Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Car-net før bilen er overtatt

Startet av Tellus, mandag 22. juni 2015, klokken 22:50

« forrige - neste »

Leon

Vel, jeg foretrekker 100 ladesteder med 2 ladere framfor 25 ladesteder med 10 laderere. Har 85 hurtigladinger hittil i år, og har kanskje måttet vente på ca 5 av dem. Det kan jeg leve med. Så regner jeg med at hurtigladenettverket bygges ut etter hvert som antall elbiler øker.

Hvis min Leaf hadde kunne kjørt 200-250 km i stedet for dagens 120-150 km, så hadde nok antall hurtigladinger blitt mer enn halvert, så det hadde vært bra. Ladetiden hadde nok ikke blitt så mye lenger enn i dag, både fordi jeg sjelden ville ha 200 km til destinasjonen (200 + 200 = 400 km), og fordi jeg ville kunne lade på full hastighet lenger enn i dag.

Har sjelden hatt bruk får å kjøre mer enn 300 km på enn dag, men min siste tur var på 285 km, og da ladet jeg i til sammen 40 minutter, og hadde fremdeles 25% igjen på batteriet. Det er ikke flere timer...

Når det er sagt, har jeg stor sans for den jobben Tesla har gjort for å sette elbilen på dagsorden. Uten dem hadde neppe de andre leverandørene vært der de er i dag, og vi hadde kanskje fremdeles kjørt rundt i mikrobiler...
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

jkirkebo

Sitat fra: sigurdi på søndag 12. juli 2015, klokken 21:36
Siden to og to ladebåser deler 135kW er utnyttelsesgraden mye bedre en på andre løsninger.

Nesten. På de nyere lokasjonene (de som har 480V trafo, dvs. ikke de 6 opprinnelige) deler to ladebåser på 145kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sigurdi

Sitat fra: jkirkebo på søndag 12. juli 2015, klokken 22:57
Sitat fra: sigurdi på søndag 12. juli 2015, klokken 21:36
Siden to og to ladebåser deler 135kW er utnyttelsesgraden mye bedre en på andre løsninger.

Nesten. På de nyere lokasjonene (de som har 480V trafo, dvs. ikke de 6 opprinnelige) deler to ladebåser på 145kW.
Step up trafoene jeg har Klart å ta bilde av er merket med 135kW.
Flott at de går fremover, hvor har du sett dette?
Har spurt lenge etter bevis for mer en 330A, men kun sett det fra USA og en lader i Danmark.

Viktigste når Leaf, Golf osv får 20-30 mil rekevidde er at ladestandarden de bruker følger opp.
En får ladet med 50kW lengre, på de stasjonene som støtter dette over tid, men flere vil også bruke bilen mer til lengre turer.
Ikke så mange som orker å stoppe hver 10-15 mil for lading, stop hver 20-25mil er mer passelig. Et stopp på 50mil er supert men om en 50kW lader leverer full styrke i en time er det kun 50kWh, og siste 20% tar samme tid som første 80%.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Leon

#63
Sitat fra: sigurdi på søndag 12. juli 2015, klokken 23:11
Ikke så mange som orker å stoppe hver 10-15 mil for lading, stop hver 20-25mil er mer passelig. Et stopp på 50mil er supert men om en 50kW lader leverer full styrke i en time er det kun 50kWh, og siste 20% tar samme tid som første 80%.

Med dagens Leaf, e-Golf og Kia Soul EV er vel den mest effektive kjøringen å lade fra 10 til 60-70% på ca 20 minutter på sommerstid. Deretter kan man kjøre 60-90 km før eventuell neste lading. Ladeintervallene blir da ved start med fullt batteri, ved ca 120 km, 195 km, 270 km, 345 km, 420 km o.s.v. Til 420 km har du ladet 4*20=80 minutter. Du har nok rett i at dette ikke er interessant for de fleste.

Hvis batterikapasiteten økes med 50% kan du kjøre ca 200 km før du trenger første lading, og du kommer 300-350 km med en lading. En halvtimes stopp på denne turen, gjerne kombinert med litt mat eller en tur på butikken for å handle, er neppe noe stort problem for de fleste. De fleste turer inntil 200 km vil foretas uten lading i det hele tatt.

Joda, det blir nok langt flere som vil bruke elbilen på lengre turer, men ladetiden vil synke per km, og det vil samtidig gi leverandøren bedre økonomi til å bygge ut ladenettet med flere ladestasjoner på samme lokasjon etter som behovet øker.

Det er vel og bra med Tesla's 6-10 ladestasjoner på samme lokasjon, og man kan selvfølgelig være misunnelige på all den ledige kapasiteten. Tror det er lettere å kreve inn 10-15000 kr på forhånd til ladestasjoner på en bil til mellom 500 og 900k enn på en bil til mellom 150 og 300k, der mange sjelden bruker hurtigladere. Vi hadde ikke kommet særlig langt med 24 ladestasjoner totalt i Norge med våre elbiler, de er optimalisert for dagens Teslaer sin rekkevidde, så derfor heller 100 ladesteder med et par ladere på hver inntil videre.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

jkirkebo

Sitat fra: sigurdi på søndag 12. juli 2015, klokken 23:11
Step up trafoene jeg har Klart å ta bilde av er merket med 135kW.
Flott at de går fremover, hvor har du sett dette?

Her er bilde av en på Vinje. 160kVA trafo. Jeg har også testet på Solli der jeg fikk oppunder 120kW og sidemannen fikk oppunder 30kW.

SC er også merket med 192A input. 192A*480V*SQ(3) er tett oppunder 160kW. Hvis vi regner samme effektivitet som laderne i bilen (ca. 90% på høy ladestrøm) får vi 144kW. Uten 480V trafo blir det 133kW inn og 120kW ut (slik som på f.eks Lillehammer).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sigurdi

#65
Sitat fra: jkirkebo på mandag 13. juli 2015, klokken 10:44
Her er bilde av en på Vinje. 160kVA trafo. Jeg har også testet på Solli der jeg fikk oppunder 120kW og sidemannen fikk oppunder 30kW.

SC er også merket med 192A input. 192A*480V*SQ(3) er tett oppunder 160kW. Hvis vi regner samme effektivitet som laderne i bilen (ca. 90% på høy ladestrøm) får vi 144kW. Uten 480V trafo blir det 133kW inn og 120kW ut (slik som på f.eks Lillehammer).

Vi er litt ute på tur nå i diskusjonen.

Beklager husket feil, var ikke Step up men selve SC jeg hadde bilde av
Her er bilde av skiltet på selve SC racket på Vinje, denne sier faktisk Gen II, 135kW EU, har ikke klart  å ta bilde av nyere ladestasjoner.
Er sier output current 330A continues (ved 480v supply) og som kun sett dokumentasjon på høyere en dette i USA og en stasjon i Danmark da ved lading av 70D er det flere med bilder av 347A.
Så den kan kanskje levere mer i kortere perioder?

Men ja den sier inputt på 192A.

Prøvde å få tatt bilde av skilt på SC rack i danmark, men var for lite lys. :(
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

jkirkebo

Sitat fra: sigurdi på mandag 13. juli 2015, klokken 12:53
Beklager husket feil, var ikke Step up men selve SC jeg hadde bilde av
Her er bilde av skiltet på selve SC racket på Vinje, denne sier faktisk Gen II, 135kW EU, har ikke klart  å ta bilde av nyere ladestasjoner.

De sier 135kW alle sammen. Dette er maks pr. utgang. Som man også kan se er maks spenning ut 410V. 330A*410V=135kW. Men Model S har for lav spenning på batteriet til å oppnå dette.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA