Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: ZOE puster Tesla i nakken.

Startet av Gliderman, lørdag 27. juni 2015, klokken 14:06

« forrige - neste »

Elfonso

Håpløs temautvikling i en ellers svært interessant tråd. Jeg har foreløpig ingen gode forslag til effektive løsninger for samkjøring, men en brainstorming er på sin plass. Noen umiddelbare utfordringer med samkjøring:

1. Jeg tar gjerne med meg passasjer hvis det kan skje så enkelt at jeg plukker opp en person på en holdeplass. Jeg er imidlertid ikke villig til å gå til en holdeplass selv for å håpe på at noen plukker meg opp på vei til Oslo. Jeg tror mange tenker likt som meg.

2. Hvis min antakelse i punkt 1 er riktig - hvem er det da som blir aktuelle å plukke opp på holdeplasser? Kollektivreisende. I et worst case scenario så stjeler hver elbil en kollektivreisende hver. Da får vi like mange elbiler i kollektivfila som vi har i dag.

Inntil videre antar jeg den mest effektive måten å få til samkjøring er at folk i samme nabolag som reiser til ca samme tid starter med samkjøring. Man mister fleksibiliteten med å reise akkurat når man vil, men på den annen side sparer man ganske mye tid ved å kunne benytte kollektivfeltet.

Sele

Samkjøring er totalt uaktuelt for meg pga at jeg ikke ønsker fremmede i min bil,uaktuelt pga min arbeidstid.

Amoss

Sitat fra: Rødkleiv på fredag 29. mai 2015, klokken 09:34
For meg er det et paradoks at det er elbilforeningen som står i bresjen for å kaste elbilene ut av kollektivfeltet. Kompiskjøring er får de få idealistene, og poenget med å kjøpe elbil er nå delvis borte for den viktigste kjøpergruppen i landet.

Nå har så vidt jeg vet ikke elbil-foreningen "stått i bresjen for å kaste elbilene ut av kollektivfeltet", men de har notert seg de politiske realitetene og sett at elbilene ville blitt kastet ut derifra - i det minste på E18 inn mot Oslo - rimelig snart uansett. De har derfor stått i bresjen for å minske virkningene av denne politiske realiteten, ved å få til at de fortsatt kan bruke feltet - også i rushtrafikken dersom man er villig til å samkjøre.

Godt jobbet, men så klart synd for de som ikke kan fortsette å ha glede av denne fordelen.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Griffel

Sitat fra: Sele på fredag 29. mai 2015, klokken 10:04
Samkjøring er totalt uaktuelt for meg pga at jeg ikke ønsker fremmede i min bil,uaktuelt pga min arbeidstid.
Det er selvfølgelig helt frivillig, (og er det uaktuelt på grunn av arbeidstiden er vel kanskje ikke behovet for daglig å kjøre mellom 7-9 det aller største).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Amoss på fredag 29. mai 2015, klokken 12:54
Sitat fra: Rødkleiv på fredag 29. mai 2015, klokken 09:34
For meg er det et paradoks at det er elbilforeningen som står i bresjen for å kaste elbilene ut av kollektivfeltet. Kompiskjøring er får de få idealistene, og poenget med å kjøpe elbil er nå delvis borte for den viktigste kjøpergruppen i landet.

Nå har så vidt jeg vet ikke elbil-foreningen "stått i bresjen for å kaste elbilene ut av kollektivfeltet", men de har notert seg de politiske realitetene og sett at elbilene ville blitt kastet ut derifra - i det minste på E18 inn mot Oslo - rimelig snart uansett. De har derfor stått i bresjen for å minske virkningene av denne politiske realiteten, ved å få til at de fortsatt kan bruke feltet - også i rushtrafikken dersom man er villig til å samkjøre.

Godt jobbet, men så klart synd for de som ikke kan fortsette å ha glede av denne fordelen.
100% enig med @Amoss. Elbilforeningen har vært i bresjen for å sikre at nullutslippskjøretøy kan bli et reelt alternativ til kjøretøy med forbrenningsmotor. Det er også viktig at de tar til seg politiske realiteter og minsker negative virkninger eller styrer i mer konstruktive retninger.
Jeg synes det er et større paradoks at enkelte individer legger all skyld på Elbilforeningen når ikke alle incentive  og fordeler består 100% fordi politikerene som styrer vil det annerledes.
Det er politikerene man må rette skytset mot, ikke den foreningen som best ivaretar en fremtid for nullutslippskjøretøy.

Sele

Sitat fra: Griffel på fredag 29. mai 2015, klokken 13:06
Sitat fra: Sele på fredag 29. mai 2015, klokken 10:04
Samkjøring er totalt uaktuelt for meg pga at jeg ikke ønsker fremmede i min bil,uaktuelt pga min arbeidstid.
Det er selvfølgelig helt frivillig, (og er det uaktuelt på grunn av arbeidstiden er vel kanskje ikke behovet for daglig å kjøre mellom 7-9 det aller største).

Hoved prinsippet er at jeg ikke vil ha ukjente i min bil,og det vil jeg anta at jeg ikke er alene om. Og det er absolutt ikke noe jeg ville utsette meg selv og mine,for og kunne kjøre i kollektivfeltet. Så spørs det etter hvert hvor stor differanse det blir på diverse avgifter,bla bom. Årsavgiften skal jo bli lik som for fossilbil og da blir det til slutt et regnestykke opp imot rekkevidde.

Rødkleiv

Sitat fra: Amoss på fredag 29. mai 2015, klokken 12:54
Sitat fra: Rødkleiv på fredag 29. mai 2015, klokken 09:34
For meg er det et paradoks at det er elbilforeningen som står i bresjen for å kaste elbilene ut av kollektivfeltet. Kompiskjøring er får de få idealistene, og poenget med å kjøpe elbil er nå delvis borte for den viktigste kjøpergruppen i landet.

Nå har så vidt jeg vet ikke elbil-foreningen "stått i bresjen for å kaste elbilene ut av kollektivfeltet", men de har notert seg de politiske realitetene og sett at elbilene ville blitt kastet ut derifra - i det minste på E18 inn mot Oslo - rimelig snart uansett. De har derfor stått i bresjen for å minske virkningene av denne politiske realiteten, ved å få til at de fortsatt kan bruke feltet - også i rushtrafikken dersom man er villig til å samkjøre.

Godt jobbet, men så klart synd for de som ikke kan fortsette å ha glede av denne fordelen.

SVV ønsket først å kaste ut elbiler fra en kort strekning med kollektivfelt på E18.
Så ble det en ny runde hvor blant annet Elbilforeningen fikk gi innspill.  Elbilforeningen fikk gjennomslag for sin erklærte kjepphest, car pooling. Til gjengjeld ble  strekningen for utestengelse av elbiler uten passasjer på E18, mange ganger lenger.

Dette er en seier for de "sære" idealistene (som fortjener all honør for uselvisk innsats) og et tap for den vanlige, pragmatiske mannen i gata. Det er mannen i gata som ved sine kommende bilkjøp avgjør om elbiler blir utbredt eller ikke. Samkjørende idealister får sikkert noen fine turer sammen, men de vil aldri klare å utrydde fossilbilen uten hjelp fra vanlige folk.

Så Elbilforeningen har levert varene til hardcore idealistene, men de har sviktet saken hvis målet er å "fremme energieffektive, ladbare kjøretøy som helt eller delvis er drevet av elektrisitet fra fornybare energikilder."

Griffel

Sitat fra: Rødkleiv på fredag 29. mai 2015, klokken 13:55
Til gjengjeld ble  strekningen for utestengelse av elbiler uten passasjer på E18, mange ganger lenger.
Det ville uansett ha skjedd til høsten, da med risiko for en total utestengning i rushtid. Nå prøves i et hvert fall dette ut først.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rødkleiv

Sitat fra: Griffel på fredag 29. mai 2015, klokken 14:05
Sitat fra: Rødkleiv på fredag 29. mai 2015, klokken 13:55
Til gjengjeld ble  strekningen for utestengelse av elbiler uten passasjer på E18, mange ganger lenger.
Det ville uansett ha skjedd til høsten, da med risiko for en total utestengning i rushtid. Nå prøves i et hvert fall dette ut først.

Hvem har bestemt at det uansett ville skjedd til høsten?

Thomas Parsli

2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Sele


Thomas Parsli

Istedenfor å være livredde for samkjøring, bør man se litt på hvordan det fungerer.

Jeg synes det er mye greiere å velge hvem jeg tar med i bilen (de er registrert med navn, epost og telefonnummer) enn å sette meg på bussen med villt fremmede mennesker.

Prøv en samkjøringsapp (f.eks cam.ma eller gomore) og dann deg en faktabasert mening.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Mobsan

Jeg ser det er mange som er skeptiske til å invitere eller sitte på med ukjente. Det er en helt vanlig holdning når det gjelder samkjøring i Norge.

Det jeg kan vise til er at de fleste som tester ut samkjøring blir positivt overrasket og føler den ukjente barrieren blir borte med en gang. Jeg tror flere vil samkjøre når de kommer kontakt med bekjente som har "testet" samkjøring og blitt positivt overrasket. Tenker til høsten når køene virkelig slår inn igjen etter sommerferien at de som er vant til å kjøre i kollektivfeltet lengter tilbake :)

Det er heldigvis mange som ikke er så skeptiske og er villige til å dele transport og spre gleden i kollektivfeltet.

Sjekk ut Ants appen og del din transport med andre.
Samkjør med Ants app

TorAtle

#28
Tviler på at det er mange som kommer til å gjøre dette - av grunner som allerede er nevnt. For min del er det fleksibilitet på tid mer enn ukjente i bilen. En gruppering som vil kunne nyttiggjøre seg tilbudet er samboende par som jobber i noenlunde nærhet og har samme arbeidsrytme. Men de kjører kanskje sammen allerede i dag?

Husk også at det er mye bedre at folk reiser kollektivt eller sykler, så det er liten grunn til å jobbe for å overbevise de som velger dette i steden for egen bil om at det er så fint og flott å samkjøre. Samkjøring er nest værst av alle alternativ.
2014 BMW i3

Buddyabassadøren i Bergen - Elvis

Hei

Jeg er Carmabassadør - i pappaperm akkurat nå. Svarer gjerne på spm om samkjøring og spesielt om Carma. Jeg har planlagt å sende direkte TV på Twitter/Periscope i dag kl 20:00 om noen vil delta og stille spm og se en live demo. Håper ikke jeg kludrer det til da :-)
Du kan evt laste ned gratis app på www.car.ma og prøve litt slik at du har flere spm til jeg starter.

Snakkes vi der?  Kristian - tlf 92097197
Buddy-eier siden 2006. Blå Buddy City Jet -46 000 km. Rød Buddy Premium fra juli 2011.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA