Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Verdifall på e-bil

Startet av nr1rayner, fredag 26. juni 2015, klokken 07:15

« forrige - neste »

nr1rayner

Hadde vært interessant å vite hvor mye vekt man kan fjerne fra Leafen (seter, teppe, dørtrekk etc etc), og hva det har å si for forbruk  :P
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Thomas Parsli

Det avhenger av hvordan du måler forbruket ;)

Jeg tror ikke du klarer å trimme så mange kg fra en Leaf at du merker det spesielt på forbruket, det vil kanskje ha større effekt om du kler igjen karosseriet rundt bakhjulene, bytter til smalest mulig dekk og fyller de maksimalt.

I følge http://www.jurassictest.ch/GR/ øker rekkevidden med ca 8km ved 100kg vektreduksjon når du kjører Oslo-Skien.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

nr1rayner

Tenker jo (selvsagt) en gitt strekning med like forhold "med og uten".
Blir ikke gjort noe på min, den skal få forbli standard. Men det hadde jo vært litt interessant å sjekke i det virkelig liv.
Kanskje noen der ute sårt trenger 7km ekstra og ofrer lydisolering og seter?
Hjelper gjerne til å skru ut interiør i Trondheimsområdet  8)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

ragnasan

Jeg har fjernet jekken fra min 2012 mod. Virker unødvendig med jekk når man har skum og kompressor.
Trondheim
Nissan Leaf -2012  150 000km 19.02.19
Kjører Trondheim - Orkanger T/R daglig.
2006 Peugeot 307 SW hdi 7 seter. (reserve)

RuneW

Sitat fra: ragnasan på onsdag 27. mai 2015, klokken 11:10
Jeg har fjernet jekken fra min 2012 mod. Virker unødvendig med jekk når man har skum og kompressor.

Og jeg kjører konstant med masse skrot i bagasjerommet.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

jkirkebo

Sitat fra: ragnasan på onsdag 27. mai 2015, klokken 11:10
Jeg har fjernet jekken fra min 2012 mod. Virker unødvendig med jekk når man har skum og kompressor.

Skum er noe dritt. Bedre med pluggesett fra Biltema, så får man fikset punkteringer permanent selv. Krever dog at man har med jekk, hjulboltverktøy og kompressor.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nr1rayner

Sitat fra: RuneW på onsdag 27. mai 2015, klokken 11:21
Sitat fra: ragnasan på onsdag 27. mai 2015, klokken 11:10
Jeg har fjernet jekken fra min 2012 mod. Virker unødvendig med jekk når man har skum og kompressor.

Og jeg kjører konstant med masse skrot i bagasjerommet.

Jaja, man kan jo snu på flisa, sjekke tomt bagasjerom vs 100kg dødvekt f.eks.?
Litt vanskelig å sjekke helt nøyaktig da hver tur uansett er ulik, men kan jo legge en base-line.

Æ kjører samme rute til jobb hver dag, kan notere forbruk noen dager og drasse med litt rammel og rot og sjekke forskjellen ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

TorC

Hvis spørsmålet kun er hypotetisk så kan vel svaret finnes ved å finne frem kalkulatoren. Hvis målet er "hyper-milage" så vil nok vekt være en faktor, men det er mange andre ting du bør se på før du demonterer bilen... pizza-pans på felgene, lav fart, osv osv.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA