Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Prosedyre for å få ladepistolen ut.

Startet av eivisa, lørdag 27. juni 2015, klokken 20:35

« forrige - neste »

eivisa

Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

OlavEmil

Kva vil desse tala seie? Har du 86% batterikapasitet att, eller 73,13?

Og kva verkty nyttar du for å få fram desse tala?
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

nr1rayner

Sitat fra: OlavEmil på torsdag 28. mai 2015, klokken 15:08
Kva vil desse tala seie? Har du 86% batterikapasitet att, eller 73,13?

Og kva verkty nyttar du for å få fram desse tala?

Dette er fra Leafspy, app til mobil (finnes flere tråder her om det).
SOH 86% betyr "state of health", spiller nytt batteri skal vel teoretisk sett ligge på 100%, men noen ligger vel også litt over. Så var det vel at Nissan garanterer 70% gjenværende etter x antall år..
Ser ut til at alle batteristreker er på plass, den første skal vel forsvinne på rundt 85%, så det er vel kanskje rett før at den først slukker.

HX 73,13 er mål på indre motstand i batteriet såvidt jeg husker
Ahr er amper-timer, eller total batterikapasitet på pakken.

For å sammenligne med min, 2013 Tekna, 11.111km på telleren
SOH 97%
Hx 97,51%
Ahr 63,51

Leste forøvrig nylig en artikkel elbil vs fossil (som vanlig full av feil...).
De tok utgangspunkt i VW Golf. VW anslo levetid på 150.000km på batteripakken, eller var det kanskje på hele bilen..!?? Uansett, i CO2-regnskapet hadde de beregnet 2 batteribytter på 150.000km..
Imponerende da at du har så bra batteri etter 100.000km  ;D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Powerflux

Sitat fra: nr1rayner på fredag 29. mai 2015, klokken 02:00

For å sammenligne med min, 2013 Tekna, 11.111km på telleren
SOH 97%
Hx 97,51%
Ahr 63,51

Evisa sin har gått langt, din har gått relativt kort og min midt på treet!

Her er mine tall etter ca 50000 km.
SOH 94%
Hx 85,7%
Ahr 62,03
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

emil

Sitat fra: Powerflux på fredag 29. mai 2015, klokken 11:53
Sitat fra: nr1rayner på fredag 29. mai 2015, klokken 02:00

For å sammenligne med min, 2013 Tekna, 11.111km på telleren
SOH 97%
Hx 97,51%
Ahr 63,51

Evisa sin har gått langt, din har gått relativt kort og min midt på treet!

Her er mine tall etter ca 50000 km.
SOH 94%
Hx 85,7%
Ahr 62,03

Og mine tall etter ca 55.000km og fullading i dag morges:

SOH: 89%
Hx:  86,57%
Ahr: 58,56

169 hurtigladinger, 1135 sakteladinger
Dette er en første generasjons importbil som gikk sitt første år og 13.000km i USA før den kom til Norge for snart to år siden.


nr1rayner

Men i dag, 1 uke etter, med 1 hurtiglader, ca 400km og endel vanlige ladinger viser min:
AHr 62,63
SOH 95
HX 96,35

1-2 lavere på alle på 1 uke.. Nei, stoler ikke blindt på disse tallene!
Men, en grei indikasjon er det nok sikkert ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Leon

Har ikke passert 100.000 km enda, men nærmer meg halvveis. Har nå kjørt 43.000 km på vel 19 måneder.

Batteristatusen har variert mye. Her er en oversikt:

16/07-2014: Odo=16,624 km AHr=62,46 SOH=  95% Hx=  96,13%  45 QCs  Første måling med Leaf Spy
30/09-2014: Odo=24,003 km AHr=67,36 SOH=100% Hx=107,25%  73 QCs
03/11-2014: Odo=26,831 km AHr=67,36 SOH=100% Hx=115,15%  86 QCs
18/12-2014: Odo=30,566 km AHr=67,36 SOH=100% Hx=118,62% 103 QCs  All time high!
15/04-2015: Odo=39,396 km AHr=67,36 SOH=100% Hx=105,33% 155 QCs
22/04-2015: Odo=40,078 km AHr=60,83 SOH=  93% Hx=  93,46% 155 QCs  Så raskt kan det gå nedover...
10/05-2015: Odo=41,546 km AHr=62,25 SOH=  95% Hx=  95,85% 159 QCs
10/05-2015: Odo=41,833 km AHr=65,05 SOH=  99% Hx=  99,61% 162 QCs  Samme dag - 3 QCs
27/05-2015: Odo=42,662 km AHr=61,71 SOH=  94% Hx=  95,14% 163 QCs
27/05-2015: Odo=42,939 km AHr=64,58 SOH=  98% Hx=  98,96% 165 QCs  Samme dag - 2 QCs

Så hurtigladinger hjelper, særlig ved flere ladinger på samme dag!
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

leafnor

#8
Fikk liv i OBD og bluetooth, og lastet Leaf Spy Lite til en androidenhet:

Bilen produsert februar 2012, og registrert første gang august 2012.

Bilen ikke fullt ladet, SOC 72,3% og Carwings sier 2 timer til full. Det er 9 av 12 streker på display.

Leser da:
ODO: 67.798 km
SOH 90%
Hx 79,17%
Ahr 59,13

Temperatur på batteriene 10,9C.
Antall QC 3, og 2188 L1/L2

Om et par timer er den fulladet, og da skal jeg gjøre ny avlesning.

Fulladet:

SOH 90%
Hx 79,17%
Ahr 59,13
SOC: 91,6%

Temperatur på batteriene 11,8C.

Leaf 2012/Aug 160.000 km

emil

Sitat fra: leafnor på fredag 29. mai 2015, klokken 21:57
SOH 90%
Hx 79,17%
Ahr 59,13
SOC: 91,6%

Basert på hva jeg selv leser av i LeafSpy og hva andre har postet ser disse tallene helt normale ut i forhold til alder og kjørelengde

aljbarth


leafnor

Leaf 2012/Aug 160.000 km

Powerflux

Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

leafnor

Leaf 2012/Aug 160.000 km

aljbarth


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA