Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bestilling av e-Golf, hva angrer du på at du droppa?

Startet av spigney, lørdag 20. juni 2015, klokken 06:44

« forrige - neste »

spigney

-Nysgjerrig på elbil, men nå ble ny S500 4matic
-Har reservasjon på ny E-golf
-Har bestilt ny E-golf (bestilt 27.12.2016)

Lokführer

Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Kent

Sitat fra: Lokführer på onsdag 20. mai 2015, klokken 12:05
Mens tunneler oppgraders...

Altså fram til 2020, det blir nok mer eller mindre en permanent løsning.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Thomas Parsli

Sitat fra: Lokführer på onsdag 20. mai 2015, klokken 12:05
Mens tunneler oppgraders...

Altså bare frem til 2020...
http://www.vegvesen.no/Vegprosjekter/tunneleroslo

Og innen den tid har sannsynligvis arbeidet med Oslopakke 3 begynnt (skal gå frem til 2032) og det blir enda flere begrensninger (på E18).

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

NegativeElectrode

Jeg er spent på om de må gjøre retrett dersom køene i de ordinære feltene blir ekstreme. Veiarbeid er alltid flaskehalser, og ved å flytte mer av trafikken inn i feltene hvor det allerede er kø vil problemet raskt eskalere.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Espen Hugaas Andersen

På E18 er vel ikke Vækerø - Filipstad en enormt lang strekning, men jeg vet ikke helt hvor problemene med kø er størst i rushet. Noen pendlere som har bedre forståelse for hvor køene oppstår som kan si hvilken betydning dette får på E18?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jazzwheel

Har de lovdekning for dette eller blir det som med miljøfartsgrensen?

Hva blir boten?

olabt

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 20. mai 2015, klokken 12:18
På E18 er vel ikke Vækerø - Filipstad en enormt lang strekning, men jeg vet ikke helt hvor problemene med kø er størst i rushet. Noen pendlere som har bedre forståelse for hvor køene oppstår som kan si hvilken betydning dette får på E18?

Det er sjelden spesielt kø på denne strekningen verken i kollektiv eller vanlige felter..blir nok mer nå som alle elbilene skal inn i de vanlige feltene + at flere kanskje velger denne veien i og med stegningen av tunnel-løp på ring3, de skal vel og kanskje stenge noen tunnel på e18 her? har ikke satt meg så inn i det.. i hovedsak så er køen på e18 mellom holmen og fornebu i dagens sitasjon
Tesla Model X 90D - 15.9.2017
Nissan Leaf - 25.07.2012
Tesla Model 3 reservasjon 31.3.2016
Outlander PHEV 2016 - 7.10.2015 - Solgt
Tesla Model X reservasjon #2245 - Kansellert

mariowing

Forstår ikke hvordan stengningen av kollektivfelt fra Vækerø til Fillipstad kan ha noe som helst påvirking på kø på Ring 3? Avkjørselen til Ring 3 er jo på Lysaker, altså før Vækerø. Er hypotesen at flere vil kjøre E18 videre innover mot byen i stedet for å kjøre på Ring 3? Og at en så stor andel av de som velger dette vil være elbiler at det blir vanskelig fremkommelighet for bussene? Det er meg bekjent ingen kø (i kollektivfeltet) på den strekningen pr i dag... Underlige greier - kunne ønske at Statens Vegvesen gav en begrunnelse/rasjonale bak denne avgjørelsen.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Thomas Parsli

Og der kom Sandvika-Lysaker også, som i praksis betyr hele strekningen Sandvika-Filipstad:

http://www.budstikka.no/Elbilene_kastes_ut_av_kollektivfeltene_i_Oslo-5-55-84629.html
"– Når arbeidene på Granfosstunnelen starter høsten 2015, vil man vurdere begrensninger for elbiler også på strekningen Lysaker-Sandvika, skriver Statens vegvesen i en pressemelding."

Jeg tror Statens Veivesen er glade for at Skjeggestadbroen kollapset -og at det tar lang tid å bygge ny.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

HKS

De regner nok med at mye trafikk kommer til å flytte seg over på E18 når kapasiteten på Ring 3 reduseres med 50%.
Tesla Model S 90D

Leafy

Sitat fra: mariowing på onsdag 20. mai 2015, klokken 12:42
Forstår ikke hvordan stengningen av kollektivfelt fra Vækerø til Fillipstad kan ha noe som helst påvirking på kø på Ring 3? Avkjørselen til Ring 3 er jo på Lysaker, altså før Vækerø. Er hypotesen at flere vil kjøre E18 videre innover mot byen i stedet for å kjøre på Ring 3? Og at en så stor andel av de som velger dette vil være elbiler at det blir vanskelig fremkommelighet for bussene? Det er meg bekjent ingen kø (i kollektivfeltet) på den strekningen pr i dag... Underlige greier - kunne ønske at Statens Vegvesen gav en begrunnelse/rasjonale bak denne avgjørelsen.

+1
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

tomrh

Sitat fra: NegativeElectrode på onsdag 20. mai 2015, klokken 12:14
Jeg er spent på om de må gjøre retrett dersom køene i de ordinære feltene blir ekstreme.
Bor jo ikke i Oslo men gjør meg likevel noen tanker. Elbilistene har hele tiden argumentert med at fossilkøen bare blir mye lengre om elbiler nektes tilgang til kollektivfelt. Nå får vi strekninger hvor dette vil testes ut i praksis. Blir ganske grusomt for de som pendler der, men trøsten er at jo mer grusomt det blir, jo større slagkraft får dette argumentet og jo større sannsynlighet for retrett.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Thomas Parsli

Min erfaring så langt (kjøring 11 år mellom Asker og Oslo) er følgende:

1) Strekningen Sandvika-Fillipstad

* Dager uten mye kø (stort sett normalen etter at Skjeggestadbroen kollapset) er det i værste fall et par minutter forsinkelse (pga. elbiler kollektivfeltet) for bussene.

* Dager med mye kø (saktegående kø fra Asker og gjennom Oslo) er det snakk om rundt 10 minutter forsinkelse (pga. elbiler i kollektivfeltet) for bussene.

* Dager med ekstremt mye kø (et par ganger i måneden før Skjeggestadbroen kollapset, ikke opplevd det etter) var forsinkelsen 20-40 minutter men neppe mer enn 10 minutter pga. elbiler.


2) Strekningen Vækerø retning østover (ring 1)

Her er det sjelden kø (spesielt ikke etter at Skjeggestadbroen kollapset), men når det er dårlig vær (regn/snø)  eller det har vært ulykker på strekningen står noen ganger trafikken nesten stille rett etter Vækerø.

Jeg antar Statens Veivesen sitter på tall (fakta) om hvordan veiarbeide i området påvirker trafikken over tid og har regnet seg frem til at "kaosdager" blir normalen frem til 2020.

For meg fremstår planene som fryktbaserte, man kunne heller innført krav om samkjøring (2+ eller 3+) i kollektivfeltet allerede fra 1.6.2015 og varslet om forbud for elbiler hvis det ble nødvendig.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: tomrh på onsdag 20. mai 2015, klokken 13:07
Bor jo ikke i Oslo men gjør meg likevel noen tanker. Elbilistene har hele tiden argumentert med at fossilkøen bare blir mye lengre om elbiler nektes tilgang til kollektivfelt. Nå får vi strekninger hvor dette vil testes ut i praksis. Blir ganske grusomt for de som pendler der, men trøsten er at jo mer grusomt det blir, jo større slagkraft får dette argumentet og jo større sannsynlighet for retrett.

Problemet er bare at de som kjøper elbil har lavere terskel for å reise kollektivt (eller sykle, som jeg skal prøve) enn de som tviholder på fossilbilen.
Jeg tror den største (prosentvise) nedgangen på E18 og ring 3 vil være blandt elbiler -og at den opplevde "smerten" hos fossilbillistene ikke blir så stor som den burde.

Og da har Statens Vegvesen Vegdirektoratet reversert mer enn 15 års arbeid for nullutslippsbiler.

Thomas
(Samkjøring i maxiTaxi fra Asker til Aker Brygge er kanskje fremtiden?)
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA