Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Comfort Access

Startet av xxcasd, tirsdag 23. juni 2015, klokken 08:48

« forrige - neste »

xxcasd

Hei,

fikk mine første feilmeldinger i dag. Begynte på vei hjem fra jobb. Antispinn slo inn av og til. Etter et par mil så tok det helt av og ABS slo koblet fra, Nødbrems koblet fra, CC koblet fra, regenerering koblet fra, antispinn koblet fra, servo på ratt koblet fra, servo på brems koblet fra og gudene vet hva annet. For all del, fikk testet hvordan 700 hester oppfører seg uten sperrer av noe slag, men litt skeptisk til å kjøre slik i lengden :P . noen som har opplevd noe lignende? Ringte tesla, vi prøvde restart og det der, men uten resultat. Blir vel tur på verksted i uken som kommer. Får man lånebil da? Trenger ikke det, men gjør det litt lettere med tanke på å komme meg hjem igjen.

Tuxedo

#1
Sjekk i morra tidlig.  Sånne problemer med Tesla er typisk kortsiktig nevrose i bilen som forsvinner når den får hvilt seg over natten.  Flere som har hatt disse massive feilmeldingene, men de kommer vanligvis ikke tilbake etter de har forsvunnet.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Leif1

Nok at en sensor på et hjul f.eks. har tatt kvelden. Alle disse greiene jobber sammen, så mangler en slik blir den koko.
Konvertitt fra S til X

xxcasd

#3
aiight. Da går jeg for gull og satser på at det er en kortvarig influensa. Den hyggelige teslafyren tippet også at det ville forsvinne etter litt hvile, så jeg jeg takket nei enn så lenge at de skulle hente den.

Og ja, han sa det at disse hørte sammen, så klikket en så rabla det for resten også. Litt snodig system spør du meg, men har vel sikkert mål og mening.

Endte opp med å kjøre til butikken i leafen. Jeg som før syntes den var relativt sprek. Følte det var null reaksjon når jeg trykket inn pedalen. Er vel en vanesak.

Leif1

Det er ikke snodig i det hele tatt. Alle sensorene må fungere for at systemet skal virke.
Bank i bordet, det har ikke vært så mye som en blipp på min på snart 40000km.
Konvertitt fra S til X

Rico

Sitat fra: xxcasd på fredag 22. mai 2015, klokken 22:47


Og ja, han sa det at disse hørte sammen, så klikket en så rabla det for resten også. Litt snodig system spør du meg, men har vel sikkert mål og mening.


Kjør noen år med Land Rover, så skal jeg love deg at antall feilmeldinger du kan risikere å få opp overgår det meste. Feil på bremselysbryter kan f.eks gi deg slike feilmeldinger: "Supsension fault - normal height only, Gear fault - limeted gears available osv osv, og for ikke å nevne hvis du har lav ladespenning, da ramler det inn det ene og det andre :P

cirys1

Sitat fra: Leif1 på fredag 22. mai 2015, klokken 23:02
Det er ikke snodig i det hele tatt. Alle sensorene må fungere for at systemet skal virke.
Bank i bordet, det har ikke vært så mye som en blipp på min på snart 40000km.

Selvfølgelig må ikke alle sensorer fungere for at systemet skal virke, hvor klønete hadde ikke det vært.????

Siden det er usannsynlig at man har 100 forskjellige feil så er  det enten en software som krøller seg eller kortslutninger (vann i en boks)..

Leif1

Jo visst må de det. La oss si at en av sensorene som står på hjulene tar kveld.
ESP, traction control + div annet avhenger at alle disse gir kontinuerlig input for å sammenligne rotasjonshastighet på alle hjul samtidig. Faller en av de bort så kobles systemet vekk tvert. Hvis ikke kunne f.eks. ESP dratt bilen din rett åt skogen før du fikk sagt kake.
Konvertitt fra S til X

turfsurf

Sitat fra: Leif1 på søndag 24. mai 2015, klokken 01:18
Jo visst må de det. La oss si at en av sensorene som står på hjulene tar kveld.
ESP, traction control + div annet avhenger at alle disse gir kontinuerlig input for å sammenligne rotasjonshastighet på alle hjul samtidig. Faller en av de bort så kobles systemet vekk tvert. Hvis ikke kunne f.eks. ESP dratt bilen din rett åt skogen før du fikk sagt kake.

Bilfabrikantene kunne lært litt fra andre industrier om kritiske komponenter. Sensorer er ganske vanlige feilkilder. Samtidig er de relativt billige og lette å duplisere, så det hadde ikke vært veldig kostnadshevende å implementert doble systemer. Da kunne man bare fått en advarsel og fått det sjekket ved anledning.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

cirys1

Sitat fra: Leif1 på søndag 24. mai 2015, klokken 01:18
Jo visst må de det. La oss si at en av sensorene som står på hjulene tar kveld.
ESP, traction control + div annet avhenger at alle disse gir kontinuerlig input for å sammenligne rotasjonshastighet på alle hjul samtidig. Faller en av de bort så kobles systemet vekk tvert. Hvis ikke kunne f.eks. ESP dratt bilen din rett åt skogen før du fikk sagt kake.

Du bør lese post 1 engang til, det er mange av disse feilene som ikke har noen sammenheng, esp og traction er det samme systemet som du sier, og JA da kobles det ENE systemet vekk.

Men jeg håper du skjønner selv at av sikkerhetsmessige grunner kan man ikke miste alle systemer når en føler streiker. Han har i tillegg hatt mange feil som ikke er knyttet opp mot hverandre, servo på ratt, bremseservo, CC og mye annet snacks.

Jeg mistenker fremdeles software eller vann i en boks, man mister ikke CC eller servo på brems fordi man har "føler" feil i esp systemet. Isåfall har man klart og bygge verdens mest klønete løsning i en bil "ever"..  (Bilen ville aldri godkjent for noen markeder med slike løsninger)

pwb

Sitat fra: Leif1 på søndag 24. mai 2015, klokken 01:18
Jo visst må de det. La oss si at en av sensorene som står på hjulene tar kveld.
ESP, traction control + div annet avhenger at alle disse gir kontinuerlig input for å sammenligne rotasjonshastighet på alle hjul samtidig. Faller en av de bort så kobles systemet vekk tvert. Hvis ikke kunne f.eks. ESP dratt bilen din rett åt skogen før du fikk sagt kake.

Hvorfor skal servo til ratt kobles fra? Hvorfor skal bremsekraftforsterker kobles fra? Hvorfor skal regenerering kobles fra? Hvorfor skal nødbremse kobles fra? Det du sier er bare desperat tullprat for å forsvare en ellendig konstruksjon.

Thor2014

Flere andre biler kobler ut feks cc dersom det oppstår en feil i bilen.
Feilen bør ikke ha noen som helst tilknytning til cc.
Cc er en comfort funksjon og når den blir borte er det større sannsynlighet for at du tar med bilen på verkstedet.


At bremsekraftforsterkeren kutter er ikke for meg like logisk.

Lynet

#12
Antispinn slo inn av og til.
Etter et par mil så tok det helt av og ABS slo koblet fra,
Nødbrems koblet fra,
CC koblet fra,
regenerering koblet fra,
antispinn koblet fra,
servo på ratt koblet fra,
servo på brems koblet fra
og gudene vet hva annet.

Dette høres mildt sagt litt overdrevet ut! For det første er det kontrollamper som lyser opp og sier at det er en feil i systemet? Og hva er nødbrems?

Men for at det litt mer seriøst så er alle disse systemene påvirket av rotasjonsfølerne på hjulene så det er veldig sannsynlig at varselampene for de respektive systemer varsler at der er noe feil.
Det meste av disse systemene er forøvrig levert av Bosch.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Leif1

Sitat fra: pwb på søndag 24. mai 2015, klokken 09:47
Sitat fra: Leif1 på søndag 24. mai 2015, klokken 01:18
Jo visst må de det. La oss si at en av sensorene som står på hjulene tar kveld.
ESP, traction control + div annet avhenger at alle disse gir kontinuerlig input for å sammenligne rotasjonshastighet på alle hjul samtidig. Faller en av de bort så kobles systemet vekk tvert. Hvis ikke kunne f.eks. ESP dratt bilen din rett åt skogen før du fikk sagt kake.

Hvorfor skal servo til ratt kobles fra? Hvorfor skal bremsekraftforsterker kobles fra? Hvorfor skal regenerering kobles fra? Hvorfor skal nødbremse kobles fra? Det du sier er bare desperat tullprat for å forsvare en ellendig konstruksjon.

Har aldri forsvart denne elendigheten. Jeg sier bare at det er sånn. (Eller kan være det.)
Forøvrig er det en sensor til her som kan forårsake en masse elendighet; rattvinkelsensoren. At mange av disse systemene kunne fungert med småfeil på annet utstyr er en annen sak.
Denne hendelsen fikk meg til å tenke på noe som skjedde med min søsters bil. Hun har også en S85. Det var en jordfeil. Først en drøss med feilmeldinger som kom og gikk en stund, før bilen til slutt nektet å kjøre en meter etter noen uker.
Jeg vet også at de har isolert en kabel til styringen bedre etter en kampanje.
Det ble gjort på min for et par uker siden.
Konvertitt fra S til X

xxcasd

Satt meg inn i bilen igjen i går for å sjekke status. Same same. Prøvde igjen i dag, same same når jeg trykket inn bremsen etter å ha satt meg inn. Tok meg en kjapp kjøretur for å se om det kunne hjelpe. Etter et par hundre meter så forsvant alle feilmeldingene utenom den der nødbremsgreia (fikk heller ikke bruke CC grunnet low visibility eller noe). Når jeg kom hjem igjen så tok jeg en restart, og da forsvant siste feilmelding også. Så som både tesla og noen her nevnte så ville nok meldingene gå vekk av seg selv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA