Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Støydemping av TMS - oppskrift og erfaring.

Startet av hmhaga, lørdag 27. juni 2015, klokken 18:44

« forrige - neste »

elektrolux

Sitat fra: K S på søndag 07. juni 2015, klokken 13:58
Nesten som om en må låse opp døren for innbruddstyver.

Har tyven låst seg inne i din leilighet må du nesten det, da du som borger ikke har lov å arrestere han. Kalles frihetsberøvelse. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Sirup

Sitat fra: pwb på søndag 07. juni 2015, klokken 08:26
Sitat fra: Sele på lørdag 06. juni 2015, klokken 19:33
Hvorfor er det så vanskelig og slippe andre forbi?

Hvorfor skal man slippe forbi? Jeg kjører fra A til B og vil noen forbi så må de gjerne kjøre forbi der de er klart, jeg gidder nå vel f... ikke å slakke ned eler kjøre av for å slippe forbi en idiot som kommer bak is tor fart? Kan nok heller si at når det kommer noen bak i stor fart som så legger seg nærme så skal det ikke være fritt for at det heller går litt under enn litt over fartsgrensen. Lå bak en idiot i går, der lå det en buss først og den lå i 70-75 i 80 sona på en vei som kan forsvare at bussen ikke holdt 80. Tullingen foran prøvde flere ganger å kjøre forbi, men han fikk det ikke til. Etter noen få km er vi inne i sentrum av Ski og da går trafikken sakte uansett og kl er uansett godt over 18.00. Så han ville tjent 15sek på å kommet forbi den bussen. Tror heller at vi må prøve å roe ned trafikken bak oss ved å heller ligge litt under for å få skikk på disse idiotene, bare synd at det vil sikkert gå så langt som at de frontkoliderer med noen og tar med andre i døden.

Den tullingoppførselen som du faktisk innrømmer at du gjør overlagt er forbudt ved lov. Du risikerer straffereaksjon ved å holde på slik, og du vil i de fleste av dine medtrafikanters øyne oppfattes som en drittsekk.
VW e-Golf
Tesla Model X75

K S

Sitat fra: Sele på søndag 07. juni 2015, klokken 14:46
Skrevet av K S:

Er da ikke særlig hensynsfullt å ligge på støtfangeren med 0,5 sek avstand vel? Eller er gjelder andre regler da?

Du svinger kanskje inn til siden i 50 sone ved en skole for at fartsbøllen bak deg kan få kjøre i 70-80 forbi barna i vegkanten?

Dette er for meg ekstreme eksempler og langt ifra hva jeg snakker om!

Kjører du aldri på motorveien mellom Stavanger og Sandnes?

K S

Sitat fra: elektrolux på søndag 07. juni 2015, klokken 15:21
Sitat fra: K S på søndag 07. juni 2015, klokken 13:58
Nesten som om en må låse opp døren for innbruddstyver.

Har tyven låst seg inne i din leilighet må du nesten det, da du som borger ikke har lov å arrestere han. Kalles frihetsberøvelse. ;D

Nå lurer jeg på om du misforstod litte grann  :)

Sirup

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747

§ 12 i Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler)
omhandler forbikjøring.

4. Punktet sier at når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.
VW e-Golf
Tesla Model X75

Sele

Sitat fra: K S på søndag 07. juni 2015, klokken 15:42
Sitat fra: Sele på søndag 07. juni 2015, klokken 14:46
Skrevet av K S:

Er da ikke særlig hensynsfullt å ligge på støtfangeren med 0,5 sek avstand vel? Eller er gjelder andre regler da?

Du svinger kanskje inn til siden i 50 sone ved en skole for at fartsbøllen bak deg kan få kjøre i 70-80 forbi barna i vegkanten?

Dette er for meg ekstreme eksempler og langt ifra hva jeg snakker om!

Kjører du aldri på motorveien mellom Stavanger og Sandnes?
Du forstår ikke eller vil ikke forstå hva jeg mener angående og slippe forbi medtrafikkanter. På motorveien er det største problemet de i venstrefila som holder fartsgrensen og ikke slipper trafikken bak forbi. Venstrefila på 4-feltsmotorvei er et forbikjøringsfelt ikke kjørefelt. Ellers så ser jeg ingen barn i veikanten der. ;)

K S

Sitat fra: Askøy på søndag 07. juni 2015, klokken 15:49
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747

§ 12 i Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler)
omhandler forbikjøring.

4. Punktet sier at når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Nå var det den jeg linket til i går, samt limte inn tekst fra 4.punkt.

Til Sele og dere andre:
Lurer på om dere er råkjørere hele gjengen siden dere har så stor sympati med de som absolutt ikke kan følge trafikken og ser på fartsgrensene som no som gjelder "for de andre"......,

Sele

#112
Sitat fra: K S på søndag 07. juni 2015, klokken 16:06
Sitat fra: Askøy på søndag 07. juni 2015, klokken 15:49
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747

§ 12 i Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler)
omhandler forbikjøring.

4. Punktet sier at når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Nå var det den jeg linket til i går, samt limte inn tekst fra 4.punkt.

Til Sele og dere andre:
Lurer på om dere er råkjørere hele gjengen siden dere har så stor sympati med de som absolutt ikke kan følge trafikken og ser på fartsgrensene som no som gjelder "for de andre"......,
Det er dette som er ditt største problem,du legger alle som vil forbi deg i samme kategori,råkjørere! Du nekter og følge paragraf 3 fordi du velger og følge paragraf 6 i vegtrafikkloven som omhandler fartsregler. Du er en sånn som kjører fartsgrensen og da får fint alle andre også gjøre det! Mener du andre bryter trafikkreglene så anmeld de,men ikke opptre som politi og lag en endeløs kø.

Amoss

Sitat fra: K S på søndag 07. juni 2015, klokken 12:36
Gjelder ikke dette for de som på død og liv skal kjøre fortere enn fartsgrensen????

Er da ikke særlig hensynsfullt å ligge på støtfangeren med 0,5 sek avstand vel? Eller er gjelder andre regler da?

Du har helt rett i at dette gjelder alle - også de som ønsker seg forbi. Så i eksemplet over så bryter den andre ikke bare fartsgrensen (forutsatt at du faktisk ligger på korrekt fartsgrense), reglene om å holde trygg avstand og reglen om å ferdes hensynsfullt og aktsomt i trafikken. Ingen her som jeg har sett har benektet dette? Men at antallet regeloverskridelser den andre trafikanten er skylding i fritar ikke deg for din plikt til å følge de samme reglene.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Amoss

Sitat fra: K S på søndag 07. juni 2015, klokken 16:06
Til Sele og dere andre:
Lurer på om dere er råkjørere hele gjengen siden dere har så stor sympati med de som absolutt ikke kan følge trafikken og ser på fartsgrensene som no som gjelder "for de andre"......,

Merk at jeg ikke har forsvart de som bryter reglene her, bare minner om at man fortsatt må følge reglene fordi om andre bryter dem. Kan ikke si at jeg har lagt merke til at noen her heller har forsvart de som bryter fartsgrensen (annet enn i nødverge)? Noen her har rett nok vist til at trafikken ofte flyter noe over grensen.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Sirup

Sitat fra: Sele på søndag 07. juni 2015, klokken 16:17
Sitat fra: K S på søndag 07. juni 2015, klokken 16:06
Sitat fra: Askøy på søndag 07. juni 2015, klokken 15:49
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747

§ 12 i Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler)
omhandler forbikjøring.

4. Punktet sier at når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Nå var det den jeg linket til i går, samt limte inn tekst fra 4.punkt.

Til Sele og dere andre:
Lurer på om dere er råkjørere hele gjengen siden dere har så stor sympati med de som absolutt ikke kan følge trafikken og ser på fartsgrensene som no som gjelder "for de andre"......,
Det er dette som er ditt største problem,du legger alle som vil forbi deg i samme kategori,råkjørere! Du nekter og følge paragraf 3 fordi du velger og følge paragraf 6 i vegtrafikkloven som omhandler fartsregler. Du er en sånn som kjører fartsgrensen og da får fint alle andre også gjøre det! Mener du andre bryter trafikkreglene så anmeld de,men ikke opptre som politi og lag en endeløs kø.

Vi har ikke privatpraktiserende politi i Norge. Om du mener noen kjører for fort, så er det politiet sin oppgave å reagere mot dem ikke din.
Måten som du oppfører deg på bryter derimot med veitrafikklovens paragraf 3. Den som sier at enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom sa det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

I din iver etter å forhindre at noen bryter fartsgrensene bryter du selv veitrafikklovens grunnregel...
VW e-Golf
Tesla Model X75

Amoss

Sitat fra: K S på lørdag 06. juni 2015, klokken 19:10
Fra Lovdata:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747

"4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse."

Når en holder fartsgrensen og kjører elbil, så kjører en verken sakte eller tar stor plass, så koker vel det hele ned til at aggressive bilførere får ta ansvar for egen handling?

Nå har nå ikke dette noe med om man kjører elbil å gjøre. Alt er som kjent relativt, og hva som er å betegne som "stort" kommer vel ann på veien :p En Tesla kan i mange sammenhenger regnes som "stor", spesielt på litt ekstra smale veier.  Så, når det gjelder sakter så er også det relativt. Hva ligger til grunn for betegnelsen her?  Sakte i forhold til fartsgrensen? Sakte i forhold til føre/vei? Sakte i forhold til øvrig trafikk på veien?

Så ja, denne reglen er nettopp den jeg har henvist til - i tillegg til hensynsfullhet og aktsomhet. Jeg har hele tiden sakt at man må hjelpe frem bilen bak. Her viser loven til hva den helt presist mener med dette. Normalt skal det ikke være nødvendig å måtte kjøre helt til siden å stoppe for å slippe frem dersom man ligger nær fartsgrensen. Noen ekstreme unntak kan finnes, f.eks. på ekstremt smale veier med møteplasser (ja, det finnes fortsatt noen av disse), om de er så lange at det er nødvendig. Ja, det er forskjell på å bli liggende bak en annen bil i 1 km enn om veistrekningen gjør det til 5 mil.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

turfsurf

Sitat fra: K S på søndag 07. juni 2015, klokken 16:06
Til Sele og dere andre:
Lurer på om dere er råkjørere hele gjengen siden dere har så stor sympati med de som absolutt ikke kan følge trafikken og ser på fartsgrensene som no som gjelder "for de andre"......,

Du og flere andre uttaler dere som om det å holde fartsgrensen fritar dere fra å være smidig og hjelpsom i trafikken. Jeg kjører sjelden noe særlig over fartsgrensen, men hvis jeg tar igjen noen så vil jeg ofte forbi. Dette som oftest fordi de har en kjørestil som er irriterende å ligge bak (typisk kjører ujevnt, følger ikke med i trafikken), og siden jeg faktisk har tatt de igjen så tyder det på at jeg i snitt kjører fortere. At du da tror du kjører perfekt, og på liv og død ikke vil slippe meg forbi, er like kriminelt som å bryte fartsgrensen. Hverken mer eller mindre. Fartsgrense, sperrelinje, lyskryss og promille er ting som er lett å måle og forholde seg til, men det er langt i fra de viktigste reglene i trafikken.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

K S

Sitat fra: turfsurf på søndag 07. juni 2015, klokken 16:51
Sitat fra: K S på søndag 07. juni 2015, klokken 16:06
Til Sele og dere andre:
Lurer på om dere er råkjørere hele gjengen siden dere har så stor sympati med de som absolutt ikke kan følge trafikken og ser på fartsgrensene som no som gjelder "for de andre"......,

Du og flere andre uttaler dere som om det å holde fartsgrensen fritar dere fra å være smidig og hjelpsom i trafikken. Jeg kjører sjelden noe særlig over fartsgrensen, men hvis jeg tar igjen noen så vil jeg ofte forbi. Dette som oftest fordi de har en kjørestil som er irriterende å ligge bak (typisk kjører ujevnt, følger ikke med i trafikken), og siden jeg faktisk har tatt de igjen så tyder det på at jeg i snitt kjører fortere. At du da tror du kjører perfekt, og på liv og død ikke vil slippe meg forbi, er like kriminelt som å bryte fartsgrensen. Hverken mer eller mindre. Fartsgrense, sperrelinje, lyskryss og promille er ting som er lett å måle og forholde seg til, men det er langt i fra de viktigste reglene i trafikken.

Så du mener det er like kriminelt å ligge akkurat på fartsgrense, jevnt hele tiden, som å bryte fartsgrensen? Får håpe politiet er enige med deg hvis du tilfeldigvis kjører forbi en sivil politibil. Jeg regner ikke med at du kjører forbi en uniformert politibil, selv om den ligger 5-10 km/t under fartsgrensen? Hvis jeg har rett, hvorfor ikke?

Merk forøvrig: Jeg snakker hele tiden om å holde fartsgrensen, dvs 5-10 km mer enn hva speedometeret viser. Jeg lurer på hva som gir dere rett til å bryte fartsgrensen og gjør meg mer kriminell DERSOM jeg bare holder fartsgrensen og ligger godt til høyre.

turfsurf

Sitat fra: K S på søndag 07. juni 2015, klokken 17:14
Sitat fra: turfsurf på søndag 07. juni 2015, klokken 16:51
Sitat fra: K S på søndag 07. juni 2015, klokken 16:06
Til Sele og dere andre:
Lurer på om dere er råkjørere hele gjengen siden dere har så stor sympati med de som absolutt ikke kan følge trafikken og ser på fartsgrensene som no som gjelder "for de andre"......,

Du og flere andre uttaler dere som om det å holde fartsgrensen fritar dere fra å være smidig og hjelpsom i trafikken. Jeg kjører sjelden noe særlig over fartsgrensen, men hvis jeg tar igjen noen så vil jeg ofte forbi. Dette som oftest fordi de har en kjørestil som er irriterende å ligge bak (typisk kjører ujevnt, følger ikke med i trafikken), og siden jeg faktisk har tatt de igjen så tyder det på at jeg i snitt kjører fortere. At du da tror du kjører perfekt, og på liv og død ikke vil slippe meg forbi, er like kriminelt som å bryte fartsgrensen. Hverken mer eller mindre. Fartsgrense, sperrelinje, lyskryss og promille er ting som er lett å måle og forholde seg til, men det er langt i fra de viktigste reglene i trafikken.

Så du mener det er like kriminelt å ligge akkurat på fartsgrense, jevnt hele tiden, som å bryte fartsgrensen? Får håpe politiet er enige med deg hvis du tilfeldigvis kjører forbi en sivil politibil. Jeg regner ikke med at du kjører forbi en uniformert politibil, selv om den ligger 5-10 km/t under fartsgrensen? Hvis jeg har rett, hvorfor ikke?

Merk forøvrig: Jeg snakker hele tiden om å holde fartsgrensen, dvs 5-10 km mer enn hva speedometeret viser. Jeg lurer på hva som gir dere rett til å bryte fartsgrensen og gjør meg mer kriminell DERSOM jeg bare holder fartsgrensen og ligger godt til høyre.

Å ligge på fartsgrensen vs å ligge over gitt at man ellers oppfører seg riktig i trafikken er det ikke vits i å diskutere. Det ene er lovlig, det andre ikke. Poenget er at mange her forfekter at så lenge man holder fartsgrensen sånn ca, så kan man oppføre seg som en bølle ellers, og leke politi selv. Når det gjelder det å kjøre forbi uniformerte politi, det har jeg gjort flere ganger, og det i hastigheter ett snev over fartsgrensen og. Politiet bruker ofte sunn dømmekraft, i motsetning til mange andre her.

Jeg har aldri påstått at jeg har noen rett til å bryte fartsgrensen, men det er flere her som påstår at de har rett til å hindre andre i trafikken. Det er dette jeg vil til livs, de som tror de kjører perfekt fordi de (tror de) holder fartsgrensen, og i tillegg mener det gir dem en rett til å leke politi.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA