Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Støydemping av TMS - oppskrift og erfaring.

Startet av hmhaga, lørdag 27. juni 2015, klokken 18:44

« forrige - neste »

Elbil fundamentalist

Sitat fra: K S på mandag 08. juni 2015, klokken 13:37
Sitat fra: Sigurd på mandag 08. juni 2015, klokken 10:45
Sitat fra: Sele på lørdag 06. juni 2015, klokken 19:33
Hvorfor er det så vanskelig og slippe andre forbi?
Men det er jo ingen (såvidt jeg har fått med meg) som mener man aktivt skal hindre noen å kjøre forbi? Dersom veien ikke tillater å kjøre forbi, er det ingen grunn til at den som kjører foran skal gjøre noe annet enn å forholde seg til fartsgrensen på stedet, alternativt forsvarlig hastighet på stedet om vær- og føreforhold tilsier en lavere hastighet enn fartsgrensen. Så må faktisk den som ligger bak klare å ha tålmodighet til å forholde seg til den hastigheten som øvrig trafikk har på stedet, uavhengig av om man kjører på svingete vestlandsveier eller 4-felts rundt hovedstaden.

Sigurd, åpenbart at du og jeg er i mindretall her. De færreste ser ut til å ta inn over seg at fartsgrenser er en enkel absolutt verdi. De aller fleste ser ut til å mene/tro/praktisere at fartsgrensene gjelder de andre, ikke meg....
Man skal avpasse farten etter forholdene og hvis flertallet opplever forholdene som bedre (les kjører fortere) enn fartsgrensene er det duket for justeringer av fartsgrensen slik i har sett det blitt gjort på våre motorveier. Trekker man en kø etter seg og ikke bidrar til å slippe forbi, irriterer man kanskje andre bak seg og det er å være en dårlig ambassadør for elbileiere i hvertfall. Fartsgrenser er satt til å fungere hele året, og de kan vurderes av hver enkelt. Ingen grunn til at dere behøver å ta på dere dette ansvaret på vegne av alle andre. Om dere provoserer på dere aggressiv og farlig forbikjørsel med fatal utgang kan dere bli sittende igjen med mye tung skyldfølelse. Tror ikke at dere tviholdte på fartsgrense hjelper på den følelsen da. "Kunne jeg ikke heller sluppet dem forbi der det var trygt" kan være en gnagende tanke som kanskje ikke slipper taket så lett...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Sigurd

Sitat fra: Elbil fundamentalist på mandag 08. juni 2015, klokken 13:57
Sitat fra: K S på mandag 08. juni 2015, klokken 13:37
Sitat fra: Sigurd på mandag 08. juni 2015, klokken 10:45
Sitat fra: Sele på lørdag 06. juni 2015, klokken 19:33
Hvorfor er det så vanskelig og slippe andre forbi?
Men det er jo ingen (såvidt jeg har fått med meg) som mener man aktivt skal hindre noen å kjøre forbi? Dersom veien ikke tillater å kjøre forbi, er det ingen grunn til at den som kjører foran skal gjøre noe annet enn å forholde seg til fartsgrensen på stedet, alternativt forsvarlig hastighet på stedet om vær- og føreforhold tilsier en lavere hastighet enn fartsgrensen. Så må faktisk den som ligger bak klare å ha tålmodighet til å forholde seg til den hastigheten som øvrig trafikk har på stedet, uavhengig av om man kjører på svingete vestlandsveier eller 4-felts rundt hovedstaden.

Sigurd, åpenbart at du og jeg er i mindretall her. De færreste ser ut til å ta inn over seg at fartsgrenser er en enkel absolutt verdi. De aller fleste ser ut til å mene/tro/praktisere at fartsgrensene gjelder de andre, ikke meg....
Man skal avpasse farten etter forholdene og hvis flertallet opplever forholdene som bedre (les kjører fortere) enn fartsgrensene er det duket for justeringer av fartsgrensen slik i har sett det blitt gjort på våre motorveier. Trekker man en kø etter seg og ikke bidrar til å slippe forbi, irriterer man kanskje andre bak seg og det er å være en dårlig ambassadør for elbileiere i hvertfall. Fartsgrenser er satt til å fungere hele året, og de kan vurderes av hver enkelt. Ingen grunn til at dere behøver å ta på dere dette ansvaret på vegne av alle andre. Om dere provoserer på dere aggressiv og farlig forbikjørsel med fatal utgang kan dere bli sittende igjen med mye tung skyldfølelse. Tror ikke at dere tviholdte på fartsgrense hjelper på den følelsen da. "Kunne jeg ikke heller sluppet dem forbi der det var trygt" kan være en gnagende tanke som kanskje ikke slipper taket så lett...
Så du mener at bestemor på tur i butikken skal slippe alle forbi seg i køen for å ikke risikere at de blir irriterte fordi hun fomler litt med betalingen?
Eller at når du står i kø på E18 skulle alle foran deg ha sluppet deg forbi for at du ikke skal bli irritert? Jeg tror du bør finne deg et annet framkomstmiddel enn bil. Prøv  kollektivt. Eller sykkel.
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

Amoss

Sitat fra: Sigurd på mandag 08. juni 2015, klokken 14:43
Så du mener at bestemor på tur i butikken skal slippe alle forbi seg i køen for å ikke risikere at de blir irriterte fordi hun fomler litt med betalingen?

Det er en smule forskjell mellom trafikk og butikker. At noen somler i butikk køen kan nok forårsake noe irritasjon og noen sure miner, men neppe en dødelig ulykke. Det er en grunn til at man er pålagt å vise EKSTRA aktsomhet og hensynsfullhet i trafikken.

Sitat fra: Sigurd på mandag 08. juni 2015, klokken 14:43
Eller at når du står i kø på E18 skulle alle foran deg ha sluppet deg forbi for at du ikke skal bli irritert?

Nei, kun den bilen som forårsaker køen. Bilene foran meg er fanget i den samme køen som meg dersom jeg ikke ligger som nummer 2.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Powerflux

Sitat fra: Elbil fundamentalist på mandag 08. juni 2015, klokken 13:57-Fartsgrenser er satt til å fungere hele året, og de kan vurderes av hver enkelt.

-Om dere provoserer på dere aggressiv og farlig forbikjørsel med fatal utgang kan dere bli sittende igjen med mye tung skyldfølelse.

Tror du virkelig på det vrøvlet du lirer av deg her :o :o

Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Panduck

Sitat fra: Elbil fundamentalist på mandag 08. juni 2015, klokken 13:57
Man skal avpasse farten etter forholdene og hvis flertallet opplever forholdene som bedre (les kjører fortere) enn fartsgrensene er det duket for justeringer av fartsgrensen slik i har sett det blitt gjort på våre motorveier....Fartsgrenser er satt til å fungere hele året, og de kan vurderes av hver enkelt...

Vet ikke om jeg skal le eller gråte av et slikt innlegg. Det mest skremmende er at folk med slike meninger faktisk har klart å fått sertifikat.

Men det er helt rett at fartsgrenser er "satt til å fungere hele året, og de SKAL vurderes av hver enkelt". For 80km/t betyr overhode ikke at det er trygt å kjøre i 80km/t. Finnes flere strekninger med fartsgrense 80, der det er galskap å kjøre i 80, selv på tørre sommerveier. Men det gjelder nedover. Kun nedover. Beklager, men du kan aldri vurdere farsgrensa oppover. Du kan gjerne prøve, men jeg vil gjerne høre hvordan politi eller en dommer i en rettsak ser på deg når du legger frem dette :)

Elbil fundamentalist

Sitat fra: Panduck på mandag 08. juni 2015, klokken 21:59
Sitat fra: Elbil fundamentalist på mandag 08. juni 2015, klokken 13:57
Man skal avpasse farten etter forholdene og hvis flertallet opplever forholdene som bedre (les kjører fortere) enn fartsgrensene er det duket for justeringer av fartsgrensen slik i har sett det blitt gjort på våre motorveier....Fartsgrenser er satt til å fungere hele året, og de kan vurderes av hver enkelt...

Vet ikke om jeg skal le eller gråte av et slikt innlegg. Det mest skremmende er at folk med slike meninger faktisk har klart å fått sertifikat.

Men det er helt rett at fartsgrenser er "satt til å fungere hele året, og de SKAL vurderes av hver enkelt". For 80km/t betyr overhode ikke at det er trygt å kjøre i 80km/t. Finnes flere strekninger med fartsgrense 80, der det er galskap å kjøre i 80, selv på tørre sommerveier. Men det gjelder nedover. Kun nedover. Beklager, men du kan aldri vurdere farsgrensa oppover. Du kan gjerne prøve, men jeg vil gjerne høre hvordan politi eller en dommer i en rettsak ser på deg når du legger frem dette :)
Mye hersketeknikk og skinnhellighet ute å går her. Sier bare at det er 80/20 reglen i trafikken  som de fleste andre steder i samfunnet . 80 % med dyktige og trygge sjåfører som pragmatiske nok til å holde en god flyt, også har vi 20 % med bl.a sinker og men også utolmodige folk som tar livsfarlige forbikjøringer. I Norge med overfylte veier blir det fort de 20% som dominerer trafikken. I Sverige har de ett hovedveinett som består av 4 eller 3 felts veier ( skiftende 2+1) På slike veier får hverken sinkene eller de hissige utolmodige dominere trafikkbildet da det er mange gode forbikjøringsmuligheter samt midtdeler som umuliggjør uvettige forbikjøringer. En litt mer realistisk tilnærming på nullvisjon etter mitt syn.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Sigurd

Sitat fra: Amoss på mandag 08. juni 2015, klokken 15:21
Det er en smule forskjell mellom trafikk og butikker. At noen somler i butikk køen kan nok forårsake noe irritasjon og noen sure miner, men neppe en dødelig ulykke. Det er en grunn til at man er pålagt å vise EKSTRA aktsomhet og hensynsfullhet i trafikken.
Nå er det faktisk den som er i en mental tilstand som utgjør en trafikkfare som må ta konsekvensen av det. Er du så irritert at det påvirker kjøringen din, skal du faktisk kjøre av veien og stoppe ved første mulighet.
Jeg skal ikke være nødt til å ta hensyn til at du har en dårlig dag. Og har du alltid en så dårlig dag, bør du snarest levere førerkortet ditt til nærmeste trafikkstasjon. Og ta kontakt med nærmeste psykiater.
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

Amoss

Sitat fra: Sigurd på tirsdag 09. juni 2015, klokken 10:34
Nå er det faktisk den som er i en mental tilstand som utgjør en trafikkfare som må ta konsekvensen av det. Er du så irritert at det påvirker kjøringen din, skal du faktisk kjøre av veien og stoppe ved første mulighet.

Helt sant.

Og dersom man har tatt i seg noe rusmidler så skal man heller ikke kjøre. Men likevel blir det tatt mange som kjører i rus. Derfor må alle som beveger seg ute i trafikken ta være obs på faren for at det kan komme en fyllekjører, en psykisk ustabil person, eller bare rett og slett en litt aggressiv og/eller irritert trafikant. At den andre ikke burde hatt sittet bak rattet fritar ikke deg for å opptre aktsomt og hensynsfullt.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Sigurd

Sitat fra: Amoss på tirsdag 09. juni 2015, klokken 10:59
Og dersom man har tatt i seg noe rusmidler så skal man heller ikke kjøre. Men likevel blir det tatt mange som kjører i rus. Derfor må alle som beveger seg ute i trafikken ta være obs på faren for at det kan komme en fyllekjører, en psykisk ustabil person, eller bare rett og slett en litt aggressiv og/eller irritert trafikant. At den andre ikke burde hatt sittet bak rattet fritar ikke deg for å opptre aktsomt og hensynsfullt.

Da tror jeg uenigheten her rett og slett handler om grensene for hva som er å opptre aktsomt og hensynsfullt.
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

Sele

Sitat fra: Sigurd på tirsdag 09. juni 2015, klokken 12:49
Sitat fra: Amoss på tirsdag 09. juni 2015, klokken 10:59
Og dersom man har tatt i seg noe rusmidler så skal man heller ikke kjøre. Men likevel blir det tatt mange som kjører i rus. Derfor må alle som beveger seg ute i trafikken ta være obs på faren for at det kan komme en fyllekjører, en psykisk ustabil person, eller bare rett og slett en litt aggressiv og/eller irritert trafikant. At den andre ikke burde hatt sittet bak rattet fritar ikke deg for å opptre aktsomt og hensynsfullt.

Da tror jeg uenigheten her rett og slett handler om grensene for hva som er å opptre aktsomt og hensynsfullt.
Kanskje vi da kan få dine grenser?

Sigurd

Sitat fra: Sele på tirsdag 09. juni 2015, klokken 13:27
Sitat fra: Sigurd på tirsdag 09. juni 2015, klokken 12:49
[Da tror jeg uenigheten her rett og slett handler om grensene for hva som er å opptre aktsomt og hensynsfullt.
Kanskje vi da kan få dine grenser?
Kjære Sele, dersom jeg hadde trodd du ville forholdt deg til mine grenser, skulle du gjerne ha fått dem, men jeg tror jeg har mer igjen for å beholde dem selv. Jeg vil tro det går fram rimelig tydelig av diskusjonen her hvor mine grenser går, under forutsetning at ingen slike grenser er absolutte, og vil vurderes i hvert enkelt tilfelle. Jeg mener uansett at i de aller fleste tilfeller er det ikke hensynsløst og uaktsomt å forholde seg til fartsgrensene.
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

Sele

#146
Sitat fra: Sigurd på tirsdag 09. juni 2015, klokken 14:53
Sitat fra: Sele på tirsdag 09. juni 2015, klokken 13:27
Sitat fra: Sigurd på tirsdag 09. juni 2015, klokken 12:49
[Da tror jeg uenigheten her rett og slett handler om grensene for hva som er å opptre aktsomt og hensynsfullt.
Kanskje vi da kan få dine grenser?
Kjære Sele, dersom jeg hadde trodd du ville forholdt deg til mine grenser, skulle du gjerne ha fått dem, men jeg tror jeg har mer igjen for å beholde dem selv. Jeg vil tro det går fram rimelig tydelig av diskusjonen her hvor mine grenser går, under forutsetning at ingen slike grenser er absolutte, og vil vurderes i hvert enkelt tilfelle. Jeg mener uansett at i de aller fleste tilfeller er det ikke hensynsløst og uaktsomt å forholde seg til fartsgrensene.
Som ventet men jeg prøver engang til,hvordan forholder du deg til vegtrafikkloven paragraf 3 når du holder fartsgrensen og når en bak deg gir til kjenne at han vil forbi deg? Ønsker du og hjelpe han? Er han bare en råkjører så jeg fortsetter i mitt tempo fordi jeg tross alt holder fartsgrensen?

§ 3.Grunnregler for trafikk.
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.
0   Endret ved lov 4 juli 1991 nr. 49.

Øyvind.h

Norge burde utelukkende hatt elektroniske fartsgrense-skilt slik at disse kunne tilpasse seg forholdene. Faste skilt vil aldri kunne ta utgangspunkt i helt optimale forhold, i tillegg til at de vil angi alt for høy grense i enkelte situasjoner. Det er derfor jeg kjører utelukkende etter forholdene, ikke etter hva som står på fartsgrense-skiltene.
Noen steder kjører jeg under fartsgrensen, enten pga erfaring eller pga vei/føre. Noen steder over av nøyaktig samme årsak.
For mange år siden ble fartsgrensen på motorveien ved Olavsgård endret (mener det gikk fra 90 til 100-sone). Etter en stund sjekket man gammel snitthastighet mot den nye. Nå er det veldig mange år siden jeg leste om dette, men mener bestemt at bilistenes snittfart økte fra 92 til 98km/t. Dvs. fra litt over til litt under fartsgrensen.

Nylig ble fartsgrensene på E6 sydover og E18 vestover endret fra 100 til 110-sone. Min hastighet i disse sonene er helt uendret.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Geirr

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 09. juni 2015, klokken 16:21
Det er derfor jeg kjører utelukkende etter forholdene, ikke etter hva som står på fartsgrense-skiltene.


Da stiller du vel i samme gruppe som hun 'luringen' her som ble tatt i 108 i 60 sonen (helt sikkert forsvarlig 'ut fra forholdene'): http://www.ba.no/nyheter/jeg-tilpasset-farten-etter-forholdene/s/1-41-6946093
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

K S

Sitat fra: SKH på tirsdag 09. juni 2015, klokken 17:54
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 09. juni 2015, klokken 16:21
Det er derfor jeg kjører utelukkende etter forholdene, ikke etter hva som står på fartsgrense-skiltene.


Da stiller du vel i samme gruppe som hun 'luringen' her som ble tatt i 108 i 60 sonen (helt sikkert forsvarlig 'ut fra forholdene'): http://www.ba.no/nyheter/jeg-tilpasset-farten-etter-forholdene/s/1-41-6946093

Åpenbart at det store flertallet her ser på "fartsgrenser" som noe veiledende og for pingler. Har også en mistanke om at de samme ser på seg som bedre eller mye bedre sjåfør enn andre.
Syntes i starten at gjennomsnittsmåling var no dritt, men det er nok det eneste som duger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA