Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Støydemping av TMS - oppskrift og erfaring.

Startet av hmhaga, lørdag 27. juni 2015, klokken 18:44

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Fasinerende hvor polariserende slike diskusjoner blir.

Kan man ikke bare slipper forbi de som ønsker å kjøre forbi, så kan de som ønsker å kjøre forbi indikere det på en hyggelig måte?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Øyvind.h

Unødvendig å komme med usaklige/overdrevne påstander og nedsettende betegnelser bare fordi man ikke liker at noen kjører etter forholdene.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Geirr

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 09. juni 2015, klokken 18:32
Kan man ikke bare slipper forbi de som ønsker å kjøre forbi, så kan de som ønsker å kjøre forbi indikere det på en hyggelig måte?
Thomas


Ikke pokker. Alle som kjører saktere enn meg er noen fordømte sinker, alle som kjører raskere er noen crazy maniacs...Jeg kjører nemlig etter forholdene.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Elmo

Sitat fra: K S på tirsdag 09. juni 2015, klokken 18:07
Har også en mistanke om at de samme ser på seg som bedre eller mye bedre sjåfør enn andre.

95% av alle menn og 60% av alle kvinner ser på seg selv som bedre sjåfører enn gjennomsnittet  :o 8)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Sigurd

Sitat fra: Sele på tirsdag 09. juni 2015, klokken 16:14
Som ventet men jeg prøver engang til,hvordan forholder du deg til vegtrafikkloven paragraf 3 når du holder fartsgrensen og når en bak deg gir til kjenne at han vil forbi deg? Ønsker du og hjelpe han? Er han bare en råkjører så jeg fortsetter i mitt tempo fordi jeg tross alt holder fartsgrensen?

§ 3.Grunnregler for trafikk.
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.
0   Endret ved lov 4 juli 1991 nr. 49.
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

Sele

Sitat fra: Sigurd på onsdag 10. juni 2015, klokken 14:18
Sitat fra: Sele på tirsdag 09. juni 2015, klokken 16:14
Som ventet men jeg prøver engang til,hvordan forholder du deg til vegtrafikkloven paragraf 3 når du holder fartsgrensen og når en bak deg gir til kjenne at han vil forbi deg? Ønsker du og hjelpe han? Er han bare en råkjører så jeg fortsetter i mitt tempo fordi jeg tross alt holder fartsgrensen?

§ 3.Grunnregler for trafikk.
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.
0   Endret ved lov 4 juli 1991 nr. 49.

Amoss

Sitat fra: Sigurd på tirsdag 09. juni 2015, klokken 12:49
Da tror jeg uenigheten her rett og slett handler om grensene for hva som er å opptre aktsomt og hensynsfullt.

Det trodde jeg at hadde vært opplagt hele tiden :)

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 09. juni 2015, klokken 16:21
Norge burde utelukkende hatt elektroniske fartsgrense-skilt slik at disse kunne tilpasse seg forholdene.

Helt enig. Dette er noe jeg har ønsket meg siden før dette var noe jeg kunne se på som teknisk mulig. Ikke bare farts-skiltingen, men stort sett de fleste trafikkskilt kan dra nytte av dynamisk oppdatering.

F.eks. skilt som varsler skole behøver kun å være "aktivt" på tidspunkt rundt skoletiden, eller andre tider det skjer aktivitet der. "Elgskilt" kan skrues av/på ettersom følere registrerer større dyr i veiens nærområde. "Fare for glatt veibane" behøver kun være "aktivt" når faren faktisk er tilstede. Fareskilt som kun er aktive når det er en reell fare tror jeg også vil få større oppmerksomhet fra trafikantene.

Det er lov å drømme :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

pwb

Sitat fra: Amoss på onsdag 10. juni 2015, klokken 14:54


F.eks. skilt som varsler skole behøver kun å være "aktivt" på tidspunkt rundt skoletiden, eller andre tider det skjer aktivitet der.


Finnes fartsskilt (40) med underskilt som angir tid. Tror det står/har stått noen slike ved eplehagen mot jevnaker i Hønefoss. Så ingen umulighet.

Amoss

Sitat fra: Sigurd på onsdag 10. juni 2015, klokken 14:18
Det er ingen som kan påstå at noen blir "unødig hindret eller forstyrret" av å ligge i fartsgrensen i en kilometer eller to.

Så langt er jeg helt enig. Men i Norge er det mange veier der forbikjøringmulighetene er svært begrenset, så det ikke blir snakk om "en km eller to". Selv har jeg her jeg bor en strekke på ett par-tre mil med kun en håndfull mulige forbikjøringstrekker, hvorav 2 ligger i 50 grenser :p  Så havner jeg bak en bil på denne strekken kan jeg stort sett regne med å bli liggende bak hele resten av denne strekkingen dersom jeg ikke har flaks på de få stedene jeg har mulighet til å kjøre forbi.

Kjører man i fartsgrensen og får en bil bak, og VET at innen ett par km har bilen bak lett kunnet passere, eller ikke lengre være på samme vei som deg, så behøver man ikke gjøre noe mer. Hvor mye hensyn man må ta til bakenforliggende bil(er) står i forhold til
- hvor lenge vil du "sinke" trafikken bak? 100 meter? 5 mil?
- Hvor mye sinker du trafikken? Ligger du i 40 eller nær fartsgrensen? Kommer trafikken kjapt innpå, eller "haler" de innpå over en lengre strekning?
- Hvor mange biler sinker du? Er det kun snakk om en bil bak, eller er det 100 biler som ligger der og "trykker"?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Amoss

Sitat fra: pwb på onsdag 10. juni 2015, klokken 14:58
Finnes fartsskilt (40) med underskilt som angir tid. Tror det står/har stått noen slike ved eplehagen mot jevnaker i Hønefoss. Så ingen umulighet.

Sant det du sier at flere trafikskilt har underskilt med tidspunkter som de gjelder for - f.eks. elbiltilgang til kollektivfelt ett vist strekke for å ta noe som er i nyhetsbildet nå :p

Tanken min var heller at istedet for å sette tidsangivelse så skulle skiltet kun vises i disse tidspunktene.  F.eks. kollektivfeltet kunne normalt bare vise normalt kollektivfelt, men i rushtiden også vise "gjelder ikke elbil" eller.no slikt.

Ett lysende "40" skilt med teksten "Gjelder NÅ!" tror jeg hadde vært mer virkningsfullt enn normalt skilt med undertekst og tidspunkter.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

K S

Sitat fra: Amoss på onsdag 10. juni 2015, klokken 15:06
Sitat fra: Sigurd på onsdag 10. juni 2015, klokken 14:18
Det er ingen som kan påstå at noen blir "unødig hindret eller forstyrret" av å ligge i fartsgrensen i en kilometer eller to.

Så langt er jeg helt enig. Men i Norge er det mange veier der forbikjøringmulighetene er svært begrenset, så det ikke blir snakk om "en km eller to". Selv har jeg her jeg bor en strekke på ett par-tre mil med kun en håndfull mulige forbikjøringstrekker, hvorav 2 ligger i 50 grenser :p  Så havner jeg bak en bil på denne strekken kan jeg stort sett regne med å bli liggende bak hele resten av denne strekkingen dersom jeg ikke har flaks på de få stedene jeg har mulighet til å kjøre forbi.

Kjører man i fartsgrensen og får en bil bak, og VET at innen ett par km har bilen bak lett kunnet passere, eller ikke lengre være på samme vei som deg, så behøver man ikke gjøre noe mer. Hvor mye hensyn man må ta til bakenforliggende bil(er) står i forhold til
- hvor lenge vil du "sinke" trafikken bak? 100 meter? 5 mil?
- Hvor mye sinker du trafikken? Ligger du i 40 eller nær fartsgrensen? Kommer trafikken kjapt innpå, eller "haler" de innpå over en lengre strekning?
- Hvor mange biler sinker du? Er det kun snakk om en bil bak, eller er det 100 biler som ligger der og "trykker"?

Nå er vel forutsetningen at hastigheten = fartsgrensen. Hva er da det store problemet? Den som ikke tåler å se en bil foran seg eller den som faktisk tar hensyn, både til de som bor langs veien OG myke trafikanter?


Amoss

Sitat fra: K S på onsdag 10. juni 2015, klokken 15:16
Nå er vel forutsetningen at hastigheten = fartsgrensen. Hva er da det store problemet? Den som ikke tåler å se en bil foran seg eller den som faktisk tar hensyn, både til de som bor langs veien OG myke trafikanter?

Egentlig ikke. Forutsetningen er at en bilist holder lavere hastighet enn en (eller flere) andre bilister. At det er noen som ikke tåler å se en bil foran seg kan nok stemme, men tror det er svært få. Selv har jeg i alle fall ikke noen problemer med det så lenge de holder omtrent samme hastighet som jeg selv vurderer som "korrekt" gitt vær, føreforhold og fartsgrense. Det er godt mulig (men ikke helt sikkert) du kan ha rett i at det er ett god hensyn å ta til myke trafikanter og de som bor langs veien at om du "holder igjen de dumme råkjørerne" som har tatt deg igjen. Men da har du påtatt deg en politirolle. Politiet er de rette til å ta den rollen, ikke du.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Hyperstress

Sitat fra: Sigurd på onsdag 10. juni 2015, klokken 14:18
Sitat fra: Sele på tirsdag 09. juni 2015, klokken 16:14
Som ventet men jeg prøver engang til,hvordan forholder du deg til vegtrafikkloven paragraf 3 når du holder fartsgrensen og når en bak deg gir til kjenne at han vil forbi deg? Ønsker du og hjelpe han? Er han bare en råkjører så jeg fortsetter i mitt tempo fordi jeg tross alt holder fartsgrensen?

§ 3.Grunnregler for trafikk.
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.
0   Endret ved lov 4 juli 1991 nr. 49.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

K S

Sitat fra: Amoss på onsdag 10. juni 2015, klokken 18:20
Sitat fra: K S på onsdag 10. juni 2015, klokken 15:16
Nå er vel forutsetningen at hastigheten = fartsgrensen. Hva er da det store problemet? Den som ikke tåler å se en bil foran seg eller den som faktisk tar hensyn, både til de som bor langs veien OG myke trafikanter?

Egentlig ikke. Forutsetningen er at en bilist holder lavere hastighet enn en (eller flere) andre bilister. At det er noen som ikke tåler å se en bil foran seg kan nok stemme, men tror det er svært få. Selv har jeg i alle fall ikke noen problemer med det så lenge de holder omtrent samme hastighet som jeg selv vurderer som "korrekt" gitt vær, føreforhold og fartsgrense. Det er godt mulig (men ikke helt sikkert) du kan ha rett i at det er ett god hensyn å ta til myke trafikanter og de som bor langs veien at om du "holder igjen de dumme råkjørerne" som har tatt deg igjen. Men da har du påtatt deg en politirolle. Politiet er de rette til å ta den rollen, ikke du.

Tenk nå at andre, utenom deg, er like intelligente, og evner å sjekke eget speedometer mot GPS. Det er faktisk aldri feil å følge fartsgrensen. Jeg påstår faktisk det. Du dømmer åpenbart andre til ikke være klar over speedometerets feilvisnig. Og om en så skulle ligge 1 - 3 km/t UNDER fartsgrensen, ja da bør faktisk vi bilister være i stand til det!

Amoss

Sitat fra: K S på onsdag 10. juni 2015, klokken 20:43
Tenk nå at andre, utenom deg, er like intelligente, og evner å sjekke eget speedometer mot GPS. Det er faktisk aldri feil å følge fartsgrensen. Jeg påstår faktisk det. Du dømmer åpenbart andre til ikke være klar over speedometerets feilvisnig. Og om en så skulle ligge 1 - 3 km/t UNDER fartsgrensen, ja da bør faktisk vi bilister være i stand til det!

Kan du peke på hvor jeg har sagt at det er galt å følge fartsgrensen?
Kan du peke på hvor jeg har "dømt" at ingen som påstår at de ligger i fartsgrensen faktisk gjør det?  Jeg holder derimot muligheten åpen for at ikke alle har en GPS oppe og sjekker speedometer mot dette kontinuerlig, og at derved ikke alle som tror de ligger på fartsgrensen faktisk gjør det. Velger derfor å si "tror de holder fartsgrensen" uten å ta med "... og de som faktisk gjør det" da de som har rett også *tror* de ligger der.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA