Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bestilling av e-Golf, hva angrer du på at du droppa?

Startet av spigney, lørdag 20. juni 2015, klokken 06:44

« forrige - neste »

OlavEmil

Sitat fra: Zanta på onsdag 20. mai 2015, klokken 18:05
Er dette noe som jeg burde forstått fra skiltingen, eller er det noe som alle fra Bergen vet? Når jeg ser 2+ i USA, tenker jeg at dette gjelder for alle biler der, også elbiler.

Som Carl Anton Stenling seier, det går fram av trafikkreglane. Elbil kan køyre i kollektivfelt, og sambruksfelt er rekna som kollektivfelt. Eit artig poeng er at elbilar kan køyre i "kollektivfelt for buss", der det berre er bilete av ein buss på skiltet, medan drosjer ikkje kan nytte dette feltet. Har liten praktisk tyding, då slike felt stort sett berre finst dei siste 50 metra inn til bussterminalar og slikt, der det er forbudt for motorvogn utanom buss. Sjølv meiner eg at taxi ikkje har noko i kollektivfelt å gjere, dei skapar jo stort sett dobbelkøyring, og har ingenting med verken god trafikkavvikling eller miljø å gjere.

Men for å pense attende på temaet (som vel i utgangspunktet var på sida av temaet i tråden): Her har du oversikt over kva som gjeld for kollektivfelt, kven som kan nytte kva, og kva skilt du skal sjå etter :) : http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kollektivfelt
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

NegativeElectrode

NAF, Elbilforeningen og samferdeslbyråden i Oslo stiller spørsmål ved dette vedtaket
http://www.osloby.no/nyheter/Frykter-at-elbil-nekt-pa-E18-blir-permanent-8027121.html
Utestenging av elbiler fra kollektivfeltet på E18 er ikke relatert til arbeidene på Ring3, avgjørelsen er ikke tatt av lokale  myndigheter og resultatet kan bli mer kø enn om elbilene fortsatt fikk ha tilgang til kollektivfeltet. Miljø- og samferdselsbyråd Guri Melby (V) mener Veivesenet nå tøyer myndigheten sin vel langt med det midlertidige, med langvarige forbudet på E18.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Sele

SVV har ikke lov og utestenge elbiler fra kollektivfeltet. Dette skal reguleres av lokale myndigheter og SVV er ikke lokale myndigheter.

Griffel

Sitat fra: Sele på torsdag 21. mai 2015, klokken 08:34
SVV har ikke lov og utestenge elbiler fra kollektivfeltet. Dette skal reguleres av lokale myndigheter
Dette er det nok litt delte meninger om.
Siden dette er en "midlertidig løsning" i forbindelse med vegvesenets utbedringer av veier er det nok i grenseland.

Sitat fra: Sele på torsdag 21. mai 2015, klokken 08:34
og SVV er ikke lokale myndigheter.
Det er det ikke delte meninger om.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Thomas Parsli

Sitat fra: Griffel på onsdag 20. mai 2015, klokken 20:32
Nå gjelder jo sperringen Vækerø-Filipstad og har altså ingen ting med køen på  Blommenholm og Høvik å gjøre, så begrensninger her kommer senere.

Jo, det kommer som et direkte resultat av at Ruter klager på at de blir "opp mot 10 minutter forsinket" på E18.
(legg merke til at Ruter ikke snakker som snitt, eller sammenligner med andre strekninger...)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Griffel

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 21. mai 2015, klokken 10:16
Nå gjelder jo sperringen Vækerø-Filipstad og har altså ingen ting med køen på  Blommenholm og Høvik å gjøre, så begrensninger her kommer senere.

Jo, det kommer som et direkte resultat av at Ruter klager på at de blir "opp mot 10 minutter forsinket" på E18.
(legg merke til at Ruter ikke snakker som snitt, eller sammenligner med andre strekninger...)

Thomas
Nei, det vil ikke vegvesenet kunne bestemme alene i den sammenhengen kan de bare gi råd til lokale myndigheter. Sperringen Vækerø-Filipstad har med forventet situasjon som følger av vegarbeider på ring 3.
Problemer med eksisterende situasjon, Blommenholm og Høvik, er opp til politikkere å avgjøre.
(Når de har rådført seg med Elbilforeningen, Ruter, Vegvesenet etc.)
Hyundai Ionic.

Thomas Parsli

Sitat fra: Griffel på torsdag 21. mai 2015, klokken 10:23
Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 21. mai 2015, klokken 10:16

Thomas
Nei, det vil ikke vegvesenet kunne bestemme alene i den sammenhengen kan de bare gi råd til lokale myndigheter. Sperringen Vækerø-Filipstad har med forventet situasjon som følger av vegarbeider på ring 3.
Problemer med eksisterende situasjon er politikkeres avgjørelse, (etter råd fra vegvesen, ruter, elbilforeningen etc.).

Det er nå den grunnen SVV oppgir til media (henviser til forsinkelsene og sier man må prioritere bussen) så jeg forholder meg til det :)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Griffel

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 21. mai 2015, klokken 10:25
Det er nå den grunnen SVV oppgir til media (henviser til forsinkelsene og sier man må prioritere bussen) så jeg forholder meg til det :)
Ja, i forbindelse med stengin av tunnelløp vet de jo at trafikken vil flytte seg til E18 og må prioritere bussen slik at den ikke blir en time forsinket.
Hyundai Ionic.

Sele

Griffel

Sitat fra: Sele på torsdag 21. mai 2015, klokken 11:22
Ruter ønsker alle elbiler bort fra kollektivfeltet så det er klart at de legger press på myndighetene.

http://www.nrk.no/ostlandssendingen/ruter-vil-ha-elbilene-ut-av-kollektivfeltet-1.12313599
Klart de vil det, alt annet vil være unaturlig for en interessepart, og når forsinkelsene blir store nok på grunn av antall elbiler vil også politikkere og vegvesen gå med på dette, (det er nok ingen som går med på at elbiler prioriteres før buss). Det som iverksettes akkurat nå er imidlertid et begrenset "midlertidige" men for omfattende tiltak. Vækerø-Filipstad 3 timer forbud mot elbiler, antagelig kunne 1,5 til 2 timer vært nok, og sambruk burde prøves ut først.

På ringveien vil et av de vanlige feltene en strekning gjøres om til kollektivfelt uten adgang for elbiler, her vil kaoset bli så stort at en nok ikke har noe valg.
Hyundai Ionic.

NegativeElectrode

Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

kjølholdt

ved neste anbudsrunde kan oslo kommune kreve at ruter stiller med x antall % el busser
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

timingbeltkiller

De må vel stille kravet i anbudsbetingelsene.
Men forstår godt realiteten bak når du indirekte sier Ruter "vinner" anbudsrunden.
Til tross for de er de siste som både passasjerene og de ansatte er tjent med som vinner av anbudet.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

mariowing

Fredag 22. mai var det en ulykke på Lysaker ved 14:30 tiden. Det førte til at trafikken fra Oslo sentrum og ut til Lysaker sto dønn stille i det samme tidspunktet. Jeg kjørte Fillipstad - Lysaker i kollektivfeltet og det var ingen forsinkelse, ingen problemer, ingen ekstra kø i det feltet. Jeg filmet turen med dashcam og tenkte å poste den når jeg bare får redigert den sammen.

Så synes jeg det blir opp til Statens Vegvesen å motbevise min film og på et saklig og fakta-basert grunnlag legger frem statistikk som viser at min empiriske observasjoner er feil og at stengning av det kollektivfeltet hver dag i ettermiddagsrushen er påkrevd for å opprettholde fremkommeligheten for bussen.

Noen som har et tips til et enkelt, gratis redigeringsprogram? Jeg har film-snutter på 1 minutt fra både front- og bakkamera som jeg kanskje kunne sydd sammen og veksle litt mellom.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Griffel

Sitat fra: kjølholdt på søndag 24. mai 2015, klokken 15:36
ved neste anbudsrunde kan oslo kommune kreve at ruter stiller med x antall % el busser
Ruter:
"Vi har som ambisjon at kollektivtrafikken i Oslo og Akershus kun skal kjøre på fornybar energi i 2020. Mer om prosjektet Fossilfri 2020 kan du lese her. I listen under kan du lese mer om de fornybare drivstoffene vi kjører på i dag."
https://ruter.no/om-ruter/rapporter-planer-prosjekter/fossilfri2020/om-prosjektet/
Hyundai Ionic.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA