Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dombås - Aurland i TMS 60?

Startet av tomrh, onsdag 24. juni 2015, klokken 11:32

« forrige - neste »

thomanie

Sitat fra: tomrh
Betydning av felgenes aerodynamikk besvares her:
http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/176302/176302.pdf
Meget intressant lesing. Takk! :)

T
2015 eGolf - Pacific Blue, sort skinn ++
2020 Audi e-Tron 55 - Glacier White, S-line, ++
TM3 reservert

Cowboystrekk

Sitat fra: tomrh på mandag 25. mai 2015, klokken 19:51
Sitat fra: Torodd Stangeland på mandag 25. mai 2015, klokken 16:53
Det er vel ikke besparende å gå ned i felgdiameter? Er vel smalere dekk som gjør susen, ref. I3 sine 155-dekk på 19 toms felg.
Litt enig, lik hjulbredde gir lik luftmotstand. Men ved lik hjulbredde så avgjør fordelingen av metall og gummi. Stor felg = mye metall = tyngre hjul, og det radiale tyngdepunktet flyttes lengre ut fra sentrum. Da kreves større dreiemoment for å rotere hjulet, og akselerasjon blir mer energikrevende. Det er også vanskelig å lage smale dekk og lavprofil dekk med lav rullemotstand, i3 sine dekk oppnår bare rullemotstandskarakter C.
Husk at nokian R2 nylig kom som opsjon for vinterdekk på i3. De har A på rullemotstand :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

tomrh

Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 02. juni 2015, klokken 10:24
Sitat fra: tomrh på mandag 25. mai 2015, klokken 19:51
Sitat fra: Torodd Stangeland på mandag 25. mai 2015, klokken 16:53
Det er vel ikke besparende å gå ned i felgdiameter? Er vel smalere dekk som gjør susen, ref. I3 sine 155-dekk på 19 toms felg.
Litt enig, lik hjulbredde gir lik luftmotstand. Men ved lik hjulbredde så avgjør fordelingen av metall og gummi. Stor felg = mye metall = tyngre hjul, og det radiale tyngdepunktet flyttes lengre ut fra sentrum. Da kreves større dreiemoment for å rotere hjulet, og akselerasjon blir mer energikrevende. Det er også vanskelig å lage smale dekk og lavprofil dekk med lav rullemotstand, i3 sine dekk oppnår bare rullemotstandskarakter C.
Husk at nokian R2 nylig kom som opsjon for vinterdekk på i3. De har A på rullemotstand :)
Wow! Dekkprodusentene blir stadig bedre. :) Lurer på om lavere rullemotstand er oppnådd ved at selve dekket er gjort lettere? I så fall bidrar det også til å flytte vekt mot sentrum og reduserer treghetsmomentet ytterligere.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km


tomrh

Sitat fra: tomrh på torsdag 28. mai 2015, klokken 07:21
Men det er en Leaf-eier, DannyRS, som snart kommer med verdifulle data. Han er så langt meg bekjent den eneste som har klart å skaffe dekk i 18" med rullemotstand A, og han valgte 215 bredde (de fleste velger jo 225/40R18). Hans erfaringer blir gull verdt i forhold til hva lavere rullemotstand og smalere dekk kan kompensere for i 18".
DannyRS har nå kommet med forbrukstall. Tallene bekrefter det som er sagt tidligere i tråden, og er også gode nyheter for 18"-gjengen mhp. forbruk, uansett elbilmodell. :) Det gjelder å skaffe seg smalest mulig felg og dekk, dekka må ha rullemotstand A, og man må ikke ha det travelt. Da blir man ikke straffet noe på forbruk.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Golfatle

Spennende diskusjon, - men slik jeg forstår den masteroppgaven det vises til så har luftmotstanden generert av felgen minimal påvirkning under 80 Km/ t. Tror nok at det kan være litt effekt å spare med smalere dekk, - men min enkle konklusjon er at det er kjørestilen som har størst betydning for forbruket.
Lett og myk på pådragspedalen. ;)

tomrh

Sitat fra: tomrh på onsdag 27. mai 2015, klokken 22:27
Jeg har for øyeblikket et 15"-oppsett på Leafen vår for uttesting av rekkevidde. Skaffet noen billige felger på finn og satte på dekk fra fossilen.
Btw - fossilen overtok 16"-felgene og nå sliter jeg med bensinforbruket.. :D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA