Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skistativ/ takstativ

Startet av EV_n00b, søndag 21. juni 2015, klokken 18:20

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: stefse på torsdag 28. mai 2015, klokken 17:20
Gjerne sjekk priser på PFXP på 4 og 10 mm2 før du svarer, istedetfor å anta.
Men det kan hende 4mm2 og 16A er nok.. forsåvidt.
Elektrikker har også bedre betalt for å legge opp 10mm2 enn 4mm2, og dette er død kapital ingen får glede av, men selvfølgelig merkosten kommer også an på kabellengder.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

emil

Sitat fra: Ferry på fredag 29. mai 2015, klokken 00:11
Sitat fra: Griffel på onsdag 27. mai 2015, klokken 16:18
Så må du huske på at CEE ikke er én stikkontakt men en familietype. Men 16A blå enfas, 16A blå trefas, 32A blå enfas, 32A blå trefas, 16A rød ...... +++. Da blir det mye adaptere.

En eske full med adaptere. På i3-en kommer det til å ta halve bagasjeplassen. Er det krise så kapper jeg av kontakta, avisolerer lederne, og putter de inn på rett sted. Akkurat det har jeg faktisk sett mer enn en gang.  :o Gardermoen kunne i det minste kosta på seg et CEE-schuko-adapter og plugga i hver kontakt, hvis det allikevel er schuko vi kommer til å bruke. Jeg har ikke tenkt å kappe garantien og eventuell temperatursensor av kladden min.

Jeg kjører rundt med følgende ladeutstyr i bilen:

Charge-Amps schuko ladekabel samt 20m schuko skjøteledning.

Dette får plass i veska til Nissan sin originale ladekladd og jeg har ennå ikke kommet til et sted med behov for saktelading der dette ikke har fungert. En 16A 230V CEE-Schuko overgang eller to vil også få plass oppi der og da er jeg enda bedre rustet.

Johnny

#92
Jeg har heller ingen problemer å takle det jeg måtte finne veggmontert rundt omkring, men så er ikke jeg en representativ elbilist. Om dette konseptet skal bli stort, er det en latterlig tanke at alle skal farte rundt med en pose overganger.
TMS og eGolf.

Gliderman

Istedenfor å si at det er en latterlig tanke å kjøre rundt med flere overganger i bilen, så se det som en mulighet til å lade. Med unntak av Zoe kan du, om du får lov, lade på alle tenkelige stikk i hele landet om du har et utvalg av overganger. Det er ingen dum tanke. Sikkerheten må hver og en vurdere, men muligheten er der.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Johnny

Jeg har alle overgangene som finnes, men det er ikke løsningen for folk flest mener jeg. De har ingen interesse av å sette seg inn i alle mulighetene som kan dukke opp rundt neste hjørne. Det er Type 2 som er løsningen for de!
TMS og eGolf.

emil

Sitat fra: Johnny på fredag 29. mai 2015, klokken 20:24
Jeg har alle overgangene som finnes, men det er ikke løsningen for folk flest mener jeg. De har ingen interesse av å sette seg inn i alle mulighetene som kan dukke opp rundt neste hjørne. Det er Type 2 som er løsningen for de!

Folk flest kjører mellom hjem og jobb og klarer seg med Schukoladekabel og eventuellt en hurtiglading i ny og ne. Langtur og turer ut i "ødemarken" med elbil er for spesiell interesserte og de vet å planlegge med ekstra overganger.

Johnny

Sitat fra: emil på fredag 29. mai 2015, klokken 20:37
Sitat fra: Johnny på fredag 29. mai 2015, klokken 20:24
Jeg har alle overgangene som finnes, men det er ikke løsningen for folk flest mener jeg. De har ingen interesse av å sette seg inn i alle mulighetene som kan dukke opp rundt neste hjørne. Det er Type 2 som er løsningen for de!

Folk flest kjører mellom hjem og jobb og klarer seg med Schukoladekabel og eventuellt en hurtiglading i ny og ne. Langtur og turer ut i "ødemarken" med elbil er for spesiell interesserte og de vet å planlegge med ekstra overganger.

Nå er det i denne tråden snakk om hva som er normalt å ha med seg når man parkerer på Gardermoen, og det kan vel umulig regnes som for spesisielt interesserte!
TMS og eGolf.

emil

Sitat fra: Johnny på fredag 29. mai 2015, klokken 21:06
Sitat fra: emil på fredag 29. mai 2015, klokken 20:37
Sitat fra: Johnny på fredag 29. mai 2015, klokken 20:24
Jeg har alle overgangene som finnes, men det er ikke løsningen for folk flest mener jeg. De har ingen interesse av å sette seg inn i alle mulighetene som kan dukke opp rundt neste hjørne. Det er Type 2 som er løsningen for de!

Folk flest kjører mellom hjem og jobb og klarer seg med Schukoladekabel og eventuellt en hurtiglading i ny og ne. Langtur og turer ut i "ødemarken" med elbil er for spesiell interesserte og de vet å planlegge med ekstra overganger.

Nå er det i denne tråden snakk om hva som er normalt å ha med seg når man parkerer på Gardermoen, og det kan vel umulig regnes som for spesisielt interesserte!

Når man vet hvor man skal parkere og har ladebehov sjekker man hva som er av ladekontakter der bilen skal stå. Når det da viser seg at det er CEE kontakt har man et par valg: Kjøre fossilt, kollektivt eller kjøpe en nødvendig overgang som hverken er vanskelig å få tak i eller koster mange kronene.

stefse

Ladet idag på kjøpesenteret vi bruker å handle fra, og jeg må si at schuko-stikkene virkelig har forfalt. Det var løst og nærmest slenger rundt inni 'ladeboksen'.
Det må vedlikeholdes, og sannsynligvis byttes, etter knappe 1 års bruk. Ellers vil det bli brannfarlig etterhvert.
Et CEE rundstikk takler denne bruken mye bedre, så jeg er ikke i tvil om hva jeg ville ha satt opp.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Ferry

Sitat fra: Johnny på fredag 29. mai 2015, klokken 20:24
Jeg har alle overgangene som finnes, men det er ikke løsningen for folk flest mener jeg. De har ingen interesse av å sette seg inn i alle mulighetene som kan dukke opp rundt neste hjørne. Det er Type 2 som er løsningen for de!

Fra forbrukerens ståsted er det helt håpløst at kablene som følger med bilen ikke kan brukes på f.eks Gardermoen. i3-en min er levert med schuko og type 2. Skal jeg virkelig ikke kunne få lade med en av disse? Jeg ser klart behovet for overganger for å lade på tilfeldige steder, men dedikerte elbilplasser burde ha kontakter som passer bilene. En interessant tanke er hvis f.eks BMW eller VW hadde vært involvert i disse plassene, litt a'la Renault/Nissan/Kiwi. Hadde BMW tilbudt meg en CEE-kontakt etter først ha solgt meg bil med kun schuko og type 2, da skulle det jaggu blitt månelyst! BMW/Bilia tilbyr dog lading fra type 2 som de har på sin egen vegg. VW gjør det samme. Coop Slependen også, og flere andre kjøpesentre. Alt på Gardermoen er dyrt som f. Parkering, Flytoget, mat, kaffe etc. Og så skal gnierne spare på ladekontaktene.

Rasmus.B

Sitat fra: Ferry på lørdag 30. mai 2015, klokken 00:11
Sitat fra: Johnny på fredag 29. mai 2015, klokken 20:24
Jeg har alle overgangene som finnes, men det er ikke løsningen for folk flest mener jeg. De har ingen interesse av å sette seg inn i alle mulighetene som kan dukke opp rundt neste hjørne. Det er Type 2 som er løsningen for de!

Fra forbrukerens ståsted er det helt håpløst at kablene som følger med bilen ikke kan brukes på f.eks Gardermoen. i3-en min er levert med schuko og type 2. Skal jeg virkelig ikke kunne få lade med en av disse? Jeg ser klart behovet for overganger for å lade på tilfeldige steder, men dedikerte elbilplasser burde ha kontakter som passer bilene. En interessant tanke er hvis f.eks BMW eller VW hadde vært involvert i disse plassene, litt a'la Renault/Nissan/Kiwi. Hadde BMW tilbudt meg en CEE-kontakt etter først ha solgt meg bil med kun schuko og type 2, da skulle det jaggu blitt månelyst! BMW/Bilia tilbyr dog lading fra type 2 som de har på sin egen vegg. VW gjør det samme. Coop Slependen også, og flere andre kjøpesentre. Alt på Gardermoen er dyrt som f. Parkering, Flytoget, mat, kaffe etc. Og så skal gnierne spare på ladekontaktene.
Virkelig? Spare på ladekontaktene?
Hadde OSL spart på ladekontaktene ville det ikke kommet opp en eneste kontakt. Nå er det 100 vis av de. Det begynte med 16A shuko som var greit for de fleste. Nå er det forbudt på nye installasjoner. Derfor kommer det 16A CEE i bøtter og spann. Kjøp deg en overgang og slutt og klag. Hvis det er ett problem for deg kan du ta bussen. Da blir det flere plasser til oss andre som har evner og vilje til å omstille oss.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Ferry

Sitat fra: Rasmus.B på lørdag 30. mai 2015, klokken 09:17
Virkelig? Spare på ladekontaktene?

Ja, det er vel derfor de velger CEE framfor type 2. Det kommer jo fram her i tråden at det er flere tusen kr spart pr. kontakt. Men klart CEE er dyrere enn ingenting, hvis det er det som er utgangspunktet.

Sitat
Hadde OSL spart på ladekontaktene ville det ikke kommet opp en eneste kontakt. Nå er det 100 vis av de.

Igjen så kommer det seg an på utgangspunktet. En kan like gjerne si at det har kommet mange fordi de har spart på utstyret.

Sitat
Det begynte med 16A shuko som var greit for de fleste. Nå er det forbudt på nye installasjoner.

Og i Tyskland vurderes det (eller har kommet?) påbud om type 2. Jeg blir ikke veldig overrasket om det kommer hit etterhvert.

Sitat
Kjøp deg en overgang og slutt og klag. Hvis det er ett problem for deg kan du ta bussen. Da blir det flere plasser til oss andre som har evner og vilje til å omstille oss.

Jeg klager akkurat så mye jeg vil! Som ekte nordmann har jeg nemlig retten på min side, jeg står to i bredden i rulletrappa fordi ingen andre har det mer travelt enn meg. Ingen andre skal ha det mindre jævlig enn meg. Men kanskje vi kunne starte en kronerulling og kjøpe inn CEE-schuko til OSL? De kunne jo like godt stå i kontaktene permanent.
Jeg foretrekker Flytoget til Gardermoen. Buss kan du sjøl kjøre. CEE er ikke å omstille seg. Det er type 2 som er å omstille seg. Om det er noen trøst, så har jeg på det nye huset bestilt CEE på veggen, fordi jeg syns type 2 koster blod. Lyder kjent, gjør det ikke? ;)

Rasmus.B

Da er vi ganske enig, og du er en selvutnevnt gnier for ikke å ha kjøpt en type2 ladestasjon til huset ditt, ikke sant? Det gjør ikke alle andre til gniere av den grunn.
OSL har helt sikkert, akkurat som alle store og små bedrifter, ett budsjett å forholde seg til. Hvor mye som er satt av til lade infrastruktur vet hverken du eller meg. Men la oss si at valget står mellom 5 type2 stasjoner og 100 CEE stikkontakter? Hva ville du foretrukket hvis det var valget?
Som du sier selv, så er det din rett som nordmann og klage.
Det JEG syns, er at det er grunnløs klaging og sutring fra deg.
Buss har jeg kjørt til og fra Gardermoen flere ganger i uken fra den ble hovedflyplassen. Før det var det T-bane og buss til Fornebu. Siste 3,5 årene i elbil, takket være shuko stikk på parkeringsplassen. Nå er det altså CEE stikk som gjelder, og det er helt problemløst.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Johnny

Sitat fra: emil på fredag 29. mai 2015, klokken 21:54
Sitat fra: Johnny på fredag 29. mai 2015, klokken 21:06
Sitat fra: emil på fredag 29. mai 2015, klokken 20:37
Sitat fra: Johnny på fredag 29. mai 2015, klokken 20:24
Jeg har alle overgangene som finnes, men det er ikke løsningen for folk flest mener jeg. De har ingen interesse av å sette seg inn i alle mulighetene som kan dukke opp rundt neste hjørne. Det er Type 2 som er løsningen for de!

Folk flest kjører mellom hjem og jobb og klarer seg med Schukoladekabel og eventuellt en hurtiglading i ny og ne. Langtur og turer ut i "ødemarken" med elbil er for spesiell interesserte og de vet å planlegge med ekstra overganger.

Nå er det i denne tråden snakk om hva som er normalt å ha med seg når man parkerer på Gardermoen, og det kan vel umulig regnes som for spesisielt interesserte!

Når man vet hvor man skal parkere og har ladebehov sjekker man hva som er av ladekontakter der bilen skal stå. Når det da viser seg at det er CEE kontakt har man et par valg: Kjøre fossilt, kollektivt eller kjøpe en nødvendig overgang som hverken er vanskelig å få tak i eller koster mange kronene.

Uproblematisk for deg og meg, men for alle de andre er dette over mestringsgrensen.

Jeg tenker at et budskap om at man trenger en kabel for offentlig lading som passer til sin bil, kansje er mulig å nå fram med til de som ikke har en anelse om hva dette går ut på. Det gjelder 90% av alle de nye utøverene i denne sporten. De vil aldri sjekke muligheter på forhånd og kjøpe overgang. De vil kjøre batteriet tomt!
TMS og eGolf.

stefse

#104
Ladekabelen som leveres med bilen må også få CEE plugg. Sist jeg snakket med Møller var de ikke fremmed for at det kunne bli en fremtidig løsning. De sender allerede med type2 kabel forresten, så jeg tror ikke det er et tema å spare på kablene i denne omgang. Kunden må jo få ladet bilen sin.
Problem solved.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA