Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vurderer kjøp av utlånsbil

Startet av K, torsdag 25. juni 2015, klokken 12:03

« forrige - neste »

emil

Da jeg fikk Leafen min fikk jeg med vanlig 10A ladekladd som jeg forsåvidt synes var i største laget og behovet for 16A gjorde at kladdløs Charge-Ams kabel ble kjøpt inn. Med all lading utført på offentlige plasser er lettere kabel å ta ut og inn veldig praktisk. Men etterhvert som andre elbiler har kommet på markedet de siste årene har utvalget av ladekladder blitt bredere, og for meg virker det som om kladdene bare blir større og større.

Har et par i nabolaget som har kjøpt seg Audi A3 pluginhybrid og disse blir levert med en enorm ladekladd. Samme med BMW sin, selv om denne er litt mindre enn Audi-kladden.

Eneste som slår Audi-kladden er vel ladebøtta til Zoe, men den stiller jo i en litt annen klasse igjen.

Hvorfor må kladdene være så store, er det for å forsvare prisen som ofte ligger på 7-10.000kr som reservedel fra forhandler?

E_S

Har sett bilder av innholdet i en sånn svær kladd. Det er stort sett bare luft, et lite kretskort og et par kabler inni der. Det virker som de lager noe sånt så kladdete fordi det skal være litt "sært" å kjøre elbil, diverse kladdløse kabler beviser jo at det er fullt mulig å få til akkurat det samme uten å bruke noe plass i det hele tatt annet enn et litt tykkere håndtak..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Powerflux

Når man ser en Charge Amps og opplever hvor bra den er så er det helt opp i dagen at enorme kladder bare er bambus :P
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Thomas Parsli

Sitat fra: emil på tirsdag 26. mai 2015, klokken 12:26
Hvorfor må kladdene være så store, er det for å forsvare prisen som ofte ligger på 7-10.000kr som reservedel fra forhandler?

Det er først og fremst billig, så tjener de ekstra mye når de selger den til ågerpris.
Nissan har vel halvert størrelsen på sin:


Det er ikke så mye luft på innsiden og enkelte komponenter kan med fordel plasseres med litt avstand:


Laderen til Audi tror jeg er en praktisk spøk, "Vorsprung durch Technik" -my ass!


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA