Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Støydemping av TMS - oppskrift og erfaring.

Startet av hmhaga, lørdag 27. juni 2015, klokken 18:44

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Davidsv på tirsdag 02. juni 2015, klokken 11:24
Det er ganske utrolig at noen mener at det å bli irritert gir folk en slags rett til å kjøre for fort.

Ingen har vel sagt at det gir noen *rett* til å kjøre for fort. Men at irritasjon fører til mer aggressiv adferd, også i trafikken, er en helt normal psykisk reaksjon som ingen bør bli overrasket over.

Sitat fra: Davidsv på tirsdag 02. juni 2015, klokken 11:24
Man vedlikeholder jo en ukultur ved å slippe forbi sånne folk.

Man vedlikeholder ukulturen at folk blir liggende bak en stund og vente på å komme forbi, istedet for å kjøre forbi med en gang midt i en uoversiktlig sving fordi de uansett ikke forventer at det kan komme en mulighet for en trygg forbikjøring? Men at det er grei "kultur" å bryte trafikkreglen som sier at du skal opptre hensynsfullt?

Når det gjelder "tailgating" - altså at bilen bak ligger alt for tett opp til bilen foran - er det en ukultur politiet har som jobb å luke ut. Anmeld de tilfeller du ser/opplever dersom du vil gjøre noe med denne ukulturen. Om du mener det kun er biler som "tailgater" som vi snakker om her har du missforstått.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Panduck

I dag på Råholt amfi, plugger inn LEAF'en, ved siden av en eGolf, som iallefall var plugget inn (selv om den ikke ladet. Det er ok, jeg har selv opplevd problemer med å starte laderene av og til, så det er mye mulig han tror han lader). Går en fyr forbi å slenger ut en kommentar om i duren "jasså du må plugge inn igjen nå? sånn er det når man ikke bruker sikkelig drivstoff!". Nah, mangelen på sikkelig drivstoff gjør at jeg har full tank hver morgen, så jeg er glad jeg ikke har en "sikkelig drivstoff" bil.

MEN. Så kommer ei dame bort når jeg endelig er ferdig innplugget og skal i butikken. "Er det gratis å lade her?" spør hun. Det spørsmålet, selv stilt i en hyggelig tone, er ALDRI et godt tegn. Tiligere erfaringer har vist at de ikke bare er nysgjerrig. Jeg svarer, uansett, at jo, nå er der gratis, men jeg vet ikke hvor lenge det kommer til å vare. Laderene har jo system som enkelt muliggjør betaling (koblet til fortum sine brikker / SMS system). Og joda, da kommer tilsvaret, hvor urettferdig det er at DERE skal få gratis strøm, men VI må betale for det vi bruker! Jeg ser bort på bilen hennes. "Hva betaler du for å stå parkert der?". Hun ser rart på meg "det er gratis, det vet du!". "Så du synes det er riktig at folk som tar bussen for å handle her, skal betale for at du skal få en gratis parkeringsplass? Den tomta har faktisk en relativt god verdi, og det er ikke gratis å tilby parkeringsplasser fremfor å leie det ut, og at de ca 4kr det koster pr time for at jeg lader, neppe betyr så mye frem eller tilbake.

Hun mumlet noe om at jeg hadde stått opp på feil side av senga og at jeg tydligvis likte å kritisere andre.

Jeg har knapt hatt LEAF i ett år. Jeg følte meg veldig alene her i Eidsvoll med elbil, var ikke ofte jeg så andre. Måned for måned har vi sett hvordan det endrer seg. Gitt reiseveien mange som bor her har, er området et optimalt sted for elbil. Det må virkelig bli mer og mer frustrerende å være elbilhater. Jeg tar meg ikke nær av slike folk, men gleder meg over hvor ille det må være å ha en slik holdning om ett par år :)

K S

Sitat fra: Panduck på lørdag 06. juni 2015, klokken 15:27
I dag på Råholt amfi, plugger inn LEAF'en, ved siden av en eGolf, som iallefall var plugget inn (selv om den ikke ladet. Det er ok, jeg har selv opplevd problemer med å starte laderene av og til, så det er mye mulig han tror han lader). Går en fyr forbi å slenger ut en kommentar om i duren "jasså du må plugge inn igjen nå? sånn er det når man ikke bruker sikkelig drivstoff!". Nah, mangelen på sikkelig drivstoff gjør at jeg har full tank hver morgen, så jeg er glad jeg ikke har en "sikkelig drivstoff" bil.

MEN. Så kommer ei dame bort når jeg endelig er ferdig innplugget og skal i butikken. "Er det gratis å lade her?" spør hun. Det spørsmålet, selv stilt i en hyggelig tone, er ALDRI et godt tegn. Tiligere erfaringer har vist at de ikke bare er nysgjerrig. Jeg svarer, uansett, at jo, nå er der gratis, men jeg vet ikke hvor lenge det kommer til å vare. Laderene har jo system som enkelt muliggjør betaling (koblet til fortum sine brikker / SMS system). Og joda, da kommer tilsvaret, hvor urettferdig det er at DERE skal få gratis strøm, men VI må betale for det vi bruker! Jeg ser bort på bilen hennes. "Hva betaler du for å stå parkert der?". Hun ser rart på meg "det er gratis, det vet du!". "Så du synes det er riktig at folk som tar bussen for å handle her, skal betale for at du skal få en gratis parkeringsplass? Den tomta har faktisk en relativt god verdi, og det er ikke gratis å tilby parkeringsplasser fremfor å leie det ut, og at de ca 4kr det koster pr time for at jeg lader, neppe betyr så mye frem eller tilbake.

Hun mumlet noe om at jeg hadde stått opp på feil side av senga og at jeg tydligvis likte å kritisere andre.

Jeg har knapt hatt LEAF i ett år. Jeg følte meg veldig alene her i Eidsvoll med elbil, var ikke ofte jeg så andre. Måned for måned har vi sett hvordan det endrer seg. Gitt reiseveien mange som bor her har, er området et optimalt sted for elbil. Det må virkelig bli mer og mer frustrerende å være elbilhater. Jeg tar meg ikke nær av slike folk, men gleder meg over hvor ille det må være å ha en slik holdning om ett par år :)

Flott post!

Verden er full av idioter, og det endrer seg nok ikke, selv NÅR det blir 500.000 elbiler.... Stakkars dumme kjerring!

Davidsv


Sitat fra: Amoss på tirsdag 02. juni 2015, klokken 12:27
Sitat fra: Davidsv på tirsdag 02. juni 2015, klokken 11:24
Det er ganske utrolig at noen mener at det å bli irritert gir folk en slags rett til å kjøre for fort.


Ingen har vel sagt at det gir noen *rett* til å kjøre for fort. Men at irritasjon fører til mer aggressiv adferd, også i trafikken, er en helt normal psykisk reaksjon som ingen bør bli overrasket over.

Ja jeg burde nok ikke ha sagt det på den måten, mente mer at noen føler de får rett fordi de er irriterte og bruker det som en unnskyldning. Det er en normal psykisk reakson, men at noen ikke har et minimum av selvkontroll er etter min mening ikke noe alle andre burde rette seg etter.

Sitat fra: Amoss på tirsdag 02. juni 2015, klokken 12:27
Sitat fra: Davidsv på tirsdag 02. juni 2015, klokken 11:24
Man vedlikeholder jo en ukultur ved å slippe forbi sånne folk.


Man vedlikeholder ukulturen at folk blir liggende bak en stund og vente på å komme forbi, istedet for å kjøre forbi med en gang midt i en uoversiktlig sving fordi de uansett ikke forventer at det kan komme en mulighet for en trygg forbikjøring? Men at det er grei "kultur" å bryte trafikkreglen som sier at du skal opptre hensynsfullt?

Det du sier her er akkurat et eksempel på logikk jeg ikke forstår. Det er jo den som absolutt må kjøre forbi (når det ikke er en nødsituasjon), selv om jeg ligger på fartsgrensen, som ikke opptrer hensynsfullt. Hvordan kan jeg bryte regelen når jeg ikke tar hensyn til en annen som faktisk bryter regelen? Skal jeg bli tiltalt for regelbrudd hvis vi krasjer fordi jeg ikke bidro til at noen andre brøt loven?

Sitat fra: Amoss på tirsdag 02. juni 2015, klokken 12:27
Når det gjelder "tailgating" - altså at bilen bak ligger alt for tett opp til bilen foran - er det en ukultur politiet har som jobb å luke ut. Anmeld de tilfeller du ser/opplever dersom du vil gjøre noe med denne ukulturen. Om du mener det kun er biler som "tailgater" som vi snakker om her har du missforstått.

Brukte nok det ordet feil der ja, mente ikke kun tilfellet hvor bilen bak ligger tett opp til den foran.

Sitat fra: Panduck på lørdag 06. juni 2015, klokken 15:27
I dag på Råholt amfi, plugger inn LEAF'en, ved siden av en eGolf, som iallefall var plugget inn (selv om den ikke ladet. Det er ok, jeg har selv opplevd problemer med å starte laderene av og til, så det er mye mulig han tror han lader). Går en fyr forbi å slenger ut en kommentar om i duren "jasså du må plugge inn igjen nå? sånn er det når man ikke bruker sikkelig drivstoff!". Nah, mangelen på sikkelig drivstoff gjør at jeg har full tank hver morgen, så jeg er glad jeg ikke har en "sikkelig drivstoff" bil.

MEN. Så kommer ei dame bort når jeg endelig er ferdig innplugget og skal i butikken. "Er det gratis å lade her?" spør hun. Det spørsmålet, selv stilt i en hyggelig tone, er ALDRI et godt tegn. Tiligere erfaringer har vist at de ikke bare er nysgjerrig. Jeg svarer, uansett, at jo, nå er der gratis, men jeg vet ikke hvor lenge det kommer til å vare. Laderene har jo system som enkelt muliggjør betaling (koblet til fortum sine brikker / SMS system). Og joda, da kommer tilsvaret, hvor urettferdig det er at DERE skal få gratis strøm, men VI må betale for det vi bruker! Jeg ser bort på bilen hennes. "Hva betaler du for å stå parkert der?". Hun ser rart på meg "det er gratis, det vet du!". "Så du synes det er riktig at folk som tar bussen for å handle her, skal betale for at du skal få en gratis parkeringsplass? Den tomta har faktisk en relativt god verdi, og det er ikke gratis å tilby parkeringsplasser fremfor å leie det ut, og at de ca 4kr det koster pr time for at jeg lader, neppe betyr så mye frem eller tilbake.

Hun mumlet noe om at jeg hadde stått opp på feil side av senga og at jeg tydligvis likte å kritisere andre.

Jeg har knapt hatt LEAF i ett år. Jeg følte meg veldig alene her i Eidsvoll med elbil, var ikke ofte jeg så andre. Måned for måned har vi sett hvordan det endrer seg. Gitt reiseveien mange som bor her har, er området et optimalt sted for elbil. Det må virkelig bli mer og mer frustrerende å være elbilhater. Jeg tar meg ikke nær av slike folk, men gleder meg over hvor ille det må være å ha en slik holdning om ett par år


Har heldigvis ikke opplevd slike situasjoner enda. Men ja, fint å vite at at det er de som får det værre etter hvert som tiden går :)
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

Amoss

Sitat fra: Davidsv på lørdag 06. juni 2015, klokken 16:35
Ja jeg burde nok ikke ha sagt det på den måten, mente mer at noen føler de får rett fordi de er irriterte og bruker det som en unnskyldning. Det er en normal psykisk reakson, men at noen ikke har et minimum av selvkontroll er etter min mening ikke noe alle andre burde rette seg etter.

Forstår godt tankegangen her ja, men jo, spesielt akkurat i trafikken bør man definitivt rette seg etter at ikke alle andre er like flinke, psykisk stabile og med like god selvkontroll som en selv. Hadde så klart vært ideelt dersom man slapp det...

Sitat fra: Davidsv på lørdag 06. juni 2015, klokken 16:35
Det du sier her er akkurat et eksempel på logikk jeg ikke forstår. Det er jo den som absolutt må kjøre forbi (når det ikke er en nødsituasjon), selv om jeg ligger på fartsgrensen, som ikke opptrer hensynsfullt. Hvordan kan jeg bryte regelen når jeg ikke tar hensyn til en annen som faktisk bryter regelen? Skal jeg bli tiltalt for regelbrudd hvis vi krasjer fordi jeg ikke bidro til at noen andre brøt loven?

I sin ytterste konsekvens er det faktisk ett mulig utfall av dette ja. At andre bryter loven er ikke noen grunn til at du også skal gjøre det. Og at andre ikke viser deg hensyn fritar ikke deg fra din plikt til å vise hensyn. Akkurat som om "forkjørsrett" (jada, kjenner debatten om at man egentlig ikke har noen retter i trafikken - så la den biten være for denne gang :p ) ikke er "påkjørselsrett": om du kommer til ett kryss og en annen bilist bryter sin vikeplikt gir det deg ikke noen rett til å "torpedere" ham, selv om han brøt trafikkreglene. Du kan gjerne notere nummeret og melde det til politiet, og det kan du også med den som kjørte forbi deg når du lå i fartsgrensen.


Sitat fra: Davidsv på lørdag 06. juni 2015, klokken 16:35
Brukte nok det ordet feil der ja, mente ikke kun tilfellet hvor bilen bak ligger tett opp til den foran.

Da må du nesten forklare deg litt bedre. Hvilken ukultur som kan forverres er det du sikter til der bilen ligger bak, men ikke for tett opptil bilen foran?

Om det er "køkjøring" du siktet til så har du helt rett i at det kan øke dersom ingen som tror de ligger i fartsgrensen slipper noen andre forbi.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

K S

Fra Lovdata:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747

"4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse."

Når en holder fartsgrensen og kjører elbil, så kjører en verken sakte eller tar stor plass, så koker vel det hele ned til at aggressive bilførere får ta ansvar for egen handling?

Sele

Hvorfor er det så vanskelig og slippe andre forbi?

OlavEmil

Sitat fra: Panduck på lørdag 06. juni 2015, klokken 15:27
I dag på Råholt amfi, plugger inn LEAF'en, ved siden av en eGolf, som iallefall var plugget inn (selv om den ikke ladet. Det er ok, jeg har selv opplevd problemer med å starte laderene av og til, så det er mye mulig han tror han lader). Går en fyr forbi å slenger ut en kommentar om i duren "jasså du må plugge inn igjen nå? sånn er det når man ikke bruker sikkelig drivstoff!". Nah, mangelen på sikkelig drivstoff gjør at jeg har full tank hver morgen, så jeg er glad jeg ikke har en "sikkelig drivstoff" bil.

MEN. Så kommer ei dame bort når jeg endelig er ferdig innplugget og skal i butikken. "Er det gratis å lade her?" spør hun. Det spørsmålet, selv stilt i en hyggelig tone, er ALDRI et godt tegn. Tiligere erfaringer har vist at de ikke bare er nysgjerrig. Jeg svarer, uansett, at jo, nå er der gratis, men jeg vet ikke hvor lenge det kommer til å vare. Laderene har jo system som enkelt muliggjør betaling (koblet til fortum sine brikker / SMS system). Og joda, da kommer tilsvaret, hvor urettferdig det er at DERE skal få gratis strøm, men VI må betale for det vi bruker! Jeg ser bort på bilen hennes. "Hva betaler du for å stå parkert der?". Hun ser rart på meg "det er gratis, det vet du!". "Så du synes det er riktig at folk som tar bussen for å handle her, skal betale for at du skal få en gratis parkeringsplass? Den tomta har faktisk en relativt god verdi, og det er ikke gratis å tilby parkeringsplasser fremfor å leie det ut, og at de ca 4kr det koster pr time for at jeg lader, neppe betyr så mye frem eller tilbake.

Hun mumlet noe om at jeg hadde stått opp på feil side av senga og at jeg tydligvis likte å kritisere andre.

Jeg har knapt hatt LEAF i ett år. Jeg følte meg veldig alene her i Eidsvoll med elbil, var ikke ofte jeg så andre. Måned for måned har vi sett hvordan det endrer seg. Gitt reiseveien mange som bor her har, er området et optimalt sted for elbil. Det må virkelig bli mer og mer frustrerende å være elbilhater. Jeg tar meg ikke nær av slike folk, men gleder meg over hvor ille det må være å ha en slik holdning om ett par år :)

Sjå der ja. Mykje meir interessant lesing enn den sedvanlege sutrekrangelen mellom dei som meiner at alle bør køyre i 70 - 79,5 og dei som meiner at alle bør køyre i 80,5 - 90...
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Panduck

#83
Sitat fra: K S på lørdag 06. juni 2015, klokken 19:10
Når en holder fartsgrensen og kjører elbil, så kjører en verken sakte eller tar stor plass, så koker vel det hele ned til at aggressive bilførere får ta ansvar for egen handling?

Jeg ser at mitt tidligere innlegg passer dårlig inn i det denne tråden har utviklet seg til. Dette har vel nå veldig lite med elbil å gjøre? Jeg kunne ikke fordra å kjøre for fort selv når jeg hadde Toyota, og ser folk som elsker å kjøre på støtfangeren min, selv når jeg spydde ut eksos. Dette er uansett et emne man aldri kommer til å få enighet om, mitt syn er uansett enkelt: fartsgrenser er ikke vei-ledende (haha...), de setter øverste lovlige hastighet, kjører man i farstsgrensa, kjører man per definisjon ikke for sakte.

Men jeg vil gjerne ta litt mer om morsomme opplevelser med elbil, det er vel det tråden egentlig handlet om. Det er jo en del som liker å ligge nær baken på leafie. Det er muligens fordi vi har noen fine dekorasjoner fra My Little Pony som folk vil ta en nærmere titt på, ikke vet jeg, men når jeg kommer igjennom rundkjøringen for å svinge ut på veien som leder meg ut på motorveien der jeg bor, har jeg ofte fossildyr RETT bak.

Da er det gøy i vise hva leafie er i stand til av akselerasjon. Når jeg er ute på motorveien er fossielene langt, langt bak. Sist dette skjedde tok fossilen oss igjen etter en sund, og dama i bilen stirret bare måpende på oss når hun kjørte forbi. Det var tydligvis dagen hun forsto hva en liten elbil var i stand til.

PS: Skal man vise hva leafen er istand til, sjekk at bilen ved siden av ikke er en Tesla. For all del.

Oh, her er bakdelen til leafie:

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t31.0-8/10520536_10202449828707355_4930002092542005506_o.jpg

emil

For å copypaste en historie jeg har postet tidligere:


For noen dager siden fikk jeg en ganske ny Audi bak meg med forhandlerprøveskilt. Jeg dro på ut av rundkjøring (60km/t) og han ble fort liggende mange meter bak noe han tydeligvis ikke likte for han ga tydelig gass for å komme opp rett bak meg. Så var det rødt lys i et kryss der jeg lå først. Veien går over i en 80-sone rett etter krysset og jeg måtte jo bare trykke gassen i bånn når det ble grønt og igjen ble Audien liggende langt bak. Jeg roet ned da jeg kom til 80 men han ga gass for å komme helt opp bak meg igjen. Ny rundkjøring etterpå og ut på E18 og det var samme lekse. Jeg gasset på opp til 90 og han ble igjen liggende langt bak før han tok meg igjen og passerte meg i en hastighet som garantert ville ført til førekortbeslag.

---

Kan jo så legge til at han etter å ha kjørt forbi meg svingte av E18 ved første mulighet og kjørte tilbake i retning der vi kom fra.

Ved en annen anleding kom jeg opp på siden av en BMW X5M mens vi ventet på grønt lys først i hvert vårt felt. Han drev og ruset motoren litt og jeg tenkte at denne muligheten kan jeg ikke la gå fra meg. Ut av krysset lå vi jevnt helt til han måtte ta første girskift og jeg stakk av. Våre veier skiltes kort tid etterpå så vi fikk ikke lekt noe mer den gangen.

Den første historien var fra september 2013 og faktisk mitt første innlegget her på forumet etter lengre tids lurking. Noen-og-førti tusen km i Leafen og snart 4000 innlegg på forumet senere ser jeg at jeg fortsatt ikke kan la være å gi på litt ekstra når enkelte biltyper legger seg opp bak eller på siden.


timingbeltkiller

Sitat fra: Panduck på lørdag 06. juni 2015, klokken 20:00
mitt syn er uansett enkelt: fartsgrenser er ikke vei-ledende (haha...), de setter øverste lovlige hastighet, kjører man i farstsgrensa, kjører man per definisjon ikke for sakte.
ENIG med du!
Men du og jeg representerer nok et forsvinnende lite mindretall.
Det store flertallet praktiserer fartsgrensene som påbudt minstehastighet.
Det er derfor du lager kjempekøer bak på vanlige svingete og bakkede landeveier
med få og ingen muligheter til forsvarlig forbikjøring.

Da er det rene psykologiske hvilen å komme inn på motorvei hvor du kan saktekjøre
i vogntogfart i høyre felt uten å hindre øvrig trafikk.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Rødkleiv

Sitat fra: emil på lørdag 06. juni 2015, klokken 20:38

Ved en annen anleding kom jeg opp på siden av en BMW X5M mens vi ventet på grønt lys først i hvert vårt felt. Han drev og ruset motoren litt og jeg tenkte at denne muligheten kan jeg ikke la gå fra meg. Ut av krysset lå vi jevnt helt til han måtte ta første girskift og jeg stakk av. Våre veier skiltes kort tid etterpå så vi fikk ikke lekt noe mer den gangen.


Oo-kei... En BMW X5M har 575 hk, 0-100 på 4.2 sek.
Automatgir er standard. Kanskje han sto i N mens han ruset...
En slik bil spiser Leaf til frokost i alle hastigheter,så hvis han i det hele tatt registrerte at du var der, så har han nok latt deg vinne.


emil

Sitat fra: Rødkleiv på lørdag 06. juni 2015, klokken 21:55
Sitat fra: emil på lørdag 06. juni 2015, klokken 20:38

Ved en annen anleding kom jeg opp på siden av en BMW X5M mens vi ventet på grønt lys først i hvert vårt felt. Han drev og ruset motoren litt og jeg tenkte at denne muligheten kan jeg ikke la gå fra meg. Ut av krysset lå vi jevnt helt til han måtte ta første girskift og jeg stakk av. Våre veier skiltes kort tid etterpå så vi fikk ikke lekt noe mer den gangen.


Oo-kei... En BMW X5M har 575 hk, 0-100 på 4.2 sek.
Automatgir er standard. Kanskje han sto i N mens han ruset...
En slik bil spiser Leaf til frokost i alle hastigheter,så hvis han i det hele tatt registrerte at du var der, så har han nok latt deg vinne.

Kanskje en vanlig X5 som eier hadde klistra noen ekstra M-symboler på? Sansynligvis ikke bånn gass ved avgang heller, men uansett var han over gjennomsnittlig interessert i å vise fram hvor fin bil han hadde og der og da holdt Leafen følge.

elektrolux

Sitat fra: K S på lørdag 06. juni 2015, klokken 19:10
Fra Lovdata:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747

"4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse."

Har du noengang forsøkt om elever på kjøreskolene har lært dette.

Eksempel: Skolebil framfor i 30-35 km/t i 40 sonen. Lang, bred, lite trafikert og oversiktelig strekning og legger meg ut og setter cruise kontrollen på 40.

Har til gode å oppleve at eleven/ ansvarlig fører ( Les kjørelærer ) sakker farten eller hjelper til på noen som helst måte. Har opplevd at farten økes, og jeg må bremse og legge meg bak igjen.

Har en slik strekning like ved der jeg bor, og mistenker at strekningen brukes tidlig i opplæringsfasen. Er også redd "bidraget" mitt har påført elever ekstra kjøretime for å lære nettopp denne regelen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

pwb

Sitat fra: Sele på lørdag 06. juni 2015, klokken 19:33
Hvorfor er det så vanskelig og slippe andre forbi?

Hvorfor skal man slippe forbi? Jeg kjører fra A til B og vil noen forbi så må de gjerne kjøre forbi der de er klart, jeg gidder nå vel f... ikke å slakke ned eler kjøre av for å slippe forbi en idiot som kommer bak is tor fart? Kan nok heller si at når det kommer noen bak i stor fart som så legger seg nærme så skal det ikke være fritt for at det heller går litt under enn litt over fartsgrensen. Lå bak en idiot i går, der lå det en buss først og den lå i 70-75 i 80 sona på en vei som kan forsvare at bussen ikke holdt 80. Tullingen foran prøvde flere ganger å kjøre forbi, men han fikk det ikke til. Etter noen få km er vi inne i sentrum av Ski og da går trafikken sakte uansett og kl er uansett godt over 18.00. Så han ville tjent 15sek på å kommet forbi den bussen. Tror heller at vi må prøve å roe ned trafikken bak oss ved å heller ligge litt under for å få skikk på disse idiotene, bare synd at det vil sikkert gå så langt som at de frontkoliderer med noen og tar med andre i døden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA