser om en trenger det.
Husker da jeg satt å ventet på teslaen og alle skulle kjøpe overganger og ledninger til alle slags formål. Jeg kjøpte ingenting, og har ikke hatt bruk for noe annet enn det som følgte med bilen. Det ligger nok masse ubrukt ladeutstyr rundt hos forskjellige elbileiere som aldri kommer til å bli brukt heller.

jkirkebo

Sitat fra: Jejl på fredag 29. mai 2015, klokken 17:55
Jeg vil anbefale å ikke kjøpe noen ting før en ser om en trenger det.
Husker da jeg satt å ventet på teslaen og alle skulle kjøpe overganger og ledninger til alle slags formål. Jeg kjøpte ingenting, og har ikke hatt bruk for noe annet enn det som følgte med bilen. Det ligger nok masse ubrukt ladeutstyr rundt hos forskjellige elbileiere som aldri kommer til å bli brukt heller.

Godt mulig, men enkelte ting vet man fint på forhånd om  man trenger. Skal man f.eks kjøre land og strand rundt på bilferie vil du slite hardt uten å ha med ekstra adaptere. Det hadde f.eks vært kjipt å stå fast på Rica Nordkapp hotell i fjor sommer uten adapter for 16A 3-fase blå CEE. Det var nemlig eneste jordede kontakt å oppdrive i nærhet til parkering. 13A schuko hadde også begrenset oss svært mye i forhold til 20A/25A komfyrkontakt, 13A i 12 timer er ikke mer enn 40% batterikapasitet. Litt lite å starte neste dag på...

Skal man derimot bare bruke bilen til å pendle samt kjøre til hytta i ny og ne er selvsagt behovet annerledes.

Forøvrig har jeg allerede fått bruk for dekkpluggesettet jeg kjøpte på Biltema og 12V kompressoren fra Clas Ohlson. Sparte meg for en masse tid og ulempe. Jeg har heller med meg alt for mye utstyr enn litt for lite. Når man plutselig trenger en ting er ofte litt sent å anskaffe den. Slik som f.eks innboforsikring ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Sitat fra: jkirkebo på fredag 29. mai 2015, klokken 18:08
Forøvrig har jeg allerede fått bruk for dekkpluggesettet jeg kjøpte på Biltema og 12V kompressoren fra Clas Ohlson. Sparte meg for en masse tid og ulempe. Jeg har heller med meg alt for mye utstyr enn litt for lite. Når man plutselig trenger en ting er ofte litt sent å anskaffe den. Slik som f.eks innboforsikring ;)

Dekkpluggesettet til Biltema har jeg også og pluggen sitter fortsatt etter noen tusen km. Leafen leveres jo med kompressor så det slipper man å kjøpe ekstra.

Jeg har forresten ikke kjøpt noen Type2-Type1 kabel enda selv siden det i prinsippet ikke finnes Type2 kontakter der jeg lader til vanlig. Og de få stedene jeg har vært med Type2 har det uansett vært godt med schuko i tillegg. Men skal trådstarter kunne utnytte 6.6kW laderen er jo en 32A Type2-Type1 (enfase) kabel nødvendig, men man må da i tillegg finne rimelige eller gratis 7.2kW eller 22kW ladekontakter for at det skal lønne seg foran hurtiglading.

Trådstarter må også huske at en 11kW ladekontakt ikke gir Leafen mer effekt enn schukoladekabelen (Charge-Amps) siden Leafen kun kan utnytte en fase og 11kW er 16A trefase.

Skjøteledningen har jeg derimot fått behov for ved et par anledninger, og skjøteledning + CEE adapter er en ganske liten kostnad i innkjøp.

Jejl

Sitat fra: jkirkebo på fredag 29. mai 2015, klokken 18:08
Sitat fra: Jejl på fredag 29. mai 2015, klokken 17:55
Jeg vil anbefale å ikke kjøpe noen ting før en ser om en trenger det.
Husker da jeg satt å ventet på teslaen og alle skulle kjøpe overganger og ledninger til alle slags formål. Jeg kjøpte ingenting, og har ikke hatt bruk for noe annet enn det som følgte med bilen. Det ligger nok masse ubrukt ladeutstyr rundt hos forskjellige elbileiere som aldri kommer til å bli brukt heller.

Godt mulig, men enkelte ting vet man fint på forhånd om  man trenger. Skal man f.eks kjøre land og strand rundt på bilferie vil du slite hardt uten å ha med ekstra adaptere. Det hadde f.eks vært kjipt å stå fast på Rica Nordkapp hotell i fjor sommer uten adapter for 16A 3-fase blå CEE. Det var nemlig eneste jordede kontakt å oppdrive i nærhet til parkering. 13A schuko hadde også begrenset oss svært mye i forhold til 20A/25A komfyrkontakt, 13A i 12 timer er ikke mer enn 40% batterikapasitet. Litt lite å starte neste dag på...

Skal man derimot bare bruke bilen til å pendle samt kjøre til hytta i ny og ne er selvsagt behovet annerledes.

Forøvrig har jeg allerede fått bruk for dekkpluggesettet jeg kjøpte på Biltema og 12V kompressoren fra Clas Ohlson. Sparte meg for en masse tid og ulempe. Jeg har heller med meg alt for mye utstyr enn litt for lite. Når man plutselig trenger en ting er ofte litt sent å anskaffe den. Slik som f.eks innboforsikring ;)
Jeg kommer nok sikkert til å kjøpe noe nå når vi skal kjøre til Spania. En type 2 kabel er sikkert kjekk å ha. Men den blir sikkert bare brukt på denne ene turen. Regner med at det er sc i Spania også snart.

Powerflux

Sitat fra: Jejl på fredag 29. mai 2015, klokken 23:27
Jeg kommer nok sikkert til å kjøpe noe nå når vi skal kjøre til Spania. En type 2 kabel er sikkert kjekk å ha. Men den blir sikkert bare brukt på denne ene turen. Regner med at det er sc i Spania også snart.
Antar at det er med en Tesla du skal kjøre til Spania(siden du nevner SC)
Hvis det er med Leaf så er jeg mektig imponert ;D ;D
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA