Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Car-net før bilen er overtatt

Startet av Tellus, mandag 22. juni 2015, klokken 22:50

« forrige - neste »

3irikur

Hmm.. Sånt gjør meg nervøs. Kjøpte 2014 leaf for noen måneder siden, og har oppdaget at den akkurat ikke har nok rekkevidde til å rekke den lengste kjøreturen jeg tar ofte... Skulle gjerne ha kjørt Oslo - Porsgrunn på en lading! Per nå klarer jeg å kjøre til Sandefjord uten å gå tom. Om det viser seg at det kommer en ny modell med 25% lenger rekkevidde så tror jeg nesten jeg må selge den jeg har og kjøpe ny!  :-X
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Leon

Sitat fra: 3irikur på fredag 10. juli 2015, klokken 15:29
Hmm.. Sånt gjør meg nervøs. Kjøpte 2014 leaf for noen måneder siden, og har oppdaget at den akkurat ikke har nok rekkevidde til å rekke den lengste kjøreturen jeg tar ofte... Skulle gjerne ha kjørt Oslo - Porsgrunn på en lading! Per nå klarer jeg å kjøre til Sandefjord uten å gå tom. Om det viser seg at det kommer en ny modell med 25% lenger rekkevidde så tror jeg nesten jeg må selge den jeg har og kjøpe ny!  :-X

Hvorfor nervøs? Er vel hverken en overraskelse eller skuffelse at det kommer flere biler med lengre rekkevidde etterhvert?  ;)

Er vel også to Chademo-ladere ved Kiwi Sandefjord, så er vel heller ikke noe stort problem å ta 10 minutter til 25 kr der mens du handler litt eller strekker litt på beina?
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

3irikur

Sitat fra: Leon på fredag 10. juli 2015, klokken 17:07
Hvorfor nervøs? Er vel hverken en overraskelse eller skuffelse at det kommer flere biler med lengre rekkevidde etterhvert?  ;)

Er vel også to Chademo-ladere ved Kiwi Sandefjord, så er vel heller ikke noe stort problem å ta 10 minutter til 25 kr der mens du handler litt eller strekker litt på beina?
Nervøs var kanskje å ta i, men kjenner jeg meg selv rett så blir jeg nødt til å kjøpe meg ny bil om jeg kan få realistisk rekkevidde som rekker den turen(Til en pris jeg kan forsvare). Jeg kjører dit ganske ofte, spesielt på søndager, og jeg skulle gjerne ha sluppet det ene stoppet utenfor en stengt kiwi. Selve ladingen tar ikke så lang tid, men når det er så nært målet er det ekstra irriterende  :P

Når det er sagt så trodde jeg for det første at jeg skulle klare turen med bilen jeg har nå, så jeg var litt skuffa når jeg fant ut at det ikke går, og for det andre trodde jeg at det kom til å ta lenger tid før det kom en erstatter som ville være betydelig bedre til samme pris.
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Carl Anton Stenling

Sitat fra: 3irikur på fredag 10. juli 2015, klokken 17:30
Når det er sagt så trodde jeg for det første at jeg skulle klare turen med bilen jeg har nå, så jeg var litt skuffa når jeg fant ut at det ikke går, og for det andre trodde jeg at det kom til å ta lenger tid før det kom en erstatter som ville være betydelig bedre til samme pris.

Har du prøvd å ta turen med 3 bar lufttrykk i dekkene og maks 90 km/t?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

3irikur

Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 10. juli 2015, klokken 18:05
Sitat fra: 3irikur på fredag 10. juli 2015, klokken 17:30
Når det er sagt så trodde jeg for det første at jeg skulle klare turen med bilen jeg har nå, så jeg var litt skuffa når jeg fant ut at det ikke går, og for det andre trodde jeg at det kom til å ta lenger tid før det kom en erstatter som ville være betydelig bedre til samme pris.

Har du prøvd å ta turen med 3 bar lufttrykk i dekkene og maks 90 km/t?

Sist jeg tok turen hadde jeg 2,7bar og kjørte i rundt 90 hele veien. Var i tillegg litt ekstra trafikk, så store deler av veien lå jeg i 60-70 også. Hadde 11% igjen da jeg stoppet i Sandefjord om jeg ikke husker feil.

Vil 0,3 bar gjøre betydelig forskjell?



Uansett hadde det vært greit å kunne følge trafikken og ikke føle seg som en sinke på veien, men er det det som må til så er det det som må til....
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Carl Anton Stenling

#35
Sitat fra: 3irikur på fredag 10. juli 2015, klokken 18:32
Vil 0,3 bar gjøre betydelig forskjell?

Lufttrykket har en god del å si. Leafen har myk fjæring og fungerer godt med høyt lufttrykk. Hastigheten har også mye å si. Over 90 km/t forsvinner batterikapasiteten fort.
Oslo-Porsgrunn burde la seg gjøre sommerstid.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

3irikur

Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 10. juli 2015, klokken 18:40
Sitat fra: 3irikur på fredag 10. juli 2015, klokken 18:32
Vil 0,3 bar gjøre betydelig forskjell?

Lufttrykket har en god del å si. Leafen har myk fjæring og fungerer godt med høyt lufttrykk. Hastigheten har også mye å si. Over 90 km/t forsvinner batterikapasiteten fort.
Oslo-Porsgrunn burde la seg gjøre sommerstid.

Hmm... Jeg får prøve igjen etter at jeg får meg leafspy da, så kanskje jeg kan se litt nøyere forbruk. Kan være at jeg er litt overnervøs også, men ~10% fra Sandefjord til Porsgrunn høres veldig lite ut for meg.
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Leon

Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 10. juli 2015, klokken 18:40
Lufttrykket har en god del å si. Leafen har myk fjæring og fungerer godt med høyt lufttrykk. Hastigheten har også mye å si. Over 90 km/t forsvinner batterikapasiteten fort.
Oslo-Porsgrunn burde la seg gjøre sommerstid.

Nja, spørs jo litt på hvor du starter fra, men 15 mil på motorvei hadde i hvert fall ikke jeg satsa på. Du må vel også regne 5% i margin for ikke å bli stående rett før du kommer fram. Du kan jo sjekk hvor mye du bruker fra Sandefjord og ned neste gang, så vet du om du må lade eller ikke neste gang du passerer Sandfjord.

Hvis Sandefjord blir for nær Porsgrunn, så kan du jo ta en is/kaffe på Statoil Grelland i stedet da! Så står du også friere til å holde den farten du vil, uten å tenke på strømsparing. ;)
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

3irikur

Sitat fra: Leon på fredag 10. juli 2015, klokken 19:23

Nja, spørs jo litt på hvor du starter fra, men 15 mil på motorvei hadde i hvert fall ikke jeg satsa på. Du må vel også regne 5% i margin for ikke å bli stående rett før du kommer fram. Du kan jo sjekk hvor mye du bruker fra Sandefjord og ned neste gang, så vet du om du må lade eller ikke neste gang du passerer Sandfjord.

Hvis Sandefjord blir for nær Porsgrunn, så kan du jo ta en is/kaffe på Statoil Grelland i stedet da! Så står du også friere til å holde den farten du vil, uten å tenke på strømsparing. ;)

Hehe, Statoil er nok andre veien, men har gjort det på Holmestrand et par ganger allerede. Spesielt deilig å vite at jeg kan kjøre i takt med trafikk uten å være redd - hvis jeg går tom så har jeg Sandefjord å støtte meg på uansett! :)

Skal sjekke turen fra Sandefjord og frem (Er egentlig noen kilometer til etter Porsgrunn også...) og se om jeg trengte ladingen!
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

emil

Spørsmålet er jo også fra hvor i Oslo, til hvor i Porsgrunn og hvor ofte

Med lademuligheter i bl.a Drammen (litt tidlig), Holmestrand (og Grelland på returen), Tønsberg og Sandefjord ser jeg ikke helt problemet med 10 minutter lading for å komme fram.

Prøvd gamle E18 forbi Holmestrand? Kan spare mye strøm på det sammenlignet med å kjøre motorveien.

3irikur

Sitat fra: emil på fredag 10. juli 2015, klokken 20:35
Spørsmålet er jo også fra hvor i Oslo, til hvor i Porsgrunn og hvor ofte

Med lademuligheter i bl.a Drammen (litt tidlig), Holmestrand (og Grelland på returen), Tønsberg og Sandefjord ser jeg ikke helt problemet med 10 minutter lading for å komme fram.

Prøvd gamle E18 forbi Holmestrand? Kan spare mye strøm på det sammenlignet med å kjøre motorveien.


Det er snakk om fra Storokrysset i Oslo til Brevik i porsgrunn. Nøyaktig denne ruta: https://www.google.no/maps/dir/Betzy+Kjelsbergs+vei,+Oslo,+Norway/Furulundvegen+27,+Brevik

Har ikke prøvd gamle E18, hvor mye lavere hastighet er det?

Jeg mente ikke at det er et stort problem, men de gangene jeg har dårlig tid er det litt irriterende å måtte stoppe ti minutter for å komme frem.

Forøvrig føler jeg at jeg har kapret tråden lenge nok, la oss heller snakke om det som kommer av evt. nye rykter :)
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Gnilre

Tror noen at man får kjøpt oppgradert Leaf i 2017 med adskillig større batteri enn 30kWh ? 2016 modellen blir vel bare et mellomspill fordi Leafen har fått tøff konkurranse fra andre elbiler ?
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

emil

Sitat fra: Gnilre på fredag 10. juli 2015, klokken 22:13
Tror noen at man får kjøpt oppgradert Leaf i 2017 med adskillig større batteri enn 30kWh ? 2016 modellen blir vel bare et mellomspill fordi Leafen har fått tøff konkurranse fra andre elbiler ?

Jeg tipper at 30kWh Leaf (2016) er ny batteriteknologi i samme formfaktor som den gamle batteripakka for å holde liv i en ellers "gammel" bil og at helt ny Leaf  (2017?) vil få mulighet til å putte enda flere battericeller i bilen og dermed kanskje noe rundt 40-50kW hvis vi er heldige. Nissan-folkene snakker jo noe om rekkevidde rundt dagens fossilbiler i kommende Leaf.

kos

Det kommer en helt ny Leaf - fordi at nye batteri kapasitet vil kreve ny teknologi og ikke minst en ladestruktur som Leaf i dag ikke har. Man ser det på andre modeller som er langt mer oppe å går enn Leaf at det er ikke bare å bytte batteri og dermed få lengre rekkevidde. Samtidig så er også Leaf avhengig av å kunne selge annet enn gamle biler nye batterier. Det kommer en ny Leaf som skal konkurrere mot nye elbiler med ny teknologi. Så glem tankene om en billig Leaf som man bare bytter batterier på og få en " ny bil". Den bilen eksisterer nemlig ikke. Om du er i tvil selg Leafen og kjøp en ny som går lengre slik som behovet er for den enkelte.

emil

Sitat fra: kos på fredag 10. juli 2015, klokken 22:44
Det kommer en helt ny Leaf - fordi at nye batteri kapasitet vil kreve ny teknologi og ikke minst en ladestruktur som Leaf i dag ikke har. Man ser det på andre modeller som er langt mer oppe å går enn Leaf at det er ikke bare å bytte batteri og dermed få lengre rekkevidde. Samtidig så er også Leaf avhengig av å kunne selge annet enn gamle biler nye batterier. Det kommer en ny Leaf som skal konkurrere mot nye elbiler med ny teknologi. Så glem tankene om en billig Leaf som man bare bytter batterier på og få en " ny bil". Den bilen eksisterer nemlig ikke. Om du er i tvil selg Leafen og kjøp en ny som går lengre slik som behovet er for den enkelte.

hæ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA