Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bestilling av e-Golf, hva angrer du på at du droppa?

Startet av spigney, lørdag 20. juni 2015, klokken 06:44

« forrige - neste »

JonArne

Jeg som nettopp kjøpte meg elbil for spare tid til jobb Drammen-Oslo. Blir salg av elbil og kjøp av fossilbil.

Thomas Parsli

Sitat fra: JonArne på onsdag 20. mai 2015, klokken 13:46
Jeg som nettopp kjøpte meg elbil for spare tid til jobb Drammen-Oslo. Blir salg av elbil og kjøp av fossilbil.

Du vil fortsatt spare tid og penger, men ikke så mye tid som du kunne før.
Fra Drammen til Vækerø sparer du en halvtime hver dag og totalt bør elbilen koster det mange tusen mindre i året.
Når man begynner å bygge ut E18 (oslopakke 3) vil bompengene økes til 120,- og du sparer enda mere penger.

Hvis du kun ønsker å spare tid er en forurensende taxi (gjerne diesel) anbefalt av Statens Veivesen og Oslo kommune. Men det blir jo ganske dyrt...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 20. mai 2015, klokken 13:35Problemet er bare at de som kjøper elbil har lavere terskel for å reise kollektivt (eller sykle, som jeg skal prøve) enn de som tviholder på fossilbilen.
Jeg tror den største (prosentvise) nedgangen på E18 og ring 3 vil være blandt elbiler -og at den opplevde "smerten" hos fossilbillistene ikke blir så stor som den burde.
Min konklusjon er helt motsatt. Jeg mistenker sterkt at forverret køproblematikk vil føre til at flere fossilbilister enn elbilister går over til kollektivt.

Grunnen er jo den at det er rimeligere å pendle med elbil enn fossilbil, og når man allerede har investert et stort beløp i en elbil er det veldig enkelt å bare fortsette å bruke den. Med drastisk forverret køproblematikk er altså elbilene trege, mens fossilbilene er både trege og dyre.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

JonArne

En av grunnene til at jeg kjøpte elbil var å spare tid. Kjøre ungene til barnehagen og slippe å stå i kø fra Asker-Oslo. Kollektivfeltet fra vækerø er bare starten, regner med at hele kollektivfeltet på E18 forsvinner gradvis. Dårlig planlagt å kjøpe en elbil og naiv til å tro at kollektivfeltet skulle vare til hvertfall 2017 :)

Thomas Parsli

Jeg tror faktisk "utkastelsen" kommer som en overraskelse på alle andre enn Statens Vegvesen Vegdirektoratet...

Mens politikerene jobbet for samkjøring bestemte bare SVV seg for å kaste ut elbilen.
Synd det ikke er SVV som kan innfør dieselforbud i Oslo, da hadde vi hatt det for mange år siden...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Sele

Jo flere fordeler som forsvinner jo mindre vokser elbilen dessverre..

timingbeltkiller

Køkjøring med delvis stillestående og delvis lavgear er rene giften for en fossilbil.
Det mangedobler både forbruk og slitasje.

For en elbil er det strengt tatt bare rekkevidden det går utover.
Og bare merkbart dersom varme/kjøling er i bruk.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 20. mai 2015, klokken 14:20
Jeg tror faktisk "utkastelsen" kommer som en overraskelse på alle andre enn Statens Vegvesen Vegdirektoratet...

Mens politikerene jobbet for samkjøring bestemte bare SVV seg for å kaste ut elbilen.
Synd det ikke er SVV som kan innfør dieselforbud i Oslo, da hadde vi hatt det for mange år siden...

Thomas

Dette føyer seg inn i et mønster hvor Veidirektoratet ikke tar politiske signaler, men durer på. I forhold til tunnelombyggingene så burde man lagt mer innsats i å begrense skadevirkningene. Det blir litt for lettvint å si at dette løser vi ved å kaste ut elbilene.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

OlavEmil

Elbil med ein person kan køyre i 2+-felt, på linje med drosjer og bussar med berre ein person i :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Zanta på onsdag 20. mai 2015, klokken 18:05
Er dette noe som jeg burde forstått fra skiltingen, eller er det noe som alle fra Bergen vet? Når jeg ser 2+ i USA, tenker jeg at dette gjelder for alle biler der, også elbiler.

Dette følger av trafikkreglene som angir hvilke felt elbil kan kjøre i. (På samme måte som det ikke står spesifikt på buss/taxi-skiltet at elbil kan kjøre i kollektivfeltet.)
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Trond Arve

#25
Kjipt for alle som pendler vestfra. Mosseveien var forøvrig stengt en periode i 2013 i forbindelse med veiarbeid. Burde ikke overraske noen at elbiler mister tilgang til kollektivfeltet. Det har vært under press i lang tid, og jeg innser at denne fordelen vil forsvinne. Men kjipt er det uansett. Tipper Mosseveien blir prøvekandidat for elbil med 2+ i løpet av høsten eller neste år.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

tonl

Jeg kan ikke forstå arbeid på Granfoss og Smestadtunnelen har noe med å begrense kollektivfeltet på E18 (Vækerø-Filipstad). Vegvesen er full klar over når de begrenser trafikk på Ring3, vil trafikken flytte seg til alternative ruter, i dette tilfeller som er E18 mot sentrum. Da burder de ikke legger begrensning for bruk av kollektivfeltet.

Griffel

#27
Sitat fra: tonl på onsdag 20. mai 2015, klokken 19:37
Jeg kan ikke forstå arbeid på Granfoss og Smestadtunnelen har noe med å begrense kollektivfeltet på E18 (Vækerø-Filipstad). Vegvesen er full klar over når de begrenser trafikk på Ring3, vil trafikken flytte seg til alternative ruter, i dette tilfeller som er E18 mot sentrum. Da burder de ikke legger begrensning for bruk av kollektivfeltet.
Jo nettopp det, når elbiltrafikken flytter seg fra Ring 3 til E18 mot sentrum kommer ikke bussen fram, og de er viktigere enn elbiler, når en først må prioritere. Men de burde prøve ut sambruks ideen først.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Olemann


Var vel ikke så uventet dette etter alle skriverier og både saklige og usaklige innlegg fra ulike aktører.

Hadde man fått til en god løsning for påkjøring ved E18 Blommenholm og Høvik i rushtiden så hadde dette problemet for bussen vært nærmest ingenting.

Synd, men velger å være happy for de 8 årene jeg kjørte minibuss i kollektiv-feltet, de 5 årene jeg har kjørt elbil og de 5 årene jeg har kjørt MC.   MC er vel det eneste som er trygge i tiden som kommer.

Griffel

Sitat fra: Olemann på onsdag 20. mai 2015, klokken 19:59

Var vel ikke så uventet dette etter alle skriverier og både saklige og usaklige innlegg fra ulike aktører.

Hadde man fått til en god løsning for påkjøring ved E18 Blommenholm og Høvik i rushtiden så hadde dette problemet for bussen vært nærmest ingenting.
Nå gjelder jo sperringen Vækerø-Filipstad og har altså ingen ting med køen på  Blommenholm og Høvik å gjøre, så begrensninger her kommer senere.
Men det som er sikkert er at MC og kollektivtrafikk er løsningen for de som ikke ønsker å oppleve kaos når tunnelarbeidene starter.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA