Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skal kjøpe/har kjøpt Model S

Startet av NegativeElectrode, torsdag 25. juni 2015, klokken 08:26

« forrige - neste »

Golfatle

Hei,
En rimelig god artikkel som sammenfatter mye av det som er å lese på nettet. Mye av diskusjonene på forumet som omhandler lading dreier seg om forskjellige kontakter. Jeg har som regel god tid på ladingen, er det da batteriteknisk smart å lade med så lav strøm som mulig ( fx 6 A) eller har dette liten betydning i forhold til 10A. Antall ladesykler er jo ikke et tall hugget i sten, enkelte parametre påvirker jo dette.

RaBalder

Sitat fra: Golfatle på torsdag 04. juni 2015, klokken 11:47
Hei,
En rimelig god artikkel som sammenfatter mye av det som er å lese på nettet. Mye av diskusjonene på forumet som omhandler lading dreier seg om forskjellige kontakter. Jeg har som regel god tid på ladingen, er det da batteriteknisk smart å lade med så lav strøm som mulig ( fx 6 A) eller har dette liten betydning i forhold til 10A. Antall ladesykler er jo ikke et tall hugget i sten, enkelte parametre påvirker jo dette.

Nå er jo ikke 6A så veldig forskjellig fra 10A. Og det er uansett lavt for de fleste elbiler skulle jeg tro. Jeg hadde ikke sovet dårlig om natten over valget mellom 6A og 10A  :)


Men hvis man begynner å sammenligne 2kW lading med 44 kW lading, så dukker det nok opp litt forskjeller.

Generelt:

  • Lading vil varme opp cellene i batteriet.
  • Høy ladestrøm varmer opp cellene/batteriet mer enn lavere ladestrøm.

    • Hvis batteriet har aktiv temperatur-kontroll (Tesla blant annet), så vil cellene kjøles og temperaturen er innenfor det "gode" området selv om man har høy ladestrøm.
    • Har man ingen aktiv temperatur-kontroll i batteriet (litt usikker på hvilke biler som har og ikke), så vil temperaturen stige i cellene/batteriet
  • Høy temperatur i cellene/batteriet fører til mer svekkelse/bruk-av-batteriet enn lav temperatur.

For å gjøre forvirringen komplett, så er det ikke gunstig å lade et batteri som er for kaldt heller.....

Amoss

Sitat fra: RaBalder på torsdag 04. juni 2015, klokken 17:58

  • Høy temperatur i cellene/batteriet fører til mer svekkelse/bruk-av-batteriet enn lav temperatur.

... og for å gjøre forvirringen enda mer komplett er det høy temperatur over tid som fører til svekkelsen, så jo lengre batteriet utsettes for varmen ved lading, jo mer svekkes det. Hva som svekker batteriet mest av å ha en høyere temperatur ved rask lading over en kortere tid, eller en litt lavere temperatur ved saktere lading over lengre tid tør jeg overhode ikke gjette på :p

Har bilen ett tilstrekkelig god temperaturkontroll på batteriet bør raskeste lading (opp til ett vist nivå?) gi mindre svekkelse enn en saktere lading. Antar jeg...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Golfatle

Her hadde det vært morsomt å få en med kunnskap om batterikjemi på banen. Amoss stiller et godt spørsmål, er det pågående lading som svekker batteriet, eller er det lading kombinert med temperatur. Et annet moment er jo hvor på batteriets effektkurve man lader. Har lest i en annen streng at VW har satt sin 100% lading til 90% av batteriene sin maksimale spenning.
Et annet sted har jeg lest at idelt område for batteriet i Golfen er 30 - 80 %.
Jeg er i og for seg enig med at garantien på 8 år eller 160' km bør holde, men det kan jo være et godt argument når bilen skal selges om 4 år at batteripakken er behandlet på best mulig måte.  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA