Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Støydemping av TMS - oppskrift og erfaring.

Startet av hmhaga, lørdag 27. juni 2015, klokken 18:44

« forrige - neste »

Øyvind.h

Er det mulig.... Å holde fartsgrensen på firefelts vei burde være greit.
En ting jeg dog har blinker på trillinger for flere ganger er kjøring uten lys (kom på det nå for jeg blinket på en trilling i tunnel en gang). Virker som det er lett å skru av baklys og bare kjøre med de små tåkelysene foran.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

AmocoCadiz

Sitat fra: Powerflux på lørdag 30. mai 2015, klokken 21:36

Gjenganger strekkningen(begge veier) er E6 Mortensrud-Nordbytunnellen. Denne gang på vei inn i Nordbytunnellen mot Oslo. Entret E6 fra Drøbakkavkjøringen. Lite trafikk og gasset opp til 95 km/t og på med CC. Laaangt bak kom en semi fra PostNord som på vei inn i Nordbytunnellen la seg helt opp i fangeren min. Venstre feltet var tomt så jeg gikk ut fra at traileren ville legge seg ut å kjøre forbi. Men nei, etter noen hundre meter la den seg enda nærmere og begynte å blinke med lysene. Jeg tenkte hva faen er dette, venstre felt er jo tomt og jeg holder fartsgrensen i høyre fil så jeg ignorerte dette tullet. Mer intens blinking og nå også en lang salve på hornet. Jeg begynte nå å bli grinete så jeg slo av CC og lot farten dale til ca 50. Dette resulterte i en evig lang tutesekvens som jeg ga greit F... i og trykket inn resume på CC. Mot enden av tunnellen var traileren på ny oppi fangeren min, tutende og blinkende til tross for at venstre felt fortsatt var tomt. Nok en gang av med CC og helt ned i 30 km/t og nå var nok trailerkusken i ferd med å blåse alle sikringene. Til lyden av hylende horn, raskt opp i 95 igjen og adios trailerdust. Karen må ha gitt alt som var mulig for i bunnen av Nøstvedt tunellen kom han dundrende forbi i venstre felt med hornen på fullt. De andre i tunnellen må jo ha lurt på hva pokker som var på gang :-X
Opp av Nøstvedt tunnellen mistet han såpass med fart at vi ble liggende side om side og med minst mulig klaring kastet han vogntoget sitt inn bak bilen min og blinket og tutet som om det skulle vært 3. verdenskrig. Nå hadde jeg fått nok og slapp gassen helt til vi sto stille. Da hoppet karen ut av traileren og jeg ga gass og så ikke mer til dusten!
Moral: Kødd aldri med en elbil kusk. Det kan være man kommer over en som aldri vil la seg pille på nesa og som vil komme til å hevne seg hvis ting går for langt ;D
Veldig skummel elbilopplevelse. Denne sjåfføren i PostNord traileren bryter et flertall kjøreregler i veitrafikkloven, og slik truende kjøring kvalifiserer for tap av førerrett for denne lastebilsjåføreren. 25 ton lastebil mot elbil vill få fatale konsekvenser. Problemet er vel å dokumentere oppførselen, siden en muntlig anmeldelse til politiet sannsynligvis ikke ville føre frem.
Økende fokus på dashcam ( nødvendligvis både forran og bak ) ser dessverre ut til å bli en stadig større nødvendlighet. Film og lyd av hendelsen skulle være vansklig å ignorere.

Powerflux

Ja, en dashcam video av dette hadde vært helt ubetalelig! Skulle gjerne ha filmet min egen hastighet også for virkelig å illustrere galskapen!
Når det er sagt så skal jeg, hvis lignende situasjon oppstår, ta bilde av trailer med bilnummer og lage et veritabelt helvete.
Etter denne episoden er hansken kastet og jeg kommer ikke til å nøle med å stanse helt opp eller eventuelt bremse hardt for å skremme vannet av slike duster!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Carl Anton Stenling

Jeg har også observert at enkelte langtransportsjåfører blir helt gale hvis du har hastighet et par km under makssperren deres (rundt 90 km/t). De sliter med å komme forbi og har tydeligvis store problemer i en slik situasjon.

Kanskje man rett og slett må legge seg ut i venstre felt og slippe dem forbi?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

AmocoCadiz

har selv Dashcam DOD LW460W som kan anbefales, gir glimrende bilder inkl. tydelige vei og bilskillt OG Gps ruten fra reisen inkl. hastighet, en komplett bevisløsning som etterpå kan  avspilles med video OG kart m hastighet fra turen. Dog er det kun frontkamera, i dette tilfelle kunne man sikkert vridd sugekoppholderen 180 grader og peke bakover gjennom bakruta, GPS trackingen gir uansett rute og hastighet fra hele turen.

Prinsipiellt finnes vel ingen lovregel som kan nekte deg å kjøre 4felts motorvei med elbil så lenge du holder en trafikksikker hastighet, det er jo galskap hvis det skal være den sterkes rett på veiene nå, har PostNord fyren vært høy på eksos når han så siste MadMax filmen....V8 - V8 - V8 ?

Ferry

Sitat fra: Powerflux på lørdag 30. mai 2015, klokken 22:50
Etter denne episoden er hansken kastet og jeg kommer ikke til å nøle med å stanse helt opp eller eventuelt bremse hardt for å skremme vannet av slike duster!

Jeg skjønner frustrasjonen din, men la nå ikke slike episoder dra deg selv ned på samme nivå. Bremsetesting kan også skape farlige situasjoner både for deg selv og alle andre i nærheten. Og du må regne med at tungtransport alltid har dashcam. Ikke gi idiotene en gavepakke på film der du selv gjør noe galt.

emil

Når man snakker om forbikjøring synes jeg det er merkelig at enkelte absolutt skal kjøre forbi meg når jeg ligger på fartsgrensen (eller litt over innimellom) med CC for å så legge seg 1-2km/t under min hastighet når de har kjørt forbi.

Dette opplevde jeg aldri i fossilblien.

Amoss

Sitat fra: emil på søndag 31. mai 2015, klokken 09:49
Dette opplevde jeg aldri i fossilblien.

Men det har jeg. Typisk glir de forbi i en (slak) utforbakke, og glemmer å gi på nok (eller ikke har nok å gi på :p ) når man kommer til en (slak) motbakke til å holde farten oppe. Men sjeldent jeg opplever dette på annet enn 4 felts(+) vei.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

emil

Sitat fra: Amoss på søndag 31. mai 2015, klokken 10:33
Sitat fra: emil på søndag 31. mai 2015, klokken 09:49
Dette opplevde jeg aldri i fossilblien.
Men det har jeg. Typisk glir de forbi i en (slak) utforbakke, og glemmer å gi på nok (eller ikke har nok å gi på :p ) når man kommer til en (slak) motbakke til å holde farten oppe. Men sjeldent jeg opplever dette på annet enn 4 felts(+) vei.

Et generellt problem jeg har opplevd på 2 felts vei med forbilkjøringsfelter ofte er biler som ligger 5km/t under fartsgrensen når det er to felt og øker farten til 15km/t over når forbikjøringsfeltet kommer, uten at de skal kjøre forbi noen, før de legger seg ned i 5km/t under når forbilkjøringsfeltet er slutt.

Men nå når jeg kjører elbil irriterer jeg meg mye mindre over folk som ligger litt under fartsgrensen enn jeg gjorde før. For nå betyr det bare bedre rekkevidde for meg og jeg har ikke samvittighet til å ligge under fartsgrensen først i køen.

Thomas Parsli

Sitat fra: emil på søndag 31. mai 2015, klokken 13:02
Men nå når jeg kjører elbil irriterer jeg meg mye mindre over folk som ligger litt under fartsgrensen enn jeg gjorde før. For nå betyr det bare bedre rekkevidde for meg og jeg har ikke samvittighet til å ligge under fartsgrensen først i køen.

Når jeg kjører lengre turer med elbil, håper jeg alltid å komme bak en av de plagsomme treigingene som ligger 10km/t under fartsgrensen.
Maks flaks hadde jeg fra Oslo til Gardermoen når jeg ble liggende bak en polsk varebil med henger som lå i 70km/t hele veien!

Men ligger jeg først med elbil passer jeg på å ligge presist på fartsgrensen (8% over fartsgrensen i vår bil).

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

emil

Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 31. mai 2015, klokken 20:42
Sitat fra: emil på søndag 31. mai 2015, klokken 13:02
Men nå når jeg kjører elbil irriterer jeg meg mye mindre over folk som ligger litt under fartsgrensen enn jeg gjorde før. For nå betyr det bare bedre rekkevidde for meg og jeg har ikke samvittighet til å ligge under fartsgrensen først i køen.

Når jeg kjører lengre turer med elbil, håper jeg alltid å komme bak en av de plagsomme treigingene som ligger 10km/t under fartsgrensen.
Maks flaks hadde jeg fra Oslo til Gardermoen når jeg ble liggende bak en polsk varebil med henger som lå i 70km/t hele veien!

Men ligger jeg først med elbil passer jeg på å ligge presist på fartsgrensen (8% over fartsgrensen i vår bil).

Thomas

Var utrolig deilig den kvelden i vinter med dårlig vær noen lå litt under 70 gjennom 80-sonen på E18 fra Dørdal til Brokelandsheia. Det gjorde at jeg kom meg hjem uten ekstra ladestopp :)

Når jeg ligger først i køen derimot ligger jeg som deg nøyaktig på fartsgrensen og har ikke dårlig samvittighet over eventuell kø som bygger seg opp bak.

AmocoCadiz

Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 31. mai 2015, klokken 20:42
Sitat fra: emil på søndag 31. mai 2015, klokken 13:02
Men nå når jeg kjører elbil irriterer jeg meg mye mindre over folk som ligger litt under fartsgrensen enn jeg gjorde før. For nå betyr det bare bedre rekkevidde for meg og jeg har ikke samvittighet til å ligge under fartsgrensen først i køen.

Når jeg kjører lengre turer med elbil, håper jeg alltid å komme bak en av de plagsomme treigingene som ligger 10km/t under fartsgrensen.
Maks flaks hadde jeg fra Oslo til Gardermoen når jeg ble liggende bak en polsk varebil med henger som lå i 70km/t hele veien!

Men ligger jeg først med elbil passer jeg på å ligge presist på fartsgrensen (8% over fartsgrensen i vår bil).

Thomas

+1
Hvis det ellers er trafikksikkre kjøreforhold er dette dobbelt smart, man sparer kjøreenergi (og miljøet) og senket hastighet fører til færre ulykker!

turfsurf

Sitat fra: emil på søndag 31. mai 2015, klokken 21:22
Når jeg ligger først i køen derimot ligger jeg som deg nøyaktig på fartsgrensen og har ikke dårlig samvittighet over eventuell kø som bygger seg opp bak.

Lenge leve egoismen. Dette er på samme nivå som å parkere uten å lade på parkeringsplass med lademuligheter. Selv om det er etter loven, så skaper den som er først i køen en trafikkrisiko hvis man ikke slipper forbi etter en kort stund.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

zbk

Sitat fra: turfsurf på mandag 01. juni 2015, klokken 06:28
Sitat fra: emil på søndag 31. mai 2015, klokken 21:22
Når jeg ligger først i køen derimot ligger jeg som deg nøyaktig på fartsgrensen og har ikke dårlig samvittighet over eventuell kø som bygger seg opp bak.

Lenge leve egoismen. Dette er på samme nivå som å parkere uten å lade på parkeringsplass med lademuligheter. Selv om det er etter loven, så skaper den som er først i køen en trafikkrisiko hvis man ikke slipper forbi etter en kort stund.

Så du mener man skal bryte loven fordi de som ligger bak ikke er villige til å følge fartsgrensene? Støtter Emil fullt ut her! Følger første bil fartsgrensene og veien er så "ille" at de bak ikke kommer forbi betyr det sannsynligvis at det er helt på sin plass å holde grensa som er satt.

Dessuten: Uansett hvor ille bilen foran deg kjører er det tullebukken i bilen bak som foretar en farlig forbikjøring som skaper den farlige situasjonen.

2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

turfsurf

Sitat fra: zbk på mandag 01. juni 2015, klokken 07:26
Sitat fra: turfsurf på mandag 01. juni 2015, klokken 06:28
Sitat fra: emil på søndag 31. mai 2015, klokken 21:22
Når jeg ligger først i køen derimot ligger jeg som deg nøyaktig på fartsgrensen og har ikke dårlig samvittighet over eventuell kø som bygger seg opp bak.

Lenge leve egoismen. Dette er på samme nivå som å parkere uten å lade på parkeringsplass med lademuligheter. Selv om det er etter loven, så skaper den som er først i køen en trafikkrisiko hvis man ikke slipper forbi etter en kort stund.

Så du mener man skal bryte loven fordi de som ligger bak ikke er villige til å følge fartsgrensene? Støtter Emil fullt ut her! Følger første bil fartsgrensene og veien er så "ille" at de bak ikke kommer forbi betyr det sannsynligvis at det er helt på sin plass å holde grensa som er satt.

Dessuten: Uansett hvor ille bilen foran deg kjører er det tullebukken i bilen bak som foretar en farlig forbikjøring som skaper den farlige situasjonen.

Nei, jeg mener at hvis du ligger foran og skaper kø bør du med jevne mellomrom slippe biler forbi hvis det er tydelig at de bak vil forbi. Enten ved å slakke ned og indikere når det er klart, evt svinge av.

Dessuten: det er vesentlig forskjell på om det er trygt å kjøre fortere enn fartsgrensen enn om det er trygt å kjøre forbi.

Det finnes faktisk legitime grunner til å kjøre fortere enn fartsgrensen, og diskusjonen om hvem som skaper den farlige situasjonen er idiotisk. Situasjonen vil ikke oppstå om det ikke er minimum to biler på veien, om man ligger over eller under fartsgrensen. Alle bilførere er pålagt å oppføre seg aktpågivende og hensynsfullt i trafikken, det gjelder både de som blir tatt igjen, og de som vil kjøre forbi. Blir man tatt igjen er det åpenbart at man er til hinder for noen, og det er ikke opp til deg som privatperson og vurdere om den som kommer bak har legitime grunner til å kjøre fortere enn fartsgrensen eller ikke. Det vet man stort sett ingenting om.

Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA