Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av havardolini, torsdag 25. juni 2015, klokken 15:35

« forrige - neste »

Ohm

Sitat fra: hottentott33 på torsdag 28. mai 2015, klokken 20:48
Sitat fra: Capt på torsdag 28. mai 2015, klokken 20:42
På bykjøring får jeg  ca. 13,5kw med utstrakt bruk av seiling. Står den i B blir det 14,5kw. Det betyr vel over en mil ekstra rekkevidde totalt ved seiling. Trenger man ikke den ekstra milen er det jo bekymrinsløst å bruke B. Spørsmål: ved B bremser den ganske bra, aktiveres bremselyset?

Bremselyset lyser i B. Bremselyset lyser ikke i D1 eller D2 i begynnelsen, men usikker hva som skjer hvis den står på en stund. På lastebiler er det ikke uvanlig at retarderen kan stå på en liten stund før bremselyset går på (på Scania går alltid bremselyset på), så ikke umulig at D1 og D2 fungerer på samme måte, men har ennå tilgode å se bremselys i D1 og D2 i allefall. D3 er jeg usikker på, for den har jeg ikke fått dobbeltsjekket.
Ikke lys i d1 og d2, memn i d3 går det på hvis du bremser litt, da blir det stående å lyse. i B lyser det når man slipper gassen.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

stefse

Sitat fra: Capt på torsdag 28. mai 2015, klokken 20:42
På bykjøring får jeg  ca. 13,5kw med utstrakt bruk av seiling. Står den i B blir det 14,5kw. Det betyr vel over en mil ekstra rekkevidde totalt ved seiling. Trenger man ikke den ekstra milen er det jo bekymrinsløst å bruke B. Spørsmål: ved B bremser den ganske bra, aktiveres bremselyset?
Det underbygger vel påstanden i et annet topic. Med at du taper mer på å regenerere enn å kjøre defensivt og trille av farten i "fri" uten noen form for bremsing. (Dette grunnet tap i motoren og driven både under akselerasjon og retardasjon)
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

havardolini

Sitat fra: Capt på torsdag 28. mai 2015, klokken 20:42
På bykjøring får jeg  ca. 13,5kw med utstrakt bruk av seiling. Står den i B blir det 14,5kw. Det betyr vel over en mil ekstra rekkevidde totalt ved seiling. Trenger man ikke den ekstra milen er det jo bekymrinsløst å bruke B. Spørsmål: ved B bremser den ganske bra, aktiveres bremselyset?
Slik jeg har forstått det, skal det med å kjøre i B-modus være mulig å kombinere det beste fra begge sider, ved å bruke kun gasspedalen som fartsregulator. Dvs. at du kan finne punktet der bilen seiler, og så er det vel bare å justere gassen ettersom om man trenger å bremse eller øke farten.
Har du prøvd dette mens du har kjørt i B, eller har du bare sluppet gassen helt når du trenger å bremse?

Capt

Når jeg seiler holder jeg større avstand til bilen foran og bare glir forover når jeg ser det stopper opp. Som regel må jeg en tur i B rett før full stans. Setter den da i D med en gang. Litt stress er det nok å gjøre det sånn, men ekstra rekkevidde får man. Om man har store dekk, feil lufttrykk og i tillegg kjører i B så "taper" man 3-4 mil
E golf med v/pumpe mai 2015
Outlander HPEV feb 2017

DagRune

Som det er diskutert i andre tråder her, så finnes det ikke en almengyldig regel for hva som lønner seg mellom å seile eller å bruke regenerering. Det kommer helt an på topografi, trafikk, vei/gate/rundkjøring/trafikklyss hva som lønner seg. Men jeg tror nok regenerering lønner seg i de fleste tilfeller.

For eksempel: min daglige nedoverbakke på 7-8% med 30 km/t fartsgrense og kryssende gater ville det vært galskap å "seile ned". Da er valget mellom å bremse eller å bruke regenerering et spørsmål om hva som er mest praktisk, seiling er utelukket. Jeg ser fra forbruket at det skal ikke mye nedoverbakke til før energiforbruket går i minus med regenerering. I slike bakker må man antakelig bremse litt for å holde farten nede dersom man seiler.

Møter man rundkjøringer eller lyskryss, må man uansett bremse litt. Om man glir inn på regenerering eller seiler til man må bruke bremsepedalen er ett fett.

Råde

Det er underordnet om man bruker D1-3, B eller bremsepedalen. Ved bruk av pedalen vil du regenerere.

Hvis du tenker at du holder en konstant retardasjon uten desellerasjon (i feks din bratte bakke) ved bruk av D2, vil du regenerere like mye som ved bruk av bremsepedalen i samme bakke ved samme hastighet.
e-Golf | X75D

zapateria

Synes det er meget behagelig med D[1-3]/B girene for en som er vant til manuell girkasse til å bremse i nedoverbakkene, og i tillegg uten den irriterende høyturtallslyden :) Evt. regenerering er bare en bonus.

Capt

Selvfølgelig kan man ikke seile i en lang bratt bakke, da letter man til slutt. Jeg tenker på seiling flat mark når man nærmer seg kryss, kø, rundkjøring. I bakker regenerer man selvfølgelig, samt når man må "bremse" for kø, kryss osv.
E golf med v/pumpe mai 2015
Outlander HPEV feb 2017

frodeseverin

Ingen i denne tråden nevner ACC (Automatic Cruise Control) eller Lim (Speed Limiter) som er installert i noen e-Golf modeller.

Jeg bruker mest funksjonen Lim. Da nekter bilen å gå fortere enn farten jeg setter med rattkontrollene, uansett hvor hardt jeg trår på bremsen. Det er et ekstra trinn på pedalgangen på gasspedalen helt i bånn som gir mulighet for unnvikelsesmanøvre. Så seiler jeg når jeg har behov for lett fartsreduksjon.

I tillegg bruker jeg D1 for å forbrede nedbremsing, og B for å bremse. Antagelig kunne jeg ha bremset med bremsepedalen, men det blir litt kronglete. Årsaken til dette er at det tar litt tid for regenereringen å komme i gang, og D1 kaster bort mindre energi på å starte ladingen.

Ved denne strategien er jeg nede i 10-12 kWh/100 kM på landeveien, med mye svinger og bakker opp og ned ved ca 15 grader Celcius. Strekningen jeg kjører til jobben er ca. 20 kM.

Sidewinder

Har alltid lurt på hvor mye man egentlig regenerer..?
Synes oversikten er veldig dårlig, bortsett fra og se at snitt forbruket går ned ved regenerering
så synes jeg siden med oversikt er veldig dårlig.

zapateria

Viser du "forbruk" i kjørecomputeren så står det f.eks 18kwh/100km når du kjører, og -50kwh/100km når du bremser opp. Eller tenker du på akkumulert regenerert energi?

PR

Er det regenerering ved bruk av bremsepedal, eller kun i D1-D3 og B?

jantegolf

Ja, det er regenerering når du bruker bremsen. Det vises tydelig på pilen i det venstre instrumentet som beveger seg inn på det grønne feltet som visere graden av regenerering. Det virker som om bremsepedalens   første vandring kun resulterer i regenerering uten mekanisk bremsing på bremseskivene.

Kaktus

Jeg lånte en e-up en liten periode og syns faktisk kjøre data man fikk der var bedre en på e-Golf.
Der fikk man forbruket delt opp i: El-motor, tilleggs forbruk (varme, lys, etc,) regenerert kraft.
Fikk selvfølgelig også opp totalten hvor: brukt effekt - generert = faktisk forbruk. (Som er det eneste man har på e-Golf)

elektrolux

Enig.

På Renault Zoe kommer det opp hvor mye en has spart. Les regenerert. Alltid en fordel å holde dette tallet på et minimum.

På en 15 mils tur til fjells klarte jeg å "spare" så lite som 1 kWt og hadde dermed ca 170 km rekkevidde. Hadde jeg "spart" mer ville nok bilen krevd lading tidligere da alt for mye av bevegelsesenergien hadde vært omformet til varme og opplading av batteriet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA