Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 70D Titanium farge (Bilde)

Startet av elektro, mandag 29. juni 2015, klokken 10:34

« forrige - neste »

elektro

Er helt ny med elbil (e-Golf) og tenkte jeg skulle hurtiglade på Kiwi Mølla forleden, bare for moro skyld. Der stod det en Renault Zoe eller noe slikt, som hadde stått der halvannen time og var på 99% (man kunne se det gjennom vinduet). Der stod det også en annen e-Golf eier som frustrert prøvde å få tak i eieren til Renaulten vha. bilnummeret med håp om at han/hun var i nærheten. Combo kontakten var ledig, men i likhet med meg var ikke han klar over at kun en bil kan hurtiglade samtidig.

Spørsmålet mitt er egentlig; Hvor man flere hurtiglade samtidig?

Er det forskjell fra leverandør til leverandør eller er det forskjellig fra ladepunkt til ladepunkt? Og finnes det noen enkel måte å finne ut dette på for de som ikke er aktive på elbilforum og primært ser på bilen som et transportmiddel og ikke en hobby?  ;)
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

emil

Der det kun er én hurtigladestasjon er det ingen steder en e-Golf kan lade samtidig som f.eks en Leaf. Man kan kun bruke en av DC-kontaktene (CHAdeMO eller Combo) samtidig. På enkelte ladestasjoner, men ikke Kiwi-laderene, kan en lade på DC-kontakt og f.eks en Zoe, Tesla eller MB kan lade på AC-kontakten.

Det er desverre ingen generell oversikt over hvilke ladere dette er mulig på. ABB-sine multistandard ladere støtter det teknisk (har bl.a ladet Leafen samtidig som en Tesla i Skien), men det kan være andre forhold som gjør at muligeten er sperret.

Det at en Zoe sto så lenge blir en konsekvens når egoismen slår til og ladingen er gratis for disse bilene (Renault tar regningen siden disse bilene har problemer med å lade fra vanlige ladekontakter). Kan selvfølgelig være andre omstendigheter som gjorde at eier ikke kunne komme tilbake til bilen.

Nestegang du møter en Zoe som står og okkuperer laderen på den måten er det bare å ringe Fortum sin servicetelefon så kan de avslutte ladingen for deg. Selve ladekabelen er nok låst til bilen, men siden du skal ha Combo-kontakten er ikke det noe problem.

KjellG

Sitat fra: emil på fredag 29. mai 2015, klokken 14:40
Det at en Zoe sto så lenge blir en konsekvens når egoismen slår til og ladingen er gratis for disse bilene...

Nestegang du møter en Zoe som står og okkuperer laderen på den måten er det bare å ringe Fortum sin servicetelefon så kan de avslutte ladingen for deg.

Sitat fra: emil på mandag 18. mai 2015, klokken 20:14
Sitat fra: KjellG på mandag 18. mai 2015, klokken 19:43
Parkere på ladeplass og lading på ladeplass er ikke synonymer. Min kommentar var to timer kun som placeholder.

Da blir det å justere effekten på ladekabelen (eller fra bilen der de støtter det) så man akkurat er fulladet når dagen er over...

Da lader man 100% av tiden man står på ladeplassen og alle er fornøyde uten at noe egentlig har endret seg.

Er det forskjell på hurtiglading og på langsomtlading eller kanskje Zoe trengte et sted å stå, ikke 99, men 100% av tiden?

emil

Sitat fra: KjellG på lørdag 30. mai 2015, klokken 10:52
Sitat fra: emil på fredag 29. mai 2015, klokken 14:40
Det at en Zoe sto så lenge blir en konsekvens når egoismen slår til og ladingen er gratis for disse bilene...

Nestegang du møter en Zoe som står og okkuperer laderen på den måten er det bare å ringe Fortum sin servicetelefon så kan de avslutte ladingen for deg.

Sitat fra: emil på mandag 18. mai 2015, klokken 20:14
Sitat fra: KjellG på mandag 18. mai 2015, klokken 19:43
Parkere på ladeplass og lading på ladeplass er ikke synonymer. Min kommentar var to timer kun som placeholder.

Da blir det å justere effekten på ladekabelen (eller fra bilen der de støtter det) så man akkurat er fulladet når dagen er over...

Da lader man 100% av tiden man står på ladeplassen og alle er fornøyde uten at noe egentlig har endret seg.

Er det forskjell på hurtiglading og på langsomtlading eller kanskje Zoe trengte et sted å stå, ikke 99, men 100% av tiden?

Nå er du flink i å plukke ting ut av sammenhengen her.

Det er stor forskjell på å stå en halvtime ekstra på en sakteladingsplass man står på 6-8t for å fullade batteriet og å stå og okkupere en hurtiglader i en time unødvendig. Uansett nok av parkeringsplasser på det aktuelle stedet så Zoe ikke hadde behov for å okkupere hurtiglader for å stå parkert.

aronesen

Zoe lader fra tom tank opp til 99% på en halv time (43KW). Men.. Den kan stå over en time på 99% før den bikker over til 100% og det gir bare noen få kilometer ekstra. Ikke noe du vil bruke en hurtiglader til om det er aldri så gratis.  >:( Ikke bra at noen okkuperer laderen lengre enn de må. Selv har jeg notert telefonnummeret i ladeluka slik mange andre her inne også har gjort.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

weld77

Det er egentlig helt bonk at kun 1 bil kan lade samtidig på en hurtiglader. Måten Tesla har løst dette på med 4-8 ladestasjoner pr. sted er svært mye mer effektivt - det er ganske basal køteori.

I det hele er det ganske mye med det offentlig tilgjengelige hurtigladernettverket jeg virkelig ikke skjønner hva de har tenkt på.

AmocoCadiz

Sitat fra: weld77 på mandag 01. juni 2015, klokken 14:00
Det er egentlig helt bonk at kun 1 bil kan lade samtidig på en hurtiglader. Måten Tesla har løst dette på med 4-8 ladestasjoner pr. sted er svært mye mer effektivt - det er ganske basal køteori.

I det hele er det ganske mye med det offentlig tilgjengelige hurtigladernettverket jeg virkelig ikke skjønner hva de har tenkt på.

Ja det er utrolig frustrerende med kun 1 "elpumpe", en vanlig bensinstasjon har gjerne 18-20 pumper, og dette for fossilbiler som opptar plassen maks 5 min, selv de aller minste bensinstasjoner som den lille ved Tusenfryd har tross alt 4 pumper...

Her er det egentlig helt klart en logisk brist ved hurtigladeproblemstillingen slik den fremstår idag;
som fossilbilister har man de siste 50-70 år blitt vant med  ( og som bilist vokst opp med ) å kunne fylle drivstoff fra stasjoner med mangfoldig antall pumper på tidsrom mindre enn 5 min,
som pioneerer med elbil skal det plutselig være greit å vente halvtime til en time på å få påfyll som tar ytterligere 20-30 min, eller hva som i realiteten verre er, denne ENE elladeren er ute av drift og det er langt  til neste lader ( av og til for langt, da ender man i beste fall med en schuko og 2-3 timers saktelading i kulda eller verste fall å ringe veihjelp)

Ja det er visst voldsomt dyrt å sette opp en hurtiglader i Norge, Fortum og GrønnKontakt klager over at de til tross fakturering på 2.5kr for strøm ikke tjener penger, men å stå i kø ved f.eks Kjellstad Lier hurtigladeren kan man lure når det 20 meter lenger bort er 8 Tesla hurtigladere ledige og i drift, et flott hurtiglader nettverk som på kort tid dekket store deler av Norge og Europa, det må være noe Tesla har skjønt og er flinke med å lage pene, konsise og fungerende hurtigladerstasjoner som andre aktører kanskje burde studere....?!?

weld77

Tesla har fått inn  masse penger fra billjøperene. Veldig masse mer  enn hva Transnova og andre har delt ut.  Konseptet er genialt, og det er ikke fordi man kan tanke gratis, men fordi de står der de trengs, det er flere leseplasser på ett sted og ikke minst at de faktisk virker. De har tatt en investering som fremmer salg av bilene. 

jkirkebo

Sitat fra: weld77 på mandag 01. juni 2015, klokken 18:29
Tesla har fått inn  masse penger fra billjøperene. Veldig masse mer  enn hva Transnova og andre har delt ut.  Konseptet er genialt, og det er ikke fordi man kan tanke gratis, men fordi de står der de trengs, det er flere leseplasser på ett sted og ikke minst at de faktisk virker. De har tatt en investering som fremmer salg av bilene.

Jepp, hvis VW, Nissan, BMW osv. ga Fortum eller Grønn Kontakt kr. 12.000,- til utbygging for hver bil de solgte så ville nok det gitt en rimelig bra utbygging. Da snakker vi tross alt om ca. 170 millioner kroner bare for 2014, og 110 millioner kroner hittil i år. Det hadde holdt til å sette opp over 100 hurtigladestasjoner med 4-6 ladere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

AmocoCadiz

Sitat fra: jkirkebo på mandag 01. juni 2015, klokken 20:47
Sitat fra: weld77 på mandag 01. juni 2015, klokken 18:29
Tesla har fått inn  masse penger fra billjøperene. Veldig masse mer  enn hva Transnova og andre har delt ut.  Konseptet er genialt, og det er ikke fordi man kan tanke gratis, men fordi de står der de trengs, det er flere leseplasser på ett sted og ikke minst at de faktisk virker. De har tatt en investering som fremmer salg av bilene.

Jepp, hvis VW, Nissan, BMW osv. ga Fortum eller Grønn Kontakt kr. 12.000,- til utbygging for hver bil de solgte så ville nok det gitt en rimelig bra utbygging. Da snakker vi tross alt om ca. 170 millioner kroner bare for 2014, og 110 millioner kroner hittil i år. Det hadde holdt til å sette opp over 100 hurtigladestasjoner med 4-6 ladere.
Så hvis de større elbilmerkene/importørene i Norge satset/co-sponset en litt mer spiselig sum som kanskje 6000kr pr bil, ville vii løpet av et år fått 50 nye hurtigladerstasjoner med 4-6 ladere på hver?
Dette ville vel relativt sett være tilstrekkelig for å gi elbilen det endelige fortrinnet til å bli den primære biltypen for BÅDE kort og lang transport for de fleste  i Norge, løse miljøproblemet med fossilbilen og gjøre Norge til det definitive foregangslandet angående overgang til nullutslippsbiler. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg i dette scenariet?

zbk

Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 01. juni 2015, klokken 22:49
Så hvis de større elbilmerkene/importørene i Norge satset/co-sponset en litt mer spiselig sum som kanskje 6000kr pr bil, ville vii løpet av et år fått 50 nye hurtigladerstasjoner med 4-6 ladere på hver?
Dette ville vel relativt sett være tilstrekkelig for å gi elbilen det endelige fortrinnet til å bli den primære biltypen for BÅDE kort og lang transport for de fleste  i Norge, løse miljøproblemet med fossilbilen og gjøre Norge til det definitive foregangslandet angående overgang til nullutslippsbiler. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg i dette scenariet?

For det første alle som synes det er viktigere å hate elbiler enn å løse (lokale) utslippsproblemer og som dermed gjør det til sin livsoppgave å motarbeide disse.

For det andre: politikere som jeg er redd for ikke har guts til å holde incentivene lenge nok til at man unngår en midlertidig stopp i elbil-veksten før batteriteknologien er billig nok til at elbilene "selger seg selv".
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

jkirkebo

Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 01. juni 2015, klokken 22:49
Så hvis de større elbilmerkene/importørene i Norge satset/co-sponset en litt mer spiselig sum som kanskje 6000kr pr bil, ville vii løpet av et år fått 50 nye hurtigladerstasjoner med 4-6 ladere på hver?

Noe sånt ja.

Sitat
Dette ville vel relativt sett være tilstrekkelig for å gi elbilen det endelige fortrinnet til å bli den primære biltypen for BÅDE kort og lang transport for de fleste  i Norge, løse miljøproblemet med fossilbilen og gjøre Norge til det definitive foregangslandet angående overgang til nullutslippsbiler. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg i dette scenariet?

Neida, løsningen er god den og jeg har nevnt den flere ganger tidligere. Importørene er dog ikke nevneverdig interessert så vidt jeg skjønner, av de andre enn Tesla er det vel bare Renault som har tatt litt tak mhp. utbygging av hurtiglading. Og de har vel bare gjort det pga. ladeutfordringene Zoe har...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

weld77

#12
Jeg tipper en ganske stor andel av eiere av kortrekkevidde elbil har det som bil nr. 2 og følgelig ikke er spesielt interesserte i å betale en god slump ekstra for å kunne hurtiglader fordi de ganske enkelt ikke har behov for det. Selv med tilgjengelig hurtigladning som er pålitelig er det for noget spesielt interesserte å legge ut på langtur med en bil som har i området rundt 10 mil rekkevidde i normal motorveihastighet og heller ikke har plass til veldig mye bagasje.

Vi var nylig på tur med to voksne og to barn en uke fra Oslo til Sørlandet. Bagasjerommet på Teslaen var veldig fullt...

Tesla selger en fundamentalt annen type bil som også er såpass dyr i utgangspunktet at 10-15-20k ekstra for hurtiglading herfra til evigheten neppe på virker kjøpsbeslutningen nevneverdig. At det kan være god økonomi i å betale la oss si 10k ekstra, ha tilgang til hurtiglading og så måtte bruke en del tid ekstra kontra å ha en eksosbil i tillegg for langtur osv er ikke det samme som at folk faktisk vil gjøre det.

AmocoCadiz

Men er det ikke et vesentlig poeng hvis de fleste med +-10mils rekkevidde elbiler, kunne konvertere denne fra nr2 bil til å bli nr "den eneste bilen", altså til totalt kun å eie en bil?
Og ikke måtte ha enda en bil "på lur" i garasjen for de få gangene man kjører feritur/langtur.
Folk med fossilgolf eller fossil Kia drar da også på ferie i sine biler, e-utgavene er vel ganske like ( litt mindre plass pga batteri), men ja de er +-10mil, men derfor løser hyppige og FLERE hurtigladere på hver hurtigladeplass langt på vei dette.

Ser forskjellen å legge på 10-15 000kr for hurtiglading  på en 6-800K bil, men hvis summen var noe mer spiselig som 5-6000kr for "kortdistansebilene" er det knappt annet enn prisen for et tilegg som metalliclakk, xtra høytalere osv. Hvis pristilegget for 50nye multi hurtigladere rundt om i Norge var 3000kr for kjøperen og Nissan Bmw VW co sponset 3000kr i 1-2 år ville det vel fungere. Og hvordan kan importørene ikke være interessert, då det åpner det for en stør økning av salget og bekjemper det som virker å være elbilens største motargument, den skumle rekkevidde angsten. Bare for importørene å røske litt i konvensjonelle salgstankegangen, se helhetsbildet, snakke sammen og med kraftselskapene.

Altså poenget er å la folk ha en reel mulighet å bare ha en bil som da er elbil uten også en ekstra fossil som standby bil (og hva med leie til ferien?), hvis man tilpasser feriebagasjebehov ville dette vel fungert for folk flest og være det beste miljøalternativet?

weld77

Tesla har heller ingen fossilbiler de skal beskytte så de kan optimere under andre kriterier. Husk også på at utenfor Norge i Europa er elbiler en kuriositet. Japan har visstnok en fantastisk lasestruktur, ofte små avstander, verdens mest teknofascinerte befolkning og nesten ingen elbiler...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA