Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av havardolini, torsdag 25. juni 2015, klokken 15:35

« forrige - neste »

hottentott33

Sitat fra: Kaktus på mandag 01. juni 2015, klokken 10:49
Jeg lånte en e-up en liten periode og syns faktisk kjøre data man fikk der var bedre en på e-Golf.
Der fikk man forbruket delt opp i: El-motor, tilleggs forbruk (varme, lys, etc,) regenerert kraft.
Fikk selvfølgelig også opp totalten hvor: brukt effekt - generert = faktisk forbruk. (Som er det eneste man har på e-Golf)

Hvis du trykker pil opp/ned på rattet så kommer du til faktisk forbruk, og den viser også regenert i displayet med speedometeret. Du har også en egen fane på infotainment-enheten under kjøredata, som viser hvor mye du har regenert i løpet av turen. Det eneste som jeg ikke har klart å finne på e-Golfen av det du nevner, er forbruk av varme, lys etc., men mulig det finnes.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

Kaktus

Sitat fra: hottentott33 på mandag 01. juni 2015, klokken 13:27
Sitat fra: Kaktus på mandag 01. juni 2015, klokken 10:49
Jeg lånte en e-up en liten periode og syns faktisk kjøre data man fikk der var bedre en på e-Golf.
Der fikk man forbruket delt opp i: El-motor, tilleggs forbruk (varme, lys, etc,) regenerert kraft.
Fikk selvfølgelig også opp totalten hvor: brukt effekt - generert = faktisk forbruk. (Som er det eneste man har på e-Golf)

Hvis du trykker pil opp/ned på rattet så kommer du til faktisk forbruk, og den viser også regenert i displayet med speedometeret. Du har også en egen fane på infotainment-enheten under kjøredata, som viser hvor mye du har regenert i løpet av turen. Det eneste som jeg ikke har klart å finne på e-Golfen av det du nevner, er forbruk av varme, lys etc., men mulig det finnes.

Ja, jeg kjenner til denne funksjonen. Men på e-UP fikk du dette opp på Car-net appen under kjøredata. Se bilde.

Sidewinder

Det hadde vært mye enklere å se at man feks. hadde regenert totalt 1,2 kwh til batteriet under kjøring,
å se masse grønne søyler på 5watt, 45 watt osv er uoversiktelig og forteller ingenting
om det store bildet.


gamer73

hva mener egentlig dere med "seiling"?

Jeg vil i utgangspunktet kjøre E-golfen akkurat som en vanlig bil..og det var det jeg gjorde under prøveturen før signering...funket fint det...kjørte i normalmodus..seilte jeg da?

Sidewinder

Seiling er det samme som å trille :)
Så hvis du kjørte i normal-modus seilte du.


gamer73

ahh oki skjønner:) akkurat som i vanlig bil:) den er grei

Sidewinder

Jepp, men du triller lengre med en elbil.
På en vanlig bil vil hele tiden (forbrennings)motoren bremse.

Når du blir vant til å seile med elbil, føler du deg (snytt)
når du skal kjøre vanlig bil igjen.  ::)

gamer73

hehe godt mulig..Men det skal sies at jeg egentlig ikke merket forskjell på El bil versus vanlig bil når jeg prøvekjørte E-golfen. Annet enn i starten...masse akse uten motorlyd hehe. Men det er jo bra egentlig:)

Djur1

Er det kun nivå d1 d2 d3 og b? og fra lite regen til mer regen på b?
Jeg synes B er svært lite regen i forhold til tesla som er helt rå motorbrems. Finnes det en B+? hvordan aktiveres dette? Jeg har prøvd å ta girspaken til venstre og høyre når den står i B uten resultat...
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

jensjacob

Jeg synes B bremser aldeles udemærket. Hvis du jævnligt har brug for (ved moderat hastighed) at bremse mere end B-mode kan levere, så kan du da umulig nå ret langt i en elbil.

Sommetider når jeg ser hvordan bilister på motorvejen ligger og bremser og accelererer hele tiden, så tænker jeg at det er godt for dem at de ikke kører elbil.

Men jeg ved godt at der ikke er så meget regen med fuldt opladet batteri - eller i koldt vejr.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Råde

Det finnes bare B (i tillegg til D1-3), men du skal tenke på at motoren(e) som kan utøve motorbrems i tesla er mye kraftigere enn i egolf i tillegg til at batteripakken kan ta imot mer strøm pr tid pga størrelsen på pakken. Du vil derfor kunne oppnå en mye større bremseeffekt ved regenerering.
e-Golf | X75D

David Skov Hansen

Bruger stort set kun B og D. B er standard som jeg bruger som bremse, men op til lyskurve sætter jeg i D og triller lidt før jeg bremser med B. Som en fortalte herinde, at hente energi koster energi så det er kun som bremse

frodeseverin

Speed Limit funksjonen i Cruise Control fungerer utmerket.
Regenererer automatisk når farten blir for stor.

gamer73

jeg bruker kun B modus for å bremse ned den første bakken fra huset mitt...kjører utelukkende I D modus og med auto cruise control på.

frodeseverin

Sitat fra: gamer73 på tirsdag 15. mars 2016, klokken 11:43
jeg bruker kun B modus for å bremse ned den første bakken fra huset mitt...kjører utelukkende I D modus og med auto cruise control på.

B modus bremser ikke dersom batteriet er fulladet.
Dessuten er en bakke ned fra huset en glimrende mulighet til å trimme bremsene på bilen. VW anbefaler at man har en full oppbremsing med bremsene for hver kjøretur/dag. Ellers har bremsene lett for å få belegg og/eller ruste.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA