Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Høy, mellomstor hybrid?

Startet av Mippen, fredag 19. juni 2015, klokken 11:00

« forrige - neste »

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

Davidsv

Det blir rødt lys hvis det danner seg en luke på over 3 sekunder? Men det er straffbart å kjøre nærmere enn 2 sekunder, og anbefalt å kjøre 3 sekunder bak så vidt jeg vet! Ikke lett dette....
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

Griffel

Har normen endret seg? Tidligere het det minst 3 sek. til bilen før.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Mippen

3 sekunders avstand er kanskje anderledes i ulik hastighet? I kø er vel 3 sekunder for mye da? Det hører til historien at den veien der pleier å ha stillestående kø i rushet. Har kjørt mot køen der noen ganger og enkelte har flere billengder avstand til bilen foran.
Fremtiden er elektrisk.

Ferry

Tre sekunder gjelder fremdeles, men en blir ikke straffet før det er mindre enn 2 sekunder. Kommer seg nok litt an på forholdene også, føre, lysforhold m.m. Og det er ulik praksis med for personbiler og tyngre kjøretøy. Det har vært skrevet litt om dette i media i det siste. Det er graderinger tilsvarende å kjøre for fort. Lappen ryker på 0,5 sekunder, tror jeg det var. http://www.nrk.no/hordaland/slik-tar-up-deg-1.11623961
Jeg har hørt om lignende saker før der myndighetene oppfordrer til å følge på køen, og sier at 2 sekunder er greit på utvalgte steder. Mener det var snakk om det på Drammensbrua en gang i tida.
Det er irriterende med disse "regulatorene" i trafikken som lager lange luker, men jeg syns biler helt opp i rattata er verre.

Ferry

Sitat fra: Mippen på tirsdag 19. mai 2015, klokken 22:05
3 sekunders avstand er kanskje anderledes i ulik hastighet?

3 sekunder er alltid 3 sekunder. Avstanden i meter vil så klart variere med hastigheten, det er jo hele poenget.

Sitat
I kø er vel 3 sekunder for mye da?

Hva mener du da med kø? Konseptet kø betyr at det er 2 eller flere biler. 3 sekunder i stillestående kø er ikke noe problem, da er jo avstanden 0 m.

Mippen

Jeg mener naturligvis at avstanden er anderledes med 3 sekunder i for eksempel 80km/t og i 5km/t. Hvis folk bruker mer enn 3 sekunder på å følge bilen foran blir man straffet. I nesten stillestående kø skal ikke mindre enn 3 sekunder være noe problem.
Fremtiden er elektrisk.

Electrix

Er ikke de fleste lyskryssene behovsstyrt i dag? Det ligger sensorer i bakken som registrerer at det er biler som venter på grønt lys og så skifter starter det skiftningen etter et programmert mønster. Når sensorene så måler en viss tid uten bil regner det med at alle biler som stod i kø er kommet over og så skifter det. Jeg vet ikke hvor mange  sekunder som er standard, 3 sek hørtes noe lite ut. Er du da treg med å komme i gang og følge etter bilen foran er det stor sannsynlighet for at du får rødt lys før du når fram til lyskrysset. Det var ikke likegreit å ta det med ro fordi du ikke ville rukket fram før det røde lyset uansett, du lagde selv det røde lyset...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Johnny

Problemet i dette tilfellet er alle de alternative rutene mot den samme broen alle sammen må over uansett. Det skaper muligheter for individer med velutviklet konkuranseinnstinkt, men er en katastrofe sett i samfunnsperspektiv.
TMS og eGolf.

K S

Hadde folk vært våkne bak rattet hadde det vært flyt i trafikken! Trenger ikke ha 20-30 meter avstand i 10-20 km/t.
Og hvorfor kommer kun noen få biler over et lyskryss før det blir rødt igjen? Når det blir grønt, og jeg står som feks femte bil, så er jeg klar til å kjøre når det blir grønt, men først skal sjåføren i bil en våkne, så sjåfør i bil nummer to osv osv. Dønakker!

Amoss

Sitat fra: Ferry på tirsdag 19. mai 2015, klokken 22:13
Tre sekunder gjelder fremdeles, men en blir ikke straffet før det er mindre enn 2 sekunder.

Sist jeg leste om det var det 1 sekund som var straffegrensen (og helt korrekt som du sier - 0,5 sekund for å miste lappen). Men ja, er minst tre sekunder som blir anbefalt.... (bortsett i fra i dette krysset? :p )
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

OlavEmil

No har vel Vegvesen og Politi tidlegare òg vore ute og sagt at to sekund bør gjelde i køkøyring. Straff får du ikkje før du ligg mindre enn eitt sekund bak nestemann.

Verre er det sjølvsagt for lastebilar, som bør halde større avstand. Raudt lys kvar gong det kjem ein lastebil på hovudvegen?
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Amoss

Sitat fra: OlavEmil på onsdag 20. mai 2015, klokken 11:22
No har vel Vegvesen og Politi tidlegare òg vore ute og sagt at to sekund bør gjelde i køkøyring.

Dette var nytt for meg?  Har du noen referanser for dette?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Davidsv

Det blir vel alltids noen få som ikke klarer å holde seg over 2, men under 3.. og dermed lager MER kø enn det var før pga nå får de oftere rødt lys
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

OlavEmil

Sitat fra: Amoss på onsdag 20. mai 2015, klokken 11:38
Sitat fra: OlavEmil på onsdag 20. mai 2015, klokken 11:22
No har vel Vegvesen og Politi tidlegare òg vore ute og sagt at to sekund bør gjelde i køkøyring.

Dette var nytt for meg?  Har du noen referanser for dette?

Det kjem opp med jamne mellomrom. Vanskeleg å finne noko skriftleg på det nett no, men her er ein gamal artikkel som viser til at det har kome ei slik oppmoding frå det offentlege: http://www.bygg.no/article/6227
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA