Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Varm ladekabel

Startet av Griffel, torsdag 03. mai 2007, klokken 10:46

« forrige - neste »

Griffel

Toyota Prius

Har hørt det i radioreklame flere ganger, og idag ble jeg liggende bak en hvor det med store bokstaver sto:

Verdens mest miljøvennlige bil

Hvordan kan de få lov til å kjøre rundt med det?  ???

Er ikke dette egentlig bare en litt snill bensinbil?
det er jo bra det da men.....
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lynet

Hybridsystemet til Toyota er egentlig en kjempefin løsning på trinnløst automargear med innebygd regenerering.
Motoren kan dermed optimaliseres for et snevert turtallsområde og lages vesentlig mindre (downsizing).
Disse tre tingene (regenerering, downsizing og optimalisering) gjør at forbruket går ned med ca 5-20%.

Gjorde forøvring en test med Prius på en 70km lang strekning (landevei) og fikk et forbruk på 0,5 l/mil. Det er nøyaktig det samme som min Passat TDI automat fra 1998 greier på samme strekning med samme kjørestil. Tar man med at Passaten er vesentlig større og tyngre og går på biodiesel kan nok utsagnet om verdens mest miljøvennlige bil diskuteres....... ::)

Greit nok at de i Japan som lager reklamekampanjer for hybrid ikke har fått med seg alle elbilene som er laget, men at de glemte sin egen Rav4 som elbil er utilgjivelig ;D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

Det leie er at når en løgn blir gjentatt ofte nok begynner folk å tro at det er sant.

Spørsmålet er om der på nåværende tidspunkt er mer miljøvennlige biler i produksjon, og salg. ???

Alle små dieselbilene som bruker betydelig mindre enn Prius'en slipper tross alt ut mer partikkelforutrensing enn Prius.

Andre kjøretøy som Kewet/Reva og Cityel er tross alt ikke registrert som biler, og Tesla er ikke allment tilgjengelig, så kanskje Toyota utnytter tiden nå for alt den er værd.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

Jeg vil fortsatt påstå at diesel på biodiesel er desidert best, men da må den selvsagt ha partikkelfilter.
Det reduserer partikkelutslippet fra ca 0,020 g/km til ca 0,001 g/km +/- 0,001 (ja, det stemmer, noen er opgitt til 0,000!) Sjekk VW Polo blue motion TDI på side 302 i linken.
Sjekk denne linken, den har alle data: www.kba.de/Abt3_neu/KraftfahrzeugStatistiken/Verzeichnisse/Emiss_2007_int.pdf
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Lars C. Krogenæs

Fra nettavisen i dag:

Forbrukerombudet har sett seg lei på bruken av ordet «miljøbil» i annonser for biler. Ledelsen i Elbil Norge (Kewet) har sett seg lei på det de mener er usann reklame ved bruk av ordet «miljøvennlig» i bilreklame. De mener at en bil som slipper ut eksos ikke kan kalles miljøvennlig, skriver Bilnytt.no.

Daglig leder i Elbil Norge, Hans Håvard Kvislie har samlet et knippe bilanonnser fra BMW, Ford, Saab, Peugeot, Toyota og andre som alle brukte ordet «miljø». Annonsene ble oversendt Forbrukerombudet, som ser ut til å være enige med Kvislie.

Er det på tide å rydde opp i bilannonser?
- Si din mening nederst i artikkelen

Informasjonssjef Per Øivind Nielsen hos Forbrukerombudet bekrefter overfor Bilnytt at de har saken om bil og miljø til behandling.

- Det vil om kort tid bli sendt ut helt nye retningslinjer for bruk av ord som «miljø», «miljøvennlig» etc. til alle landets bilimportører - med klar beskjed om å etterleve disse. Biler som slipper ut avgasser skal ikke forbindes med ordet «miljø», sier han.

[/b]]Se link her

Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

hens

Toyota prius er et langt skritt i riktig retning, men kjører en elbil og ser en Prius med den "informasjonen" da er det tillatt å vise fingeren!

Henning
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Lars C. Krogenæs

For de som orker å diskutere denne saken, er det nå en ikke så liten debatt på aftenposten.no Se artikkel og diskusjon her

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Lynet

Leste litt i dette forumet, men det ble for usaklig......

Og de glemte en sak som kan taes med i diskusjonen om hva som er kriteriet for at en bil kan kalles en bil: For meg må en bil som skal brukes for å transportere meg og eventuelle varer jeg skal ha med meg til hytta ha mulighet for å trekke en tilhenger! (Prius kan ikke trekke tilhenger!)

Forslag til konklusjon i denne saken:

bil nr 1: Elbil for jobb og butikkjøring
bil nr 2: Dieselbil som kjøres på biodiesel for lungturene til hytta osv.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Saxo

#8
Hei !

Vi er midt inne i valgets kvaler for tiden. Og spørsmålet er ikke el-bil kontra hybrid men bil nr 2 når du allerede har en el- bil. Har vurdert flere alternativer bl.a 2 el-biler men kommet til at dette ikke går opp i forhold til plass og rekkevidde.

Vår bil nr 2 i dag er en 1.9 TDI bil uten partikkelfilter. Har sjekket litt og ser at en Prius hybrid slipper ut 99 gCO2/km kontra 154 gCO2/km med Diesel bilen. I tilegg har Prius svært lavt NOx utslipp på 0.01 g/km (Har ikke eksakt tall på TDI motoren da jeg ikke finner dette i leverandørdokumentasjon). I tilegg har Prius tilnærmet 0 partikkel utslipp.

Som El bil entusiast hadde jeg jo foretrukket en Hybrid bil med enda bedre fordeling mellom fossilt og el motor bidrag. Som sagt vil en eventuellt  Prius være bil nr 2 med en el bil som nr 1 .

Basert på overnevnte tall vil vi kunne redusere vårt CO2,Nox og partikkel bidrag ytterlige med å gå over til Prius. Jeg er imidlertid enig i mange el-bil entusiasters reaksjon på at leverandøre skryter på seg miljøbiler som faktisk ikke kan måle seg med el-bil. Allikevell synes jeg at leverandører som seriøst prøver ny teknologi bør få noe kreditt. (Noen useriøse er jo så kreative at de tilbyr klimanøytrale biler ved å selge med en klima kvote som Lars har påpekt i en annen del av forumet)

Spørsmålet er :
1. Er Prius ett godt valg i forhold til nr 2 bil når du har en el- bil som nr 1 bil. (Vi er to i familien som bruker bil og to el biler er ikke ett reelt alternativ på grunn av plass og rekkevidde)?
2. Finnes det ett bedre alternativ ?
3. Basert på debatten som har gått vil vi/jeg bli en annenrangs El-bil entusiast med en El-bil + Hybrid ?

Setter pris på en seriøs tilbakemelding på dette. Diskusjonsforumet som har gått i Aftenposten er i mine øyner på lavmål da det finnes en allt for stor andel med fordomsfulle mennesker som enda ikke har skjønt fordelen med el-bilen.   

Se også eget avstemmnings innlegg http://elbil.no/forum/index.php?topic=278.msg1576#msg1576
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

El rayo

1. Vet ikke, bare dere vet akkurat hva som passer dere.
2. Dersom 2 elbiler klarer daglig transport, vurder pris på leiebil de gangene dere skal utenfor elbilens rekkevidde. Her er en 5-seters stasjonsvogn til salgs med nye batterier for 50k:
http://www.amcar.no/marked/BilDetalj.aspx?bid=3749
3. I mine øyne, nei. Jeg har 1 elbil som bruksbil og 5 fossil veteranbiler.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Saxo

Det med riktig markedsføring av miljøvennlige biler ser nå ut til å bli tatt tak i av forbrukerombudet. Ref http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=141619
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

Malawi

Sitat fra: Saxo på onsdag 13. juni 2007, klokken 00:29
Vi er midt inne i valgets kvaler for tiden. Og spørsmålet er ikke el-bil kontra hybrid men bil nr 2 når du allerede har en el- bil. Har vurdert flere alternativer bl.a 2 el-biler men kommet til at dette ikke går opp i forhold til plass og rekkevidde.
Vår bil nr 2 i dag er en 1.9 TDI bil uten partikkelfilter. Har sjekket litt og ser at en Prius hybrid slipper ut 99 gCO2/km kontra 154 gCO2/km med Diesel bilen. I tilegg har Prius svært lavt NOx utslipp på 0.01 g/km (Har ikke eksakt tall på TDI motoren da jeg ikke finner dette i leverandørdokumentasjon). I tilegg har Prius tilnærmet 0 partikkel utslipp.

Du har gjerne gjort ditt valg allerede.

Selv ønsket jeg å kjøpe elbil, men den hadde for kort rekkevidde til mitt bruk. Jeg må kjøre 140 km hver annen uke.
Fikk et godt tilbud på en drosjekjørt mercedes og måtte slå til.:-)
Nå ser det ut til at jeg bruker under 7 liter biodiesel på den turen, (ifølge bilen)har ikke fått målt dert ordentlig, men det går ikke alverdens drivstoff.

Et godt alternativ er å skifte over til biodiesel på bilen din. (Godt mulig WV gir deg OK.)
http://www.bellona.no/nyheter/nyheter_2007/Hvilke_biler_kan_bruke_biodrivstoff
Partikkelfilter? Sjekk denne (Ikke nødvendigvis overførbar til norsk biodiesel) http://www.greencarcongress.com/2006/08/biodiesels_bene.html

Skal du kjøpe ny bil, spørs det hvordan du regner med å bruke den mest.
Er det langkjøring, vil en gjerrig diesel eller en Honda Civic hybrid være det beste. For mere blandet kjøring, er priusen bedre, men også her kommer gjerrige diesler godt ut.

De fleste WV/Audi/Skoda/seat dieselbiler er godkjent for biodiesel. De aller fleste dieselbiler går helt fint på biodiesel, også når produsenten sier nei for å vegre seg mot eventuelle problemer. (Også slipper de å prøve ut noe nytt.)

elektrolux

Er det ingen som fikk med seg reportasjen i Dagsnytt sist uke om biodrivstoff.

Den skal være 300, eller var det 3000 ganger værre for osonlaget enn CO2 grunnet noen skumle bestandeler som slippes ut i forbindelse med forbrenning av biodrivstoff.

Har ikke hørt om det værken før eller etter.  ???
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

eledille

Høres rart ut. Så vidt meg bekjent skades ikke ozonlaget av CO2, og da blir jo tallene meningsløse.

Interessert i mer info/linker.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Griffel

Sitat fra: eledille på torsdag 27. september 2007, klokken 00:15
Høres rart ut. Så vidt meg bekjent skades ikke ozonlaget av CO2, og da blir jo tallene meningsløse.

Interessert i mer info/linker.

Jeg har ikke fått med meg reportasjen om biodrivstoff som ozonnedbrytende.

Komplekse problemstillinger dette. Ozon i seg selv er i tillegg til at den beskytter mot UV stråler en drivhusgass slik at en nedbryting av ozonlaget minker drivhuseffekten direkte.

Med mindre ozon når mer UV stråling troposfæren hvor den bryter ned klimagassen metan. Dette fører til en ytterligere reduksjon av drivhuseffekten. Imidlertid er de aller fleste ozonnedbrytende stoffer er også sterke klimagasser slik at drivhus effekten øker mer enn bidraget fra redusert Ozon.

Drivhuseffekten gjør at den laveste del av atmosfæren blir varmere mens den øvre del hvor vi finner ozonlaget blir kaldere. Nedbrytningen av ozonlaget øker ved lave temperaturer, det er derfor ozonhullene oppstår i Arktis og Antarktis. Paradoksalt nok øker derfor drivhuseffekten nedbrytningen av ozonlaget selv om CO2 ikke gjør det direkte kjemisk slik for eksempel KFK gjør.

For øvrig melder forskning.no at ozonlaget snart er friskmeldt.

http://www.forskning.no/Artikler/2007/september/1189603171.19
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA