Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skrytebilder! :)

Startet av elektro, mandag 29. juni 2015, klokken 11:53

« forrige - neste »

elektro

Sitat fra: TB på tirsdag 02. juni 2015, klokken 18:42
Bakgrunnen til "kladden" er rele som gjer at kabel er uten spenning. Kabler uten "kladd" vil alltid ha spenning fram til håndtaket så lenge den står i kontakten. Det er normalt ikkje eit problem, men ved skade på kabel kan det oppstå fare.

Der er dermed krav om maks 30 cm kabel før rele som kobler ut spenning.

Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner vet dere..  ;) Problemet er jo som kjent at det oppstår slitasje, varmgang og alskens problemer med veggkontakten i stedet pga. vekten av kladden.

Og er det noe verre med eventuelle skader på en ladekabel enn andre kabler da? Du har jo ikke kladd på ledningen til for eksempel kappsaga eller motorvarmeren?
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

emil

Sitat fra: TB på tirsdag 02. juni 2015, klokken 18:42
Der er dermed krav om maks 30 cm kabel før rele som kobler ut spenning.

Bortsett fra Tyske biler som har 1-1.5m fra schuko til kladd...

Og kan de bilene leveres med så lang ledning før kladden ser jeg ikke noe som helst problem med kladdløse som ikke belaster schuko på samme måte.

Men ja, det er en litt større fare for at skader på kabel kan medføre støt på en kladdløs/lang ledning før kladd, men selve kontaktpinnene er strømløse frem til kommunikasjon med bil er oppnådd.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA