Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva er det Fortum og GrønnKontakt ikke har skjønt men som AR har skjønt?

Startet av bno, søndag 28. juni 2015, klokken 22:30

« forrige - neste »

bno

Kan ikke unngå å bli oppgitt av holdning som her kommer til overflaten:
http://www.dn.no/nyheter/energi/2015/05/28/1701/Norge/oljeanalytiker-dette-er-oljebransjens-strste-trussel

Her er et eksempel på hvordan finans fiffen tenker - vi gir faen bare vi tjener penger

Eksempelet viser det sanne ansikt (ikke overrasket) til kapitalens tenkning og stadige fokus på (kortsiktig) profitt. Om det er palmeolje, teaktre, ødeleggelse av grunnvann forekomster enten det er "farmers" i Nordtyskland/Danmark eller creaking på prærien i USA), CO2 forurensning (ICE) så gir vi faen. Dette er det fremherskende credo. Denne menigheten består av Finanseliten, Bilskribenter, Kommunikasjonsbyråer (omdømmebygging/reperasjon), Lobbyister, Petroleums eliten, Bilprodusent eliten, Korrupte politikere i ulike deler av verden osv.
Når mange meg inkludert har brukt mange hundrede tusen kroner i å forsøke å bidra til en grønnere verden med solfangere på taket, energibrønn, varmepumpe, lavenergihus, elbil med ditto avskrivninger ja - da blir jeg j***a forbannet nå jeg leser slikt. Ikke det at jeg ikke vet hvordan denne gjengen usolidariske grupper og individer tenker, men å få slengt denne dritten rett i fleisen som her. Da blir man "pissed off".
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Porsgrunn

Ser på det som en liten bekreftelse på at bevisstheten øker også i de kretsene.

Med et unntak synes jeg egentlig oljeanalytikeren viser god forståelse. Tror han har helt rett i at olje på sikt vil miste mye av sin særstilling.

Der jeg ikke er enig med han er påstanden om at det er i Norges interessere å forsinke utviklingen. Å være dinosauren som tviholder på det gamle til det siste kan ikke være den gode løsningen på lang sikt. Er helt overbevist om at det er bedre for oss og barna våre å bruke rikdom og kunnskaper fra oljen til å bli med i utviklingen fra starten.

Espen Hugaas Andersen

Det er nok sant at om man skulle operere kun utav kortsiktig egeninteresse, så ville ikke norge insentivere elbiler. Men om man kun skulle operere utav kortsiktig egeninteresse ville man også slå ned gamle damer på gaten og ta pengene deres, så det er ikke noe galt med å tenke litt uselvisk og langsiktig.

Russland er et eksempel på et land som kun opererer utav egeninteresse.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Bolfus

Jeg ser ikke kontroversen i denne saken.

Det Schieldrop sier er jo riktig - vi er i stand til å fjerne avgifter på miljøvennlige elbiler fordi vi først har tjent oss rike på å forurense, og det må jo kunne sies å være et paradoks. Jeg ser ikke noe sted at han sier seg uenig i miljøpolitikken eller forsøker å fremstille den som noe negativt. Sitatet "Fremveksten av elektriske biler er den absolutte trusselen for oljeprodusenter og oljeeksportører" er jo riktig nok, og svært gledelig.

Amoss

Sitat fra: bno på fredag 29. mai 2015, klokken 06:57
Her er et eksempel på hvordan finans fiffen tenker - vi gir faen bare vi tjener penger

At folk som jobber med dette ser på fremveksten av ett alternativ som en trussel bør ikke overraske noen. Snarere ser jeg det som positivt at fremveksten av elbiler er så god at "finans fiffen" registrerer dette og uttrykker sin bekymring. Det viser jo at man er på rett vei :)

... Verre er det at jeg flere ganger når jeg har diskutert elbiler med "vanlige folk" - langt i fra "finans fiffen" eller noen som jobber i oljebransjen - møter de samme argumentene: "Elbiler?  Jammen, Norge lever jo av oljen! Hva skal Norge leve av om alle skulle bruker elbiler?  Nei, elbiler er noe tull!".
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

flux

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.

bno

Jeg ser, tolker og forstår og sånn sett enig i kommentarer og argumentasjonen. Det vi alle her også er klar ovrr er signalgivninger. Dette er en David goliat kamp. Sterke krefter er i sving det er det som er perspektivet her. Dette handler om noe annet enn 50000 elbiler for å si det kafkansk
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA