Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bestilling av e-Golf, hva angrer du på at du droppa?

Startet av spigney, lørdag 20. juni 2015, klokken 06:44

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: mariowing på tirsdag 26. mai 2015, klokken 15:10
Noen som har et tips til et enkelt, gratis redigeringsprogram? Jeg har film-snutter på 1 minutt fra både front- og bakkamera som jeg kanskje kunne sydd sammen og veksle litt mellom.
Microsofts Movie Maker, er enkel og grei.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Thomas Parsli

Sitat fra: mariowing på tirsdag 26. mai 2015, klokken 15:10
Så synes jeg det blir opp til Statens Vegvesen å motbevise min film og på et saklig og fakta-basert grunnlag legger frem statistikk som viser at min empiriske observasjoner er feil og at stengning av det kollektivfeltet hver dag i ettermiddagsrushen er påkrevd for å opprettholde fremkommeligheten for bussen.

Statens Vegvesen Vegdirektoratet har ingen ønsker om å motbevise (eller bevise) noe som helst -de gjør som de vil!
Spør bare politikerene i Oslo og Akershus...

Måten de teller elbiler (teller elbiler i kollektivfeltet mellom sandvika og blommenholm, uten å hensyn til annen trafikk eller reelle forsinkelser i kollektivfeltet) tar jeg som et tegn på at de måler det de ønsker å måle.

At de kaster ut elbilene før problemet har oppstått sier også litt, de kunne i det minste ventet til slutten av fellesferien med å ta avgjørelsen.
Erfaringsmessig er det mindre trafikk på E18 i juni, spesielt fra midten av juni frem til første uken i august.
Dette vet jo SVV også, men har åpenbart sine egne grunner til å gjøre det de gjør.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

cra

MEner jeg hørte på radio nettopp at (bare) elbiler med passasjer skal få kjøre i kollektivfeltet mellom kl 07:00-09:00 elle rnoe i den dur?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

#48
http://www.budstikka.no/Elbiler_f_r_likevel_kj_re_i_kollektivfeltet-5-55-87956.html

"Statens vegvesen justerer trafikkrestriksjonene som innføres i tilknytning til oppussing av tunneler på Ring 3.

Elbiler med passasjer i tillegg til sjåføren får benytte kollektivfeltet på E18 helt inn til Filipstad. Mens de med kun sjåføren i bilen, må mellom klokken 7 og 9 belage seg på å kjøre sammen med fossilbilene fra Sandvika og innover."


Men kolletivfeltet forbi anleggsstedet på ring3 blir stengt for elbiler.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

mariowing

Og ikke overse denne (fra Budstikka artikkelen som er linket ovenfor):

I forrige uke meldte Vegvesenet at kollektivfeltet ville bli stengt for alle elbiler fra Vækerø til Filipstad i Oslo. Dette har de nå justert slik at elbiler uten passasjer mister tilgangen til kollektivfeltet i et langt større område enn tidligere meldt.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

olabt

Sitat fra: mariowing på onsdag 27. mai 2015, klokken 11:44
Og ikke overse denne (fra Budstikka artikkelen som er linket ovenfor):

I forrige uke meldte Vegvesenet at kollektivfeltet ville bli stengt for alle elbiler fra Vækerø til Filipstad i Oslo. Dette har de nå justert slik at elbiler uten passasjer mister tilgangen til kollektivfeltet i et langt større område enn tidligere meldt.

Dette er jo helt useriøst. Går jo ikke ann å forholde seg til slike virrende regler.
Tesla Model X 90D - 15.9.2017
Nissan Leaf - 25.07.2012
Tesla Model 3 reservasjon 31.3.2016
Outlander PHEV 2016 - 7.10.2015 - Solgt
Tesla Model X reservasjon #2245 - Kansellert

mariowing

Sitat fra: olabt på onsdag 27. mai 2015, klokken 11:48
Sitat fra: mariowing på onsdag 27. mai 2015, klokken 11:44
Og ikke overse denne (fra Budstikka artikkelen som er linket ovenfor):

I forrige uke meldte Vegvesenet at kollektivfeltet ville bli stengt for alle elbiler fra Vækerø til Filipstad i Oslo. Dette har de nå justert slik at elbiler uten passasjer mister tilgangen til kollektivfeltet i et langt større område enn tidligere meldt.

Dette er jo helt useriøst. Går jo ikke ann å forholde seg til slike virrende regler.

Det verste er vel at det egentlig ikke er regler, det er et tiltak innført av Statens Vegvesen under påskudd av at en stengt vei mange kilometer unna og ikke direkte på den veien som nå pålegges restriksjoner vil føre til så mye kø at bussene blir så forsinket at elbilene må vekk. Det er altså basert på noe Statens Vegvesen TROR, det er ikke basert på et opplevd, faktisk problem. I dette tilfellet så burde man vel ventet og sett først hvordan denne stengningen faktisk slår ut og så innføre tiltak ved behov.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Griffel

Sitat fra: mariowing på onsdag 27. mai 2015, klokken 11:54
I dette tilfellet så burde man vel ventet og sett først hvordan denne stengningen faktisk slår ut og så innføre tiltak ved behov.
Å heller ta imot masiv kjeft fordi de ikke hadde forutsett problemet? :-X
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

NegativeElectrode

Det kan komme justeringer når man ser hvordan det fungerer med elbiler, som har passasjer, i kollektivfeltet på E18
http://www.dagbladet.no/2015/05/27/nyheter/innenriks/elbil/e18/oslo/39368372/
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Carl Anton Stenling

#54
Jeg tenker at vi skal ta dette som en seier for elbilsaken. Riktignok hadde det sikkert holdt å innføre restriksjon bare i kollektivfeltet mellom Sandvika og Høvik. Det hadde nok også vært tilstrekkelig å innføre det kl. 7.30-9.00 mandag til torsdag.

Imidlertid er vel dette omtrent så bra som vi kan forvente fra Statens vegvesen. Ihvertfall uendelig mer gjennomtenkt enn deres forrige vedtak.

Samtidig bekymringsfullt at Statens vegvesen ikke evner å ta helhetlige miljøhensyn i deres vurderinger uten at politikerne må overstyre.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Thomas Parsli

Jeg har ventet krav om samkjøring på E18 inngående fra Sandvika det siste året, men så vidt jeg har forstått har SVV kjempet imot.
I sum synes jeg dette er en sier for miljøet og et greit utfall for oss som kjører elbil.
Det er også greit at SVV opplever at det er politikerene som bestemmer...

Men når det gjelder samkjøring er Norge et u-land og Oslo utpeker seg spesielt i negativ retning.
I Bergen er det et fungerende car.ma miljø (https://carmacarpool.com/bergen) mens det i Oslo/Bærum fortsatt bare er prat. Ja jeg har prøvd, men etter en uke uten passasjerer gadd jeg ikke mer...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

mariowing

Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 27. mai 2015, klokken 17:44
Jeg tenker at vi skal ta dette som en seier for elbilsaken.

Samtidig bekymringsfullt at Statens vegvesen ikke evner å ta helhetlige miljøhensyn i deres vurderinger uten at politikerne må overstyre.

Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 27. mai 2015, klokken 17:44
Jeg tenker at vi skal ta dette som en seier for elbilsaken. Riktignok hadde det sikkert holdt å innføre restriksjon bare i kollektivfeltet mellom Sandvika og Høvik. Det hadde nok også vært tilstrekkelig å innføre det kl. 7.30-9.00 mandag til torsdag.

Det er ingen seier. En seier hadde vært om SVV gjorde noe med flaskehalsene slik at det ble plass til enda flere elbiler uten å skape nevneverdig forsinkelse for bussen. En seier hadde vært at det ble opprettet kollektivfelt ut av byen i motsatt retning for å hjelpe busser og elbiler ut av byen. En seier hadde det vært om SVV sa at "vi får vente og se hvordan dette egentlig slår ut for det vet vi jo strengt tatt ingenting om". Det er ikke en seier selv om nederlaget ble noe mindre enn det først så ut til å bli. Det er en for defensiv holdning fra et styremedlem i Elbilforeningen.

Det eneste som er en seier i mine øyne er at SVV fikk en smekk på fingrene fra politikerne men det gjør knapt nok vondt. De burde heller sagt at "kom med fakta til oss som viser at etter stengningen har det blitt et kjempe-problem for bussene å komme fram så kan vi vedta restriksjoner". Dette er fortsatt et administrativt vedtak fra SVV og ikke en politisk styrt beslutning med miljøpolitisk fortegn.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Griffel

Sitat fra: mariowing på onsdag 27. mai 2015, klokken 22:54
Det er ingen seier.
Kanskje ikke en stor seier, men klart det beste en kunne ha et håp om å oppnå.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

NegativeElectrode

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/tror-kollektivfelt-for-single-i-elbiler-stenges-for-godt/a/23459731/
Det er fortsatt ikke antallet elbiler som skaper kø, men dårlig trafikkflyt i forbindelse med enkelte påkjøringsfelter, sier Christina Bu.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Carl Anton Stenling

#59
Sitat fra: mariowing på onsdag 27. mai 2015, klokken 22:54
Det eneste som er en seier i mine øyne er at SVV fikk en smekk på fingrene fra politikerne men det gjør knapt nok vondt.

SVV har igjen blitt instruert av Samferdselsdep. Vi er flere som merker oss at politikerne gjentatte ganger har måttet korrigere SVV når det gjelder miljøhensyn i biltrafikken.

Ellers er vi nok alle enige om at en bedre håndtering av påkjøringsrampene hadde vært på sin plass. Men her har SVV valgt å snu det døve øret til.

For øvrig viktig å merke seg at kampen om miljøfelt nå er i startgropen.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA