Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Støydemping av TMS - oppskrift og erfaring.

Startet av hmhaga, lørdag 27. juni 2015, klokken 18:44

« forrige - neste »

emil

For å bryte av diskusjonen her med en dagsfersk opplevelse:

E18 østover fra Grimstad og jeg ligger på fartsgrensen først i køen på E18 gjennom Grimstadporten. Veien går snart over til fartsgrense på 90km/t med forbikjøringsfelt på ca 2.5km. Ingen biler foran meg når jeg ligger i 90 og forbikjøringsfeltet starter.

Alle bilene, ca 10 stk, som lå bak meg benytter anledningen til å kjøre forbi og en drøy km etter at forbikjøringsfeltet er slutt må jeg redusere farten min til 85 fordi det er det den "nye" køen med de fleste av de samme bilene som lå bak meg nå ligger i. De har ikke tatt igjen en eneste bil som kjørte saktere men hadde så dårlig tid at de ikke kunne ligge på fartsgrensen bak meg.

Og for de lolkalkjente: Jeg svinger av på Nedenes i retning His og bilen som var raskest til å kjøre forbi meg når forbikjøringsfeltet kom tok jeg igjen ved avkjøringen til Asdal.

jkirkebo

Sitat fra: Askøy på søndag 07. juni 2015, klokken 15:49
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747

§ 12 i Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler)
omhandler forbikjøring.

4. Punktet sier at når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Nettopp, her sies det jo i klartekst. Så lenge man kjører en normal bil og holder fartsgrensen holder det å holde til høyre og ikke øken farten. Noe jeg uansett gjør, og ikke karakteriserer som å "hjelpe de bak forbi".
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Sele på søndag 07. juni 2015, klokken 15:51
Sitat fra: K S på søndag 07. juni 2015, klokken 15:42
Sitat fra: Sele på søndag 07. juni 2015, klokken 14:46
Skrevet av K S:

Er da ikke særlig hensynsfullt å ligge på støtfangeren med 0,5 sek avstand vel? Eller er gjelder andre regler da?

Du svinger kanskje inn til siden i 50 sone ved en skole for at fartsbøllen bak deg kan få kjøre i 70-80 forbi barna i vegkanten?

Dette er for meg ekstreme eksempler og langt ifra hva jeg snakker om!

Kjører du aldri på motorveien mellom Stavanger og Sandnes?
Du forstår ikke eller vil ikke forstå hva jeg mener angående og slippe forbi medtrafikkanter. På motorveien er det største problemet de i venstrefila som holder fartsgrensen og ikke slipper trafikken bak forbi. Venstrefila på 4-feltsmotorvei er et forbikjøringsfelt ikke kjørefelt. Ellers så ser jeg ingen barn i veikanten der. ;)

Det er vel ingen som protesterer på at man skal vike til høyre på 4-felts vei når man blir tatt igjen, uansett fart på egen bil? Eneste unntak slik jeg ser det er om man selv ligger bak en bil i venstrefeltet som man vil forbi. Da kjører man selv forbi den før man evt. viker til høyre om det fortsatt ligger en bil bak.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: emil på søndag 07. juni 2015, klokken 18:08
For å bryte av diskusjonen her med en dagsfersk opplevelse:

E18 østover fra Grimstad og jeg ligger på fartsgrensen først i køen på E18 gjennom Grimstadporten. Veien går snart over til fartsgrense på 90km/t med forbikjøringsfelt på ca 2.5km. Ingen biler foran meg når jeg ligger i 90 og forbikjøringsfeltet starter.

Alle bilene, ca 10 stk, som lå bak meg benytter anledningen til å kjøre forbi og en drøy km etter at forbikjøringsfeltet er slutt må jeg redusere farten min til 85 fordi det er det den "nye" køen med de fleste av de samme bilene som lå bak meg nå ligger i. De har ikke tatt igjen en eneste bil som kjørte saktere men hadde så dårlig tid at de ikke kunne ligge på fartsgrensen bak meg.

Og for de lolkalkjente: Jeg svinger av på Nedenes i retning His og bilen som var raskest til å kjøre forbi meg når forbikjøringsfeltet kom tok jeg igjen ved avkjøringen til Asdal.

Oppførsel ved denne type forbikjøringsfelt er ett annet tema som det kan sies mye om. Typiske mye rar kjøring som du skisserer her.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Sele

Sitat fra: jkirkebo på søndag 07. juni 2015, klokken 18:27
Sitat fra: Sele på søndag 07. juni 2015, klokken 15:51
Sitat fra: K S på søndag 07. juni 2015, klokken 15:42
Sitat fra: Sele på søndag 07. juni 2015, klokken 14:46
Skrevet av K S:

Er da ikke særlig hensynsfullt å ligge på støtfangeren med 0,5 sek avstand vel? Eller er gjelder andre regler da?

Du svinger kanskje inn til siden i 50 sone ved en skole for at fartsbøllen bak deg kan få kjøre i 70-80 forbi barna i vegkanten?

Dette er for meg ekstreme eksempler og langt ifra hva jeg snakker om!

Kjører du aldri på motorveien mellom Stavanger og Sandnes?
Du forstår ikke eller vil ikke forstå hva jeg mener angående og slippe forbi medtrafikkanter. På motorveien er det største problemet de i venstrefila som holder fartsgrensen og ikke slipper trafikken bak forbi. Venstrefila på 4-feltsmotorvei er et forbikjøringsfelt ikke kjørefelt. Ellers så ser jeg ingen barn i veikanten der. ;)

Det er vel ingen som protesterer på at man skal vike til høyre på 4-felts vei når man blir tatt igjen, uansett fart på egen bil? Eneste unntak slik jeg ser det er om man selv ligger bak en bil i venstrefeltet som man vil forbi. Da kjører man selv forbi den før man evt. viker til høyre om det fortsatt ligger en bil bak.
Problemet er bare at på denne 4-feltsveien mellom Sandnes og Stavanger så kjøres det ikke slik som du beskriver. Man viker ikke inn i kjørefeltet men blir liggende i forbikjøringsfeltet. Nå var det ikke jeg som tok opp denne veien,men man vegrer seg for og slippe andre forbi på en vei som det er fullt mulig og gjøre det,hvorfor?

Hvis man ligger på fartsgrensen og noen gir til kjenne at de vil forbi,så forstår jeg ikke hvorfor man skal vegre seg for og gjøre nettopp det.

emil

Sitat fra: Sele på søndag 07. juni 2015, klokken 20:42
Problemet er bare at på denne 4-feltsveien mellom Sandnes og Stavanger så kjøres det ikke slik som du beskriver. Man viker ikke inn i kjørefeltet men blir liggende i forbikjøringsfeltet. Nå var det ikke jeg som tok opp denne veien,men man vegrer seg for og slippe andre forbi på en vei som det er fullt mulig og gjøre det,hvorfor?

Liten avsporing i en allerede godt avsport tråd:

Kjørte på denne strekningen på fredag og fikk bl.a med meg ettermiddagstrafikken ut fra Stavanger. Det jeg reagerte på som jeg ikke har opplevd andre steder var total mangel på vilje til fletting ved påkjøringsrampene. Her var det gjerne 3-4 biler som skulle presse seg inn i samme lille luke når de skulle inn på veien.

Jejl

Sitat fra: emil på søndag 07. juni 2015, klokken 21:13
Sitat fra: Sele på søndag 07. juni 2015, klokken 20:42
Problemet er bare at på denne 4-feltsveien mellom Sandnes og Stavanger så kjøres det ikke slik som du beskriver. Man viker ikke inn i kjørefeltet men blir liggende i forbikjøringsfeltet. Nå var det ikke jeg som tok opp denne veien,men man vegrer seg for og slippe andre forbi på en vei som det er fullt mulig og gjøre det,hvorfor?

Liten avsporing i en allerede godt avsport tråd:

Kjørte på denne strekningen på fredag og fikk bl.a med meg ettermiddagstrafikken ut fra Stavanger. Det jeg reagerte på som jeg ikke har opplevd andre steder var total mangel på vilje til fletting ved påkjøringsrampene. Her var det gjerne 3-4 biler som skulle presse seg inn i samme lille luke når de skulle inn på veien.
Det som skaper uorden i flettingen er de løgnasene som på død og liv fortest mulig vil over til venstre ved påkjøringsrampene. Hadde alle gjort slik de lærer på kjøreskolen at de skal gjøre ved kø(og som det også er opplyst om på flere ferieleier): Å kjøre til enden av påkjøringsrampen før flettingen starter, så går flettingen helt naturlig etter annen hver bil. Da blir også kapasiteten på veien utnyttet bedre.

Amoss

Sitat fra: jkirkebo på søndag 07. juni 2015, klokken 18:24
Nettopp, her sies det jo i klartekst. Så lenge man kjører en normal bil og holder fartsgrensen holder det å holde til høyre og ikke øken farten. Noe jeg uansett gjør, og ikke karakteriserer som å "hjelpe de bak forbi".

Vel, hvordan du klassifiserer dette skal jeg ikke uttale meg om, men jeg klassifiserer det å legge seg tydelig inn mot høyre som å hjelpe de som er bak med å kjøre forbi. Er strekket kort kan man også slippe litt opp på gass- eller watt-pedalen.

Hadde jo vært godt om hele debatten hadde vært basert på en slik missforståelse om hva som ligger i dette uttrykket, men med så mange ganger som det har vært presisert her i tråden er det nok neppe så enkelt :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Sele

Sitat fra: emil på søndag 07. juni 2015, klokken 21:13
Sitat fra: Sele på søndag 07. juni 2015, klokken 20:42
Problemet er bare at på denne 4-feltsveien mellom Sandnes og Stavanger så kjøres det ikke slik som du beskriver. Man viker ikke inn i kjørefeltet men blir liggende i forbikjøringsfeltet. Nå var det ikke jeg som tok opp denne veien,men man vegrer seg for og slippe andre forbi på en vei som det er fullt mulig og gjøre det,hvorfor?

Liten avsporing i en allerede godt avsport tråd:

Kjørte på denne strekningen på fredag og fikk bl.a med meg ettermiddagstrafikken ut fra Stavanger. Det jeg reagerte på som jeg ikke har opplevd andre steder var total mangel på vilje til fletting ved påkjøringsrampene. Her var det gjerne 3-4 biler som skulle presse seg inn i samme lille luke når de skulle inn på veien.
Unngår og kjøre på den veien om morgen og ettermiddag i rushtiden pga da råder lovløse tilstander.

Sigurd

Sitat fra: Sele på lørdag 06. juni 2015, klokken 19:33
Hvorfor er det så vanskelig og slippe andre forbi?
Men det er jo ingen (såvidt jeg har fått med meg) som mener man aktivt skal hindre noen å kjøre forbi? Dersom veien ikke tillater å kjøre forbi, er det ingen grunn til at den som kjører foran skal gjøre noe annet enn å forholde seg til fartsgrensen på stedet, alternativt forsvarlig hastighet på stedet om vær- og føreforhold tilsier en lavere hastighet enn fartsgrensen. Så må faktisk den som ligger bak klare å ha tålmodighet til å forholde seg til den hastigheten som øvrig trafikk har på stedet, uavhengig av om man kjører på svingete vestlandsveier eller 4-felts rundt hovedstaden.
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

Sigurd

Sitat fra: Askøy på søndag 07. juni 2015, klokken 15:22
Sitat fra: pwb på søndag 07. juni 2015, klokken 08:26
Etter noen få km er vi inne i sentrum av Ski og da går trafikken sakte uansett og kl er uansett godt over 18.00. Så han ville tjent 15sek på å kommet forbi den bussen. Tror heller at vi må prøve å roe ned trafikken bak oss ved å heller ligge litt under for å få skikk på disse idiotene, bare synd at det vil sikkert gå så langt som at de frontkoliderer med noen og tar med andre i døden.
Den tullingoppførselen som du faktisk innrømmer at du gjør overlagt er forbudt ved lov. Du risikerer straffereaksjon ved å holde på slik, og du vil i de fleste av dine medtrafikanters øyne oppfattes som en drittsekk.
Jeg vil tro at i den beskrevne situasjonen er DE ALLER FLESTE medtrafikantene fornøyde med pwbs håndtering av situasjonen. Inne i bysentrum er som regel de fleste trafikantene myke, og å kjøre som en idiot blant myke trafikanter er noe vi alle har plikt til å forhindre om vi kan. Dette handler om nødvergeretten.
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

Sele

#131
Sitat fra: Sigurd på mandag 08. juni 2015, klokken 10:45
Sitat fra: Sele på lørdag 06. juni 2015, klokken 19:33
Hvorfor er det så vanskelig og slippe andre forbi?
Men det er jo ingen (såvidt jeg har fått med meg) som mener man aktivt skal hindre noen å kjøre forbi? Dersom veien ikke tillater å kjøre forbi, er det ingen grunn til at den som kjører foran skal gjøre noe annet enn å forholde seg til fartsgrensen på stedet, alternativt forsvarlig hastighet på stedet om vær- og føreforhold tilsier en lavere hastighet enn fartsgrensen. Så må faktisk den som ligger bak klare å ha tålmodighet til å forholde seg til den hastigheten som øvrig trafikk har på stedet, uavhengig av om man kjører på svingete vestlandsveier eller 4-felts rundt hovedstaden.

Blinke til høyre og holde godt til høyre og slake av på farten så har du bilene forbi deg eventuelt stanse og slippe forbi. Hvis man mener man holder fartsgrensen men har den køen bak seg og null biler foran seg i mils avstand,da gjør man nok ikke det og det bør ringe flere bjeller.
Noen kan ikke lese og tror at jeg mener at alle som holder fartsgrensen,ja dog 10-20 km/t over fartsgrensen skal slippe all annen trafikk forbi. Det er ikke det jeg mener! Når man lager køkøkøkøkøkøkø. Jeg tror noen bare må provosere om dette emne.

§ 3.Grunnregler for trafikk.
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.



0 Endret ved lov 4 juli 1991 nr. 49

Thomas Parsli

Sitat fra: Sigurd på mandag 08. juni 2015, klokken 11:02
Sitat fra: Askøy på søndag 07. juni 2015, klokken 15:22
Sitat fra: pwb på søndag 07. juni 2015, klokken 08:26
Etter noen få km er vi inne i sentrum av Ski og da går trafikken sakte uansett og kl er uansett godt over 18.00. Så han ville tjent 15sek på å kommet forbi den bussen. Tror heller at vi må prøve å roe ned trafikken bak oss ved å heller ligge litt under for å få skikk på disse idiotene, bare synd at det vil sikkert gå så langt som at de frontkoliderer med noen og tar med andre i døden.
Den tullingoppførselen som du faktisk innrømmer at du gjør overlagt er forbudt ved lov. Du risikerer straffereaksjon ved å holde på slik, og du vil i de fleste av dine medtrafikanters øyne oppfattes som en drittsekk.
Jeg vil tro at i den beskrevne situasjonen er DE ALLER FLESTE medtrafikantene fornøyde med pwbs håndtering av situasjonen. Inne i bysentrum er som regel de fleste trafikantene myke, og å kjøre som en idiot blant myke trafikanter er noe vi alle har plikt til å forhindre om vi kan. Dette handler om nødvergeretten.

pwb mener at man skal
Sitatligge litt under for å få skikk på disse idiotene
-og du mener "de aller fleste" er fornøyd med det?

Det dreier seg ikke å kjøre etter forholdene, men å kjøre sakte for å "få skikk på" andre.

Jeg synes man skal overlate slikt til politiet, dere får heller anmelde de som kjører for fort!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

K S

Sitat fra: Sigurd på mandag 08. juni 2015, klokken 10:45
Sitat fra: Sele på lørdag 06. juni 2015, klokken 19:33
Hvorfor er det så vanskelig og slippe andre forbi?
Men det er jo ingen (såvidt jeg har fått med meg) som mener man aktivt skal hindre noen å kjøre forbi? Dersom veien ikke tillater å kjøre forbi, er det ingen grunn til at den som kjører foran skal gjøre noe annet enn å forholde seg til fartsgrensen på stedet, alternativt forsvarlig hastighet på stedet om vær- og føreforhold tilsier en lavere hastighet enn fartsgrensen. Så må faktisk den som ligger bak klare å ha tålmodighet til å forholde seg til den hastigheten som øvrig trafikk har på stedet, uavhengig av om man kjører på svingete vestlandsveier eller 4-felts rundt hovedstaden.

Sigurd, åpenbart at du og jeg er i mindretall her. De færreste ser ut til å ta inn over seg at fartsgrenser er en enkel absolutt verdi. De aller fleste ser ut til å mene/tro/praktisere at fartsgrensene gjelder de andre, ikke meg....

Thomas Parsli

Sitat fra: K S på mandag 08. juni 2015, klokken 13:37
Sigurd, åpenbart at du og jeg er i mindretall her. De færreste ser ut til å ta inn over seg at fartsgrenser er en enkel absolutt verdi. De aller fleste ser ut til å mene/tro/praktisere at fartsgrensene gjelder de andre, ikke meg....

Her er vel diskusjonen delt i tre "leire":

1) Fløtt deg, jeg skal forbi!
(Stopp hvis du må, om du kjører i fartsgrensen eller ikke er uvesentlig)

2) Kan du være så snill å slippe meg forbi?
(Slipp meg forbi hvis du kan, kjører du under fartsgrensen er det fint om du stopper og slippe forbi køen)

3) Jeg slipper ingen forbi!
(Jeg kjører akkurat passe fort og slipper ingen "galninger" forbi)


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA