Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Svalest lagring foran eller bak?

Startet av elbas, torsdag 25. juni 2015, klokken 08:51

« forrige - neste »

elbas

Hei

Jeg sendte en mail til Arctic Roads(Ishavsveien) for noen uker siden og spurte hvordan det lå ann med disse lokasjonene. De kunne ikke si annet enn at de var i rute til 30. juni.

Er det noen som har vært innom de nevnte lokasjonene og sett om det er noe graving eller støping der?

Nissan leaf 2014

Bolfus

Helvetets Dombås.

Jeg tenker å legge ut på elbil-eventyr i sommer fra Oslo til Mo i Rana i en trilling, og blir pent nødt til å overnatte på Dombås. Med fosilbil rekker man fint til Steinkjer før det blir naturlig å stoppe for dagen, og det kunne muligens gått bra i en trilling også dersom man kunne starte opp Dovrefjell med fullt batteri.

Nå skal det sies at det hadde vært omtrent uoverkommelig surt å skulle lade med Ishavsveiens ladere om de mot formodning skulle komme.  :-\

elbas

Det blir noen timer ekstra der ja, for meg er det verdt å betale 220 kr istedenfor å vente 6-7 timer. Men enig i at det fortsatt er fort dyrt.
Nissan leaf 2014

goggo

#3
Sitat fra: Bolfus på onsdag 27. mai 2015, klokken 17:41
Helvetets Dombås.

Jeg tenker å legge ut på elbil-eventyr i sommer fra Oslo til Mo i Rana i en trilling, og blir pent nødt til å overnatte på Dombås. Med fosilbil rekker man fint til Steinkjer før det blir naturlig å stoppe for dagen, og det kunne muligens gått bra i en trilling også dersom man kunne starte opp Dovrefjell med fullt batteri.

Nå skal det sies at det hadde vært omtrent uoverkommelig surt å skulle lade med Ishavsveiens ladere om de mot formodning skulle komme.  :-\

LOL @Bolfus :) :)   
Jeg har selv sakteladet mens jeg sov i forsetet i Trilling på Dombås, så din første og siste setning der er som om jeg skulle ha sagt det selv :)

Spenstig med Oslo til Mo I Rana i trilling forresten. Håper på "rapport" her på forumet :)

Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

emil

Har regnet litt på en mulig tur fra sørlandet til Trondheim i August. Da med en naturlig overnattingspause hos familie i Oslo. Tallene viser at den tredjedelen av strekningen mellom Oslo og Trondheim som dekkes av EVPower/Ishavsveien vil koste dobbelt så mye i kroner som resten av strekningen, så i prinsippet fire ganger prisen pr km kjørt.

Hadde vært utrolig kjekt med en Kiwi/Fortum lader, GrønnKontakt eller Statoil på strekningen Dombås-Støren. Et par steder med gode sakteladingsplasser hadde også løst mye problemer og vært en god sikkerhet på turen.

elbas

Jeg har spurt Kiwi om de planlegger noen hurtigladere på denne strekningen(Otta- Trondheim), men de hadde ingen planer.  :(
Nissan leaf 2014

Leon

#6
Sitat fra: crossbasse på mandag 25. mai 2015, klokken 23:04
Hei

Jeg sendte en mail til Arctic Roads(Ishavsveien) for noen uker siden og spurte hvordan det lå ann med disse lokasjonene. De kunne ikke si annet enn at de var i rute til 30. juni.

Er det noen som har vært innom de nevnte lokasjonene og sett om det er noe graving eller støping der?
Sa de hvilket år?

Med Ishavsveiens utbyggingstempo de siste årene er det vel optimistisk nok å håpe på at de er på plass til neste sommer... ::)

For meg er det uansett ikke aktuelt å betale over 200 kr for en lading, av prinsipp...
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

emil

Sitat fra: Leon på torsdag 28. mai 2015, klokken 13:49
For meg er det uansett ikke aktuelt å betale over 200 kr for en lading, av prinsipp...

Det er der jeg i utgangspunktet også står, og ser på alle alternative måter å komme meg over Dovre uten å legge igjen en krone hos Ishavsveien/EVPower.

Med to personer, bikkje og en del bagasje blir fly uaktuellt, tog kronglete med to togbytter og jeg hater å kjøre buss.

Da sitter man igjen med Leaf, leiebil eller svigermors Polo fra Oslo. Vil helst slippe folkevogna til svigermor og leiebil blir fort 3000kr inkludert drivstoff og bompenger.

Da står man igjen med mulighet for å droppe overnatting i Oslo og heller fortsette nordover og ta overnattinga på Dovre-Hjerkin mens man saktelader. Bikkja kan sove i bilen, men det blir nok fort en tusenlapp for overnattinga hver vei.

Og da står jeg igjen med valget: Er det verd å betale 2000-3000kr og styre ekstra fordi jeg av prinsipp ikke vil betale blodpris for fire hurtigladinger en uke i august når jeg resten av året klarer meg med saktelading og mer fornuftig priset hurtiglading?

jkirkebo

Sitat fra: Leon på torsdag 28. mai 2015, klokken 13:49
Sitat fra: crossbasse på mandag 25. mai 2015, klokken 23:04
Hei

Jeg sendte en mail til Arctic Roads(Ishavsveien) for noen uker siden og spurte hvordan det lå ann med disse lokasjonene. De kunne ikke si annet enn at de var i rute til 30. juni.

Er det noen som har vært innom de nevnte lokasjonene og sett om det er noe graving eller støping der?
Sa de hvilket år?

Med Ishavsveiens utbyggingstempo de siste årene er det vel optimistisk nok å håpe på at de er på plass til neste sommer... ::)

For meg er det uansett ikke aktuelt å betale over 200 kr for en lading, av prinsipp...

Da kommer man ikke alltid så langt hos andre leverandører heller. Jeg lader endel på 22kW AC hos Fotum, til 2.50 pr. minutt. Det er ikke uvanlig at jeg står over 80 minutter...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 28. mai 2015, klokken 16:52
Da kommer man ikke alltid så langt hos andre leverandører heller. Jeg lader endel på 22kW AC hos Fotum, til 2.50 pr. minutt. Det er ikke uvanlig at jeg står over 80 minutter...

Men da står du der i 80 minutter fordi du trenger 30kWh og betaler dine 200kr, hadde du kun hatt behov for 15kWh hadde du stått halve tiden og betalt halvparten. Hvis jeg trenger 5kWh koster det meg 240kr fra Ishavsveien eller 150kr fra EVPower og det er det som er det store problemet. Hvis de i tillegg kutter ladingen når de mener at jeg har fått nok og ikke når bilen er fulladet kan jeg risikere å ikke ha nok til å rekke fram til neste lader uten å kanskje måtte starte en ny ladesekvens til 240kr.

elbas

Sitat fra: emil på torsdag 28. mai 2015, klokken 18:30
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 28. mai 2015, klokken 16:52
Da kommer man ikke alltid så langt hos andre leverandører heller. Jeg lader endel på 22kW AC hos Fotum, til 2.50 pr. minutt. Det er ikke uvanlig at jeg står over 80 minutter...

Men da står du der i 80 minutter fordi du trenger 30kWh og betaler dine 200kr, hadde du kun hatt behov for 15kWh hadde du stått halve tiden og betalt halvparten. Hvis jeg trenger 5kWh koster det meg 240kr fra Ishavsveien eller 150kr fra EVPower og det er det som er det store problemet. Hvis de i tillegg kutter ladingen når de mener at jeg har fått nok og ikke når bilen er fulladet kan jeg risikere å ikke ha nok til å rekke fram til neste lader uten å kanskje måtte starte en ny ladesekvens til 240kr.

Oi, når satte EVpower opp prisen, var vel litt bedre før?
Nissan leaf 2014

emil

Sitat fra: crossbasse på torsdag 28. mai 2015, klokken 23:12
Oi, når satte EVpower opp prisen, var vel litt bedre før?

EVPower har alltid ligget i det øvre prissjiktet, men siden jeg ikke holder til eller kjører i de traktene til vanlig har jeg ikke fulgt veldig nøye med på prisene deres over tid.

Fra http://www.evpower.no/produkter/ :

SitatLading uten avtale koster kr 149,- per lading.

Leon

Sitat fra: emil på torsdag 28. mai 2015, klokken 14:45
Sitat fra: Leon på torsdag 28. mai 2015, klokken 13:49
For meg er det uansett ikke aktuelt å betale over 200 kr for en lading, av prinsipp...

Det er der jeg i utgangspunktet også står, og ser på alle alternative måter å komme meg over Dovre uten å legge igjen en krone hos Ishavsveien/EVPower.
.
.
Og da står jeg igjen med valget: Er det verd å betale 2000-3000kr og styre ekstra fordi jeg av prinsipp ikke vil betale blodpris for fire hurtigladinger en uke i august når jeg resten av året klarer meg med saktelading og mer fornuftig priset hurtiglading?

Ok, i ditt tilfelle ville jeg nok også vurdert å fravike fra mine prinsipper, selv om det ville ha vært med stor irritasjon! :-[ Har (heldigvis) ingen planer om tur den veien i sommer, og har også tilgang til annen bil jeg i så fall kunne bruke.

Så får vi bare håpe at Ishavsveien/Arctic Roads får litt konkurranse på strekningen etter hvert, enten av Fortum/Kiwi, Grønn Kontakt eller Statoil!
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

tallyho

Sitat fra: crossbasse på mandag 25. mai 2015, klokken 23:04
Hei

Jeg sendte en mail til Arctic Roads(Ishavsveien) for noen uker siden og spurte hvordan det lå ann med disse lokasjonene. De kunne ikke si annet enn at de var i rute til 30. juni.

Er det noen som har vært innom de nevnte lokasjonene og sett om det er noe graving eller støping der?
Hvis du triller ned til Berkåk finner du hurtiglader der:)
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

elbas

Sitat fra: tallyho på fredag 29. mai 2015, klokken 16:31
Sitat fra: crossbasse på mandag 25. mai 2015, klokken 23:04
Hei

Jeg sendte en mail til Arctic Roads(Ishavsveien) for noen uker siden og spurte hvordan det lå ann med disse lokasjonene. De kunne ikke si annet enn at de var i rute til 30. juni.

Er det noen som har vært innom de nevnte lokasjonene og sett om det er noe graving eller støping der?
Hvis du triller ned til Berkåk finner du hurtiglader der:)

Ja, skal innom den på Berkåk, så sparer litt tid på det! Men må fortsatt ha noen timer på Oppdal og Dombås for å komme videre. Kjører Trondheim- Oslo.
Nissan leaf 2014

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA