Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Villendende markedsføring fra Renault

Startet av AWZ, onsdag 24. juni 2015, klokken 23:03

« forrige - neste »

AWZ

Tusen takk for tilbudet, men det ble så mye greier i går at det kokte helt bort. Men for en herlig bil å kjøre! Er utrolig fornøyd med valget!

Carl Anton Stenling

Gratulerer som elbileier. Husk å registrere det gratis medlemskapet i Elbilforeningen!
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

AWZ

Medlemskap i elbilforeningen? Gjør jeg det på nett?

En liten kommentar til de som vurderer elbil:
Jeg kjøpte min på grunn av pendling, men har ikke brukt min "vanlige" bil siden jeg hentet elbilen. Det eneste jeg tenker rundt kjøptet av elbil er hvorfor i alle dager jeg ikke har kjøpt det tidligere!
Elbilen har tatt over plassen som bil nr. 1 og det eneste fossil-bilen vil bli brukt til er når vi skal på hytta på fjellet.

mionlta

Hei, tenkte å spørre her i stedet for å dra i gang enda en "hvilken elbil"-tråd

Vi har bestemt oss for elbil, og kan bruke opp til 150'.
Trenger bilen nå, så jeg kan ikke vente til nye modeller kommer på markedet og presser ned prisene på eksisterende modeller.
Ønsker derfor å tenke 5 år frem i tid, kanskje bytte i bedre elbil da.

Spørsmålet er hvilken? Tenker hva bilen er verdt/hvor mye bruksbil er igjen om 5 år.

Trilling: Billig, driftsikker bil. Har testet og er stor nok til 99% av tiden. Men vil ikke bli nr.1 bil.

Kan få 2011/2012-modell med 40-50'km til rundt 90'. Men hvor mye bil og batteri er igjen her om 5 år?

Ny trilling koster rundt 150'. Da med full garanti. Men hvor mye har den tapt seg om 5 år. Halvparten? Mer?

2012 Leaf til 130-150'000,- : Større, ordentlig bil. Kan bli bil nr.1. Men hvor mye bil og batteri er igjen her om 5 år?
Blir batteribytte en realitet eller blir det for kostbart? (Bilfabrikkene ønsker jo å selge nye biler..)

Altså, hva vil være mest fornuftig 5 år frem i tid?

-Billig trilling med sparte penger.
-Ny trilling, mest sannsynlig beholde bilen lengre pga stort verditap
-Brukt Leaf, ordentlig bil, men kanskje investere i ny batteripakke.

Og hvordan er pruting på elbil? Ser mange forsvinner ganske fort, så er nok ikke så mye som på en vanlig bil.
Om man kjøper USA Leaf fra forhandler, pleier man å få med vinterdekk?
Noen med erfaring hvor mye folk er villig til å gå ned? 10%..

Carl Anton Stenling

Sitat fra: AWZ på torsdag 11. juni 2015, klokken 20:56
Medlemskap i elbilforeningen? Gjør jeg det på nett?

Du registrerer deg som nytt medlem her: http://elbil.no/bli-medlem

Siden du har kjøpt bruktbil så har du kanskje ikke fått med gratis velkomstpakke? (Alle nybilkjøp fra forhandler inkluderer ett års gratis medlemskap.)

Uansett vil jeg oppfordre deg til å melde deg inn!
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

AWZ

@Carl Anton Stenling
Har foreløpig ikke fått noen velkomstpakke men skal melde meg inn asap!

@mionlta
Uten at jeg er noen ekspert på området ville jeg rådet deg til å kjøpe brukt uansett.
Elbilen er i "start fasen" selvom den har vært på markedet en stund. I årene som kommer vil Batterikapasitet og andre faktorer som gjør elbilen til en bruksbil for folk flest utvikles voldsomt (slik som vi i dag ser på Nissan Leaf og Spesielt Tesla Model S) Når flere produsenter kommer med fullgode elbiler som dekker "mannen i gatas" behov vil jo antagelig prisene gjenspeile effekten av konkurranse.

Altså vil trolig elbilene om få år bli billigere og ha lengre rekkevidde kontra dagens Tesla Model S feks. Dette vil jo gi et enormt prisfall på en trilling fra 2015 med relativt kort rekkevidde.
Derfor vil jeg tro at å kjøpe en "pre facelift" Nissan Leaf, som er en bil med akseptabel rekkevidde og gode egenskaper som plass, sikkerhet og komfort, være et lurt valg da denne gjerne allerede har tatt en stor del av verditapet kontra en ny Nissan Leaf som vil ta denne delen i ditt eie da den nye modellen kommer.

Hvis man ikke er avhengig av de ekstra kilometerene en "facelift" Nissan Leaf gir vil jeg tro man har like stor glede av den eldre modellen.

For min del ble det en enkel sak da jeg så mer glede i en Nissan Leaf enn en trilling i form av komfort, kjøreegenskaper, sikkerhet (med barn i bilen) og følelsen av en fullverdig bil som kunne gjøre jobben som bil nr. 1. (og det har den så vist seg verdig til)

Rødkleiv

Sitat fra: mionlta på torsdag 11. juni 2015, klokken 21:14
Hei, tenkte å spørre her i stedet for å dra i gang enda en "hvilken elbil"-tråd

Vi har bestemt oss for elbil, og kan bruke opp til 150'.
Trenger bilen nå, så jeg kan ikke vente til nye modeller kommer på markedet og presser ned prisene på eksisterende modeller.
Ønsker derfor å tenke 5 år frem i tid, kanskje bytte i bedre elbil da.

Spørsmålet er hvilken? Tenker hva bilen er verdt/hvor mye bruksbil er igjen om 5 år.

Trilling: Billig, driftsikker bil. Har testet og er stor nok til 99% av tiden. Men vil ikke bli nr.1 bil.

Kan få 2011/2012-modell med 40-50'km til rundt 90'. Men hvor mye bil og batteri er igjen her om 5 år?

Ny trilling koster rundt 150'. Da med full garanti. Men hvor mye har den tapt seg om 5 år. Halvparten? Mer?

2012 Leaf til 130-150'000,- : Større, ordentlig bil. Kan bli bil nr.1. Men hvor mye bil og batteri er igjen her om 5 år?
Blir batteribytte en realitet eller blir det for kostbart? (Bilfabrikkene ønsker jo å selge nye biler..)

Altså, hva vil være mest fornuftig 5 år frem i tid?

-Billig trilling med sparte penger.
-Ny trilling, mest sannsynlig beholde bilen lengre pga stort verditap
-Brukt Leaf, ordentlig bil, men kanskje investere i ny batteripakke.

Og hvordan er pruting på elbil? Ser mange forsvinner ganske fort, så er nok ikke så mye som på en vanlig bil.
Om man kjøper USA Leaf fra forhandler, pleier man å få med vinterdekk?
Noen med erfaring hvor mye folk er villig til å gå ned? 10%..

Om fem år i 2020 fremstår nok både 2015 og 2011/12 modell elbiler som ganske stusselige. Regner med at det har skjedd svært mye innen den tid. Man kan jo bare se fem år tilbake i tid; da var trilling cutting edge fancy pancy. Nå kan de plukkes opp for nesten 1/4 av hva de kostet som nye.

Det er selvsagt umulig å spå om verdifall, men at alternativene du nevner vil miste 60-80% av verdien sin de neste årene er ikke urealistisk.

Hvis jeg skulle hatt en elbil i denne prisklassen som nr 1 bil, ville jeg helt klart valgt en brukt Leaf. Trilling er et sjarmtroll, men neppe som nr 1 bil for de fleste. Sikkerhet og komfort er mye bedre i Leaf.

hsa77

For 160.000 får du en et år gammel WV eUP,  artig liten sak. Bør tas med i vurderingen.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

iGolf

Sitat fra: hsa77 på fredag 12. juni 2015, klokken 08:22
For 160.000 får du en et år gammel WV eUP,  artig liten sak. Bør tas med i vurderingen.

X2 ;D

mionlta

Takker for svar. Da blir det nok en Leaf.
Vurderer brukt USA-import fra forhandler, ser Autonova har bra skussmål og mange biler inne.

I annonsene på Finn står det at vinterdekk kan kjøpes for 8000,- Noen som har erfaring med å få dette på kjøpet?

Hvordan er det med pruting på elbil hos forhandler?
Bare å glemme iom at bilene blir solgt ganske raskt uansett, eller er det et vindu der som på fossilbilene?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA