Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skjerm viser lading av og på noen ganger ved første gang motor starter, normalt?

Startet av Mippen, fredag 19. juni 2015, klokken 11:38

« forrige - neste »

Mippen

Har vært i kontakt med elektriker for å få litt mer futt ut av veggen hjemme. Jeg kan få 400V 32A hvis jeg vil. Det koster da ca 5000kr å oppgradere anlegget mitt.

Eventuelt kan jeg lade på 7KW med blått adapter på eksisterende løsning. Det koster ca 10.000kr. For ca 22.000kr kunne jeg få Zalto ladeboks og 22KW effekt. Da er oppgredering av anlegget med i prisen.

10.000kr 32A enfas og 7KW effekt (ikke ladeboks) med ladeboks ca 17.000,-
22.000kr 32A trefas Ladeboks m. 22kw effekt

Lurer på om det er mulig å montere to stikk? Et til 32A trefas og et 32A enfas? Da kunne jeg ha kjøpt meg en "Kirkebø boks" og en semi portabel hurtiglader til samme prisen. Den kan jo være kjekk å ha med på tur.

Hva tenker dere? Jeg trenger strengt tatt ikke 22KW, men hvis jeg skal ha zalto ladeboks er det ikke mange kr som skiller. Ev. kan jeg ha to kontakter. En til fastmontert kirkebø boks og en løs 22kw lader som jeg kan bruke hvis jeg trenger mer krutt hjemme eller på langtur - som jeg kan plugge i 22kw pluggen.
Fremtiden er elektrisk.

Batteritralla

Om ikke du trenger 22kw, hva med 400V 16A og bruk av UMC?
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Johnny

Jeg ser ikke poenget med 32A enfas om du har 400V.

Med 16A 400V vil du kunne lade med UMC, eller kjøpe "Kirkebø boks" begrenset til 11kW.

TMS og eGolf.

jkirkebo

Sitat fra: Johnny på onsdag 20. mai 2015, klokken 09:59
Jeg ser ikke poenget med 32A enfas om du har 400V.

Med 16A 400V vil du kunne lade med UMC, eller kjøpe "Kirkebø boks" begrenset til 11kW.

Jeg har egne ladestasjoner for 11kW nå, med tynnere ladekabel. Koster 4100,-
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mippen

#4
Vet ikke hva 16A trefas koster, men det vil vel kanskje være mindre forskjell fra det opp til 22kw enn fra 7 kw til 22kw. Det er bare 5tusen kr som skiller 7 kw og 22 kw hvis jeg kjøper salto ladeboks.

Jeg kan naturligvis høre hva det koster med 11kw og kjøpe en boks selv - for eksempel Kirkebø sin.

22kw koste som nevnt 22 tusen komplett med saltoboks. Hvis jeg går for løsning med bare en kontakt på 7kw og kjøper billigste boks selv kommer jeg likevel opp i ca 14.000kr.
Er 8 tusen i differanse.

Med oppgradering av anlegget til trafas 400v koster det 5000.  Vil anta at 16a trefas koster omtrent det samme. Med 4100kr for Kirkebø boks kommer det på 19.000kr totalt.

Jeg sparer altså 3000kr på å kjøpe "Kirkebø boks" med 11kw kontra Salto boks med 22kw.

Det er med andre ord mest å spare på å bare montere en 32A enfas kontakt og kjøpe en ladeboks selv. Det blir ca 14.000kr (7kw) mot 19 og 22 tusen kroner (11kw kirkebø og 22kw salto).

Men vet ikke hva jeg skal gå for. Fornuften sier 32a enfas, lysten sier full power...
Fremtiden er elektrisk.

Epleskreller

Poenget var vel at med 16A trefase trenger du ingen "boks", kun rød stikk og du får 11kW med UMC. Det er en rimelig løsning med bra ladeeffekt.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

fredag

Jeg synes 5000kr høres ekstremt billig ut for oppgradering til 400V TN trefas. Jeg ville klart gått for det. Er dette kun avgiftene fra netteier, eller inkluderer det utgiftene til din elektriker også?

Om du kan nøye deg med 11kW lading med rød kontakt og UMC, eller om du ønsker å betale litt mer for en type2-ladekontakt blir en kost/nytte-vurdering du selv må ta.

Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Sulle

Hvis det er 32A 400V 3fas som koster 5000,- så vil jeg foreslå at du legger opp ledninger for 32A, og 16A sikring og uttak, slik at du kan lade med rødt adapter. Da er det bare å bytte sikring og kontakt om du får behov for 32A en gang i fremtiden.
Model 3 LR 2019
Model S 75D 2017
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland

Mippen

Det koster 10.000 for jobben uansett om det er 3 fas eller enfas, men det koster 5000 å oppgradere til trefas. Så 15000kr ca for trefas. Med ladeboks 7000 ekstra (22.000) men er usikker på om prisene er med eller uten moms.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

#9
Ok, nå har jeg sett gjennom tilbudet igjen og har fått tilbud på alternativ løsning.

For å bruke eksisterende anlegg med ny 32A sikring og kabelføring fra skap ut og 5 meter bortover vegg. Umc kompatibelt stikk. Det kommer det på 11750kr med moms. Med ladestasjon kommer det på 17800kr.

Å oppgradere til 32A 400V 3fas med kabelføring osv kommer på 22.000kr med moms og salto ladestasjon.

Å oppgradert til 32A 400v 3 fas og montere en stk 32A 400v kontakt og en kontakt som passer til umc koster 17500kr uten ladeboks. Med bare en kontakt ca 16.000.



Fremtiden er elektrisk.

Griffel

#10
Sitat fra: Mippen på onsdag 20. mai 2015, klokken 18:36
Å oppgradert til 32A 400v 3 fas og montere en stk 32A 400v kontakt og en kontakt som passer til umc
Kontakt 32A 400V passer ikke til UMC, da må det en underfordeling til med sikring for UMC kontakten, og du er begrenset til 16A (noe du antagelig klarer deg med), men du blir sikkert mer fornøyd med en fastmontert ladestasjon 32A.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA