Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 70D Titanium farge (Bilde)

Startet av elektro, mandag 29. juni 2015, klokken 10:34

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: weld77 på tirsdag 02. juni 2015, klokken 12:10
Tesla har heller ingen fossilbiler de skal beskytte så de kan optimere under andre kriterier. Husk også på at utenfor Norge i Europa er elbiler en kuriositet. Japan har visstnok en fantastisk lasestruktur, ofte små avstander, verdens mest teknofascinerte befolkning og nesten ingen elbiler...

Nja, kommer an på hva du måler mot. Det er over dobbelt så mange elbiler i Japan som i Norge. Siden Japan er litt mindre enn Norge er det altså dobbelt så stor tetthet pr. kvadratkilometer av elbiler der. Men siden de bor en "smule" tettere enn oss (de er over 20 ganger så mange som oss) blir tettheten pr. person selvsagt langt lavere. Men uansett er Japan et mye større marked for elbilprodusentene enn Norge.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

AmocoCadiz

Ok at det internasjonale elbilmarkedet er tragisk lite, utenom Norge og California, og ev. Japan osv.

Men problemstillingen med å få god nok dekkning av hurtiglading i NORGE med allerede 50000+ elbiler kan vel løses lokalt i Norge, ev. som skissert på dugnad mellom elbiljøperne og de norske elbilimportørene og kraftselskapene, uavhengig av de internasjonale bilprodusentenes beskyttelse av sin fossilbil produksjon.

Hvis dette skjer , kanskje t.o.m. politikerne kommer på banen med en fungerende statsstøtte til en infrastruktur for nasjonalt ladenettverk.

Kanskje det varslede salget av 40% andel laddbare hybrider også etterhvert skaper etterspørsel for å hurtiglade sine altfor små batterier, når de oppdager elkjøringens gleder?

Uansett et sted må snøballen fås å begynne å rulle, så sakte som det går nå, er risikoen for stor for avsporing av hele elbilsatsingen.

weld77

#17
Jeg mener og har ment at problemet er selve bilene som har for kort rekkevidde. Den kommer til å bli bedre, men ingen vits i å bygge ut ladere som det er lite behov for om få år. Se på kartet til Tesla over sør-Norge. Noen få steder til så er det aller meste gjort, så trengs det evt flere plasser på de travleste stedene. Liten grunn til å ha en hurtiglader på hvert nes. Det er også borderline umulig å tjene penger på det.

Problemet er strengt tatt at noen vil kjøre langt i en bil som er beregnet å kjøre maks 100km eller så. At noen ønsker å kjøre en slik doning mye lengre er forsåvidt prisverdig, men knappes noe man må lage infrastruktur for. Tesla er bygget for å kunne kjøre langtur siden ladestopp passer greit med behov for pauser uansett. De andre bilene er det ikke, selv om det er mulig om man absolutt vil.

Så lenge svært mange har elbil som en bybiler kundegrunnlaget altfor lite.  Bekjent av meg har Leaf og har hatt det lenge og har aldri hurtigladet. De har en bil nr. 2 med eksos til lange turer. Tipper han er langt mer representativ enn entusiaster her som vil kunne kjøre overalt og gjerne står 20 min litt over hver time på langtur for å lade.

Teslas modell funker. Fordi de er smartere enn alle andre, satser stort, har kunder som er villige til å betale og lager noe som faktisk funker. På landegfeonten og en bil som greit kan kjøres nesten hvorsomhelst.

Med de andre bilene er rekkevidden såpass kort at selv normal jobbpendeling er et problem om man ikke er sikker på å kunne lade på jobben. Tesla slipper å forholde seg til slike trivialiteter og kam lage er nettverk som dekker langturer og gi blanke i mye av det andre. Har man egen parkeringsplass med strøm er man good to go ca 355 dager i året. Resten tas på hurtigladere.

AmocoCadiz

Sitat fra: weld77 på tirsdag 02. juni 2015, klokken 18:27
Jeg mener og har ment at problemet er selve bilene som har for kort rekkevidde. Den kommer til å bli bedre, men ingen vits i å bygge ut ladere som det er lite behov for om få år. Se på kartet til Tesla over sør-Norge. Noen få steder til så er det aller meste gjort, så trengs det evt flere plasser på de travleste stedene. Liten grunn til å ha en hurtiglader på hvert nes. Det er også borderline umulig å tjene penger på det.

Problemet er strengt tatt at noen vil kjøre langt i en bil som er beregnet å kjøre maks 100km eller så. At noen ønsker å kjøre en slik doning mye lengre er forsåvidt prisverdig, men knappes noe man må lage infrastruktur for. Tesla er bygget for å kunne kjøre langtur siden ladestopp passer greit med behov for pauser uansett. De andre bilene er det ikke, selv om det er mulig om man absolutt vil.

Så lenge svært mange har elbil som en bybiler kundegrunnlaget altfor lite.  Bekjent av meg har Leaf og har hatt det lenge og har aldri hurtigladet. De har en bil nr. 2 med eksos til lange turer. Tipper han er langt mer representativ enn entusiaster her som vil kunne kjøre overalt og gjerne står 20 min litt over hver time på langtur for å lade.

Teslas modell funker. Fordi de er smartere enn alle andre, satser stort, har kunder som er villige til å betale og lager noe som faktisk funker. På landegfeonten og en bil som greit kan kjøres nesten hvorsomhelst.

Med de andre bilene er rekkevidden såpass kort at selv normal jobbpendeling er et problem om man ikke er sikker på å kunne lade på jobben. Tesla slipper å forholde seg til slike trivialiteter og kam lage er nettverk som dekker langturer og gi blanke i mye av det andre. Har man egen parkeringsplass med strøm er man good to go ca 355 dager i året. Resten tas på hurtigladere.

Det er klart at hovedgrunnen til rekkeviddeproblemet er at mesteparten av elbilene per dags dato selges med for små batterier. Og at Tesla har et smart helhetskonsept med stort batteri og flott ladenettverk per idag. Dette er dog en kostbar og meget stor bil. To vesentlige aspekt som gjør at den ikke passer for alle. Men viktigst med Tesla, den fungerer som "proof of concept", beviser at elbilen vil kunne fungere nå og i fremtiden.

Ellers ser jeg ikke på hurtigladenettverks problematikken som et "entusiast" problem,
men en reel og vesentlig problemstilling per idag. Og DET er vesentlig, vi tenderer til å ta morgendagens besluttninger ut i fra dagens premisser, ikke ut i fra alle mulige spekulasjoner om og når ting kanskje skjer i fremtiden.
Det stemmer også at flere geografiske områder stadig forbedres med godt dekkede hurtigladestasjoner, her er det vel stort sett etterspurt etter "redundency", altså fler "pumper" enn bare en på hver stasjon for å oppretholde stabil tilgang.

Men uansett om det er den stakkars miljøentusiasten som er ute og kjører, eller alle de andre grunnene til at man trenger påfyll som f.eks. endrede værforhold, regn , snø, kø eller omkjøring, glemt å lade om natta, kona føder, nedslitte og eldre batteripakker, alle de nye ladehybridene som ønsker å bruke elkjøring osv. osv. finnes det like mange grunner til at elbilister ønsker hurtigladestasjoner jevnt fordelt på veinettet i og rundt de mest befolkede områdene i Norge. Disse grunnen blir ikke borte om noen år selv HVIS de nye middelsstore og bedre batteribilene virkelig kommer.

For ellers er det vel heller ingen grunn til å ha alle bensinstasjoner jevnt fordelt over hele veinettet, for folk kan jo fylle diesel i Oslo og kjøre helt til sør-Europa på bare en tank. ( t.o.m. lettere enn å kjøre Tesla  :)  )
Så hurtigladene trengs, det trengs mange av de (Grønn Kontakt har allerede 100, Arctic Roads skal lage 388 osv) og de vil sikkert eksistere og utvikle seg videre fremover enten til pølsebuer som bensinstasjonene idag ( og som Statoil først som sist har installert hurtigladere der) , eller inngå som merverdikonsept ala kjøpesenter typ Kiwi, Tanum og Nordby.

weld77

#19
En bensinpumpens omsetter for fantastisk mye mer enn en hurtiglader. På en time kan det selges bensin for 10.000 kroner eller så. Strøm er billig og mange har strøm hjemme som koster en brøkdel av hurtiglading. Så hurtiglading er noe man kun bruker når man absolutt må. Derfor er det ikke butikk i det. Jeg har eid min Tesla i tre måneder, har hurtigladet sju ganger, derav var kun en av de helt nødvendig.

AmocoCadiz

Interessant tanke, at en av elbilens aller største fordeler, den billige strømmen og det allestedsværende vanlige strømuttaket som gjør at elbilen kan lades nær sagt alle steder den er parkert og ikke i bruk,
også blir dens akilleshel fordi det undergraver behovet for hurtigladernettverk hvis alle elbilene får store nok batteri...

weld77

#21
Tanken er ikke veldig interessant. Med mindre staten sponser massivt (som det ikke er noen grunn til) så står man igjen med brukerne. Hurtiglading på Teslas stasjoner er strengt tatt svindyrt gitt at man betaler type 15.000 for det ved kjøp av bilen. Men det driter kundene sannsynligvis i fordi muligheten er verdt mer enn kostnaden.

Andre elbiler har er snev av rasjonalitet over seg rent økonomisk. For kjøpere av Tesla er det ikke bare et transportbehov som skal dekkes, men en engangsmulighet som benyttes. Hva det faktisk koster å fylle er totalt irrelevant for nesten alle kjøpere. For noen som kjøper elbil for å kjøre i kollektivfeltet og slippe å betale for bensin er logikken en helt annen. For min del spiser ekstra forsikring og dekkostnad mer eller mindre opp hele besparelsen på drivstoff, men jeg har heller aldri prøvd å innbille meg selv eller andre at kjøpet av en p85d er rasjonelt økonomisk.

Bilen jeg solgte var verdt noe over 300.000. Den dekte utmerket transportbehovet til familien og hadde halvannet år igjen av garantitiden. Det finnes ikke noe univers hvor det er lønnsomt å bytte ut den med en bil som koster 800k+ uansett hvor lite drivstoff koster eller hvor lav årsavgiften er. Hurtigladere gjør at vi ikke trenger en ekstra bil, utover det har de begrenset funksjon for oss de fleste av årets dager, men de er gull på årets få langturer.

Folk bør slutte å forvente at å eie bil som kan kjøre 100km på ett batteri skal være smooth å eie som eneste bil. Å kjøpe elbil med kort rekkevidde er et valg med konsekvenser. En av de er at lading er hassle om man skal kjøre er stykke og jeg har problemer med å se hvorfor det offentlige skal sponse noe slikt, og ditto at kjøpere som vil kjøre til jobb og barnehage og ikke betale bompenger skal betale for et ladenetrverk de ikke trenger.

Det er åpenbart mer interresant med metallic lakk enn å kunne lade greit. Rasjonelt? Nei. Men det er mye ved bilhold som ikke er det. Ville være rart om lading var det eneste rasjonelle...

AmocoCadiz

Enda en god grunn for et større og jevnt fordelt hurtigladenettverk er for å bekjempe vanlig folks evige motargument mot elbilen, rekkeviddeangsten. Noe som ser ut å være langt mer utbrett blant fossilførere enn blant elbilister.

Rekkeviddeangsten bremser konverteringen fra fossil til elbil i stor grad idag, den har eksistert svært lenge, den sitter dypt, og vil fortsatt eksistere i lang tid fremover, selv OM det kommer normalstore elbiler med bedre batterier. Og så lenge dette fenomenet står så grunnstøtt blant vanlig folk, vil etterspørsel og utviklingstakt for nettopp vanlig størrelse elbiler med stort batteri forsinkes og begrenses ( i tilegg til fossilbilprodusentenes interesse av utnytte utvikling, produksjon, lager og kapital bundet opp i fossilbilteknologi)

Så ved å allerede nå bygge ut et bra hurtigladenettverk med minimum 2-4 ladere per lokasjon vil med sikkerhet øke salg og etterspørsel for elbiler og hjelpe på en positiv men skjør miljømessig utvikling, selv om få faktisk legger ut på langkjøring.

At de fleste med 10mils rekkevidde elbil primært bruker den i og nær by bunner vel i dels i rekkeviddeangsten, og dels at det uansett er den primære bruken av bil enten den er fossil eller el. Men den psykologiske vitenskapen om at det ER mulig å kunne kjøre andre steder er verdiful og vesentlig for bilen generellt som definisjonen og opplevelsen av det "frie" transportmidlet.

I mellomtiden kan nåværende 10mils rekkevidde elbilførere nyte godt av ladenettverket og vise venner og bekjente at en vanlig størrelse elbil også kan og kommer til å fungere som bil nr1. Det er heller ikke til å komme unna at "Tesla effekten" slår begge veier, ikke bare er den romslig, flott og går langt, men stigmatiseringen, symbolverdien og den enorme størrelsen ( og folks oppfattelse av avgiftssniking) brukes av mange som nettopp et argument mot elbilen enten de går langt eller kort. Det er jo også entusiaster som stort sett kjøper Tesla S, bare en annen type entusiaster, ofte de som liker 0-100kikk, spissteknologi eller luxusvarer. Det er dog plass til begge type elbilister i Norge.

weld77

Et annet problem med de fleste elbiler som langturbil er plass. Fint for 2 personer, men nå vi er på tur med to voksne og to barn er bagasjerommet på Teslaen smekk fullt. Med to voksne hadde det selvsagt gått fint, for en familie blir det værre.

I det hele er det summen av flere ting som gjør at en liten elbil med kort rekkevidde ikke er veldig attraktiv som eneste bil. Rekkeviddeangst - reell eller inbillt - antall ladestopp nødvendig på lengre turer, plass til bagasje om man er fire-fem personer og sikkert en del ting til. For noen kan en eller flere eller alle av disse være uvesentlige eller til å leve med, for svært mange er ikke det tilfelle. Kan alltids leie en eksosbil på langturer, men det sitter også ganske langt inne, rasjonelt eller ikke.

Men flere ladepunkt pr. ladeplass ville absolutt være et sted å starte, ja. Samt ha ladere som ikke slutter å virke så ofte som ser ut til å være tilfelle.

Panduck

Sitat fra: weld77 på mandag 01. juni 2015, klokken 14:00
Det er egentlig helt bonk at kun 1 bil kan lade samtidig på en hurtiglader. Måten Tesla har løst dette på med 4-8 ladestasjoner pr. sted er svært mye mer effektivt - det er ganske basal køteori.

Har man et ønske om at alle skal kjøre elbil, må CCS/Chademo lages slik Tesla-laderene gjør. Burde være mulig å ha ladestasjon med f.eks 2xChademo og 2xCCS, der alle kan brukes samtidig, med prioritert ladning henhold til når man koblet seg til.

emil

Sitat fra: elektro på fredag 29. mai 2015, klokken 14:01
Er helt ny med elbil (e-Golf) og tenkte jeg skulle hurtiglade på Kiwi Mølla forleden, bare for moro skyld. Der stod det en Renault Zoe eller noe slikt, som hadde stått der halvannen time og var på 99% (man kunne se det gjennom vinduet).

Er vistnok en tråd på Zoe-gruppa på Facebook om akkurat dette, der en Zoe-bruker som fullader bilen sin på Kiwi-lader i Oslo klager over at hun får kjeft av andre som skal hurtiglade. Har ikke detajlene, men det jeg ble fortalt var at det virket som om de fleste der mener at det er helt greit å stå på hurtiglader en time for å fullade bilen selv om man ikke får veldig mye ekstra den andre halvtimen av ladetiden.

aronesen

#26
Hvis det er nye Zoe så betyr vel det minst 1 time før full tank (99%). Legg til gratis lading, så er insentivet til å fjerne bilen ikke så stort. (Hvis man ser bort fra det rent moralske.. )

Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

emil

Sitat fra: aronesen på torsdag 11. juni 2015, klokken 20:13
Hvis det er nye Zoe så betyr vel det minst 1 time før full tank (99%). Legg til gratis lading, så er insentivet til å fjerne bilen ikke så stort. (Hvis man ser bort fra det rent moralske.. )

Hvis det er den nye Zoe så er det enda værre å okkupere både 43kW AC og samtidig sperre for 50kW DC-lading i lang tid når man mye heller kunne stått på et rent 22kW ladepunkt uten at det påvirker latdetiden.

aronesen

Sitat fra: emil på torsdag 11. juni 2015, klokken 20:24
Sitat fra: aronesen på torsdag 11. juni 2015, klokken 20:13
Hvis det er nye Zoe så betyr vel det minst 1 time før full tank (99%). Legg til gratis lading, så er insentivet til å fjerne bilen ikke så stort. (Hvis man ser bort fra det rent moralske.. )

Hvis det er den nye Zoe så er det enda værre å okkupere både 43kW AC og samtidig sperre for 50kW DC-lading i lang tid når man mye heller kunne stått på et rent 22kW ladepunkt uten at det påvirker latdetiden.

Enig med deg i det, men hvis det ikke er noen 22KW ladere i nærheten eller hvis de er fra en annen leverandør enn de som Renault har avtale med (Fortum) så er nok ikke dette siste gangen det skjer. Dessverre.
Det er dette som er svakheten ved abbonements modellene og gratisavtalene.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA