Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rabatt på i3

Startet av ChroniX, fredag 19. juni 2015, klokken 10:12

« forrige - neste »

ChroniX

Hei,
jeg tenkte å kjøpe en Zoe, 2014 eller 2015 modell. Ifølge brosjyren til Zoe står følgende:

"Universal kabel fra Zaptec (standard på Intens) leveres fra august 2015"

Prisen på denne kabel har jeg fått oppgitt av selger til å være 16 000 kr!! Synes dette er helt horribelt. Denne kabelen er visstnok ikke ferdig utviklet enda. Har dere andre Zoe eiere blitt tilbudt kabel til denne pris? Finnes det evt andre kabler på markedet (billigere) som kan benyttes? (http://www.salto.no/produkter)


Griffel

Sitat fra: ChroniX på tirsdag 19. mai 2015, klokken 20:53
Finnes det evt andre kabler på markedet (billigere) som kan benyttes? (http://www.salto.no/produkter)
Tja egentlig ikke. Søk på gul bøtte.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

asgeirn

Tenkte du å kjøpe brukt?  Hvis du kjøper ny (Intens) følger denne med i prisen.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

TB

#3
Sitat fra: ChroniX på tirsdag 19. mai 2015, klokken 20:53
"Universal kabel fra Zaptec (standard på Intens) leveres fra august 2015"
Prisen på denne kabel har jeg fått oppgitt av selger til å være 16 000 kr!! Synes dette er helt horribelt.
Bakgrunn for denne høge prisen på "universal kabel fra Zaptec" er det tradisjonelle norske straumnettet, omtalt som IT. Det normale straumnett i Europa er TN.

Pga. Zoe har ein spesiell intern lader. Den kan lade opp til 43 kW AC på den gamle modellen og 22 kW på den nye. For at det skal fungere på ein trygg måte er (lader i) Zoe meir kresen enn dei fleste andre bilar. Dei fleste andre har har innebygd lader i bilen på 3,6 eller 6,6 kW. (eksempel eGolf, eUp,  Leaf og Soul EV)

Resultat er uheldigvis ofte at Zoe ikkje vil lade på IT nett. Bilen oppfattar mangel på nøytral leder som ein feil, og stoppar lading i løpet av svært kort tid.

For å kunne selge Zoe i Norge har Renault løyst dette på ulike måtar:
- Kjøp av heimelader er inkludert i prisen på bilen. Her blir det (ved behov) installert trafo frå IT til TN nett av elektriker.  Zoe ser TN nett, og kan lade normalt på opp til 11 kW?

- "Gul bøtte" som er ein "bærbar" trafo, den veg ein del kilo.  Zoe ser TN nett, og kan lade normalt opp til 2-3 kW.

- Universal kabel frå Zaptec, som er ein liten og lett "trafo", uten tradisjonell kjerne.
  Dette er ny teknologi, og er dermed kostbart.
  Som for dei andre løysingar, Zoe ser TN nett, og kan lade normalt. Usikker på antall kW denne faktisk kan levere.

Hugs på, i ein del (nye) bustadfelt i Norge er det TN nett. Gjeld og ein del (nye) næringsbygg. Her vil Zoe lade normalt med ein heilt enkel kabel. Det samme gjeld hurtigladere på 43 kW, her er kabelen fast montert, berre plugg inn - så lader Zoe. Skal og gjelde 22 kW?

For ladestasjoner på 3, 6, 11 kW er det lokale variasjonar, enkelte er IT, andre er TN.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

THE

Sitat fra: TB på tirsdag 19. mai 2015, klokken 23:28
Sitat fra: ChroniX på tirsdag 19. mai 2015, klokken 20:53
"Universal kabel fra Zaptec (standard på Intens) leveres fra august 2015"
Prisen på denne kabel har jeg fått oppgitt av selger til å være 16 000 kr!! Synes dette er helt horribelt.
Bakgrunn for denne høge prisen på "universal kabel fra Zaptec" er det tradisjonelle norske straumnettet, omtalt som IT. Det normale straumnett i Europa er TN.
...

Hugs på, i ein del (nye) bustadfelt i Norge er det TN nett. Gjeld og ein del (nye) næringsbygg. Her vil Zoe lade normalt med ein heilt enkel kabel. Det samme gjeld hurtigladere på 43 kW, her er kabelen fast montert, berre plugg inn - så lader Zoe. Skal og gjelde 22 kW?

For ladestasjoner på 3, 6, 11 kW er det lokale variasjonar, enkelte er IT, andre er TN.

En liten korreksjon. Alle ladere med ladeeffekt 11, 22 og 43 kW er 400V, dvs. TN. På disse ladestasjonene skal Zoe lade uten problem. 43 kW har fastmontert Type 2 kabel. For lading på 22 og 11 kW må du ha med egen Type2 kabel. Denne kabelen følger med når du kjøper Zoe, og brukes også når du lader hjemme.

Det er noen få eksempler på 11, 22 og 43 kW ladere der Zoe har problemer med lading. Da har sannsynligvis elektrikeren som har koblet opp laderen og transformator gjort en feil, og Zoe godkjenner ikke jordingen.

Når det gjelder Zaptec ladekabelen til 16000,- + mva (momsfritt når du får den levert med bilen), så har den en elektronisk trafo. Det finnes en løsning til Zoe som er rimeligere, gul bøtte eller hyttelader. Denne veier ca 27 kg og koster ca 5000,- +mva. http://www.tv2.no/2014/08/27/broom/zoe/tn-nett/elbil/5941177

Zaptec laderen veier vel noen få kg, og er betydelig mindre, nøyaktige data har ikke jeg klart å finne ennå. Zaptec boksen er heller ikke klar for levering før tidligst august i år. Du ser ladeboks med kabel på bildet her http://zaptec.com/news/press-release-renault-signs-agreement-with-zaptec/
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ChroniX

Ja, det er riktig at jeg ønsker å kjøpe brukt Zoe. Sparer fort 50 000 på å kjøpe en et år gammel bil, da er det største prisfallet unnagjort. Og om bilen er rullet 4000 km anser jeg den likevel som "ny", og fremdeles 4 års nybilgaranti.

Jeg har TN nett hjemme, og bilen vil bli ladet i hovedsak hjemme i garasjen.
De gangene jeg er på farten utenfor hjemmet må jeg også ha mulighet for å lade. Og da må jeg altså ty til denne super-kabelen til 16 000 kr? Eller så må jeg ha med meg denne gule bøtten? Eller ty til Fortum ladestasjoner som det finnes et fåtall av i landet?

Jeg har forelsket meg i Zoe! Men løsning mhp lading syns jeg ikke er optimal.

hsa77

Sitat fra: ChroniX på onsdag 20. mai 2015, klokken 08:56
Ja, det er riktig at jeg ønsker å kjøpe brukt Zoe. Sparer fort 50 000 på å kjøpe en et år gammel bil, da er det største prisfallet unnagjort. Og om bilen er rullet 4000 km anser jeg den likevel som "ny", og fremdeles 4 års nybilgaranti.

Jeg har TN nett hjemme, og bilen vil bli ladet i hovedsak hjemme i garasjen.
De gangene jeg er på farten utenfor hjemmet må jeg også ha mulighet for å lade. Og da må jeg altså ty til denne super-kabelen til 16 000 kr? Eller så må jeg ha med meg denne gule bøtten? Eller ty til Fortum ladestasjoner som det finnes et fåtall av i landet?

Jeg har forelsket meg i Zoe! Men løsning mhp lading syns jeg ikke er optimal.
Lading på det sære norske IT-nettet er ZOEs største ulempe, en fullgod løsning på det får vi først med Zaptec-laderen som vil koste deg 20.000 kr med moms (du får kun momsfritak dersom den kjøpes sammen med ny bil). På grunn av at det ikke har vært noen fullgod ladeløsning i sikte har det vært solgt sørgelig få ZOE i Norge, det er derfor ikke mange til salgs på bruktmarkedet. Dersom du legger inn Zaptec-lader og installasjon av ladestasjon hjemme er det ikke veldig mye å spare på å kjøpe brukt...

Når det gjelder Fortum-stasjoner dukker det stadig opp nye. Rundt Oslo er det etterhvert meget god dekning, men du bor kanskje på en annen kant av landet?
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

asgeirn

#7
Som nevnt lenger oppe vil Zoe kunne lade på alle offentlige ladestasjoner som er 11kW eller høyere, ettersom disse er 400V TN.  Sjekk hurtigladekartet http://elbil.no/elbilfakta/elbillading/hurtigladekartet for Hurtig Type 2 og Semihurtig Type 2 eller Model S ladekart http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/model-s-ladekart for Type 2.

Du kan også bruke EVSE ladekladder som bruker rød industrikontakt, disse koster fra 7000.  Denne kan du jo også bruke hjemme hvis du setter opp 16A eller 32A rød kontakt der du parkerer.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

ChroniX


[/quote]
Lading på det sære norske IT-nettet er ZOEs største ulempe, en fullgod løsning på det får vi først med Zaptec-laderen som vil koste deg 20.000 kr med moms (du får kun momsfritak dersom den kjøpes sammen med ny bil). På grunn av at det ikke har vært noen fullgod ladeløsning i sikte har det vært solgt sørgelig få ZOE i Norge, det er derfor ikke mange til salgs på bruktmarkedet. Dersom du legger inn Zaptec-lader og installasjon av ladestasjon hjemme er det ikke veldig mye å spare på å kjøpe brukt...

Når det gjelder Fortum-stasjoner dukker det stadig opp nye. Rundt Oslo er det etterhvert meget god dekning, men du bor kanskje på en annen kant av landet?
[/quote]

Nybil kommer på 250 000 (Intense) inkl ladestasjon og Zaptec lader. Bruktbilprisene begynner på 179 000 viser et enkelt søk på finn. Og da medfølger ladestasjon. Eneste som må påregnes er installasjon av ladestasjon (5-10 000 kr) og Zaptec lader 20 000. Da har jeg spart 40-50 000 kr. Så jo, det er mye penger å spare på å kjøpe bruktbil.

Befinner meg på Vestlandet, det er relativt langt mellom Fortum laderne der..

hsa77

Sitat fra: ChroniX på onsdag 20. mai 2015, klokken 12:51

Nybil kommer på 250 000 (Intense) inkl ladestasjon og Zaptec lader. Bruktbilprisene begynner på 179 000 viser et enkelt søk på finn. Og da medfølger ladestasjon. Eneste som må påregnes er installasjon av ladestasjon (5-10 000 kr) og Zaptec lader 20 000. Da har jeg spart 40-50 000 kr. Så jo, det er mye penger å spare på å kjøpe bruktbil.

Befinner meg på Vestlandet, det er relativt langt mellom Fortum laderne der..

Hvis du bor et sted med dårlig Fortum-dekning langs aktuelle kjøreruter er jo 5 års gratis Fortum lading som du får med ny ZOE ikke verdt stort.

Siden du er så heldig å bo på Vestlandet er det nok ganske mye TN nett i nærheten av der du vil ha behov for parkering og lading. Jeg ville ha tatt meg bryet med å sjekke om der er TN nett der du ser for deg å bruke saktelading, kan godt hende du er så heldig at du ikke trenger Zaptec kabelen.  ZOE selges med en helt vanlig lade kabel med schuko og type2 kontakt i utlandet, en slik kabel koster bare 5-6000 - men vil da kun virke på TN nett.

Uten Zaptec og uten behov for Fortum-avtalen er bruktbil helt sikkert et godt kjøp.

ZOE er en helt fantastisk bil! :)
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

emil

Ulempen med Zaptec kladd og gul ladebøtte er at ingen av disse fungerer på Type2 kontakter på IT-nett siden begge leveres med schuko. Da må man ha en Type2-Schuko(hunn) overgang i tillegg til noen tusenlapper.

Og så er spørsmålet om man vil la en ladekladd til 20.000kr ligge på offentlig sted. Ille nok når en vanlig ladekabel til noen tuenlapper blir stjålet, men en det koster 20.000kr å erstatte?

ChroniX


Elmo

#12
Boksen som henger på ladeledninger som går til schuko eller CEE
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

hsa77

#13
Sitat fra: emil på onsdag 20. mai 2015, klokken 14:55
Ulempen med Zaptec kladd og gul ladebøtte er at ingen av disse fungerer på Type2 kontakter på IT-nett siden begge leveres med schuko. Da må man ha en Type2-Schuko(hunn) overgang i tillegg til noen tusenlapper.

Og så er spørsmålet om man vil la en ladekladd til 20.000kr ligge på offentlig sted. Ille nok når en vanlig ladekabel til noen tuenlapper blir stjålet, men en det koster 20.000kr å erstatte?
Nå er jo type 2 kontakten låst fast i bilen, den kan kun fjernes ved å låse den opp fra keycard eller med knapp inni bilen. Det går jo selvfølgelig an å ødelegge kabelen eller bilen for å få med seg kladden - et slikt hærverk/tyveri vil vel dekkes av forsikringen?
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

emil

Sitat fra: hsa77 på torsdag 21. mai 2015, klokken 17:37
Sitat fra: emil på onsdag 20. mai 2015, klokken 14:55
Ulempen med Zaptec kladd og gul ladebøtte er at ingen av disse fungerer på Type2 kontakter på IT-nett siden begge leveres med schuko. Da må man ha en Type2-Schuko(hunn) overgang i tillegg til noen tusenlapper.

Og så er spørsmålet om man vil la en ladekladd til 20.000kr ligge på offentlig sted. Ille nok når en vanlig ladekabel til noen tuenlapper blir stjålet, men en det koster 20.000kr å erstatte?
Nå er jo type 2 kontakten låst fast i bilen, den kan kun fjernes ved å låse den opp fra keycard eller med knapp inni bilen. Det går jo selvfølgelig an å ødelegge kabelen eller bilen for å få med seg kladden - et slikt herværk/tyveri vil vel dekkes av forsikringen?

Koster ikke mange hundrelappene å kjøpe ny Type2 kontakt hvis noen klipper kabelen og tar med seg resten.

Men man bør nok dobbeltsjekke forsikringen for å se hva den dekker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA