Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Comfort Access

Startet av xxcasd, tirsdag 23. juni 2015, klokken 08:48

« forrige - neste »

cirys1

Sitat fra: Thor2014 på søndag 24. mai 2015, klokken 09:55
Flere andre biler kobler ut feks cc dersom det oppstår en feil i bilen.
Feilen bør ikke ha noen som helst tilknytning til cc.

Den er helt grei men da er det en styrt funksjon av en feilmelding, Tesla har ikke det som jeg vet om, men Subaru f.eks har det da lyser motorlampa og cc kobler seg ut.

Ellers så var det drøss med feil som ikke hang sammen så det med cc var bare et tillegg.

sigurdi

#16
Mye slike feilmeldinger i forbindelse med sensorer har med Canbus å gjøre.
Det meste av nyere biler (kunne skrevet biler) kjøre canbus som kommunikasjons mellom enheter og endel sensorer.
Dette er det "moderne" kommunikasjons systemet i "nyere" biler, ikke verken nytt eller moderne etter min mening, men faktisk ganske kjapt og bra når det fungere.
(Utviklet fra 1983 og offesielt lansert i 1986)
http://en.wikipedia.org/wiki/CAN_bus

Dette er ikke noe Tesla har funnet opp, men kjøpt standard komponenter og implementert det på helt normal vis som hvilket som helst annen bil fabrikant.

Etter min mening er det et problem med det meste av buss kommunikasjon og det er ikke at en sensor dør (da er den jo død og sender normalt ingen data), men når en sensor sender ut støy på kommunikasjons linjen, eller henger. 
Da sender den svada og blokkerer det meste av annen trafikk på hele bussen.
Derfor får en alle mulige feilmeldinger, ofte hjelper en restart av sensorene og de oppfører seg som de skal igjen.
Tenk på det som et DOS angrep internt på "internet" linjen på bilen så de stakkars sensorene som faktisk er 100% feilfrie får aldri gitt beskjed til styre enheten om dette. :-(

Grunnen til slike heng i sensorer osv er ikke alltid like greit å forklare eller replikere i test senere desverre, derfor det er så vannskelig å feilsøke på.

Loggene får ofte heller ikke logget problemet for når det oppstår kommer det ikke data frem fra mange sensorer sammtidig (siden den ene blokkerer all kommunikasjon) og gjør det vannskelig å finne hvilke sensor som køddet den ene gangen. 

Også brukt i ships motorer og andre enheter, det jeg var litt borti hadde doble canbusser slik at det var redundant, men ikke uvanlig at den ene bussen gikk ned pga jordfeil eller en ECU som hadde hengt seg.
ECU (kontroller unitene) var det også dobbelt av slik at døde master tok slaven over, dette er nok ikke like vanlig i biler. :-) (Men har ikke nok kunskap om hvordan bilfabrikantene normalt setter det opp.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Thor2014

Sensorer kommuniserer nok ikke over CAN.
Sensorer blir heller koblet til en felles boks for akkurat det systemet. Det systemet kan kommunisere over CAN.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA