Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: HJELP!! Elbil - tur retur mellom Kløfta(Borgen) og Oslo

Startet av tomrh, fredag 26. juni 2015, klokken 11:20

« forrige - neste »

Warlock

Bare å kjøpe tomt ved 70ende høydemeter og bygge Naust, ikke garasje med en gang....

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Warlock

Nei det er jo svært lite annet enn cupcakes, kaffe og klær i sentrum, så hvorfor skulle man dra dit? Er en sjelden gang på Outland, sjappa på vitensenteret, og sportsbua, men forutenom de er det jo ikke noe man trenger å dra til sentrum for...

tomrh

Sitat fra: tomrh på fredag 16. oktober 2015, klokken 08:42
Forøvrig har et par kolleger av meg funnet sin egen vri. De har kjøpt hver sin sparkesykkel og har med i bagasjerommet, og så parkerer de bare litt lengre unna. :D Disse kjører fossilt men idéen er god - de bruker bare 3-4 minutter på en kilometer.
Denne funker knallbra, har kjøpt en slik:
http://www.biltema.no/no/Fritid/Sykler/Herre/City-Folding-20-3-gir-2000032982/
Det finnes gratis parkeringsmuligheter et stykke utenfor sentrum. For meg blir dette løsningen.
Finnes piggdekk til den også: http://www.sykkelkomponenter.no/products/schwalbe-marathon-winter-20-x-160-168s-piggdekk
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

aronesen

Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

tomrh

Sitat fra: aronesen på mandag 29. august 2016, klokken 09:32
Eller denne, hvis du vil være elektrisk.. https://www.vidaxl.no/p/90815/sammenleggbar-elektrisk-sykkel-med-litium-ion-batteri
De oppgir ikke hvor tung den er. Vurderte Biltema sin til 4999 kroner men den er et tungt beist på 22 kg !! Når du skal ha sykkelen inn og ut av bagasjerommet ønsker du at den skal være så lett som mulig. Den jeg kjøpte veier kun 12 kg, og føles overkommelig.

Biltema har også en lettere elsykkel med mindre batteri og bare 2 gir (og likevel dyrere enn 7-gir versjonen ::) ), veier 17,5 kg.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

For noen år tilbake florerte det av sparkesykkel med hjelpemotor. Kanskje ugunstig på vinteren, men om sommeren kan det kanskje funke..?
Da jeg hadde Kewet var sparkesykkel (uten hjelpemotor) nesten bestandig med, men der var det jo typ max 2-3 mil, så 2 timer lading..
Nå har vi jo alle disse "ståhjulingene" eller hva i all verden det nå heter på blodnorsk..

Vet ikke om du har tenkt på det tomrh men orker du å ta buss et stykke løser du i hvert fall 2 problem.
Parkering og rekkevidde om vinteren.
Hommelvik bomstasjon er første holdeplass som går under sone "Stor-Trondheim".
Det er P-plasser "park & ride" i hvert fall på Hommelvik og Ranheim. Mulig det er på Malviksenteret også.
Her går rute 310 (nyveien). Fra holdeplass Brattøra eller TS er det da ikke så utrolig lange biten til jobben din?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

#22
Pendling t/r Hommelvik + NSB/buss vurderes sterkt i januar og februar ja. ;)

Jobben leier parkering på Piren 1 km unna, det sponses 6 plasser og resten spleises på av ansatte. Jeg kan evt bli med som nr 8, da spleiser jeg med (les: skyver utgifter over på) mine fossilkjørende kolleger som hittil har nytt godt av min gratis gateparkering med en mindre i spleiselaget. (Her kommer bl.a. den sammenleggbare sykkelen inn i bildet. :D )

Ellers kan jeg parkere gratis på Lade men må da sykle 2,2 km. Går greit det også egentlig. Hvis man leter litt så er det faktisk endel parkeringsmuligheter ca. 2+ km fra sentrum. Da er man gjerne også utenfor boligsoneområdene.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

#23
Hvordan blir det egentlig med parkering i Trondheim fra 1. januar? De skal bare ta halv takst iflg statsbudsjettet men det krever jo ombygging av automater. Noen som vet hva som blir gjort?

Iflg sidene til Trondheim Parkering skal de ta full avgift (eller de ikke er oppdaterte):
https://trondheimparkering.no/parkering/elbil
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

tomrh

Sitat fra: Lynet på tirsdag 20. desember 2016, klokken 22:56
Bystyret vedtok full pris fra 1.1.
Ja, men det vedtaket kan jo ikke bli stående nå når det strider mot vedtaket i statsbudsjettet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jknap

#26
Hei, se vedlagte utredning fra Trondheim Parkering på dette temaet:
http://innsyn.trondheim.kommune.no/application/getMoteDokument?dokbyverid=21171188&md=1

*edit*
får ikke lenka til å funke, dokumentet ligger på
http://innsyn.trondheim.kommune.no/motekalender
bystyret 15. desember, nederst i den øverste bolken...

tomrh

Akkurat ja. Trondheim Parkering satser på at det tar tid å innføre nasjonal regel om makspris lik halv takst og anbefaler at man innfører full takst i 2017 i påvente av saksgang.

Mot slutten var det et interessant argument. Fordi Oslo vil videreføre gratis parkering, og Bergen halv takst, så er det fint at Trondheim innfører full takst slik at man kan sammenligne hvordan de ulike avgiftsregimene virker.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Lynet

Og i dag kom det god jul melding fra foreningen der de feirer at de fikk gjennomslag for halv pris..... Virker som at det gjennslaget ikke gikk helt gjennom........
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

tomrh

Ja det kan du si. Fikk flg svar fra Trondheim Parkering på min henvendelse.
Sitat
Hei!

Vi og Trondheim kommune er kjent med at det har vært artikler i enkelte aviser som sier at det er vedtatt maksimalt halv sats for elbiler, dette stemmer dessverre ikke helt.

Dette er hentet fra dokumentet Nasjonalbudsjett 2017 under punktet Andre tiltak framover i tid (kapittel 3.8.4 Grønt skatteskifte), hvor det framkommer at Regjeringen fram mot senere budsjetter vil arbeide for nasjonal regel/standard om at utslippsfrie biler skal ha halv takst.

Inntil en nasjonal regel/standard er etablert og vedtatt er det den enkelte kommunes vedtak som er gyldig, og Trondheim Parkering KF må forholde seg til bystyrets vedtak om full p-avgift for elbiler f.o.m 01.01.2017.

Hvis og når en nasjonal regel/standard vedtas, vil selvfølgelig både Trondheim kommune og Trondheim parkering KF rette seg etter det.

Håper dette var oppklarende.



Med vennlig hilsen
(Saksbehandler)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA