Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Støydemping av TMS - oppskrift og erfaring.

Startet av hmhaga, lørdag 27. juni 2015, klokken 18:44

« forrige - neste »

Powerflux

Så hvis jeg holder 90(95 på meteret ) i 90 sone så er jeg altså en dust hvis fyren bak ønsker å holde 130 :o
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

turfsurf

Sitat fra: Powerflux på mandag 01. juni 2015, klokken 08:08
Så hvis jeg holder 90(95 på meteret ) i 90 sone så er jeg altså en dust hvis fyren bak ønsker å holde 130 :o

Går det ikke an å diskutere litt mere saklig? Det er åpenbart mulig å være en dust den ene eller andre veien. Men å konsekvent si at det er greit å ligge først i køen, så lenge man holder fartsgrensen mener jeg er feil.

Men ja, blir du tatt igjen av en som kommer i 130 i 90 sonen, så kan det godt hende du skaper en farligere situasjon ved å ikke slippe han forbi. Mener du det han gjør er ulovlig og/eller farlig, så slipp han forbi og ring politiet.

F.eks kom jeg til sykehuset med en kone som fødte 15 minutter etter jeg parkerte foran inngangen der en mørk oktobernatt. Hadde jeg ikke brutt fartsgrensen vesentlig den natten, så hadde det kanskje ikke endt så bra.

Å bidra til å skape farlige situasjoner, uansett om man det man gjør i prinsippet er lovlig eller ikke, er IMO feil. Samme som å gi på litt ekstra i rundkjøringen når du ser at noen har feilvurdert og kjører inn for seint, i stedet for å hjelpe til. Det handler om å redusere friksjon i trafikken, i stedet for å alltid tviholde på sin rett og skape farlige situasjoner.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

E_S

Jeg må ærlig innrømme at havner jeg bak noen som kjører så mye som 1 km/h under fartsgrensen når ikke forholdene tilsier at man bør kjøre sakte, kjenner jeg det bobler og koker.

Dessuten tar jeg ikke på meg noen sånn "politirolle" og bryr meg lite om andre kjører alt for fort. Blir jeg passert av noen i 160 km/h i 110-sonen kunne det ikke brydd meg mindre. Har forresten ofte lagt merke til diverse elbiler (alt fra Buddy til Tesla) som lurker avgårde i rundt 80 km/h på motorveien. All ære til dem som klarer å legge seg bak en lastebil (88-90 km/h), men jeg har rett og slett ikke tålmodighet til annet enn å ligge jevnt med trafikken i venstre feil, det være seg 110-120-130 km/h på motorveien. Det er nok en fossilbiluvane, men gammel vane særdeles vond å vende. ;)

Det hender også jeg kjører lastebil på jobb, og ingenting er mer irriterende enn å havne bak noen som kjører i akkurat nøyaktig 80 km/h i bunnen av en bakke. Forskjellen på om man begynner oppoverbakken i 80 eller 90 med 50 undermotoriserte tonn er fort forskjellen på om man har 30 eller 70 km/h på toppen..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

kodalse

Sitat fra: turfsurf på mandag 01. juni 2015, klokken 07:38
Sitat fra: zbk på mandag 01. juni 2015, klokken 07:26
Sitat fra: turfsurf på mandag 01. juni 2015, klokken 06:28
Sitat fra: emil på søndag 31. mai 2015, klokken 21:22
Når jeg ligger først i køen derimot ligger jeg som deg nøyaktig på fartsgrensen og har ikke dårlig samvittighet over eventuell kø som bygger seg opp bak.

Lenge leve egoismen. Dette er på samme nivå som å parkere uten å lade på parkeringsplass med lademuligheter. Selv om det er etter loven, så skaper den som er først i køen en trafikkrisiko hvis man ikke slipper forbi etter en kort stund.

Så du mener man skal bryte loven fordi de som ligger bak ikke er villige til å følge fartsgrensene? Støtter Emil fullt ut her! Følger første bil fartsgrensene og veien er så "ille" at de bak ikke kommer forbi betyr det sannsynligvis at det er helt på sin plass å holde grensa som er satt.

Dessuten: Uansett hvor ille bilen foran deg kjører er det tullebukken i bilen bak som foretar en farlig forbikjøring som skaper den farlige situasjonen.

Nei, jeg mener at hvis du ligger foran og skaper kø bør du med jevne mellomrom slippe biler forbi hvis det er tydelig at de bak vil forbi. Enten ved å slakke ned og indikere når det er klart, evt svinge av.

Dessuten: det er vesentlig forskjell på om det er trygt å kjøre fortere enn fartsgrensen enn om det er trygt å kjøre forbi.

Det finnes faktisk legitime grunner til å kjøre fortere enn fartsgrensen, og diskusjonen om hvem som skaper den farlige situasjonen er idiotisk. Situasjonen vil ikke oppstå om det ikke er minimum to biler på veien, om man ligger over eller under fartsgrensen. Alle bilførere er pålagt å oppføre seg aktpågivende og hensynsfullt i trafikken, det gjelder både de som blir tatt igjen, og de som vil kjøre forbi. Blir man tatt igjen er det åpenbart at man er til hinder for noen, og det er ikke opp til deg som privatperson og vurdere om den som kommer bak har legitime grunner til å kjøre fortere enn fartsgrensen eller ikke. Det vet man stort sett ingenting om.


Sitat fra: turfsurf på mandag 01. juni 2015, klokken 08:27
Sitat fra: Powerflux på mandag 01. juni 2015, klokken 08:08
Så hvis jeg holder 90(95 på meteret ) i 90 sone så er jeg altså en dust hvis fyren bak ønsker å holde 130 :o

Går det ikke an å diskutere litt mere saklig? Det er åpenbart mulig å være en dust den ene eller andre veien. Men å konsekvent si at det er greit å ligge først i køen, så lenge man holder fartsgrensen mener jeg er feil.

Men ja, blir du tatt igjen av en som kommer i 130 i 90 sonen, så kan det godt hende du skaper en farligere situasjon ved å ikke slippe han forbi. Mener du det han gjør er ulovlig og/eller farlig, så slipp han forbi og ring politiet.

F.eks kom jeg til sykehuset med en kone som fødte 15 minutter etter jeg parkerte foran inngangen der en mørk oktobernatt. Hadde jeg ikke brutt fartsgrensen vesentlig den natten, så hadde det kanskje ikke endt så bra.

Å bidra til å skape farlige situasjoner, uansett om man det man gjør i prinsippet er lovlig eller ikke, er IMO feil. Samme som å gi på litt ekstra i rundkjøringen når du ser at noen har feilvurdert og kjører inn for seint, i stedet for å hjelpe til. Det handler om å redusere friksjon i trafikken, i stedet for å alltid tviholde på sin rett og skape farlige situasjoner.

Det er bemerkelsesverdig at noen faktisk har slike holdninger til trafikksikkerhet. Vi vet selvsagt at de finnes, men det er vel meget sjelden at de faktisk kommer til uttrykk skriftlig.

La oss ta det grunnleggende i henhold til kjøreopplæring og veitrafikklov.


  • Fartsgrenser er maksimal tillatt hastighet på den strekningen du kjører.
  • Grunnen til at politiet holder fartskontroller er for å luke vekk førere med holdninger som turfsurf har.
  • Uttrykningskjøretøy er de eneste som har legitim grunn til å kjøre fortere enn fartsgrensen. Førerne av disse kjøretøyene er faglært på dette.

Beklager, men det blir for tåpelig å avkreve andre å holde en saklig tone når turfsurf så ettertrykkelig viser holdninger som ikke har noe i trafikken å gjøre.
Det er akkurat slike holdninger som skaper de farlige situasjonene i trafikken. All argumentasjon for noe annet faller på sin egen urimelighet.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

pwb

Sitat fra: kodalse på mandag 01. juni 2015, klokken 08:45


Beklager, men det blir for tåpelig å avkreve andre å holde en saklig tone når turfsurf så ettertrykkelig viser holdninger som ikke har noe i trafikken å gjøre.
Det er akkurat slike holdninger som skaper de farlige situasjonene i trafikken. All argumentasjon for noe annet faller på sin egen urimelighet.

+10

turfsurf

Sitat fra: kodalse på mandag 01. juni 2015, klokken 08:45
Beklager, men det blir for tåpelig å avkreve andre å holde en saklig tone når turfsurf så ettertrykkelig viser holdninger som ikke har noe i trafikken å gjøre.
Det er akkurat slike holdninger som skaper de farlige situasjonene i trafikken. All argumentasjon for noe annet faller på sin egen urimelighet.

Og hvilke holdninger er det? At det er farligere å skape kø og irritere andre i trafikken, en å være hjelpsom og fleksibel ovenfor andre?

Merk at jeg ikke på noe sted har sier at det er greit å konsekvent kjøre for fort eller foreta uforsvarlige forbikjøringer. Det jeg sier er at det finnes unntak for alt, og i visse tilfeller er det helt greit å kjøre å kjøre over fartsgrensen.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Øyvind.h

Sitat fra: E_S på mandag 01. juni 2015, klokken 08:40
Har forresten ofte lagt merke til diverse elbiler (alt fra Buddy til Tesla) som lurker avgårde i rundt 80 km/h på motorveien. All ære til dem som klarer å legge seg bak en lastebil (88-90 km/h), men jeg har rett og slett ikke tålmodighet til annet enn å ligge jevnt med trafikken i venstre feil, det være seg 110-120-130 km/h på motorveien. Det er nok en fossilbiluvane, men gammel vane særdeles vond å vende. ;)

Det er ikke en fossilbilvane - det er vanen for å kjøre etter vær og føre, ikke etter fartsgrensen.

Det bør være greit å kjøre på fartsgrensen. Samtidig bør man ta konsekvensene og hjelpe folk forbi dersom man skaper kø ved å følge fartsgrensen. Skaper man kø betyr det at alle bilene bak deg opplever forholdene som gode nok til å kjøre raskere. Det er ikke privatpersoners rolle å leke politi og blokkade på veien. Spesielt ikke fordi man kjører elbil og sliter med rekkevidden.

Når jeg kjører E6 sydover fra Oslo flyter trafikken ofte over fartsgrensen i begge felt. Det er helt bak mål å sette likhetstegn mellom disse sjåførene og det å skape farlige situasjoner i trafikken. Det er IKKE de menneskene UP er ute etter å ta. UP vil luke ut verstingene, ikke de som ligger litt over fartsgrensen.

Personlig kjører jeg etter forholdene, ikke etter fartsgrensene.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 01. juni 2015, klokken 09:03
Sitat fra: E_S på mandag 01. juni 2015, klokken 08:40
Har forresten ofte lagt merke til diverse elbiler (alt fra Buddy til Tesla) som lurker avgårde i rundt 80 km/h på motorveien. All ære til dem som klarer å legge seg bak en lastebil (88-90 km/h), men jeg har rett og slett ikke tålmodighet til annet enn å ligge jevnt med trafikken i venstre feil, det være seg 110-120-130 km/h på motorveien. Det er nok en fossilbiluvane, men gammel vane særdeles vond å vende. ;)

Det er ikke en fossilbilvane - det er vanen for å kjøre etter vær og føre, ikke etter fartsgrensen.

Det bør være greit å kjøre på fartsgrensen. Samtidig bør man ta konsekvensene og hjelpe folk forbi dersom man skaper kø ved å følge fartsgrensen. Skaper man kø betyr det at alle bilene bak deg opplever forholdene som gode nok til å kjøre raskere. Det er ikke privatpersoners rolle å leke politi og blokkade på veien. Spesielt ikke fordi man kjører elbil og sliter med rekkevidden.

Når jeg kjører E6 sydover fra Oslo flyter trafikken ofte over fartsgrensen i begge felt. Det er helt bak mål å sette likhetstegn mellom disse sjåførene og det å skape farlige situasjoner i trafikken. Det er IKKE de menneskene UP er ute etter å ta. UP vil luke ut verstingene, ikke de som ligger litt over fartsgrensen.

Personlig kjører jeg etter forholdene, ikke etter fartsgrensene.

Akkurat. Det er tydeligvis vanskelig å forstå for mange. Regelrytteri er viktigere enn praktisk trafikksikkerhet.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på mandag 01. juni 2015, klokken 08:27
Men ja, blir du tatt igjen av en som kommer i 130 i 90 sonen, så kan det godt hende du skaper en farligere situasjon ved å ikke slippe han forbi. Mener du det han gjør er ulovlig og/eller farlig, så slipp han forbi og ring politiet.

F.eks kom jeg til sykehuset med en kone som fødte 15 minutter etter jeg parkerte foran inngangen der en mørk oktobernatt. Hadde jeg ikke brutt fartsgrensen vesentlig den natten, så hadde det kanskje ikke endt så bra.

Jeg har kjørt "utrykning" selv, men en sterkt blødende person i passasjersetet som var nær å miste bevisstheten. Var tidvis oppe i over det doble av fartsgrensa. Men da var varselblinkerne på, og jeg brukte jevnlig hornet for å varsle at her var det noe spesielt på gang. Ingen tvil om at jeg øyeblikkelig hadde kjørt inn til siden og sluppet en slik bil forbi om den kom bak meg.

De som tar meg igjen på normalt måte når jeg holder fartsgrensen får derimot ordne seg selv. Helt greit at de vil kjøre fortere, men de skal ikke sinke meg av den grunn. På 4-felts vei blir det litt annerledes siden venstrefeltet kun er til forbikjøring (så lenge det ikke er kø). Da legger jeg meg inn til høyre så snart jeg blir tatt igjen, forutsatt at jeg ikke ligger bak en annen bil selv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

E_S

Man får la det være opp til politiet å ta seg av de som kjører på en slik måte at det er på sin plass med en reaksjon, ikke ligge som en propp i trafikken nøyaktig på fartsgrensen. Jeg vil heller ha en trafikk som flyter 10-15 km/h over enn en trafikk med en lang kø mega-irriterte bilførere som til slutt er helt tomme for tålmodighet og ender med å ta hasardiøse forbikjøringer forbi en "lus" som ligger på prikken 80 i 80-sonen..

Angående utrykning dreier det seg mest om å komme seg effektivt frem og samtidig ikke skape farlige situasjoner enn å bare kjøre så fort som overhodet mulig - å kjøre fort på en motorvei klarer hvem som helst. Og ja, jeg har opplæring i utrykningskjøring og utfører det jevnlig, så jeg vet i hvert fall hva kurset går ut på. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

E_S

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 01. juni 2015, klokken 09:03

Det er ikke en fossilbilvane - det er vanen for å kjøre etter vær og føre, ikke etter fartsgrensen.

Det bør være greit å kjøre på fartsgrensen. Samtidig bør man ta konsekvensene og hjelpe folk forbi dersom man skaper kø ved å følge fartsgrensen.

Personlig kjører jeg etter forholdene, ikke etter fartsgrensene.

Jeg kjører E6 Oslo-Gardermoen daglig og følger konsekvent trafikken i venstre fil. Er det ingen trafikk der legger jeg meg normalt 15-20 km/h over, da det er omtrent der trafikken pleier å flyte. Ofte er det noen som legger seg ut i venstre fil og ligger der mellom 100 og 105 eeeeeevig lenge, og da blir det fort en kjempekø bak, biler holder 0,5 sekunder avstand og så videre. Det er konsekvensen når folk skal sitte og lage slike propper..

Helt enig i at man bør kjøre etter forholdene og ikke fartsgrensene. Ligger man 15-20 km/h over på en 4-feltsvei  med 100/110-grense er man ikke interessant for UP heller.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

kodalse

Sitat fra: turfsurf på mandag 01. juni 2015, klokken 08:51
Og hvilke holdninger er det? At det er farligere å skape kø og irritere andre i trafikken, en å være hjelpsom og fleksibel ovenfor andre?
Nå har jeg ikke for vane å påpeke det åpenbare, men jeg kan gi et par "pointers":

"Det finnes faktisk legitime grunner til å kjøre fortere enn fartsgrensen, og diskusjonen om hvem som skaper den farlige situasjonen er idiotisk."
Ja du har HELT rett i at diskusjonen om hvem som skaper den farlige situasjonen er idiotisk! Dine egne ord.

"Men ja, blir du tatt igjen av en som kommer i 130 i 90 sonen, så kan det godt hende du skaper en farligere situasjon ved å ikke slippe han forbi. Mener du det han gjør er ulovlig og/eller farlig, så slipp han forbi og ring politiet."
Det er uten unntak den som kommer i 130 i 90 sonen som har ansvaret for å eventuelt foreta en forsvarlig forbikjøring. Personen som ligger etter fartsgrensen (merk høyeste tillate hastighet etter veitrafikkloven) har absolutt ingen plikt til å bidra til at loven brytes.


Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Sele

Sitat fra: kodalse på mandag 01. juni 2015, klokken 08:45
Sitat fra: turfsurf på mandag 01. juni 2015, klokken 07:38
Sitat fra: zbk på mandag 01. juni 2015, klokken 07:26
Sitat fra: turfsurf på mandag 01. juni 2015, klokken 06:28
Sitat fra: emil på søndag 31. mai 2015, klokken 21:22
Når jeg ligger først i køen derimot ligger jeg som deg nøyaktig på fartsgrensen og har ikke dårlig samvittighet over eventuell kø som bygger seg opp bak.

Lenge leve egoismen. Dette er på samme nivå som å parkere uten å lade på parkeringsplass med lademuligheter. Selv om det er etter loven, så skaper den som er først i køen en trafikkrisiko hvis man ikke slipper forbi etter en kort stund.

Så du mener man skal bryte loven fordi de som ligger bak ikke er villige til å følge fartsgrensene? Støtter Emil fullt ut her! Følger første bil fartsgrensene og veien er så "ille" at de bak ikke kommer forbi betyr det sannsynligvis at det er helt på sin plass å holde grensa som er satt.

Dessuten: Uansett hvor ille bilen foran deg kjører er det tullebukken i bilen bak som foretar en farlig forbikjøring som skaper den farlige situasjonen.

Nei, jeg mener at hvis du ligger foran og skaper kø bør du med jevne mellomrom slippe biler forbi hvis det er tydelig at de bak vil forbi. Enten ved å slakke ned og indikere når det er klart, evt svinge av.

Dessuten: det er vesentlig forskjell på om det er trygt å kjøre fortere enn fartsgrensen enn om det er trygt å kjøre forbi.

Det finnes faktisk legitime grunner til å kjøre fortere enn fartsgrensen, og diskusjonen om hvem som skaper den farlige situasjonen er idiotisk. Situasjonen vil ikke oppstå om det ikke er minimum to biler på veien, om man ligger over eller under fartsgrensen. Alle bilførere er pålagt å oppføre seg aktpågivende og hensynsfullt i trafikken, det gjelder både de som blir tatt igjen, og de som vil kjøre forbi. Blir man tatt igjen er det åpenbart at man er til hinder for noen, og det er ikke opp til deg som privatperson og vurdere om den som kommer bak har legitime grunner til å kjøre fortere enn fartsgrensen eller ikke. Det vet man stort sett ingenting om.


Sitat fra: turfsurf på mandag 01. juni 2015, klokken 08:27
Sitat fra: Powerflux på mandag 01. juni 2015, klokken 08:08
Så hvis jeg holder 90(95 på meteret ) i 90 sone så er jeg altså en dust hvis fyren bak ønsker å holde 130 :o

Går det ikke an å diskutere litt mere saklig? Det er åpenbart mulig å være en dust den ene eller andre veien. Men å konsekvent si at det er greit å ligge først i køen, så lenge man holder fartsgrensen mener jeg er feil.

Men ja, blir du tatt igjen av en som kommer i 130 i 90 sonen, så kan det godt hende du skaper en farligere situasjon ved å ikke slippe han forbi. Mener du det han gjør er ulovlig og/eller farlig, så slipp han forbi og ring politiet.

F.eks kom jeg til sykehuset med en kone som fødte 15 minutter etter jeg parkerte foran inngangen der en mørk oktobernatt. Hadde jeg ikke brutt fartsgrensen vesentlig den natten, så hadde det kanskje ikke endt så bra.

Å bidra til å skape farlige situasjoner, uansett om man det man gjør i prinsippet er lovlig eller ikke, er IMO feil. Samme som å gi på litt ekstra i rundkjøringen når du ser at noen har feilvurdert og kjører inn for seint, i stedet for å hjelpe til. Det handler om å redusere friksjon i trafikken, i stedet for å alltid tviholde på sin rett og skape farlige situasjoner.

Det er bemerkelsesverdig at noen faktisk har slike holdninger til trafikksikkerhet. Vi vet selvsagt at de finnes, men det er vel meget sjelden at de faktisk kommer til uttrykk skriftlig.

La oss ta det grunnleggende i henhold til kjøreopplæring og veitrafikklov.


  • Fartsgrenser er maksimal tillatt hastighet på den strekningen du kjører.
  • Grunnen til at politiet holder fartskontroller er for å luke vekk førere med holdninger som turfsurf har.
  • Uttrykningskjøretøy er de eneste som har legitim grunn til å kjøre fortere enn fartsgrensen. Førerne av disse kjøretøyene er faglært på dette.

Beklager, men det blir for tåpelig å avkreve andre å holde en saklig tone når turfsurf så ettertrykkelig viser holdninger som ikke har noe i trafikken å gjøre.
Det er akkurat slike holdninger som skaper de farlige situasjonene i trafikken. All argumentasjon for noe annet faller på sin egen urimelighet.
Vegtrafikkloven §3
Grunnregler for trafikk

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare for eller volde skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot den som bor eller oppholder seg ved vegen.

jkirkebo

Sitat fra: E_S på mandag 01. juni 2015, klokken 09:15
Jeg kjører E6 Oslo-Gardermoen daglig og følger konsekvent trafikken i venstre fil. Er det ingen trafikk der legger jeg meg normalt 15-20 km/h over, da det er omtrent der trafikken pleier å flyte. Ofte er det noen som legger seg ut i venstre fil og ligger der mellom 100 og 105 eeeeeevig lenge, og da blir det fort en kjempekø bak, biler holder 0,5 sekunder avstand og så videre. Det er konsekvensen når folk skal sitte og lage slike propper..

4-felts vei er litt på siden av diskusjonen føler jeg. Der er venstrefeltet utelukkende til forbikjøringer, og slike skal foretas sikkert og effektivt. Så da drar man på litt og legger seg inn i høyrefeltet igjen etter forbikjøringen. Jeg ligger aldri konsekvent i venstre felt når jeg kjører fort, legger meg alltid inn til høyre igjen når det er lengre luker selv om det ikke er noen biler bak.

Poenget er heller om man på en landevei med 80-sone der man stadig blir tatt igjen hele tiden skal kjøre ut på busslommer og lignende og stoppe for å slippe forbi biler. Det mener jeg er helt unødvendig om man holder fartsgrensa (og da mener jeg fartsgrensa, ikke hva speedometeret viser). Biler som tar deg igjen på slike veier har ikke rett til å forsinke deg, bare fordi de vil kjøre ulovlig fort. De får sørge for forbikjøringen sin selv. Selvsagt gjør man ikke noe for å hindre de heller, man drar ikke på til 90 hver gang det kommer en rett strekning for eksempel. Dessverre er det mange som kjører slik, kjempesakte i kurver og full gass på rettstrekningene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amoss

Nå er det ikke lenge siden vi hadde denne samme debatten her. Essensen er som Sele skriver at trafikkreglene krever at man "skal ferdes hensynsfullt".

Dette innbefatter både at man ikke skal presse den som ligger i en lavere fart enn en selv, OG at man er hjelpsom med å slippe frem evnt. biler som har en høyere fart enn en selv - dette helt uavhengig av om noen av partene bryter noen andre lover/regler. Ja, du kan bli bøtlagt dersom du er til hinder for annen trafikk.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA