Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Støydemping av TMS - oppskrift og erfaring.

Startet av hmhaga, lørdag 27. juni 2015, klokken 18:44

« forrige - neste »

pwb

En gang fra Oslo til Siggerud ved FOD gården har jeg hatt min merkligste opplevelse. Rett etter man går inn i 60 sona så er det en svak sving til venstre, plutselig dukker det opp en diger MB med kvinnfolk godt innpakka i slør opp på siden og skal forbi, så kommer det bil imot og jeg må gi på så de skal klare å legge seg inn bak meg igjen. Ved neste sving så skjer det samme igjen, de kommer helt opp på siden og det kommer en ny bil imot, det artige var at de prøvde ikke å kjøre forbi på den lille sletta mellom disse to svingeng hvor det var klart. Akkurat der angrer jeg på at jeg ikke har kamera både bak og på sidene også, for det er var skikkelig merkelig. De kom forbi til slutt ved Stensrud, men ved avkjøringen til Siggerud så lå de bak en annen og jeg tok de igjen. Om de bare skulle forbi fordi jeg kjører rundt i en liten elbil eller ikke vet jeg ikke, men det er mange som bare må forbi fordi det er en liten elbil.

turfsurf

Sitat fra: pwb på søndag 07. juni 2015, klokken 08:26
Sitat fra: Sele på lørdag 06. juni 2015, klokken 19:33
Hvorfor er det så vanskelig og slippe andre forbi?

Hvorfor skal man slippe forbi? Jeg kjører fra A til B og vil noen forbi så må de gjerne kjøre forbi der de er klart, jeg gidder nå vel f... ikke å slakke ned eler kjøre av for å slippe forbi en idiot som kommer bak is tor fart? Kan nok heller si at når det kommer noen bak i stor fart som så legger seg nærme så skal det ikke være fritt for at det heller går litt under enn litt over fartsgrensen. Lå bak en idiot i går, der lå det en buss først og den lå i 70-75 i 80 sona på en vei som kan forsvare at bussen ikke holdt 80. Tullingen foran prøvde flere ganger å kjøre forbi, men han fikk det ikke til. Etter noen få km er vi inne i sentrum av Ski og da går trafikken sakte uansett og kl er uansett godt over 18.00. Så han ville tjent 15sek på å kommet forbi den bussen. Tror heller at vi må prøve å roe ned trafikken bak oss ved å heller ligge litt under for å få skikk på disse idiotene, bare synd at det vil sikkert gå så langt som at de frontkoliderer med noen og tar med andre i døden.

Her viser du veldig lite innsikt menneskets psyke, og er en av de som bidrar til å gjøre trafikken farligere. Mange blir veldig provosert av å ligge bak noen som ligger 5-10 under fartsgrensen uten grunn (subjektiv vurdering). De vil da ofte i en viss affekt kunne foreta forbikjøringer de ellers ikke ville gjort. Det spiller ingen rolle hvem som i utgangspunktet bryter loven, du er med på å gjøre situasjonen farligere for alle med slik oppførsel. I mine øyne mye værre enn å kjøre noen km/t over fartsgrensen.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

K S

Sitat fra: turfsurf på søndag 07. juni 2015, klokken 08:47
Sitat fra: pwb på søndag 07. juni 2015, klokken 08:26
Sitat fra: Sele på lørdag 06. juni 2015, klokken 19:33
Hvorfor er det så vanskelig og slippe andre forbi?

Hvorfor skal man slippe forbi? Jeg kjører fra A til B og vil noen forbi så må de gjerne kjøre forbi der de er klart, jeg gidder nå vel f... ikke å slakke ned eler kjøre av for å slippe forbi en idiot som kommer bak is tor fart? Kan nok heller si at når det kommer noen bak i stor fart som så legger seg nærme så skal det ikke være fritt for at det heller går litt under enn litt over fartsgrensen. Lå bak en idiot i går, der lå det en buss først og den lå i 70-75 i 80 sona på en vei som kan forsvare at bussen ikke holdt 80. Tullingen foran prøvde flere ganger å kjøre forbi, men han fikk det ikke til. Etter noen få km er vi inne i sentrum av Ski og da går trafikken sakte uansett og kl er uansett godt over 18.00. Så han ville tjent 15sek på å kommet forbi den bussen. Tror heller at vi må prøve å roe ned trafikken bak oss ved å heller ligge litt under for å få skikk på disse idiotene, bare synd at det vil sikkert gå så langt som at de frontkoliderer med noen og tar med andre i døden.

Her viser du veldig lite innsikt menneskets psyke, og er en av de som bidrar til å gjøre trafikken farligere. Mange blir veldig provosert av å ligge bak noen som ligger 5-10 under fartsgrensen uten grunn (subjektiv vurdering). De vil da ofte i en viss affekt kunne foreta forbikjøringer de ellers ikke ville gjort. Det spiller ingen rolle hvem som i utgangspunktet bryter loven, du er med på å gjøre situasjonen farligere for alle med slik oppførsel. I mine øyne mye værre enn å kjøre noen km/t over fartsgrensen.

Her forteller du i siste setning at du gir balla i fartsgrensene. Som så mange andre.

Det er faktisk lov å kjøre i 78 km/t i 80 sone, det er ikke lov å kjøre i 82 km/ t i 80 sone.

Men du mener den "skyldige" er den som kjører 78-80 km/t?

Jeg kjører også bobil, kjører ikke saktere med den, så sant veien er god nok. Det er et helvete å kjøre bobil/campingvogn i Norge! Slippe forbi, det gjorde jeg før, har sluppet forbi litt for mange til at jeg gjør det igjen, med mindre veien er for smal, lite oversiktlig. Hvorfor ikke? Jo, når de som trør på som f på rettstrekkene og kommer forbi, hvem er det da som ligger i raua på bilen foran? Jo, da er det jeg med bobilen. De klarer å kjøre forbi, men ikke å cruise i jamn fart!

Panduck

Dette er relativt trist lesning. Og det har ingenting med elbiler å gjøre. Men hvorfor skal man ikke slippe forbi? Vel, jeg leser hele tiden om hvordan man tar for lett på lovbrytere. Voldtektsmenn skal straffes hardere, tyver skal sperres inne i lengre tid, kriminelle innvandrere skal sendes ut av landet osv osv. Jeg vil ikke ta en debatt om dette er riktig eller ikke, sier meg ikke nødvendigvis uenig i alt det heller. Problemet er at disse "Politiet må ta kriminelle hardere!!!" glemmer at de er kriminelle når de bryter farsgrensen.  Og blir de stoppet, blir de sure. "Politiet får ta de ordentlige kriminelle!!!". Fartsgrenser er der av en grunn. Det er et lovbrudd å kjøre fortere enn de.

Men hva er sitausjonen? Jo, vi som holder fartsgrensa, VI er de som stemples som "kriminelle". Vi har et "ansvar for å slippe lovbrytere forbi". Hvordan blir det om vi skal gjøre dette? Jo, som staff for at jeg følger loven, så må jeg på en 30 min kjøretur se etter en rekke steder for å svinge inn for å slippe lovbryterene forbi. Å nyte en kjøretur blir nesten umulig, vi får de på bakenden umiddelbart.  Hjelper ikke noe å være snill og kjøre til siden og slippe forbi, for da har man en til i bakenden om noen få minutter.

Folk er veldig flinke med å si hvordan man skal slippe forbi fordi veitrafikkloven snakker om "å vise ansvar", men de gir blaffen i absolutt alle andre trafikkregler. 3-sekundersregelen ble glemt 3 sekunder etter at man fikk lappen. "Å vise ansvar" betyr "å slippe meg frem".

Det skremmende er at taxi-førere, som skal være PROFESJONELLE, det er jobben deres, er noen av de verste. De oppfører seg som om trafikkregler ikke gjelder for dem, de har jo taxi og alle skal passe seg for dem. Det burde virkelig gjøres noe for å rydde opp i hodlningene i den næringen!

K S

Sitat fra: Panduck på søndag 07. juni 2015, klokken 10:05
Dette er relativt trist lesning. Og det har ingenting med elbiler å gjøre. Men hvorfor skal man ikke slippe forbi? Vel, jeg leser hele tiden om hvordan man tar for lett på lovbrytere. Voldtektsmenn skal straffes hardere, tyver skal sperres inne i lengre tid, kriminelle innvandrere skal sendes ut av landet osv osv. Jeg vil ikke ta en debatt om dette er riktig eller ikke, sier meg ikke nødvendigvis uenig i alt det heller. Problemet er at disse "Politiet må ta kriminelle hardere!!!" glemmer at de er kriminelle når de bryter farsgrensen.  Og blir de stoppet, blir de sure. "Politiet får ta de ordentlige kriminelle!!!". Fartsgrenser er der av en grunn. Det er et lovbrudd å kjøre fortere enn de.

Men hva er sitausjonen? Jo, vi som holder fartsgrensa, VI er de som stemples som "kriminelle". Vi har et "ansvar for å slippe lovbrytere forbi". Hvordan blir det om vi skal gjøre dette? Jo, som staff for at jeg følger loven, så må jeg på en 30 min kjøretur se etter en rekke steder for å svinge inn for å slippe lovbryterene forbi. Å nyte en kjøretur blir nesten umulig, vi får de på bakenden umiddelbart.  Hjelper ikke noe å være snill og kjøre til siden og slippe forbi, for da har man en til i bakenden om noen få minutter.

Folk er veldig flinke med å si hvordan man skal slippe forbi fordi veitrafikkloven snakker om "å vise ansvar", men de gir blaffen i absolutt alle andre trafikkregler. 3-sekundersregelen ble glemt 3 sekunder etter at man fikk lappen. "Å vise ansvar" betyr "å slippe meg frem".

Det skremmende er at taxi-førere, som skal være PROFESJONELLE, det er jobben deres, er noen av de verste. De oppfører seg som om trafikkregler ikke gjelder for dem, de har jo taxi og alle skal passe seg for dem. Det burde virkelig gjøres noe for å rydde opp i hodlningene i den næringen!

Hvis man ligger 10-20 km/t over fartsgrensen, er en "pliktet" å slippe forbi sorte premiummerker fortsatt?

Ellers så gjelder manglende respekt for fartsgrenser alle yrkessjåfører!

Noensinne har opplevd at vogntog slipper forbi ved første anledning? Kan de, så kjører de det det går, kommer en på Vestlandet går det ikke fort!

Sele

#95
Jeg snakker om når en ligger først og har den køen bak seg og ikke en bil foran seg i mils avstand. Da kan det ikke være så vanskelig og slippe forbi? Ellers så har jeg mangt engang kjørt forbi også har bilen blinket med lysene på meg. Ja jeg vet jeg kjørte for fort men det er da mitt problem,ikke den jeg kjørte forbi som ønsker og "leke" politi. Noe jeg forøvrig ser andre også prøver og gjøre her.

Ligger man 10-20 km/t over fartsgrensen så lager man ikke kø!

Kjell Leaf

Sitat fra: K S på søndag 07. juni 2015, klokken 10:22
Sitat fra: Panduck på søndag 07. juni 2015, klokken 10:05
Dette er relativt trist lesning. Og det har ingenting med elbiler å gjøre. Men hvorfor skal man ikke slippe forbi? Vel, jeg leser hele tiden om hvordan man tar for lett på lovbrytere. Voldtektsmenn skal straffes hardere, tyver skal sperres inne i lengre tid, kriminelle innvandrere skal sendes ut av landet osv osv. Jeg vil ikke ta en debatt om dette er riktig eller ikke, sier meg ikke nødvendigvis uenig i alt det heller. Problemet er at disse "Politiet må ta kriminelle hardere!!!" glemmer at de er kriminelle når de bryter farsgrensen.  Og blir de stoppet, blir de sure. "Politiet får ta de ordentlige kriminelle!!!". Fartsgrenser er der av en grunn. Det er et lovbrudd å kjøre fortere enn de.

Men hva er sitausjonen? Jo, vi som holder fartsgrensa, VI er de som stemples som "kriminelle". Vi har et "ansvar for å slippe lovbrytere forbi". Hvordan blir det om vi skal gjøre dette? Jo, som staff for at jeg følger loven, så må jeg på en 30 min kjøretur se etter en rekke steder for å svinge inn for å slippe lovbryterene forbi. Å nyte en kjøretur blir nesten umulig, vi får de på bakenden umiddelbart.  Hjelper ikke noe å være snill og kjøre til siden og slippe forbi, for da har man en til i bakenden om noen få minutter.

Folk er veldig flinke med å si hvordan man skal slippe forbi fordi veitrafikkloven snakker om "å vise ansvar", men de gir blaffen i absolutt alle andre trafikkregler. 3-sekundersregelen ble glemt 3 sekunder etter at man fikk lappen. "Å vise ansvar" betyr "å slippe meg frem".

Det skremmende er at taxi-førere, som skal være PROFESJONELLE, det er jobben deres, er noen av de verste. De oppfører seg som om trafikkregler ikke gjelder for dem, de har jo taxi og alle skal passe seg for dem. Det burde virkelig gjøres noe for å rydde opp i hodlningene i den næringen!

Hvis man ligger 10-20 km/t over fartsgrensen, er en "pliktet" å slippe forbi sorte premiummerker fortsatt?

Ellers så gjelder manglende respekt for fartsgrenser alle yrkessjåfører!

Noensinne har opplevd at vogntog slipper forbi ved første anledning? Kan de, så kjører de det det går, kommer en på Vestlandet går det ikke fort!
Ja, du har også plikt til å slippe biler forbi om du ligger over fartsgrensen dersom de gir tegn om at de vil forbi.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

K S

Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 07. juni 2015, klokken 12:04
Sitat fra: K S på søndag 07. juni 2015, klokken 10:22
Sitat fra: Panduck på søndag 07. juni 2015, klokken 10:05
Dette er relativt trist lesning. Og det har ingenting med elbiler å gjøre. Men hvorfor skal man ikke slippe forbi? Vel, jeg leser hele tiden om hvordan man tar for lett på lovbrytere. Voldtektsmenn skal straffes hardere, tyver skal sperres inne i lengre tid, kriminelle innvandrere skal sendes ut av landet osv osv. Jeg vil ikke ta en debatt om dette er riktig eller ikke, sier meg ikke nødvendigvis uenig i alt det heller. Problemet er at disse "Politiet må ta kriminelle hardere!!!" glemmer at de er kriminelle når de bryter farsgrensen.  Og blir de stoppet, blir de sure. "Politiet får ta de ordentlige kriminelle!!!". Fartsgrenser er der av en grunn. Det er et lovbrudd å kjøre fortere enn de.

Men hva er sitausjonen? Jo, vi som holder fartsgrensa, VI er de som stemples som "kriminelle". Vi har et "ansvar for å slippe lovbrytere forbi". Hvordan blir det om vi skal gjøre dette? Jo, som staff for at jeg følger loven, så må jeg på en 30 min kjøretur se etter en rekke steder for å svinge inn for å slippe lovbryterene forbi. Å nyte en kjøretur blir nesten umulig, vi får de på bakenden umiddelbart.  Hjelper ikke noe å være snill og kjøre til siden og slippe forbi, for da har man en til i bakenden om noen få minutter.

Folk er veldig flinke med å si hvordan man skal slippe forbi fordi veitrafikkloven snakker om "å vise ansvar", men de gir blaffen i absolutt alle andre trafikkregler. 3-sekundersregelen ble glemt 3 sekunder etter at man fikk lappen. "Å vise ansvar" betyr "å slippe meg frem".

Det skremmende er at taxi-førere, som skal være PROFESJONELLE, det er jobben deres, er noen av de verste. De oppfører seg som om trafikkregler ikke gjelder for dem, de har jo taxi og alle skal passe seg for dem. Det burde virkelig gjøres noe for å rydde opp i hodlningene i den næringen!

Hvis man ligger 10-20 km/t over fartsgrensen, er en "pliktet" å slippe forbi sorte premiummerker fortsatt?

Ellers så gjelder manglende respekt for fartsgrenser alle yrkessjåfører!

Noensinne har opplevd at vogntog slipper forbi ved første anledning? Kan de, så kjører de det det går, kommer en på Vestlandet går det ikke fort!
Ja, du har også plikt til å slippe biler forbi om du ligger over fartsgrensen dersom de gir tegn om at de vil forbi.

Vil du være snill å henvise til lovverket? 

Sele

Sitat fra: K S på søndag 07. juni 2015, klokken 12:11
Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 07. juni 2015, klokken 12:04
Sitat fra: K S på søndag 07. juni 2015, klokken 10:22
Sitat fra: Panduck på søndag 07. juni 2015, klokken 10:05
Dette er relativt trist lesning. Og det har ingenting med elbiler å gjøre. Men hvorfor skal man ikke slippe forbi? Vel, jeg leser hele tiden om hvordan man tar for lett på lovbrytere. Voldtektsmenn skal straffes hardere, tyver skal sperres inne i lengre tid, kriminelle innvandrere skal sendes ut av landet osv osv. Jeg vil ikke ta en debatt om dette er riktig eller ikke, sier meg ikke nødvendigvis uenig i alt det heller. Problemet er at disse "Politiet må ta kriminelle hardere!!!" glemmer at de er kriminelle når de bryter farsgrensen.  Og blir de stoppet, blir de sure. "Politiet får ta de ordentlige kriminelle!!!". Fartsgrenser er der av en grunn. Det er et lovbrudd å kjøre fortere enn de.

Men hva er sitausjonen? Jo, vi som holder fartsgrensa, VI er de som stemples som "kriminelle". Vi har et "ansvar for å slippe lovbrytere forbi". Hvordan blir det om vi skal gjøre dette? Jo, som staff for at jeg følger loven, så må jeg på en 30 min kjøretur se etter en rekke steder for å svinge inn for å slippe lovbryterene forbi. Å nyte en kjøretur blir nesten umulig, vi får de på bakenden umiddelbart.  Hjelper ikke noe å være snill og kjøre til siden og slippe forbi, for da har man en til i bakenden om noen få minutter.

Folk er veldig flinke med å si hvordan man skal slippe forbi fordi veitrafikkloven snakker om "å vise ansvar", men de gir blaffen i absolutt alle andre trafikkregler. 3-sekundersregelen ble glemt 3 sekunder etter at man fikk lappen. "Å vise ansvar" betyr "å slippe meg frem".

Det skremmende er at taxi-førere, som skal være PROFESJONELLE, det er jobben deres, er noen av de verste. De oppfører seg som om trafikkregler ikke gjelder for dem, de har jo taxi og alle skal passe seg for dem. Det burde virkelig gjøres noe for å rydde opp i hodlningene i den næringen!

Hvis man ligger 10-20 km/t over fartsgrensen, er en "pliktet" å slippe forbi sorte premiummerker fortsatt?

Ellers så gjelder manglende respekt for fartsgrenser alle yrkessjåfører!

Noensinne har opplevd at vogntog slipper forbi ved første anledning? Kan de, så kjører de det det går, kommer en på Vestlandet går det ikke fort!
Ja, du har også plikt til å slippe biler forbi om du ligger over fartsgrensen dersom de gir tegn om at de vil forbi.

Vil du være snill å henvise til lovverket?
§ 3.Grunnregler for trafikk.
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.
0   Endret ved lov 4 juli 1991 nr. 49.

K S

#99
Sitat fra: Sele på søndag 07. juni 2015, klokken 12:23
Sitat fra: K S på søndag 07. juni 2015, klokken 12:11
Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 07. juni 2015, klokken 12:04
Sitat fra: K S på søndag 07. juni 2015, klokken 10:22
Sitat fra: Panduck på søndag 07. juni 2015, klokken 10:05
Dette er relativt trist lesning. Og det har ingenting med elbiler å gjøre. Men hvorfor skal man ikke slippe forbi? Vel, jeg leser hele tiden om hvordan man tar for lett på lovbrytere. Voldtektsmenn skal straffes hardere, tyver skal sperres inne i lengre tid, kriminelle innvandrere skal sendes ut av landet osv osv. Jeg vil ikke ta en debatt om dette er riktig eller ikke, sier meg ikke nødvendigvis uenig i alt det heller. Problemet er at disse "Politiet må ta kriminelle hardere!!!" glemmer at de er kriminelle når de bryter farsgrensen.  Og blir de stoppet, blir de sure. "Politiet får ta de ordentlige kriminelle!!!". Fartsgrenser er der av en grunn. Det er et lovbrudd å kjøre fortere enn de.

Men hva er sitausjonen? Jo, vi som holder fartsgrensa, VI er de som stemples som "kriminelle". Vi har et "ansvar for å slippe lovbrytere forbi". Hvordan blir det om vi skal gjøre dette? Jo, som staff for at jeg følger loven, så må jeg på en 30 min kjøretur se etter en rekke steder for å svinge inn for å slippe lovbryterene forbi. Å nyte en kjøretur blir nesten umulig, vi får de på bakenden umiddelbart.  Hjelper ikke noe å være snill og kjøre til siden og slippe forbi, for da har man en til i bakenden om noen få minutter.

Folk er veldig flinke med å si hvordan man skal slippe forbi fordi veitrafikkloven snakker om "å vise ansvar", men de gir blaffen i absolutt alle andre trafikkregler. 3-sekundersregelen ble glemt 3 sekunder etter at man fikk lappen. "Å vise ansvar" betyr "å slippe meg frem".

Det skremmende er at taxi-førere, som skal være PROFESJONELLE, det er jobben deres, er noen av de verste. De oppfører seg som om trafikkregler ikke gjelder for dem, de har jo taxi og alle skal passe seg for dem. Det burde virkelig gjøres noe for å rydde opp i hodlningene i den næringen!

Hvis man ligger 10-20 km/t over fartsgrensen, er en "pliktet" å slippe forbi sorte premiummerker fortsatt?

Ellers så gjelder manglende respekt for fartsgrenser alle yrkessjåfører!

Noensinne har opplevd at vogntog slipper forbi ved første anledning? Kan de, så kjører de det det går, kommer en på Vestlandet går det ikke fort!
Ja, du har også plikt til å slippe biler forbi om du ligger over fartsgrensen dersom de gir tegn om at de vil forbi.

Vil du være snill å henvise til lovverket?
§ 3.Grunnregler for trafikk.
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.
0   Endret ved lov 4 juli 1991 nr. 49.

Sele

Sitat fra: K S på søndag 07. juni 2015, klokken 12:36
Sitat fra: Sele på søndag 07. juni 2015, klokken 12:23
Sitat fra: K S på søndag 07. juni 2015, klokken 12:11
Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 07. juni 2015, klokken 12:04
Sitat fra: K S på søndag 07. juni 2015, klokken 10:22
Sitat fra: Panduck på søndag 07. juni 2015, klokken 10:05
Dette er relativt trist lesning. Og det har ingenting med elbiler å gjøre. Men hvorfor skal man ikke slippe forbi? Vel, jeg leser hele tiden om hvordan man tar for lett på lovbrytere. Voldtektsmenn skal straffes hardere, tyver skal sperres inne i lengre tid, kriminelle innvandrere skal sendes ut av landet osv osv. Jeg vil ikke ta en debatt om dette er riktig eller ikke, sier meg ikke nødvendigvis uenig i alt det heller. Problemet er at disse "Politiet må ta kriminelle hardere!!!" glemmer at de er kriminelle når de bryter farsgrensen.  Og blir de stoppet, blir de sure. "Politiet får ta de ordentlige kriminelle!!!". Fartsgrenser er der av en grunn. Det er et lovbrudd å kjøre fortere enn de.

Men hva er sitausjonen? Jo, vi som holder fartsgrensa, VI er de som stemples som "kriminelle". Vi har et "ansvar for å slippe lovbrytere forbi". Hvordan blir det om vi skal gjøre dette? Jo, som staff for at jeg følger loven, så må jeg på en 30 min kjøretur se etter en rekke steder for å svinge inn for å slippe lovbryterene forbi. Å nyte en kjøretur blir nesten umulig, vi får de på bakenden umiddelbart.  Hjelper ikke noe å være snill og kjøre til siden og slippe forbi, for da har man en til i bakenden om noen få minutter.

Folk er veldig flinke med å si hvordan man skal slippe forbi fordi veitrafikkloven snakker om "å vise ansvar", men de gir blaffen i absolutt alle andre trafikkregler. 3-sekundersregelen ble glemt 3 sekunder etter at man fikk lappen. "Å vise ansvar" betyr "å slippe meg frem".

Det skremmende er at taxi-førere, som skal være PROFESJONELLE, det er jobben deres, er noen av de verste. De oppfører seg som om trafikkregler ikke gjelder for dem, de har jo taxi og alle skal passe seg for dem. Det burde virkelig gjøres noe for å rydde opp i hodlningene i den næringen!

Hvis man ligger 10-20 km/t over fartsgrensen, er en "pliktet" å slippe forbi sorte premiummerker fortsatt?

Ellers så gjelder manglende respekt for fartsgrenser alle yrkessjåfører!

Noensinne har opplevd at vogntog slipper forbi ved første anledning? Kan de, så kjører de det det går, kommer en på Vestlandet går det ikke fort!
Ja, du har også plikt til å slippe biler forbi om du ligger over fartsgrensen dersom de gir tegn om at de vil forbi.

Vil du være snill å henvise til lovverket?
§ 3.Grunnregler for trafikk.
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.
0   Endret ved lov 4 juli 1991 nr. 49.

K S

Sitat fra: Sele på søndag 07. juni 2015, klokken 13:02
Sitat fra: K S på søndag 07. juni 2015, klokken 12:36
Sitat fra: Sele på søndag 07. juni 2015, klokken 12:23
Sitat fra: K S på søndag 07. juni 2015, klokken 12:11
Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 07. juni 2015, klokken 12:04
Sitat fra: K S på søndag 07. juni 2015, klokken 10:22
Sitat fra: Panduck på søndag 07. juni 2015, klokken 10:05
Dette er relativt trist lesning. Og det har ingenting med elbiler å gjøre. Men hvorfor skal man ikke slippe forbi? Vel, jeg leser hele tiden om hvordan man tar for lett på lovbrytere. Voldtektsmenn skal straffes hardere, tyver skal sperres inne i lengre tid, kriminelle innvandrere skal sendes ut av landet osv osv. Jeg vil ikke ta en debatt om dette er riktig eller ikke, sier meg ikke nødvendigvis uenig i alt det heller. Problemet er at disse "Politiet må ta kriminelle hardere!!!" glemmer at de er kriminelle når de bryter farsgrensen.  Og blir de stoppet, blir de sure. "Politiet får ta de ordentlige kriminelle!!!". Fartsgrenser er der av en grunn. Det er et lovbrudd å kjøre fortere enn de.

Men hva er sitausjonen? Jo, vi som holder fartsgrensa, VI er de som stemples som "kriminelle". Vi har et "ansvar for å slippe lovbrytere forbi". Hvordan blir det om vi skal gjøre dette? Jo, som staff for at jeg følger loven, så må jeg på en 30 min kjøretur se etter en rekke steder for å svinge inn for å slippe lovbryterene forbi. Å nyte en kjøretur blir nesten umulig, vi får de på bakenden umiddelbart.  Hjelper ikke noe å være snill og kjøre til siden og slippe forbi, for da har man en til i bakenden om noen få minutter.

Folk er veldig flinke med å si hvordan man skal slippe forbi fordi veitrafikkloven snakker om "å vise ansvar", men de gir blaffen i absolutt alle andre trafikkregler. 3-sekundersregelen ble glemt 3 sekunder etter at man fikk lappen. "Å vise ansvar" betyr "å slippe meg frem".

Det skremmende er at taxi-førere, som skal være PROFESJONELLE, det er jobben deres, er noen av de verste. De oppfører seg som om trafikkregler ikke gjelder for dem, de har jo taxi og alle skal passe seg for dem. Det burde virkelig gjøres noe for å rydde opp i hodlningene i den næringen!

Hvis man ligger 10-20 km/t over fartsgrensen, er en "pliktet" å slippe forbi sorte premiummerker fortsatt?

Ellers så gjelder manglende respekt for fartsgrenser alle yrkessjåfører!

Noensinne har opplevd at vogntog slipper forbi ved første anledning? Kan de, så kjører de det det går, kommer en på Vestlandet går det ikke fort!
Ja, du har også plikt til å slippe biler forbi om du ligger over fartsgrensen dersom de gir tegn om at de vil forbi.

Vil du være snill å henvise til lovverket?
§ 3.Grunnregler for trafikk.
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.
0   Endret ved lov 4 juli 1991 nr. 49.

Sele

#102
Sitat fra: K S på søndag 07. juni 2015, klokken 13:58
Sitat fra: Sele på søndag 07. juni 2015, klokken 13:02
Sitat fra: K S på søndag 07. juni 2015, klokken 12:36
Sitat fra: Sele på søndag 07. juni 2015, klokken 12:23
Sitat fra: K S på søndag 07. juni 2015, klokken 12:11
Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 07. juni 2015, klokken 12:04
Sitat fra: K S på søndag 07. juni 2015, klokken 10:22
Sitat fra: Panduck på søndag 07. juni 2015, klokken 10:05
Dette er relativt trist lesning. Og det har ingenting med elbiler å gjøre. Men hvorfor skal man ikke slippe forbi? Vel, jeg leser hele tiden om hvordan man tar for lett på lovbrytere. Voldtektsmenn skal straffes hardere, tyver skal sperres inne i lengre tid, kriminelle innvandrere skal sendes ut av landet osv osv. Jeg vil ikke ta en debatt om dette er riktig eller ikke, sier meg ikke nødvendigvis uenig i alt det heller. Problemet er at disse "Politiet må ta kriminelle hardere!!!" glemmer at de er kriminelle når de bryter farsgrensen.  Og blir de stoppet, blir de sure. "Politiet får ta de ordentlige kriminelle!!!". Fartsgrenser er der av en grunn. Det er et lovbrudd å kjøre fortere enn de.

Men hva er sitausjonen? Jo, vi som holder fartsgrensa, VI er de som stemples som "kriminelle". Vi har et "ansvar for å slippe lovbrytere forbi". Hvordan blir det om vi skal gjøre dette? Jo, som staff for at jeg følger loven, så må jeg på en 30 min kjøretur se etter en rekke steder for å svinge inn for å slippe lovbryterene forbi. Å nyte en kjøretur blir nesten umulig, vi får de på bakenden umiddelbart.  Hjelper ikke noe å være snill og kjøre til siden og slippe forbi, for da har man en til i bakenden om noen få minutter.

Folk er veldig flinke med å si hvordan man skal slippe forbi fordi veitrafikkloven snakker om "å vise ansvar", men de gir blaffen i absolutt alle andre trafikkregler. 3-sekundersregelen ble glemt 3 sekunder etter at man fikk lappen. "Å vise ansvar" betyr "å slippe meg frem".

Det skremmende er at taxi-førere, som skal være PROFESJONELLE, det er jobben deres, er noen av de verste. De oppfører seg som om trafikkregler ikke gjelder for dem, de har jo taxi og alle skal passe seg for dem. Det burde virkelig gjøres noe for å rydde opp i hodlningene i den næringen!

Hvis man ligger 10-20 km/t over fartsgrensen, er en "pliktet" å slippe forbi sorte premiummerker fortsatt?

Ellers så gjelder manglende respekt for fartsgrenser alle yrkessjåfører!

Noensinne har opplevd at vogntog slipper forbi ved første anledning? Kan de, så kjører de det det går, kommer en på Vestlandet går det ikke fort!
Ja, du har også plikt til å slippe biler forbi om du ligger over fartsgrensen dersom de gir tegn om at de vil forbi.

Vil du være snill å henvise til lovverket?
§ 3.Grunnregler for trafikk.
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.
0   Endret ved lov 4 juli 1991 nr. 49.


Sele

#104
Skrevet av K S:

Er da ikke særlig hensynsfullt å ligge på støtfangeren med 0,5 sek avstand vel? Eller er gjelder andre regler da?

Du svinger kanskje inn til siden i 50 sone ved en skole for at fartsbøllen bak deg kan få kjøre i 70-80 forbi barna i vegkanten?

Dette er for meg ekstreme eksempler og langt ifra hva jeg snakker om!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA