Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Car-net før bilen er overtatt

Startet av Tellus, mandag 22. juni 2015, klokken 22:50

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: ironduke på torsdag 04. juni 2015, klokken 13:43
Jeg var i kontakt med Nissan Norge som avkreftet at det ville komme en ny utgave med lengre rekkevidde i 2015 el. 2016. De viste bare til at neste utgave av Leaf er ventet å komme på markedet om ca. 1,5 år.

Hvis de innrømmet at det skulle komme en bil med 25% bedre batterikapasitet om 6-8 måneder, hvor mange Leaf av dagens utgave hadde de solgt i ventetiden?

ironduke

Sitat fra: emil på torsdag 04. juni 2015, klokken 14:22
Sitat fra: ironduke på torsdag 04. juni 2015, klokken 13:43
Jeg var i kontakt med Nissan Norge som avkreftet at det ville komme en ny utgave med lengre rekkevidde i 2015 el. 2016. De viste bare til at neste utgave av Leaf er ventet å komme på markedet om ca. 1,5 år.

Hvis de innrømmet at det skulle komme en bil med 25% bedre batterikapasitet om 6-8 måneder, hvor mange Leaf av dagens utgave hadde de solgt i ventetiden?

Det er jo en forskjell på å annonsere det aktivt, og å svare på et direkte spørsmål  8)
Bosch Rotak 37li gressklipper
2016 Nissan Leaf Nordic 30 kWh i bronze metallic med 6.6kW lader.

kaiat

Nissan selv har ikke sagt noe om dette, verken her eller i USA. Det er opplysninger fra to forhandlere i USA og en forumbruker på mynissanleaf.com som er opphavet til disse ryktene. Det har så blitt satt i sammenheng med tidligere uttalelser fra ymse Nissan-sjefer og på den måten blitt "bekreftet".

Men på den andre side, det er minst et år til neste generasjon Leaf og dagens Leaf har fått større konkurranse. Det er derfor sannsynlig at Nissan gjør et eller annet på 2016-modellen for å holde salget gående. Men det trenger jo ikke å være større batteri...

Espen Hugaas Andersen

Jeg tenker at når dette kommer fra flere forskjellige kilder er sjansene gode for at vi vil se 30 kWh batteri i Leaf senere i år. Det offisielle svaret Nissan Norge skulle gitt ut er "Vi kommenterer ikke fremtidige modeller", når denne personen som svarte ikke følger Nissans retningslinjer er det like stor sjanse for at denne personen ikke vet noe om 30 kWh batteri og svarte deretter.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Trekkoppbil

#19
Bensinprisene er så låge i USA, og det er vel vanskelig  å finne ladeplasser der, så jeg tviler på at de klarer å selge nye biler der stort lengre, uten å komme med større batteri ganske snarlig. Jeg kan ikke forstå annet, enn at det kommer batteri på 30kWt til 2016-modellen til høsten.

På et forum leste jeg om en kunde som blei oppringt om et tilbud om å forlenge en lease på 6 mnd mot at han skulle betale for 4. Kunden nytta anledningen til å spørre om når 2016-modellen kommer, og han fikk til svar 7. september.

Spørsmålet er om det nye batteriet vil passe i gamle Leafer.
-Dersom 2016-batteriet kommer uten aktiv kjøling, så har jeg håp om batteriet vil passe i gamle leafer.
-Dersom 2016-batteriet komer med aktiv kjøring, så har jeg håp om at batteriet vil passe i nv-200.
Er det noen som fostår seg på det?

Dersom 30kWt kan settes i gamle leafer,  kan det jo bli morro å kjøpe opp gamle biler i USA, som  man oppgraderer batteriet på, før man skiper bilene over.

Tellus

Ghosn og Nissan med interessante kommentarer under en konferanse nylig.

http://dailykanban.com/2015/06/carlos-ghosn-promises-nissan-shareholders-ev-with-better-than-ice-range/


At yesterday's shareholder conference in Yokohama, Nissan said it is already testing an electric vehicle that will provide the same range as today's gasoline-driven cars. In front of a blue Nissan Leaf acting as a test mule for the new technology, Nissan's CEO Carlos Ghosn said that "in the near future," Nissan will offer EV mobility "comparative to today's conventional vehicles." According to Ghosn, Nissan is testing "new materials and chemistry solutions in order to make thinner, lighter weight and less costly batteries."

Nissan's technology-chief Hideyuki Sakamoto later confirmed that the blue Leaf comes with "a driving range equivalent to that of an ICE. The charging time also will be much shorter."


...For those who can't wait, Ghosn added more weight to yesterday's rumors of a 2016 Nissan Leaf with a larger 30kwh battery. "Later this year," said Ghosn, "you will hear more about our initial steps to increase EV range."

Sahko

500+ km? Hadde blitt litt av et fremskritt for rekkevidden til Leaf.

http://www.elbilen.org/?p=2026

DannyRS


SitatWe don't know about you — but there's something weird about this LEAF's undercarriage. Could it be a larger, longer-range battery pack?

Hentet fra transportevolved.com.
'14 Nissan Leaf Acenta

RuneW

Sitat fra: Sahko på fredag 26. juni 2015, klokken 00:49
500+ km? Hadde blitt litt av et fremskritt for rekkevidden til Leaf.

http://www.elbilen.org/?p=2026

Videoen ser ut til å være borte, men er det helt umulig å få 500+ km i estimert rekkevidde med dagens Leafer etter f.eks. å ha trillet nedover (konstant regenerert) de siste 20km ?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)


leafnor

#25
Vært tre dager på Goodwood Festival of Speed, og der var Nissan med LEAF på sin stand.
De ble lydhøre når de oppdaget en norsk LEAF-eier på sin stand. Ville høre om erfaringer, etc, men med 2 mnd som eier så har jeg ikke all verden erfaring, men noe kunne jeg jo komme med. Etter en stund sa jeg at jeg hadde hørt rykter om et 30 kWt batteri.
Da ble det plutselig oppløsning av "selskapet" gitt, men en stod igjen og sa "Nissan haven't told us anything".
Ble ikke klokere, men tolker jeg kroppsspråk så kommer det LEAF med lengre kjørelengde.
Forøvrig en naturlig utvikling av EL-bil, så skal vel ikke overraskes av at EL-biler kommer seg lengre på en 100% ladning etter hvert som utviklingen går. Det har jo fosilbilene også gjort.
 
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Gliderman

Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Trekkoppbil

#27
30kWh på 2016-batteriet er vel ganske offisielt, da det er kommunisert til aksjemarkedet. Rettelse: I en artikkel leste jeg det, men etter å ha sjekka opp nærmere hva som blei sagt på generalforsamlingen, så finner jeg ingen direkte data om 30kWt.
I japan snakkes det i finansmiljøene om at batteriet kan komme i august. I usa var det en kunde som hadde fått oppgitt 7. september. Jeg antar at 2016-batteriet er i produksjon.

Kikker du på websidene til Nissanusa, hvor du kan velge utstyr for 2015 Leaf, så er det oppgitt data for 2016-rekkevidde, så det spørs du  får 2016-batteri om du bestiller en ny bil nå. Det er vel over ett år sida 2015-batteriet kom.
http://www.nissanusa.com/electric-cars/leaf/?next=header.vehicles.postcard.vlp.image

Og når det gjelder utvikling videre: CEO Carlos Ghosn snakker om lettere, tynnere og billigere batterier,  og rekkevidde som er sammenlignbare med konvensjonelle biler. Allt på en gang. Så jeg lurer på om den nye bilen som kommer om 2 år, vil være billigere enn dagens Leaf.

Det er også vist fram en Leaf med en prototype av ei drivlinje, som har 500km rekkevidde.

http://www.autonews.com/article/20150629/OEM06/306299980/leaf-to-get-a-big-boost-in-driving-range

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Med 30kWh batteri kan Leaf begynne å konkurrere med Soul EV og MB ED på reell rekkevidde. Kanskje disse konkurrentene gjør at Nissan "må" slippe større batteripakke i dagens utgave før de er klar med den helt nye modellen om noen år for å opprettholde salget?
Men ellers har @Emil helt rett i at eNV200 burde hatt førsteretten til en slik batteripakke - den trenger det NÅ.

smaug01

MB ED har elendig reell rekkevidde så det er ikke rare konkurrenten.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA