Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Villendende markedsføring fra Renault

Startet av AWZ, onsdag 24. juni 2015, klokken 23:03

« forrige - neste »

AWZ

Hei!

Jeg trenger en bil å "pendle" med og ønsker da en Elbil.
Har vurdert Leaf og trillingene men har lite kjennskap til elbil og vet ikke hva jeg skal se etter eller tenke på ved et kjøp.

Kjøringen bilen primært skal brukes til er 17km hver vei 5 dager i uken samt bringe/hente i barnehagen.
Utover dette er jeg redd bilen vil ta over plassen som hovedbil da det er så mange fordeler ved elbil!

Budsjettet jeg har satt er 130 000.

Noen som kan guide meg litt og gi noen gode tips/råd?

hsa77

Hvor langt er det til/fra barnehagen? Har du lademuligheter på jobb? Hvor langt kjører du hver dag, alle småturer inkludert?
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

AWZ

#2
Barnehagen ligger på samme strekning som "pendlingen" og tenkte mer på at bilen skal egne seg til å ha med barn i ift. Plass og sikkerhet.

Totalt fordelt på to biler kjører vi mellom 30 000 og 40 000, men vi beholder den ene bilen vi har foreløpig. Mistenker jo at elbilen vil overta ansvaret som hovedbil til daglig i tillegg til pendling og heller bruke den vi beholder til hytteturer og de lengste utfluktene. Så vil vel tippe at elbilen blir kjørt mellom 20 og 30 000 hvis vi bruker den slik som beskrevet.

Og ja, det er muligheter for å lade på skolen. (skal omskoleres)

hsa77

På et såpass nøkternt budsjett kan du velge mellom en 1-2 år gammel trilling eller en 3-4 år gammel Leaf. Det er vel liten tvil om at trillingene fort kan bli litt små dersom du skal ha plass til barneseter og gjerne en barnevogn også. .. Ser ut som om en 2012 Leaf er det du I praksis har å velge mellom...

Du får ta med deg unger, barneseter og vogn når du skal prøvekjøre - da finner du ut om bilen vil fungere for deg i praksis!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

AWZ

Leaf er vel den jeg har sett meg ut også, men jeg har som sagt lite greie på elbil. Har jeg forstått rett at 2012 Leaf har kortere rekkevidde enn 2013? Og vil det eventuelt være verdt de ekstra kostnadene å gå opp til den? 

Geir81

Ikke for rekkeviddens del, forskjellen vil nok ikke være veldig stor. Det kan jo vært verdt det i den forstand at du får en nyere bil med mer gjenverende garantitid, men det er jo lite vits i å låse til et budsjett på 130000 hvis du leter etter grunner til å gå høyere =)

Skal du kjøpe en brukt Leaf bør du nok først og fremst være bevisst på om det er en bil som er førstegangssolgt av norsk merkeforhandler eller import fra USA eller Europa. Garantibetingelser og vintertilpasning vil variere.

Rødkleiv

For å frakte barn ville jeg definitivt valg en Leaf over en Trilling. Både vekt og kollisjonstester tilsier at Leaf er en sikrere bil. Kjøreegenskapene vinterstid er vel også mer standard, mens Trillingene er litt mer krevende.

AWZ

Da blir det en Nissan Leaf. Leter egentlig ikke etter grunner til å gå høyere, men vet ikke om det er andre ting i tillegg til rekkevidden som ville være verdt pengene å få med seg på en 2013. Har egentlig ikke lyst til å bruke så mye mer på bil nå som jeg skal gå tilbake til å være student igjen med tilhørende nøktern økonomi, men om jeg taper mer på å kjøpe en 2012 den dagen jeg skal selge den enn jeg må legge på budsjettet nå for å få en 2013 så er jo saken enkel. Vanskelig å spå hvordan markedet bli om 3 år selvfølgelig.

Er det noe spesielt utstyr, med tanke på 2012 modell, jeg bør passe på å få med?
Kjøper da norsk bil. Ikke importert.

emil

Sitat fra: AWZ på torsdag 04. juni 2015, klokken 14:07
Er det noe spesielt utstyr, med tanke på 2012 modell, jeg bør passe på å få med?
Kjøper da norsk bil. Ikke importert.

Norsk 2012 modell kom vel egentlig bare i en utgave. Kan være små tillegg som gummimatter, skvettlapper (i hard plast), men utover det er bilene ganske så identiske.

Men på en så "gammel" bil vil en OBDII-blåtann dongle og LeafSpy på androidtelefon være mer eller mindre nødvendig for å lese av helsa til batteriet før kjøp. 12 av 12 streker på kapasitetsmåleren kan bety alt fra 85% til 100%.

AWZ

Hmm. Jeg har verken OBDII-blåtann dongle eller android telfon. Men hva med batteritest fra nissan da? Misvisende?

Kan noen forklare meg litt rundt forskjellige metoder for lading? Eller eventuelt linke til en side?
Kabler, ladere, hurtigladere (og hvordan man betaler for det eventuelt)

Har forsøkt å lese litt på forumet, men syns de som skriver om lading her bruker fagspråk og navn på ting som jeg aldri har hørt om så det blir litt som å lese gresk:P

emil

Sitat fra: AWZ på fredag 05. juni 2015, klokken 21:41
Hmm. Jeg har verken OBDII-blåtann dongle eller android telfon. Men hva med batteritest fra nissan da? Misvisende?

Kan noen forklare meg litt rundt forskjellige metoder for lading? Eller eventuelt linke til en side?
Kabler, ladere, hurtigladere (og hvordan man betaler for det eventuelt)

Har forsøkt å lese litt på forumet, men syns de som skriver om lading her bruker fagspråk og navn på ting som jeg aldri har hørt om så det blir litt som å lese gresk:P

Nissan sin batterirapport sier vel bare noe om dine ladevaner, ikke om tilgjengelig kapasitet. Kan være at de har blitt bedre på det, men det må nesten andre som har hatt bilen sin på service hos Nissan uttale seg om.

Ellers tar det ike lang tid å sette seg inn i terminologien. Hvis du bruker epletelefon får man OBDII-WIFI dongle. Koster noen kroner mer og LeafStat på iOS har vel ikke alle mulighetene LeafSpy har, men utlesing av verdier er nok tilsvarende. Bruker du Windows-mobil vet jeg ikke om noen alternativer.

For egen del kjøpte jeg en billig låst androidtelefon til 200kr kun for å bruke med LeafSpy. Trenger ikke å ha simkort eller aktivt abonnement hvis man tar appinstallering over wifi hjemme.

AWZ

Men hva går da de 5 årene med batterigaranti ut på? Hvis man har fulgt anbefalt ladestrategi? Hva må til for å få utbedret en eventuel feil eller mangel?

Carl Anton Stenling

Sitat fra: AWZ på fredag 05. juni 2015, klokken 21:41
Hmm. Jeg har verken OBDII-blåtann dongle eller android telfon.

Hvis du legger ut info om bosted så vil sikkert noen av medlemmene kunne hjelpe deg med LeafSpy-batterianalyse. Dersom du bor i Oslo-området kan jeg hjelpe.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

AWZ

Jeg bor på Nøtterøy i vestfold, men skal hente bilen i Oslo i morgen ettermiddag.

Carl Anton Stenling

Sitat fra: AWZ på søndag 07. juni 2015, klokken 19:11
Jeg bor på Nøtterøy i vestfold, men skal hente bilen i Oslo i morgen ettermiddag.

Da kan du ringe meg for å se om vi kan finne et tidspunkt for batterianalyse med LeafSpy. Mobilnummeret finner du ved å søke på mitt navn i telefonkatalogen.

Carl Anton Stenling
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA