Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Støydemping av TMS - oppskrift og erfaring.

Startet av hmhaga, lørdag 27. juni 2015, klokken 18:44

« forrige - neste »

hmhaga

Måtte innom hurtigladestasjon på Kiwi Hønefoss. Der hadde det som vanlig parkert vanlige biler, så jeg la en lapp på frontruta med oppfordring om å tenke på at det kanskje var noen som behøvde den plassen for å lade el-bil.

Etter 5 minutter kom eier av en av bilene ut, satte seg i bilen og skulle til å kjøre. Da så han lappen på frontruta, stoppet og gikk ut og kastet lappen i søpla. Så returnerte han til bilen - og satte seg til å lese avisa  :o

Lurer på om folk tenker på hvor umåtelig teit oppførselen deres er?
Jeg satt bare og lo i bilen og orket ikke å ta noen krangel, så jeg kjørte hjem og byttet til bil med bensintank...

cra

Han skal om ikke annet ha pluss for å ha kastet den i sølpa i stedet for på bakken.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

asgeirn

Skal man stille seg foran bensinpumpa neste gang man er innom og kjøper kaffe, mon tro?  ???
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

Vind

Sitat fra: asgeirn på torsdag 28. mai 2015, klokken 13:50
Skal man stille seg foran bensinpumpa neste gang man er innom og kjøper kaffe, mon tro?  ???
God ide :-)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

arthur

Hadde de enda bare stilt seg foran en bensinpumpe når de skal bestille/kjøpe seg en kaffe for enkelte parkerer bilen så tett opp til selve inngangsdøren at det er nummeret før de sperrer denne! Har ved et par anledninger spurt disse om de hadde kjørt bilen inn i butikken hvis døren hadde vært bred nok. Til svar kommer det furten mumling bak pølser, hamburgere, boller, brus, VG, kaffe og rulling eller snus. Med andre ord sunne sjeler i sunne kropper! :o
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Klykken

Sitat fra: asgeirn på torsdag 28. mai 2015, klokken 13:50
Skal man stille seg foran bensinpumpa neste gang man er innom og kjøper kaffe, mon tro?  ???
Samme personer stiller seg som regel også i veien for pumpene uten å fylle, eller klin inntil inngangen som nevnt over, fordi de har ærender inne på bensinstasjonen. De er like mye til irritasjon for andre bilister.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Jejl

Du kan jo parkere slike inne.
Hvis han sier at han bare skulle stå der i 5 minutt, kan du si: jeg også.

ElGreeen

Jeg opplever generelt at jeg får negative tilbakemeldinger når jeg sier jeg kjører elbil. Det går gjerne på i denne rekkefølgen: kollektivfelt, uten moms og avgift og derretter bompenger og til slutt hvor lite miljøvennlig det er.

Så jeg lar være å si at jeg kjører elbil.... Orker ikke lenger å diskutere fordelene. Om et tiår kjører nok de fleste elbil, og da er det nok fossilbil kjørerer som tier.

Ikke rart folk parkerer foran ladere per dags dato, de har ingen sympati for utladede elbiler...

Litt morragretten ;)
Nissan Leaf Tekna 2015

Carl Anton Stenling

#8
Sitat fra: ElGreeen på lørdag 30. mai 2015, klokken 08:01
Jeg opplever generelt at jeg får negative tilbakemeldinger når jeg sier jeg kjører elbil.

Det å kjøre elbil har forandret seg en del de siste årene. Før (mens det var <2000 elbiler i Norge) var alle positive og hjelpsomme.

Nå fokuseres det i media mye på alle mulige (og umulige) ulemper. Samtidig er det svært synlig at elbil har vesentlige fordeler.

Min teori er at mange sitter fast i en fossilbil som de ikke kan selge ennå eller de har et bruksmønster som bare delvis kan dekkes av elbil. Da har vi opphavet til en del surmaget adferd.

Selv om det hadde vært hyggelig hvis alle var greie så indikerer støyen at mange nå blir tvunget til å forholde seg aktivt til valget om hvorvidt de skal kjøpe elbil. Neste steg er jo som kjent gjerne å kjøpe elbil :-)
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

stefse

Ett argument jeg hører fra tid til annen er at fossilbilene må få gratis bensin, siden jeg lader gratis. Jeg bruker å da å svare at jammen har du rett, gi meg adressen din så skal jeg sende deg en colaflaske med bensin tilsvarende det verdien av jeg har ladet, fratrukket pant selvsagt. Så kan du se hvor langt du kan kjøre. ;D
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

pwb

Synes elbileiere bør feie for egen dør før de snakker nedlatende om normale biler. Til og begynne med så flyttet jeg bilen fra ladeplassen (saktelading) når den var full så andre skulle få lade, men når man ser at 70-90% av de som står der står der lenge etter at de er fulladet eller at de ikke lader i det hele tatt så gidder jeg ikke mer. Jeg parkerer nå konsekvent med kun meg selv i tankenene. Prøver å bruke mest mulig av plassen slik at det skal bli vanskelig for andre å komme inn, for ingen tar jo lenger hensyn til at man skal ut igjen heller. Har nok skrapet opp en del støtfangere fordi folk har parkert meg inne, men siden bilen skal graves ned når den slutter å virke så spiller det ingen rolle. Synes generelt elbileiere er mye mindre hensynsfulle ang. parkering enn andre, de er grådige og tenker kun på seg selv og dette er sett fra meg som elbilsjåfør.

emil

Sitat fra: pwb på lørdag 30. mai 2015, klokken 11:23
Synes elbileiere bør feie for egen dør før de snakker nedlatende om normale biler. Til og begynne med så flyttet jeg bilen fra ladeplassen (saktelading) når den var full så andre skulle få lade, men når man ser at 70-90% av de som står der står der lenge etter at de er fulladet eller at de ikke lader i det hele tatt så gidder jeg ikke mer. Jeg parkerer nå konsekvent med kun meg selv i tankenene. Prøver å bruke mest mulig av plassen slik at det skal bli vanskelig for andre å komme inn, for ingen tar jo lenger hensyn til at man skal ut igjen heller. Har nok skrapet opp en del støtfangere fordi folk har parkert meg inne, men siden bilen skal graves ned når den slutter å virke så spiller det ingen rolle. Synes generelt elbileiere er mye mindre hensynsfulle ang. parkering enn andre, de er grådige og tenker kun på seg selv og dette er sett fra meg som elbilsjåfør.

Ikke overraskende oppførsel

AmocoCadiz

Sitat fra: asgeirn på torsdag 28. mai 2015, klokken 13:50
Skal man stille seg foran bensinpumpa neste gang man er innom og kjøper kaffe, mon tro?  ???

"problemet" med den strategien er vel at fossilkjørerne har 12-18 andre pumper å velge mellom på en middels stor bensinstasjon

Og ifølge tilbakemelding fra Fortum betaler man "for den tiden man blokkerer stolpen, dvs, da ingen andre kan lade, og ikke basert på hvor lenge eller hvor mye man lader. "
Altså bare å sende regnr til Fortum så får fossileieren faktura i posten!

Electrix

Sitat fra: AmocoCadiz på lørdag 30. mai 2015, klokken 16:05
Sitat fra: asgeirn på torsdag 28. mai 2015, klokken 13:50
Skal man stille seg foran bensinpumpa neste gang man er innom og kjøper kaffe, mon tro?  ???

"problemet" med den strategien er vel at fossilkjørerne har 12-18 andre pumper å velge mellom på en middels stor bensinstasjon

Og ifølge tilbakemelding fra Fortum betaler man "for den tiden man blokkerer stolpen, dvs, da ingen andre kan lade, og ikke basert på hvor lenge eller hvor mye man lader. "
Altså bare å sende regnr til Fortum så får fossileieren faktura i posten!
Hvis hurtigladerne og parkeringshus var satt opp til betaling med Autopass/skiltgjenkjenning slik bomstasjonene er så hadde man sluppet mange kompliserte betalingssystemer. Da kunne man tatt betalt for tiden man sto foran hurtigladeren og kanskje satt ned satsen litt,  kanskje 2 kr/min, siden det blir et par minutter ekstra pr lading da. En hyggelig bieffekt av dette ville vært at idioter som parkerer foran ladere ville bidratt godt til finansieringen av hurtigladeutbyggingen...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Powerflux

Når det gjelder mange rare opplevelser som elbil-eier så er iveren etter å kjøre forbi en elbil koste hva det koste vill eller ligge klint inntil bakfangeren en gjenganger. Merker også at trailere som har 2 km/t høyere fart legger seg helt inntil fangeren for liksom å presse opp farten 2 km.
Dette jeg opplevde her om dagen tok kaka.....og jeg har opplevd en del merkelig de siste 2 årene :o

Gjenganger strekkningen(begge veier) er E6 Mortensrud-Nordbytunnellen. Denne gang på vei inn i Nordbytunnellen mot Oslo. Entret E6 fra Drøbakkavkjøringen. Lite trafikk og gasset opp til 95 km/t og på med CC. Laaangt bak kom en semi fra PostNord som på vei inn i Nordbytunnellen la seg helt opp i fangeren min. Venstre feltet var tomt så jeg gikk ut fra at traileren ville legge seg ut å kjøre forbi. Men nei, etter noen hundre meter la den seg enda nærmere og begynte å blinke med lysene. Jeg tenkte hva faen er dette, venstre felt er jo tomt og jeg holder fartsgrensen i høyre fil så jeg ignorerte dette tullet. Mer intens blinking og nå også en lang salve på hornet. Jeg begynte nå å bli grinete så jeg slo av CC og lot farten dale til ca 50. Dette resulterte i en evig lang tutesekvens som jeg ga greit F... i og trykket inn resume på CC. Mot enden av tunnellen var traileren på ny oppi fangeren min, tutende og blinkende til tross for at venstre felt fortsatt var tomt. Nok en gang av med CC og helt ned i 30 km/t og nå var nok trailerkusken i ferd med å blåse alle sikringene. Til lyden av hylende horn, raskt opp i 95 igjen og adios trailerdust. Karen må ha gitt alt som var mulig for i bunnen av Nøstvedt tunellen kom han dundrende forbi i venstre felt med hornen på fullt. De andre i tunnellen må jo ha lurt på hva pokker som var på gang :-X
Opp av Nøstvedt tunnellen mistet han såpass med fart at vi ble liggende side om side og med minst mulig klaring kastet han vogntoget sitt inn bak bilen min og blinket og tutet som om det skulle vært 3. verdenskrig. Nå hadde jeg fått nok og slapp gassen helt til vi sto stille. Da hoppet karen ut av traileren og jeg ga gass og så ikke mer til dusten!
Moral: Kødd aldri med en elbil kusk. Det kan være man kommer over en som aldri vil la seg pille på nesa og som vil komme til å hevne seg hvis ting går for langt ;D
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA