Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: ZOE puster Tesla i nakken.

Startet av Gliderman, lørdag 27. juni 2015, klokken 14:06

« forrige - neste »

Buddyabassadøren i Bergen - Elvis

Glemte å si Twitter-kontoen min www.twitter.com/kflamlie  for LiveTV om Carma :-)
Buddy-eier siden 2006. Blå Buddy City Jet -46 000 km. Rød Buddy Premium fra juli 2011.

Thomas Parsli

Sitat fra: TorAtle på søndag 31. mai 2015, klokken 00:23
Tviler på at det er mange som kommer til å gjøre dette - av grunner som allerede er nevnt.

Du mener grunnene fremsatt av personer som ikke forstår hvordan samkjøring fungerer?

Sitat fra: TorAtle på søndag 31. mai 2015, klokken 00:23
For min del er det fleksibilitet på tid mer enn ukjente i bilen.

Hvilken fleksibilitet er det?

Sitat fra: TorAtle på søndag 31. mai 2015, klokken 00:23
Husk også at det er mye bedre at folk reiser kollektivt eller sykler, så det er liten grunn til å jobbe for å overbevise de som velger dette i steden for egen bil om at det er så fint og flott å samkjøre. Samkjøring er nest værst av alle alternativ.

Hvorfor er det bedre at man reiser kollektiv?
http://www.elbil.no/elbilfakta/miljo/107-forurensning-fra-bane-buss-bil-og-elbil

Hvis du tenker spesifikt på E18 (Sandvika-Oslo) er det full på både tog og buss i rushtiden.
NSB sier (spor)kapasiteten er sprengt og Ruter sier det er for dyrt med endra flere ekspressbusser.
Samkjøring -spesielt i nullutslippsbiler- fremstår som en langt bedre løsning.

Det er ekstremt dyrt å øke kollektivtilbudet i rushet, mens samkjøring er gratis (for samfunnet).

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

TorAtle

Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 31. mai 2015, klokken 20:30
Du mener grunnene fremsatt av personer som ikke forstår hvordan samkjøring fungerer?

Jeg er da ikke dummere enn at jeg skjønner hvordan det fungerer. Jeg bare gidder ikke forholde meg til når et annet menneske har planer om å dra til og fra jobben. Det må da være en ærlig sak? Jeg er ganske sikker på at folk flest tar kollektiv i stedet - eller velger å sitte i egen bil i kø.

Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 31. mai 2015, klokken 20:30
Hvorfor er det bedre at man reiser kollektiv?

Fordi det får inn mange flere mennesker per meter vei. Jeg tenker spesielt nå på ring3 som kommer til å bli potte tett fra tirsdag.
2014 BMW i3

Buddyabassadøren i Bergen - Elvis

Sitat fra: Elfonso på fredag 29. mai 2015, klokken 09:58
Håpløs temautvikling i en ellers svært interessant tråd. Jeg har foreløpig ingen gode forslag til effektive løsninger for samkjøring, men en brainstorming er på sin plass. Noen umiddelbare utfordringer med samkjøring:

1. Jeg tar gjerne med meg passasjer hvis det kan skje så enkelt at jeg plukker opp en person på en holdeplass. Jeg er imidlertid ikke villig til å gå til en holdeplass selv for å håpe på at noen plukker meg opp på vei til Oslo. Jeg tror mange tenker likt som meg.

2. Hvis min antakelse i punkt 1 er riktig - hvem er det da som blir aktuelle å plukke opp på holdeplasser? Kollektivreisende. I et worst case scenario så stjeler hver elbil en kollektivreisende hver. Da får vi like mange elbiler i kollektivfila som vi har i dag.

Inntil videre antar jeg den mest effektive måten å få til samkjøring er at folk i samme nabolag som reiser til ca samme tid starter med samkjøring. Man mister fleksibiliteten med å reise akkurat når man vil, men på den annen side sparer man ganske mye tid ved å kunne benytte kollektivfeltet.

Til pkt 1: Du kan hente på holdeplass eller butikkparkeringsplass eller liknende. Eller folk kan gå ned til deg der du bor og sitte på derfra. Vha forhåndsavtale så er det lettere å arrangere. Men det er også mulig bare å stille seg opp i egnede steder. Det gjøres mye i USA og kalles "Slug line".

Til punkt 2: Ja, endel av dem som samkjører veksler mellom å reise kollektivt og samkjøre. Det gjør at det blir bedre plass på kollektivløsningene i rushet. Det gir bedre opplevelse for dem som reiser evt plass til flere. Jeg kjenner mange som reiser kollektivt, men er på vei over til å kjøre i bil alene. Med samkjøring så er ikke så mange "på vei" til å kjøre bil alene. En rik transportmiks gjør at man blir i transportmiksen i stedet for å bli en solobilist. Se dette innlegget fra aktive samkjørere i BKK i Bergen: http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Apner-bildorene-for-samkjoring-3267751.html

Vennlig hilsen Kristian
Buddy-eier siden 2006. Blå Buddy City Jet -46 000 km. Rød Buddy Premium fra juli 2011.

Buddyabassadøren i Bergen - Elvis

Sitat fra: Elise på torsdag 28. mai 2015, klokken 22:21
Jeg samkjører med kollega 3-4 dager i uka. Det fungerer så lenge vi bor ganske nær hverandre, jobber samme sted og har lik arbeidstid. Å samkjøre med fremmede er urealistisk, tror jeg.

Hei Elise

Supert at dere samkjører. Hvis du laster ned appen Carma Carpooling og får din kollega til også laste ned appen så får dere begge 5 USD hver til å starte å samkjøre med (dere kan kjøre gratis også altså) Om du inviterer din kollega FØR dere registrerer første turen så får dere BEGGE 10 USD i vervegave. Dette kan du bare fortsette med. 10 USD til deg og den du verver for hver eneste vervede. Nå har dere to fått 30 USD som dere kan ta ut og overføre til PayPal. I Bergen har over 2500 lastet ned appen Carma og flere sjåfører har samkjørt siden 2011 med faste kollegaer. En tok ut ca 4000 kroner (jobber på Aker Solutions og har to faste passasjerer. De enten sykler eller samkjører til jobb) Passasjerene er glade for å betale 15-20 kroner automatisk gjennom appen til sin sjåfør. Norge er ledende internasjonalt med betaling til sjåfører gjennom appen. USA og Irland er nr to og tre. Skal få laget en "hvordan samkjøre med Carma" oppskrift.

Det hadde vært kjempekult om du registrerer turene du tar allerede i dag. Min erfaring er at det motiverer andre. Og du kan bli kontaktet av noen du kjenner direkte eller indirekte som ønsker å være med. Carma er som Facebook, bare for samkjøring. Lett å komme i kontakt med dem som er f.eks. foreldre i samme barnehage eller idrettslag.


Du kan lese litt mer på www.car.ma/Bergen og her: http://www.dn.no/jobbledelse/2014/11/16/1847/Transport/matpakkekjrerne-finner-sammen 

Ha en fin uke.

Vennlig hilsen samkjøringsentusiasten Kristian fra Bergen. (Jeg har vært 11 mnd i oppdrag for Carma her. Nå er jeg i pappaperm og koser meg med det)
Buddy-eier siden 2006. Blå Buddy City Jet -46 000 km. Rød Buddy Premium fra juli 2011.

Buddyabassadøren i Bergen - Elvis

Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 28. mai 2015, klokken 12:02
Hva med å vifte med et skilt om hvor du skal, kjøre sagte forbi bussholdeplassene, og se om noen vil være med?
Det vil være ganske unorkst i vår tid, men dersom mange gjør det, så kunne det mot alle odds bli innarbeida. Jeg er litt skeptisk til at det går ann å innføre en sånn ordning, men det er noe lignende enkel måte for haiking som vi trenger, så ideen kan vi spinne videre på.

Veldig bra ide! Og faktisk aktuelt i flere og flere byer i verden. Enkelte kjøpesenter har stoler og steder man kan stille seg og så finner man haik hjem. Der setter man seg ofte to personer inn i bilen for trygghet for alle parter.

Det som har fungert best i Bergen er at man lager "samkjøringsverksted" på arbeidsplassene. 30 minutters lunsjmøte hvor alle laster ned appen Carma og legger inn sitt reisemønster. Så tar man en prøvetur i løpet av møtet (passasjeren trykker på "start tur" i midten av appen) og så kan alle se hvordan det ser ut på den andre telefonen. Man kan også avtale at alle lager en reise kl 07:30 fra Asker til Oslo og så ser man hvordan treffene ser ut. Det er en terskel å komme over med samkjøringsapp, men 30 minutter og litt testing så er man i gang! Jeg kan gjerne delta over telefon eller Skype/video for å svare på spørsmål og gi info.

Håper det ikke blir for mye kø for deg!

Vennlig hilsen Kristian
Buddy-eier siden 2006. Blå Buddy City Jet -46 000 km. Rød Buddy Premium fra juli 2011.

Buddyabassadøren i Bergen - Elvis

Sitat fra: Sele på fredag 29. mai 2015, klokken 10:04
Samkjøring er totalt uaktuelt for meg pga at jeg ikke ønsker fremmede i min bil,uaktuelt pga min arbeidstid.

De fleste som samkjører i Bergen samkjører ikke med fremmede. Det er enten kollegaer eller de har en sosial relasjon til dem på en eller annen måte. Noen ringer til et "perfekt treff" som virker som en fremmed og kommer ganske ofte til at de har felles venner eller har møtt hverandre en gang tidligere.

Gi det en sjanse! Last ned appen og få en hyggelig overraskelse. Neimen er det DEG :-)

Kristian
Buddy-eier siden 2006. Blå Buddy City Jet -46 000 km. Rød Buddy Premium fra juli 2011.

Sele

Sitat fra: Buddyabassadøren i Bergen - Elvis på søndag 31. mai 2015, klokken 23:44
Sitat fra: Sele på fredag 29. mai 2015, klokken 10:04
Samkjøring er totalt uaktuelt for meg pga at jeg ikke ønsker fremmede i min bil,uaktuelt pga min arbeidstid.

De fleste som samkjører i Bergen samkjører ikke med fremmede. Det er enten kollegaer eller de har en sosial relasjon til dem på en eller annen måte. Noen ringer til et "perfekt treff" som virker som en fremmed og kommer ganske ofte til at de har felles venner eller har møtt hverandre en gang tidligere.

Gi det en sjanse! Last ned appen og få en hyggelig overraskelse. Neimen er det DEG :-)

Kristian
Kommer ikke til og skje..

Rødkleiv

Sitat fra: TorAtle på søndag 31. mai 2015, klokken 22:31
Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 31. mai 2015, klokken 20:30
Du mener grunnene fremsatt av personer som ikke forstår hvordan samkjøring fungerer?

Jeg er da ikke dummere enn at jeg skjønner hvordan det fungerer. Jeg bare gidder ikke forholde meg til når et annet menneske har planer om å dra til og fra jobben. Det må da være en ærlig sak? Jeg er ganske sikker på at folk flest tar kollektiv i stedet - eller velger å sitte i egen bil i kø.

Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 31. mai 2015, klokken 20:30
Hvorfor er det bedre at man reiser kollektiv?

Fordi det får inn mange flere mennesker per meter vei. Jeg tenker spesielt nå på ring3 som kommer til å bli potte tett fra tirsdag.

Dette er "den tause majoritet" som snakker. Carpooling er og blir noe for spesielt interesserte, all verdens apper og reklame kan ikke endre det.

Jeg tar heller toget enn å car poole. Faktisk vil jeg utelukke at jeg noengang kommer til å drive med carpooling. Det er flott hvis noen andre gidde å drive med det, men jeg spår at antall elbiler i kollektivfeltet på E18 blir redusert med 80% når dette gjelder.

utpåtur

Hei!


Trenger du en person til i bilen i 5 år? Jeg stiller mine tjenester til disposisjon for 100 kr turen en vei, helst Tesla.

Mvh Simen.

TorAtle

Sitat fra: utpåtur på mandag 01. juni 2015, klokken 23:09
Trenger du en person til i bilen i 5 år? Jeg stiller mine tjenester til disposisjon for 100 kr turen en vei, helst Tesla.

Høres superbra ut. Møt opp ved garasjen min hver hverdag (du har 1 minutt på deg hvis jeg kommer ned før deg). Jeg slipper deg av ved jobben min. Tilsvarende motsatt vei. Jeg kommer ikke til å si i fra når avreise er eller om jeg plutselig får andre planer. Mulig jeg tar en tur innom butikken. Deal?
2014 BMW i3

Rødkleiv

Jeg slår også til forutsatt at du:
-sitter i baksetet uten å søle
-holder kjeft til enhver tid og spesielt mens jeg snakker i telefonen
-synes det er greit å vente utenfor huset mitt fra 0630 (tidligste avreise) til 0930 (seneste avreise)
-synes det er greit at skyssen   avlyses på noen minutters varsel fordi jeg tar hjemmekontor den dagen

Thomas Parsli

Enkelte elbileieres forhold til samkjøring er omtrent som enkelte fossilbileieres forhold til elbiler...

Det er ikke for sent å opprette gruppen en "Vi som hater samkjøring" på Facebook!
(Dere får sikkert hjelp av han som driver gruppen "Vi som ønsker elbilen dit pepper'n gror")

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Øyvind.h

Typisk norsk. Folk blir jo irritert om de får noen ved siden av seg på bussen......

Jeg tilbød flere haik fra Trondheim til Oslo før jul via GoMore. Det var veldig hyggelig!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

utpåtur

Sitat fra: Rødkleiv på tirsdag 02. juni 2015, klokken 01:24
Jeg slår også til forutsatt at du:
-sitter i baksetet uten å søle
-holder kjeft til enhver tid og spesielt mens jeg snakker i telefonen
-synes det er greit å vente utenfor huset mitt fra 0630 (tidligste avreise) til 0930 (seneste avreise)
-synes det er greit at skyssen   avlyses på noen minutters varsel fordi jeg tar hjemmekontor den dagen

Sitat fra: TorAtle på tirsdag 02. juni 2015, klokken 00:47
Sitat fra: utpåtur på mandag 01. juni 2015, klokken 23:09
Trenger du en person til i bilen i 5 år? Jeg stiller mine tjenester til disposisjon for 100 kr turen en vei, helst Tesla.

Høres superbra ut. Møt opp ved garasjen min hver hverdag (du har 1 minutt på deg hvis jeg kommer ned før deg). Jeg slipper deg av ved jobben min. Tilsvarende motsatt vei. Jeg kommer ikke til å si i fra når avreise er eller om jeg plutselig får andre planer. Mulig jeg tar en tur innom butikken. Deal?


Jeg må dessverre avslå da disse kriteriene ikke oppfyller mine behov.

-Hva jeg driver med i setet mitt skal ikke du bekymre deg over.
-Du skal ikke prate i telefonen mens jeg er i bilen.
-Jeg kan prate i telefonen mens jeg er i bilen.
-Jeg skal hentes ved min bolig kl 07:00.
-Jeg skal slippes av i Oslo S senest kl 07:45, da jeg skal bygge opp flekstiden min.
-Jeg skal hentes i Oslo S kl 15:50 (15:05).
-Jeg skal slippes av ved min bolig i Asker kl 16:50 (15:45).

Ved overtredelse av øvrige tidsrammer inntreffer et straffegebyr på 500,-.
Avlysning av ordningen uten forvarsel på minst to uker medfører et straffegebyr på 1500,- kroner.

Til dere andre, dere bør reservere fort, prisen går snart opp!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA